• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niszczyciel min Albatros już na wodzie

Wioletta Kakowska-Mehring
10 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Wodowanie i chrzest niszczyciela min Albatros.


W Remontowa Shipbuilding zwodowano i ochrzczono okręt Albatros, czyli kolejny niszczyciel min typu Kormoran. Położono także stępkę pod trzeci z serii, czyli Mewę. Polski projekt i wykonanie. Czy mamy szansę na dobry produkt eksportowy? Władze stoczni twierdzą, że tak.



We wrześniu ub. roku rozpoczęto cięcie blach, w grudniu położono stępkę, dziś zwodowano i ochrzczono. Albatros jest drugim z serii trzech niszczycieli min typu Kormoran, jakie Marynarka Wojenna zamówiła w Remontowa Shipbuilding. Matką chrzestną okrętu została Krystyna Patz, żona wiceadmirała Jerzego Patza.

Pierwszy prototypowy - ORP Kormoran (601) - został przekazany do służby w 2017 roku. Służy w 13. Dywizjonie Trałowców, wchodzącym w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Jak się okazuje wzbudził już zainteresowanie poza granicami.

Projekt z biura należącego do Remontowa Holding



- To może być nasz produkt eksportowy. Już rozmawiamy z potencjalnymi klientami, odbywają się też spotkania studyjne. W najbliższym czasie udajemy się z wizytą do potencjalnego klienta. Niestety, takie rozmowy trwają, bo decyzje zapadają na szczeblu rządowym. Nie mogę dziś powiedzieć skąd są te zapytania, bo mogłoby to zaszkodzić w negocjacjach - mówi Marcin Ryngwelski, prezes Remontowa Shipbuilding.
Przypomnijmy, że okręt typu Kormoran powstał w polskim biurze projektowym, całą serię budują i wyposażają rodzime firmy. Liderem konsorcjum, które buduje okręty jest Remontowa Shipbuilding, a w jego skład weszło Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej oraz Stocznia Wojenna PGZ. Jednostka seryjna zaprojektowana została w biurze Remontowa Marine Design&Consulting z grupy Remontowa Holding. Budowa pierwszego prototypowego okrętu z serii trwała ok. 2,5 roku. Potem trwały próby. Budowa Albatrosa (602) będzie trwała krócej. Ma on trafić do służby w 2020 roku, a kolejny, czyli Mewa w 2022 roku. Wartość umowy to ponad 1 mld 100 mln zł.

Zobacz gdzie powstają niszczyciele min



- Prace nad pierwszym z okrętów, a potem wyposażanie i próby trwały dłużej niż zakładany czas budowy kolejnej jednostki. Nic dziwnego, bo był to prototyp. Dziś jesteśmy bogatsi o doświadczenia. Dzięki temu pewne elementy, głównie dotyczące wyposażenia, zostaną jeszcze udoskonalone - dodaje Marcin Ryngwelski.
  • Albatros ma trafić do służby w 2020 roku.
  • Marcin Ryngwelski, prezes Remontowa Shipbuilding
  • Projekt niszczyciela przygotowało biuro Remontowa Marine Design&Consulting.
  • Okręty typu Kormoran wykonane są ze stali amagnetycznej.
  • Tego samego dnia odbyło się wodowanie i chrzest okrętu.

Okręty typu Kormoran wykonane są ze stali amagnetycznej. Prefabrykacja, montaż sekcji, bloków i kadłuba odbywa się w specjalnej hali w kontrolowanych warunkach, m.in. temperatury, wilgotności i czystości powietrza.

Po co nam niszczyciele min?



Okręty typu Kormoran mają prawie 58,5 m długości i 10,3 szerokości. Głównym zadaniem takiego okrętu jest poszukiwanie i zwalczanie min morskich, przeprowadzanie jednostek morskich przez akweny zagrożenia minowego, rozpoznanie torów wodnych, zdalne sterowanie samobieżnymi platformami przeciwminowymi oraz stawianie min. Dlatego najważniejsza dla takiej jednostki nie jest szybkość (prędkość maksymalna to 15 węzłów), a dokładność. Niszczyciele będą wyposażone m.in. w bezzałogowe pojazdy. Służą one do działań przeciwminowych, czyli wykrywania i zwalczania min morskich. Mogą one prowadzić działania autonomiczne, zasilane z akumulatorów, jak i w trybie zdalnego sterowania.

Okręty typu Kormoran przeznaczone są do działań bojowych prowadzonych przez polską Marynarkę Wojenną na Bałtyku, Morzu Północnym i na innych akwenach w ramach wspólnych operacji morskich NATO.

Niszczyciel Min Kormoran od środka.

Miejsca

Opinie (117) 10 zablokowanych

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wodowanie niszczyciela min ORP Albatros

    Czy rodziny pracownikow co go budowali to tez zostaly zaproszone? (2)

    Czy tylko elyta opasla?

    • 8 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Wodowanie niszczyciela min ORP Albatros

      Zaproszenia..... (1)

      To ty nie wiesz????Przecież roboli na taką światłą imprezę ani ich rodzin się nie zaprasza, bo jeszcze by kierownictwu imprezę zepsuli pytaniami o podwyżki....:(

      • 6 0

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Wodowanie niszczyciela min ORP Albatros

        Kupili telebim

        To na resztę nie pykło a szampan był w plastikowej butelce

        • 1 0

  • (3)

    Szkoda tylko że już go z wody wyciągają aby konstrukcje poprawiać

    • 31 35

    • Odp. (1)

      Stocznie Ci się pomyliły kolego. W tej stoczni takich cyrków się nie wyprawia.

      • 12 6

      • Cyrk robi Ryngwelski

        A Moniuszko malpy mu zmienia

        • 4 0

    • Na eksport to MON się kusi zgodzić bój esy właścicielem projektu, który jest poprawiony po doświadczeniach z pierwszego okrętu

      • 8 2

  • prawda jest "CIUT" INNA (1)

    Zanim przejdę do meritum...a gdzie Ci Panowie z produkcji !? Znow Panowie z zarządu nawet nie zaprosili na kawałek ciasta i kawę. Jest to przykry widok jak idzie Pan wiceprezes i nawet dzien dobry nie jest w stanie z siebie wydusić mijający nas,ludzi ktorzy dla niego pracują a podać rękę....porozmawiać....przecież to tylko spawacz!
    Ale wracajac do tematu,zarobki dno,traktowanie przez przełożonych dno(poziom tego Pana z taśm,moze nawet lepszy bo chyba wiecej piiii,piiii,piiii) płatności dla firm znow dno! ITD....

    • 27 0

    • A czego ty się spodziewasz po łysym jajogłowym ?

      Przecież to politolog z wykształcenia ojciec z WUŻ go wstawił na stołek pierdziołek

      • 10 0

  • remontowa

    Szkoda tylko , ze ludzie którzy tam pracują niekiedy po 14 godzin tak poświęcają się dla firmy kosztem życia prywatnego. Zawsze na czele wielkich firm stoją ludzie którzy nie szanują innych ludzi.

    • 18 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wodowanie niszczyciela min ORP Albatros

    Monter (1)

    Witam mam pytanie czy w remontowej zatrudniają na stałe i jakie są stawki dla monterów z góry dzieki

    • 3 1

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Wodowanie niszczyciela min ORP Albatros

      Gdańszczanin.

      Oczywiście ze zatrudniają !

      • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wodowanie niszczyciela min ORP Albatros

    butelka szampana

    Czy mi się wydaje czy butelka się nie rozbiła. To taki chyba przesąd jest na temat takiego okrętu.
    Zapytajcie marynarzy.

    • 6 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wodowanie niszczyciela min ORP Albatros

    Źle to wróży ...

    Szampan się nie rozbił bo burty cienkie to i się odbił jak od piłki ...cha,cha,cha ...

    • 6 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wodowanie niszczyciela min ORP Albatros

    Kiedyś o wodowaniu takich kutrów co tydzień nikt nie pisał, szkoda papieru. Teraz to święto marynareczki wojennej.

    • 7 0

  • 21 wiek a oni buduja niszczyciele min.w tych czasach odpala sie rakiety z kikuset km.a nie stawia miny. (2)

    • 36 36

    • to element wojny ekonomicznej

      • 2 0

    • To nie jest okręt na czas wojny

      To jest okręt zabezpieczenia ekonomicznego i monitoringu dla bezpieczeństwa żeglugi

      • 9 1

  • Opinia wyróżniona

    Obecnie (1)

    Nie buduje się już tego typu okrętów do walki minowej.
    Nowoczesne niszczyciele min są budowane ze zwykłej stali okrętowej a zwalczanie zagrożeń minowych realizują za pomocą dronów i pojazdów ROV z bardzo dużej odległości co jest bezpieczniejsze. Noni okręty takie są dużo tańsze w budowie. Przykładem jest seria okrętów zamówionych we Fancji dla Belgi, Niderlandów i Francji. Już dzisiaj wiadomo, że będą również towarem eksportowym.

    • 26 41

    • to co piszesz to tylko pół prawdy. Tańsze są w budowie kadłuba ale droższe w wyposażeniu. A nie przejdą w szybkim tempie przez zaporę minową zbudowana z "siekierą ciosanych" min magnetycznych. Tak więc relatywnie tania broń defensywna na bardzo długi okres zablokuje żeglugę.

      • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku...

Najczęściej czytane