- 1 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (40 opinii)
- 2 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (127 opinii)
- 3 Alan Aleksandrowicz wiceprezesem Portu Gdańsk (90 opinii)
- 4 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (125 opinii)
- 5 Jest umowa na czarter FSRU (20 opinii)
- 6 Energa z zyskiem za 2023 r. (94 opinie)
Norweska i japońska oferta na budowę pływającego terminalu gazowego
W procesie przetargowym na budowę pierwszego polskiego terminala FSRU (ang. Floating Storage & Regasification Unit) pozostał dwóch oferentów. Do ostatniego etapu przetargu przeszły dwie oferty: japońskie Mitsui OSK Lines i norweskiej firmy BW LNG.
Terminal gazowy w Gdańsku. Znamy szczegóły inwestycji
AKTUALIZACJA, godz. 15.50: Porozumienia Term Sheet zostały podpisane z dwoma podmiotami: Mitsui O.S.K. Lines oraz BW LNG, wyłonionymi w trakcie pierwszej części postępowania przetargowego. Porozumienia regulują najważniejsze warunki przyszłej umowy czarterowej, takie jak termin dostawy statku, obowiązki stron, konsekwencje opóźnienia dostawy, okres czarteru. Postanowienia zawarte w Term Sheet nie mają charakteru wiążących zobowiązań stron, jednak określają "mapę drogową" dalszych negocjacji umowy czarterowej i w zasadniczym kształcie będą odzwierciedlone w docelowej umowie czarterowej (Time Charter Party), którą Gaz-System, planuje zawrzeć na okres 15 lat z jednym z tych podmiotów.
Dwie firmy w przetargu na dostawę pływającego terminala gazowego
Obydwie firmy są światowymi liderami w branży FSRU. BW LNG jest spółką w całości należącą do BW Group, wiodącej firmy sektora morskiego, posiadającej flotę ponad 490 statków przewożących ropę i gaz, z czego 33 to zbiornikowce LNG i FSRU. Japoński Mitsui O.S.K. Lines posiada 111 statków na LNG, w tym największą na świecie jednostkę FSRU o nazwie Bauhinia Spirit.
Program FSRU obejmuje też inne inwestycje, niezbędne do uruchomienia Terminalu FSRU w Zatoce Gdańskiej. Oprócz jednostki FSRU niezbędne jest wybudowanie infrastruktury morskiej i lądowej. Infrastruktura morska to przede wszystkim platforma cumownicza i gazociąg podmorski, za które odpowiada Gaz-System. Dodatkowo niezbędne jest wybudowanie falochronu osłonowego, za który odpowiedzialny jest Urząd Morski w Gdyni. Cała planowana infrastruktura morska wraz z jednostką FSRU będzie znajdować się w odległości ok. 3 km od brzegu.
Gazociągi, falochron i platforma cumownicza na Zatoce Gdańskiej
Platforma cumownicza dla statku FSRU wraz z falochronem osłonowym ulokowane zostaną w pobliżu istniejącego toru podejściowego do Portu oraz w jego obszarze. Połączenie gazociągiem podmorskim umożliwi przesył gazu do Krajowej Sieci Przesyłowej. Istotnym elementem całego przedsięwzięcia inwestycyjnego jest rozbudowa gazociągów lądowych. W ramach inwestycji wybudowanych zostanie około 250 km sieci przesyłowej, która umożliwi efektywne rozprowadzenie gazu z rejonu Gdańska do centralnej Polski. Przewidywany termin rozpoczęcia prac to IV kwartał 2024 r., nie później jednak niż I kwartał 2025 r.
AKTUALIZACJA 14:49:Zawarto porozumienia z armatorami zmierzające do czarteru pływającego terminalu FSRU w Zatoce Gdańskiej - poinformowała we wtorek pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Anna Łukaszewska-Trzeciakowska.
Jednostki FSRU, jakie mają stanąć na wodach Zatoki Gdańskiej, nie będą własnością spółki Gaz-System. Będą one czarterowane. Spółka ma sobie jednak zapewnić możliwość wykupu jednostek.
Gazowa inwestycja w Gdańsku zakłada umiejscowienie na Zatoce Gdańskiej pływającej jednostki FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit), przystosowanej do prowadzenia procesu regazyfikacji na poziomie 6,1 mld m sześc. paliwa gazowego rocznie. Pierwszy pływający terminal FSRU zostanie zakontraktowany jeszcze w 2023 r., a cała inwestycja ma ruszyć już 1 stycznia 2028 r. W planach jest też Projekt Terminala FSRU 2 - drugiej jednostki zdolnej do wyładunku LNG, procesowego składowania i regazyfikacji LNG na poziomie 4,5 mld m sześc. paliwa gazowego rocznie.
Opinie wybrane
-
2023-11-14 13:17
Pewnie znowu nie wynegocjują na tych jednostkach określonej kwoty miejsc pracy dla Polaków (3)
Tak jak Orlen i polskie gazowce pływające pod francuską banderą.
- 20 18
-
2023-11-14 17:11
Gazem niech zajmują się ci co się na tym znają. (1)
Budowa i obsługa tylko dla fachowców. To nie szkoła zawodowa.
- 0 1
-
2023-11-14 18:14
Akurat sporo naszych rodaków się na tym zna
Na LNG pływa bardzo wielu polskich nawigatorów i mechaników
- 2 0
-
2023-11-14 15:04
jurek
to że statek pływa pod francuską banderą, nie oznacza iż pływają na nim francuzi
- 2 3
-
2023-11-14 17:28
Spoko
Ci z wyższym wykształceniem i z dużych miast napewno zrobia wszystko aby ta inwestycja nie powstala . Sa w tym dobrzy .
- 7 10
-
2023-11-14 14:44
Znowu brak polaków na LNG ? (2)
Oby tylko były miejsca pracy dla Polaków, a nie jak na wyczarterowanych jednostkach Orlenu, gdzie pracuje może max 5 oficerów/mechaników. Takie warunki są nie do przyjęcia w przypadku stacjonowania jednostki na wodach Zatoki Gdańskiej, ale zobaczymy :)
- 11 7
-
2023-11-14 15:04
Niech jadą na szparagi!
- 1 4
-
2023-11-14 14:47
Tam powinni pracować sami polscy oficerowie i mechanicy
Ale znając życie będzie inaczej
- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.