- 1 "Uśmiechnięty" kolos w Porcie Gdynia (67 opinii)
- 2 Zużywamy coraz więcej energii (124 opinie)
- 3 Blisko 28 mln zł za 4 kluby fitness (60 opinii)
- 4 Historia o "Gdyńkongu" uderza w Port Zewnętrzny (118 opinii)
- 5 Gra Manor Lords światowym hitem (47 opinii)
- 6 Alan Aleksandrowicz wiceprezesem Portu Gdańsk (104 opinie)
Nowa ustawa o portach. Rozwiąże problemy branży?
Obowiązująca Ustawa o portach i przystaniach morskich jest wadliwa i hamuje rozwój gospodarki morskiej - zgodnie twierdzą przedstawiciele branży. Aby zaradzić temu problemowi, Związek Miast i Gmin Morskich powołał zespół roboczy do prac nad nową ustawą, która uporządkuje bałagan prawny.
W skład zespołu, którego pierwsze posiedzenie odbyło się tydzień temu, weszli przedstawiciele najważniejszych polskich portów oraz samorządów nadmorskich, a także prawnicy. Dotychczas obowiązująca ustawa jest wadliwa głównie dlatego, że była pisana przez profesorów-teoretyków i nie uwzględniała realnych potrzeb środowiska portowego - uznali członkowie zespołu. Zdaniem władz Związku Miast i Gmin Morskich, w nowej ustawie należy maksymalnie przybliżyć porty do miast nadmorskich, które o wiele lepiej znają się na morzu, niż urzędnicy w Warszawie.
W grę wchodzi nawet całkowita komunalizacja dużych portów (portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej) - czyli Gdańska, Gdyni i zespołu Szczecin-Świnoujście. Gorącym zwolennikiem takiego rozwiązania jest między innymi prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, który będzie starał się wykorzystać swoje kontakty w Platformie dla przeforsowania nowych zapisów w sferach rządowych i w Sejmie.
Chociaż z ustaleniem wspólnego stanowiska ludzi morza nie powinno być problemów (jak na razie nie pojawiły się wyraźne rozbieżności), to poważne przeszkody mogą pojawić się na etapie przechodzenia propozycji przez Sejm. W ostatnim czasie można mówić o pojawieniu się zwiększonego zainteresowania portami wśród polityków, co wiąże się z tym, że po upadku polskiej żeglugi i kryzysie stoczni polskiej gospodarce morskiej pozostały już tylko porty. Stąd też pojawiło się kilka niezależnych od siebie ośrodków tworzenia projektów ustaw morskich - m. in. powołana przez premiera Komisja Legislacyjna Prawa Morskiego, czy działająca niezależnie od niej grupa ekspertów Ministerstwa Infrastruktury. - Dlatego nie będziemy przygotowywać całego szczegółowego projektu ustawy, tylko opracujemy jej założenia i przekażemy nasze postulaty odpowiednim komisjom w Warszawie. A miasto Gdańsk zadba o to, żeby wesprzeć tę inicjatywę politycznie - tłumaczy Andrzej Bojanowski, prezes Związku Miast i Gmin Morskich, a także skarbnik Gdańska.
Portowcy i samorządowcy po cichu liczą na to, że w przeforsowaniu nowych zapisów pomoże... nikła wiedza posłów o sprawach morza. Można sobie wyobrazić scenariusz, w którym posłowie uświadomią sobie konieczność zmian, a ponieważ sami nie znają się na tej tematyce, "w ciemno" zgodzą się na propozycje korzystne dla branży morskiej i nadmorskich samorządów.
Obecnie porty o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej (w tym Gdańsk i Gdynia) funkcjonują w oparciu o model przypominający tzw. autonomiczny system zarządzania portami (chociaż ze względu na niespójność ustawy obecny system zarządzania jest wykrzywiony i nielogiczny). Zgodnie z unijnymi zaleceniami, ustawa nakazuje oddzielanie sfery usług od zarządzania infrastrukturą, na zasadzie podobnej, jak na kolei (tam spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zarządza infrastrukturą i udostępnia ją różnym przewoźnikom). Spółka Zarząd Portu jest w pewnym sensie odpowiednikiem PKP PLK i nie powinna zajmować się bezpośrednio świadczeniem usług (przeładunki i inne usługi portowe powinny być świadczone przez prywatne przedsiębiorstwa). W nowej ustawie ta zasada ma być zachowana, a dyskusje toczą się wobec określenia charakteru i uprawnień samych Zarządów Portu. Czy Zarząd ma mieć formę spółki akcyjnej non-profit, czy może należy wymyślić zupełnie nową formę prawną podmiotu zarządzającego; w jaki sposób zwiększyć wpływ samorządów na zarządzanie portami - tego typu kwestie mają być rozwiązane przez uczestników zespołu.
Uczestnicy spotkania generalnie zgadzają się co do tego, że należy zmierzać w stronę komunalnego systemu zarządzania dużymi portami, podobnie jak to jest np. w Holandii. Z drugiej strony, należy w jakiejś formie zachować możliwość ingerencji rządu w porty, uznane za kluczowe dla strategicznych interesów i bezpieczeństwa państwa. Obecnie w Porcie Gdańsk panuje kuriozalna sytuacja, kiedy każdą ważniejszą decyzję władze portu muszą uzgadniać z Ministerstwem Skarbu - i to w dodatku z urzędnikami i politykami, którzy sami właściwie nie wiedzą, czego chcą. Portowcy proponują ograniczyć ingerencję państwa w porty jedynie do sfery paliwowej (co pozwoli zapobiec np. ekspansji rosyjskich firm), a w pozostałych sprawach dać wolną rękę miastom.
Osobną kwestią jest to, czy stworzyć jedną ustawę dla dużych i małych portów (tak jak obecnie), czy też małe porty potraktować oddzielnie. W takim przypadku pojawiają się wątpliwości, co zrobić ze średnimi portami (np. Kołobrzeg, Darłowo), które nie mają statusu portów o podstawowym znaczeniu, a również chcą być portami handlowymi (czyli prowadzić przeładunki, a nie tylko obsługiwać jednostki turystyczne i rybackie).
Należy również uregulować prawnie możliwość tworzenia zespołów portów - zarówno przez małe i średnie porty, jak i w układzie port wiodący (np. Gdynia, Gdańsk) - port satelitarny (mały) pełniący np. funkcje "parkingu" dla kontenerów, odwożonych liniami feederowymi z portu wiodącego. Taki koncentryczny układ funkcjonuje z powodzeniem w innych krajach i niewykluczone, że pojawi się również u nas. Dzięki temu można byłoby odciążyć nieco ruch kołowy w Trójmieście, przerzucając część ładunków na linie kabotażowe do małych portów środkowego i wschodniego wybrzeża, które najpierw należy znacznie doinwestować i zapewnić im sprawne połączenia z zapleczem.
Opinie (36) 1 zablokowana
-
2008-10-16 23:20
Ty Rybak... (1)
A Ty co biegły rewident jestes, że wiesz jaki jest stan majatkowy portu po kazdej zmianie Zarzadu? Ciekawe czy pamiętasz kto podjął decyzję o budowie terminala Westerplatte za jedyne 35 duzych baniek i co się tam teraz dzieje poza tym ze słuzy on jako obiekt do "obrabiania" przez mewy i parking dla samochodów. A poza tym troche wiecej kultury bo zaden z wymienionych Panów nie są z Tobą po imieniu - nieprawdaż?
- 0 0
-
2008-10-17 13:42
ludzie pracujący w porcie swoje wiedzą i widzą - p. główny księgowy, kultury naucz się też sam bo na "Ty" to tramwaj stoi
- 0 0
-
2008-10-16 09:08
(4)
" Paweł Adamowicz, który będzie starał się wykorzystać swoje kontakty w Platformie dla przeforsowania nowych zapisów w sferach rządowych i w Sejmie"
forsuj facet SŁOWACKIEGO!!!
w sumie ten artykuł jest o niczym, czyli o d*** maryni
jacyś profesorowie-teoretycy (znaczy. że to fachowcy do dupy), jakieś liczenie po cichu, jakaś nikła wiedza....
o co tu chodzi, co?- 0 0
-
2008-10-16 18:53
Słowackiego jest dla niego zbyt łatwa
W końcu to 1,8 km drogi.
On stworzony jest do rzeczy wielkich. Dlatego będzie się starał wykorzystac swoje znajomości w sejmie dla przeforsowania zapisów.
Chodzi nie byle o co: o "podmiot zarządzający" portami.
Teraz porty.- 0 0
-
2008-10-16 10:52
gallux'a już nie ma
ten, to jego marna imitacja...
- 0 0
-
Opinia została zablokowana przez moderatora
-
2008-10-16 09:24
przeczytaj w końcu artykuł!
- 0 0
-
2008-10-16 18:40
uderz w stol a nozyce sie odezwa
magistraccy urzendnict - rence precz od akcji pracowniczych. zabrac te brudne lapska
- 0 0
-
2008-10-16 10:07
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA (1)
RADA NADZORCZA ZMPG SA:
Paweł Adamowicz - Przewodniczący- 0 0
-
2008-10-16 16:57
czyli szuka posadki - wie, że w najbliższych wyborach dostanie kopa
i poooleeeciiiii
- 0 0
-
2008-10-16 16:53
ZACZNIJCIE LUDZI ZYC
A NIE CALY CZAS PRZED KOMP. SIEDZICIE. ZNAJDZIE SOBIE PRAWDZIWYCH PRZYJACIOL....
- 0 0
-
2008-10-16 09:30
porty od nowa? (1)
dokladnie o to chodzilo w poprzednim panskim artykule panie Kuba. Przygotowac grunt pod rozrobe panow urzednikow z magistratu ktorzy chca wiecej wadz, wiecej stolkow i profitow. A wszyscy siegaja swymi mackami po akcje pracownicze.
- 0 0
-
2008-10-16 16:10
komunalizacja portów
skończyła by się w polskich realiach zmianami zarządu zgodnie z wynikami wyborów samorządowych. Przecisz koleszków trzeba gdzieś upchnąć
- 0 0
-
2008-10-16 09:07
A pan Kuba znowu swoje (6)
Tyle że nie użył słowa Elbląg. Ale raczej o to mu chodziło:
"Dzięki temu można byłoby odciążyć nieco ruch kołowy w Trójmieście, przerzucając część ładunków na linie kabotażowe do małych portów środkowego i wschodniego wybrzeża, które najpierw należy znacznie doinwestować i zapewnić im sprawne połączenia z zapleczem."
Jak zwykle lobbuje pan za swoim pracodawcą - Portem w Elblągu- 0 0
-
2008-10-16 10:50
Coben (5)
nie ośmieszaj się.
i powiedz co złego jest w rozwoju portu w Elblągu, bo widać, że temat cię gnębi?!!!- 0 0
-
2008-10-16 15:43
wklejam jeszcze raz:
Chodzi mi o to że autor podaje się za dziennikarza
kiedy pisze o rozwoju portu w Elblągu i o planowanym przekopie a w rzeczywistości jest stroną w tej kwestii. Powinien przynajmniej podpisywać się jak należy a nie tylko imieniem i nazwiskiem - to powoduje że ludzie uważają go albo za osobę bezstronną (dziennikarza) albo za specjalistę od spraw morskich a tak nie jest.
Proponuję panu Kubie żeby podpisywał się jakoś tak:
Jakub Łoginow
inżynier w zakresie ekologii wyrobów
pracownik Zarządu Portu Morskiego w Elblągu
Koordynator inicjatywy "Bałtycka Ukraina"
www.baltic-ukraine.com
k.loginow@trojmiasto.pl- 0 0
-
2008-10-16 15:18
Chodzi mi o to że autor podaje się za dziennikarza
kiedy pisze o rozwoju portu w Elblągu i o planowanym przekopie a w rzeczywistości jest stroną w tej kwestii. Powinien przynajmniej podpisywać się jak należy a nie tylko imieniem i nazwiskiem - to powoduje że ludzie uważają go albo za osobę bezstronną (dziennikarza) albo za specjalistę od spraw morskich a tak nie jest.
Proponuję panu Kubie żeby podpisywał się jakoś tak:
Jakub Łoginow
inżynier w zakresie ekologii wyrobów
pracownik Zarządu Portu Morskiego w Elblągu
Koordynator inicjatywy "Bałtycka Ukraina"
www.baltic-ukraine.com
tel. +48664993542
k.loginow@trojmiasto.pl- 0 0
-
2008-10-16 11:03
Koles ty masz jakis problem z soba (2)
Potrafisz robic cos innego oprocz czepiania sie?
Malego masz? To cie gnebi? Czy poprostu jestes dzieciakiem neostrady?
Coben ma racje. Ciagle jakies artykuly o portach i wkoloko to samo powtarzane jak mantra.
A autor artykulu pisze o portach a a tak naprawde pisze o porcie w Gdyni.
Panie Łoginow, niech Pan pojedzie do Gdanska i zobaczy co dzieje sie w Porcie w Gdansku.
Moze artykul o rozladunku samochodowcow w Gdansku? O problemie setek lawet ktore wywozac te samochody z Gdanska do Rosji, Ukrainy i Litwy rozjezdzaja centrum Gdanska??- 0 0
-
2008-10-16 13:35
(1)
Wnet tunel ma się wybudować a same samochody mogą się skończyć z dnia na dzień. A może i miasto zauważy co się w porcie dzieje bo zakryte TIRy to nie wiadomo co i gdzie wożą.
- 0 0
-
2008-10-16 15:16
taaa sam sie wybuduje, wnet
- 0 0
-
2008-10-16 07:52
Który jestem? (4)
j/w
- 0 0
-
2008-10-16 07:55
hm.... (3)
jestes pierwszym idiotą
- 0 0
-
2008-10-16 14:34
asss
fajne masz nastawienie do ludzi. Czy wszyscy muszą pluć jadem? eh.. miłego dnia
- 0 0
-
2008-10-16 08:08
(1)
Zawistnik.
- 0 0
-
2008-10-16 09:01
:-)
- 0 0
-
2008-10-16 11:50
Pora na zmiany
Przede wszystkim powinno zmienić się zasięg terytorialny portów. Dzisiaj np. w granicach Portu Gdańsk jest prawie pół miasta. Powoduje to ogromne komplikacje natury administracyjno prawniczej. Wszyscy co mają doczynienia z tym tematem wiedzą o czym mówię.
- 0 0
-
2008-10-16 10:48
he he
podejrzewałem, że Adam pawłowicz jest ciepły, ale, że jest z niego gorący zwolennik, tego się nie spodziewałem;)
no a te jego kontakty to już chyba co raz słabsze są;)
no ale jeżeli może pomóc, to może wreszcie to zrobi, a nie tylko słodko papla..- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.