• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe promy Stena Line w Gdyni

VIK
27 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Prom Stena Scandica w przyszłym roku trafi na linię Gdynia-Karlskrona. Prom Stena Scandica w przyszłym roku trafi na linię Gdynia-Karlskrona.

Stena Line poinformowała, że od nowego roku wprowadzi na linię Gdynia-Karlskrona dwa nowoczesne promy Stena Scandica i Stena Baltica. Wszystko z powodu uruchomienia nowego terminalu promowego w Porcie Gdynia.



Czy płynąłeś/płynęłaś kiedyś promem przez Bałtyk?

W ubiegłym tygodniu oddano nowy terminal promowy w Gdyni. Na uroczystości padła deklaracja ze strony armatora Stena Line, że pierwszy prom odpłynie z nowego terminalu 1 stycznia 2022 roku. Teraz z kolei poinformowano, że w przyszłym roku na tę linię zostaną skierowane dwa nowoczesne promy Stena Scandica i Stena Baltica o długości 222 metrów każdy. Każdy z promów może pomieścić 970 pasażerów i dysponuje 2875 metrami ładunkowymi przeznaczonymi na ciężarówki i samochody osobowe. Dla klientów frachtowych oznacza to wzrost zdolności przewozowej połączenia o 30 proc., a dla pasażerów - nową jakość podróżowania.

Czytaj też:
Nowy terminal promowy w Gdyni już czeka na statki i pasażerów

Stena Scandica i Stena Baltica zostały zbudowane we włoskiej stoczni Visentini w 2005 roku i wcześniej kursowały na linii promowej Stena Line między Belfastem a Liverpoolem na Morzu Irlandzkim, pod nazwami Stena Lagan i Stena Mersey. Następnie obsługiwały linię Stena Line między Nynäshamn w Szwecji a Ventspils na Łotwie.

- Obecna pojemność frachtowa naszej linii jest niewystarczająca w stosunku do popytu, więc cieszymy się, że dzięki zbliżającej się wymianie tonażu będziemy oferować nawet o 30 proc. więcej powierzchni ładunkowej. Nowy terminal umożliwia też wdrożenie nowoczesnych pomysłów Stena Line usprawniających operacje portowe, jak na przykład bramy inteligentne Smart Gate czy idee "zielonego portu", a wśród nich zasilanie z lądu podczas postoju statków. Nie zapominajmy także, że nowy terminal jest bliżej centrum miasta. Mamy nadzieję, że to też zwiększy zainteresowanie przyszłych pasażerów, po obu stronach morza - mówi Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska.

Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia.


Bliskość infrastruktury intermodalnej i dostępność torów w sąsiedztwie nowego terminalu w Gdyni pozwoli też w przyszłości na rozwinięcie oferty intermodalnej w relacji pociąg-prom. Taką infrastrukturę już w tej chwili ma port w Karlskronie, gdzie w najbliższych miesiącach przewidziano inwestycje pod przyszły rozwój, m.in. modernizację rampy załadunkowej.

Stena Line obsługuje linię promową między Gdynią a Karlskroną w Szwecji od ponad 26 lat. W tym czasie statki z charakterystycznym czerwonym kominem przewiozły ponad 10 milionów pasażerów i blisko 2 miliony ciężarówek. Połączenie ma status Autostrady Morskiej i jest dziś ważną częścią europejskiej sieci logistycznej, a także ma znaczenie dla turystyki w Polsce i Szwecji. W ciągu ostatnich dziesięciu lat wzrosty przewozów na tej linii sięgnęły 60 proc. Trasa jest dziś jednym z najważniejszych połączeń promowych w sieci Stena Line z prawie 2000 rejsów między Gdynią a Karlskroną rocznie.

- Rozwijamy się razem z naszymi klientami i partnerami zarówno w Karlskronie, jak i Gdyni. Wzrasta popyt na przewozy towarów i pasażerów, w perspektywie końca pandemii. Nowe promy, które teraz wprowadzamy, są ważną częścią ciągłej modernizacji naszej floty i rozwoju w kierunku bardziej zrównoważonego transportu morskiego - mówi Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line.
VIK

Opinie (105) ponad 10 zablokowanych

  • Trupy dojechane (1)

    16 lat temu też byłem młody i je wtedy poznałem. Tzn. po naszemu "Ikarusy"

    • 5 5

    • 15 lat to jak na statek średni wiek. Trupami będą za kolejne 15-20 lat

      • 4 0

  • Spokojnie i tak Estakada zaraz się zapadnie

    I nikt nie dojedzie ani do promu ani do portu

    • 17 0

  • Bliżej centrum miasta? (1)

    A czy drogi dojazdowe zdażą do tego czasu wybudować?

    • 23 3

    • Buspasy to tak, tylko muszą zabezpieczyć farbę. Jedyna aktywność urzędników w Gdyni.

      Jak będzie farba to jeszcze dorobią płątnych miejsc parkingowych i zwiększą stawkę za parkowanie. Takie to mandy rządzą w Gdyni.

      • 4 5

  • Czyzby spelnily sie klamstwa matousza . (1)

    • 2 4

    • Tak klamstwa sie spelnily promu jak nie bylo tak nie ma....

      • 2 0

  • Dawać Helsinki!

    • 9 2

  • Przydała by się konkurencja (2)

    Niestety ceny biletów są coraz droższe a standard niższy. Mimo rosnących cen paliwa wolę pływać z Świnoujścia z konkurencją bo mam jeszcze oszczędności w kieszeni.

    • 4 6

    • Ja

      Ja od 10 lat tylko z nimi pływam i jestem mega zadowolony

      • 3 0

    • Prawda... jeszcze 1 armator na zblizonej linji

      • 0 0

  • Super (1)

    Bliżej centrum, czyli teraz będzie jeszcze ciaśniej na Wiśniewskiego i Polskiej jadąc od Kwiatkowskiego, nie wspominając o Morskiej. Pogratulować.

    • 5 0

    • Właśnie się zastanawiam nad tą lokalizacją i kompletnie tego nie widzę. Dojazd do obecnego terminalu jest kompletnie zawalony samochodami, w zeszły czwartek stałem pół godziny na Estakadzie zanim udało się zjechać. W nowej lokalizacji będzie to wyglądało jeszcze gorzej.

      • 0 0

  • A kiedy prom pinokio?

    Tak czy inaczej... Polferries musi sie jeszcze duzo postarac... Ale jak ktos chce nostalgiczny rejs PRL'em to mozna

    • 8 2

  • Ciekawe (12)

    prom z2005 roku jest nowy,a jam Audi z tego samego roku i wszyscy mówią,że jeżdżę trupem czyli złomem! Zaznaczam,że je,zd,z,e orywatnie swoim samochodem i szanuję oraz serwisuję. Prom tyle lat pływa zarobkowo i nadal jest NOWY?

    • 54 8

    • Nowy na tej linji! (6)

      Jak sprzedasz swoje Audi szwagrowi... to dla niego będzie to jego nowy samochód... aczkolwiek MY 05'

      • 7 1

      • To inaczej. Jak w artykule, ...Nowoczesny! (5)

        • 1 0

        • A co ma być nowoczesne? Wnętrze, mostek, maszynownia? (4)

          W porównaniu z Polferries może są nowoczesne... ( nie powinno być trudno )

          • 2 1

          • Polferries kołku ma najnowszy prom (Nova Star) na Bałtyku. (3)

            Podszkol się trochę

            • 0 3

            • mmm.... "Year and place of construction: 2011, in ST Marine shipyard, Singapore" (1)

              1 - 10 letni... a reszta promow tego operatora? I najnowszy wiekowo nie znaczy ze najnowoczesniejszy.... nawet gdyby byl "kołku"

              Pierwszys z brzegu...
              "Viking Grace instantly became the Viking Line flagship when it was commissioned in 2013"

              Pozatym nie porównuj statkow wybudowanych w Finlandii, nie mniej pasazerskich z jakims z Singapuru.

              Takze zapedziles sie.... patryjoto.

              • 2 2

              • Dla "kołka" dumnego z Nova Star

                Jest jeszcze Gotland z 2019
                Visborg 2018

                na... Baltyku

                • 2 0

            • Nova Star?

              Megastar, Viking Grace, kto tu sie musi podszkolic?

              • 0 0

    • Życie statków (1)

      Obecne promy, które pływają pomiędzy Gdynią i Karskroną zostały oddane do użytku w latach 1987-1988, a budowane były 4-5 lat.
      Audi jest budowane w ciągu kilku godzin.
      Statki pływają po kilkadziesiąt lat.

      • 4 0

      • Ale Audi niemieckie a promy budowane w Polsce :P

        • 0 0

    • Już tłumaczę chłopowi na chłopski rozum (1)

      Jeśli Twoje audi co 5 lat będzie przechodziło remont, silnik będzie na bieżąco doposażany w nowoczesne scrubbery i systemy oczyszczania spalin, nowoczesne systemy oświetlenia, panele ledowe, systemy bezpieczeństwa oraz towarzystwo klasyfikacyjne za grube pieniądze klepnie autoryzacje że twój samochód spełnia całą księgę przepisów klasyfikatora to faktycznie, względnie będzie "aktualny" i świeży.

      • 4 0

      • No i cała tapicerka wymieniona... deska odświeżona... i nowe dywaniki.

        • 2 0

    • sprzedaj audi i kup prom z tego samego roku to będziesz miał "nowy"

      • 1 1

  • (4)

    Nowy statek to statek do 3 lat .Powyżej 10 lat niektóre państwa nie wpuszczają do swoich portów .Natomiast 16 latek to złom.Nie ważne że pięknie odmalowany i ma aktualną klasę.Taka jednostka jest po prostu wypracowana przez sztormy różne ładunki itp.Pływałem w PLO prawie 40 lat i wiem co piszę.Z ważniejszych linii takie trupy się zdejmuje i dobija sie je na liniach mało wymagających,np do Polski .Przykre to ale prawdziwe.

    • 4 6

    • Bzdura (2)

      Żaden armator nie buduje statku z perspektywą jego używania przez 10-15 lat bo to się poprostu nie opłaca. Stena Spirit i Vision, które pływają z Gdyni mają ponad 35 lat i nadal są w dobrej kondycji. Scandica i Baltica są po generalnym remoncie i pewnie będą pływać kolejne kilkanaście lat. To jak z samochodem - jak dbasz i dobrze serwisujesz to będzie jeździł latami a jak tylko lejesz paliwo i piłujesz to i w 2 lata można zarżnąć auto.

      • 3 1

      • A z jaką perspektywą buduje, expercie? (1)

        • 1 0

        • A... przepraszam :) nie doczytałem ... i zgadzam się!

          Statek musi się "spłacić"... A dobrze utrzymana jednostka długo popływa.
          Promy są też regularnie modernizowane.

          • 0 0

    • "Taka jednostka jest po prostu wypracowana przez sztormy różne ładunki itp"

      Kawą się oblałem... 40 lat jako messman?
      PLO ile tych promów miała?

      Ale spoko... opowiedz o tych sztormach i różnych ładunkach...
      Albo najlepiej o itp.
      Idę po popcorn.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane