• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe promy Stena Line w Gdyni

VIK
27 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Prom Stena Scandica w przyszłym roku trafi na linię Gdynia-Karlskrona. Prom Stena Scandica w przyszłym roku trafi na linię Gdynia-Karlskrona.

Stena Line poinformowała, że od nowego roku wprowadzi na linię Gdynia-Karlskrona dwa nowoczesne promy Stena Scandica i Stena Baltica. Wszystko z powodu uruchomienia nowego terminalu promowego w Porcie Gdynia.



Czy płynąłeś/płynęłaś kiedyś promem przez Bałtyk?

W ubiegłym tygodniu oddano nowy terminal promowy w Gdyni. Na uroczystości padła deklaracja ze strony armatora Stena Line, że pierwszy prom odpłynie z nowego terminalu 1 stycznia 2022 roku. Teraz z kolei poinformowano, że w przyszłym roku na tę linię zostaną skierowane dwa nowoczesne promy Stena Scandica i Stena Baltica o długości 222 metrów każdy. Każdy z promów może pomieścić 970 pasażerów i dysponuje 2875 metrami ładunkowymi przeznaczonymi na ciężarówki i samochody osobowe. Dla klientów frachtowych oznacza to wzrost zdolności przewozowej połączenia o 30 proc., a dla pasażerów - nową jakość podróżowania.

Czytaj też:
Nowy terminal promowy w Gdyni już czeka na statki i pasażerów

Stena Scandica i Stena Baltica zostały zbudowane we włoskiej stoczni Visentini w 2005 roku i wcześniej kursowały na linii promowej Stena Line między Belfastem a Liverpoolem na Morzu Irlandzkim, pod nazwami Stena Lagan i Stena Mersey. Następnie obsługiwały linię Stena Line między Nynäshamn w Szwecji a Ventspils na Łotwie.

- Obecna pojemność frachtowa naszej linii jest niewystarczająca w stosunku do popytu, więc cieszymy się, że dzięki zbliżającej się wymianie tonażu będziemy oferować nawet o 30 proc. więcej powierzchni ładunkowej. Nowy terminal umożliwia też wdrożenie nowoczesnych pomysłów Stena Line usprawniających operacje portowe, jak na przykład bramy inteligentne Smart Gate czy idee "zielonego portu", a wśród nich zasilanie z lądu podczas postoju statków. Nie zapominajmy także, że nowy terminal jest bliżej centrum miasta. Mamy nadzieję, że to też zwiększy zainteresowanie przyszłych pasażerów, po obu stronach morza - mówi Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska.

Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia.


Bliskość infrastruktury intermodalnej i dostępność torów w sąsiedztwie nowego terminalu w Gdyni pozwoli też w przyszłości na rozwinięcie oferty intermodalnej w relacji pociąg-prom. Taką infrastrukturę już w tej chwili ma port w Karlskronie, gdzie w najbliższych miesiącach przewidziano inwestycje pod przyszły rozwój, m.in. modernizację rampy załadunkowej.

Stena Line obsługuje linię promową między Gdynią a Karlskroną w Szwecji od ponad 26 lat. W tym czasie statki z charakterystycznym czerwonym kominem przewiozły ponad 10 milionów pasażerów i blisko 2 miliony ciężarówek. Połączenie ma status Autostrady Morskiej i jest dziś ważną częścią europejskiej sieci logistycznej, a także ma znaczenie dla turystyki w Polsce i Szwecji. W ciągu ostatnich dziesięciu lat wzrosty przewozów na tej linii sięgnęły 60 proc. Trasa jest dziś jednym z najważniejszych połączeń promowych w sieci Stena Line z prawie 2000 rejsów między Gdynią a Karlskroną rocznie.

- Rozwijamy się razem z naszymi klientami i partnerami zarówno w Karlskronie, jak i Gdyni. Wzrasta popyt na przewozy towarów i pasażerów, w perspektywie końca pandemii. Nowe promy, które teraz wprowadzamy, są ważną częścią ciągłej modernizacji naszej floty i rozwoju w kierunku bardziej zrównoważonego transportu morskiego - mówi Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line.
VIK

Opinie (105) ponad 10 zablokowanych

  • Niestety

    Na trasę między Nynäshamn w Szwecji a Ventspils na Łotwie trawią najnowsze promy klasy E-flexer, nowoczesne i bardziej ekologiczne, a do nas trafią starocie... (wiedza zaczerpnięta z FB z wypowiedzi StenaLine) :(

    • 2 0

  • Rejsy Stena Line (1)

    Plywam tymi promami od 20 lat kilka razy w roku Jestem bardzo zadowolona

    • 3 3

    • Wanda, to ty ?

      Kabina 720

      • 1 0

  • A Polferries? (1)

    Kiedy "nowe" promy w Polferries, jednak to moja ulubiona linia jest. Rogalin, Wilanów, Silesia, Pomerania, Nieborów, Łańcut to były jednostki :)

    • 2 0

    • Tęskno za PRL?

      A o nowy... Pinokio spytaj.

      • 1 2

  • Koniec PŻB (1)

    I tym sposobem żegnamy polskiego przewoźnika

    • 3 0

    • A co się z nim stało?

      • 0 1

  • Takie te promy nowe, że najpierw pierdzieli w nich angole, irlandczycy, szwedzi i łotysze (1)

    • 2 1

    • A powinien najpierw naród wybrany!?

      Jak wam pinokio wybuduje "nowy" narodowy...to będziecie pierwsi!
      A TVP ogłosi jak zachód zazdrości promu...

      • 4 0

  • iszka bacha

    Ja lubię Irish Ferries WB Yeats szkoda że nie pływają do Polski

    • 0 0

  • Promy (1)

    Te promy bedą pływały do 2025 roku,bo od 2026 roku wchodzi zarządzenie że promy na bałtyku muszą być zasilane gazem.Dlatego też rząd zamowił 4 nowe promy dla PZB.

    • 1 0

    • Ten pierwszy juz 6 lat buduje.... a teraz chce 4 w 3 lata?

      Pinokio sie lapami zamacha

      • 3 0

  • Jak dla mnie nowa lokalizacja nie jest zadowalajaca

    Stara lokalizacja ok,wjazd na Kwiatkowskiego i dalej w Polske.Przy obecnych korkach na Wisniewskiego koszmar mieszkancow Gdyni sie zwiekszy.Nie wiem czyto byl dobry ruch z tym nowym terminalem,obym sie mylil

    • 1 2

  • Prom (2)

    To są już wyeksploatowane jednostki. Pływałem z nynes do ventspils. Nic szczególnego , to już trupy. Głośne , kabiny obskurne, kiepski ochłap ze strony panów szwedzkich. Nowe jednostki zapewne poszły na zachód , a my cieszymy się jak zwykle ze złomu. Tak mamy.

    • 3 0

    • A ty chcesz nowe dla sortu animalistycznego? (1)

      Jarosław

      • 0 0

      • Pierwszy sort raczej do lewactwa plywac nie powinnien.

        W kraju trzeba patryjotyzmu pilnowac.

        • 0 0

  • Prom

    Prom 16 letni to nie nowy.
    Ale będą nowe na tej linii to się zgadza.
    Dzięki miłej obsłudze miło czas spędza się na promie.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane