• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy most za 38 mln zł ułatwi dostęp do portu

Maciej Naskręt
22 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Sprawdziliśmy postęp prac na budowie nowego mostu kolejowego nad Martwą Wisłą. zobacz na mapie Gdańska Obiekt powstaje w ramach przebudowy 12-kilometrowej linii do gdańskiego portu. Most kosztuje 38 mln zł, ale cała inwestycja pochłonie 370 mln zł i będzie gotowa latem 2016 r.



Chodzi o most, który zawieszony będzie nad Wisłą tuż obok historycznego, 100-letniego obrotowego mostu kolejowego, i nieco w cieniu jeszcze większego sąsiada - mostu wantowego im. Jana Pawła II, będącego częścią Trasy Sucharskiego.

Będzie to most wyłącznie kolejowy, po którym pobiegnie linia kolejowa nr 226 z Pruszcza Gdańskiego do portu morskiego. W sierpniu zeszłego roku spółka PKP PLK, właściciel większości infrastruktury kolejowej w Polsce, zleciła jej przebudowę. Wykonawcą zarówno remontu, jak i budowy nowego mostu, jest hiszpańska firma Dragados.

Obecnie stan zaawansowania robót wynosi 33 proc.

  • Prace przy budowie mostu kolejowego nad Martwą Wisłą w Gdańsku.
  • Prace przy budowie mostu kolejowego nad Martwą Wisłą w Gdańsku.
  • Prace przy budowie mostu kolejowego nad Martwą Wisłą w Gdańsku.
  • Prace przy budowie mostu kolejowego nad Martwą Wisłą w Gdańsku.
  • Widok z góry na budowę mostu kolejowego nad Martwą Wisłą w Gdańsku.
  • Prace przy budowie mostu kolejowego nad Martwą Wisłą w Gdańsku.
  • Prace przy budowie mostu kolejowego nad Martwą Wisłą w Gdańsku.
Most nad Martwą Wisłą za 38 mln zł

Jak oceniasz infrastrukturę kolejową w Trójmieście?

Najważniejszym elementem inwestycji jest most na Martwej Wiśle, łączący port z resztą kraju. Nowa przeprawa będzie dwutorowa. Składy pojadą po niej z prędkością 100 km/h i będą mogły wieźć cięższe ładunki niż obecnie. Koszt budowy mostu to 38 mln zł.

Nowy most będzie mieć 120 m długości i ok. 21 metrów wysokości, nad wodą ma być zawieszony na poziomie 8 metrów. Dotychczasowy obiekt umożliwiał swobodne przepłynięcie jednostkom nie wyższym niż 5,6 m. Ponadto poprawi się szerokość toru wodnego. Dziś przy starym obiekcie wynosi ona 11 metrów. Docelowo ma być 50 metrów.

Wzrośnie też przepustowość przeprawy.

- Po starym moście mogło jeździć 30 par pociągów na dobę, a z nowego będzie mogło korzystać sześć razy więcej. Nowa przeprawa będzie miała 122 metry długości a jej waga wyniesie 2 tys. ton. Konstrukcja będzie osadzona wyżej od poprzedniej bez filarów, co usprawni żeglugę. Obiekt zostanie też specjalnie podświetlony - mówi Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

W czasie inwestycji zmieniono technologię budowy przeprawy. Wcześniej zakładano, że elementy mostu będą montowane na brzegu. Zdecydowano się jednak na spawanie elementów w hali produkcyjnej.

- Elementy mostu są spawane w stoczni Gdynia Nauta. W lipcu konstrukcja zostanie przetransportowana drogą morską na miejsce i osadzona na przyczółkach - wyjaśnia Damian Makowski, kierownik kontraktu.

W ramach modernizacji linii do portu, PKP PLK zaplanowała również nowy system sterowania ruchem. Ponieważ zarządzeniem ruchem kolejowym w tym miejscu będą zajmowały się nastawnie na Olszynce i w Porcie Północnym, nie będzie już potrzeby utrzymywania posterunku obok mostu.

Gdy most będzie gotowy i pojadą po nim pociągi, rozpocznie się rozbiórka starego obiektu. Niestety, nie udało się znaleźć pieniędzy na jego zachowanie, konserwację i udostępnienie pieszym.

Czytaj także: Czy 100-letni most kolejowy może być udostępniony pieszym?

  • Wizualizacja nowego mostu na Martwej Wiśle.
  • Wizualizacja iluminacji mostu kolejowego.
  • Wizualizacja iluminacji mostu kolejowego na Martwej Wiśle.
Nowe tory, sieć trakcyjna i nastawnie

Trwa budowa nasypów kolejowych przy moście kolejowym nad Martwą Wisłą. Uformowane nasypy już teraz przewyższają o półtora metra dotychczasowy nasyp prowadzący do dawnego most kolejowego. Te prace trwają po obu stronach gotowych już przyczółków mostu.

Ruszyły też prace przy odbudowie nowego toru. W wielu miejscach na Olszynce i na Lipcach wykonano podbudowę. Prowadzony jest też montaż sieci trakcyjnej. Kształtów nabierają budynki nastawni w Olszynce i Porcie Północnym. Wykonawca prowadzi też prace przy budowie przejść podziemnych dla mniejszych zwierząt.

W ramach prac na linii kolejowej przewidziano także montaż ekranów akustycznych. To oznacza, że mieszkańcy nie usłyszą przejeżdżających składów kolejowych. Tego typu ekrany pojawią się na Olszynce i Przeróbce.

W ramach inwestycji zostaną rozebrane i odbudowane trzy wiadukty kolejowe: jeden nad ul. Sienną i dwa nad ul. Siennicką.

Budowa mostu i modernizacja dwutorowej linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny pochłonie 370 mln zł. Jest ona elementem projektu poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk. Uzupełnia inne plany inwestycyjne portu, do których wlicza się także rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i budowę nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego.

Miejsca

Opinie (83) ponad 10 zablokowanych

  • no nie wiem. nad ulicą siennicką nie ma żadnych wiaduktow kolejowych

    fatamorgana ??? a może chodzi o te wiadukty nad ul. Lenartowicza ?

    • 1 0

  • Poprzedni most był zwadzany.

    To już był ostatni krok w odcinaniu Gdańska od Wisły. Słusznie, po co w Gdańsku żegluga.

    • 8 0

  • Serio? (3)

    A nam Oruniakom z "Dolnej" Bielawski i spółka mówią że wiadukt nad torami w okolicy ul. Sandomierskiej ma kosztować 100 milionów złotych! I że się nie opłaca i że nie ma środków. To co oni chcieli by za wiadukt wybudować? z czterema pasami w każdą stronę? Żenada! Ale nas wszystkich kręcą te obłudne władze Gdańska, smutne...

    • 10 3

    • Kłamiesz śledziku. Most ma kosztować 30 mln i będzie realizowany (1)

      • 0 2

      • Nie pomyliłeś się?

        do jakiego śledzika ty napisałeś? i wiadukt ma kosztować tak jak napisałem w poście - 100 milionów złotych, i nie będzie budowany, jak już to po 2020 roku jak projekt tzw Nowej Chmielnej zasłuży na realizację. 30 milionów o których piszesz to niby koszt tunelu pod torami. I też nie będzie wybudowany.

        • 0 1

    • Wiadukt ORAZ węzeł drogowy, z dużą różnicą poziomów. I tak, cztery pasy (dwa w każdą stronę.

      • 2 0

  • (5)

    Jestem ekspertem od mostów. Proszę o pytania.

    • 11 16

    • Skąd tyś się urwał z tą propozycją?! :)) Przecież w Polsce wszyscy są ekspertami!

      • 1 0

    • Zatem Pytanie (3)

      Jak masz na imię ekspercie?

      • 5 2

      • M (2)

        Marek.
        Marek Mostowiak
        Zona (była) Hanka.

        • 14 2

        • (1)

          Zgadza się nazwisko, ale nie "Marek", tylko Przęślisław.

          • 8 0

          • M

            Przęślisław to wuj (przez samo w), bardziej znany wśród ekspertów mostowych.
            Obaj jednakowoż zamieszkujemy tę sama miejscowość (ja od niedawna) Chrząszczyżewoszyce (powiat Łękołody).

            • 11 0

  • Tak trzymać... (1)

    Brawo Adamowicz, brawo PO, tak, tak, tak!!!!

    • 5 7

    • POpapraniec

      • 2 2

  • (2)

    czyli zamiast absurdalnej "filmówki" w naszej Gdyni mielibyśmy most nad torami na osi północna południowa i pewnie by jeszcze na łącznik do Morskiej/Obwodnicy zostało...
    że o "lotnisku" nie wspomnę...

    • 8 0

    • odszczurzanie potrzebne gdyni

      nie zawracaj glowy wojtkowi . on ma wazniejsze plany

      • 1 0

    • Nie możecie mieć "mostu nad torami".

      Wiadukt - to by była inna bajka!

      • 3 0

  • DRAGADOS (1)

    Panie Panowie DRAGADOS należy do grupy ACS jest to największ firma budowlana na świecie jej Prezesem jest Florentino Perez. Tak fani Fudbolu przez duże "F" ten sam.

    • 2 2

    • za ten podpis powinni cie aresztowac.

      zgloszenie do prokuratury wykonane.

      • 1 4

  • ??? (2)

    Niech mnie ktoś oświeci i powie dlaczego most wantowy za około 150 mln czyli 4-5 razy drożej nie został tak jak ten kolejowy zaprojektowany na takiej same zasadzie i w ten sposób NIE zaoszczędzono około 100 mln ??? Czy w Gdańsku jest za dużo mostów, czy nie ma innych wydatków ???

    • 6 6

    • (1)

      Może most pod dwie ekspresowe jezdnie to nie to samo, co pod tor?

      • 3 3

      • A może usypanie takich samych przyczółków jak dla kolejowego i wybudowanie np. 300 m jezdni, a nie 1000 m i wielkiego pylonu z wantami jest jednak tańsze, no i zrobienie tego jako jeden most drogowo-kolejowy ???

        • 1 0

  • Nowy most ........... i będzie gotowa latem 2016 r. (3)

    Szanowny Panie Redaktorze Nasktęt, niech się Pan zastanowi, co Pan wypisuje.

    • 5 6

    • (1)

      A co Panu czytelnikowi nie pasi?

      • 3 2

      • polska jezyk być trudna !

        • 2 0

    • i jeszcze

      zostaną rozebrane i odbudowane trzy wiadukty kolejowych:

      • 4 1

  • ale tylko dla starych dowodów osobistych

    dla nowych bez adresu, figa z makiem.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mikołaj Lipiński

Ekspert w obszarze fuzji i przejęć, funduszy PE/VC oraz zarządzania finansami firm. Doświadczenie zdobywał w znanych i cenionych przedsiębiorstwach doradczych, produkcyjnych i handlowych (m.in. Mars Inc., JP Morgan Chase, Azimutus SA, Business Group Polska). Posiada doświadczenie zawodowe w doradztwie przy dużych międzynarodowych transakcjach zakupu i sprzedaży przedsiębiorstw, jak również w mniejszych krajowych projektach. Piastując stanowiska w zarządach i radach nadzorczych szeregu spółek...

Najczęściej czytane