• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy patrolowiec odebrany przez Straż Graniczną

VIK
25 września 2023, godz. 10:10 
Opinie (79)

Morski Oddział Straży Granicznej odebrał od wykonawcy statek patrolowo-ratowniczy SG-301. Budowała go stocznia francuska, przy udziale trójmiejskich zakładów. O odebraniu jednostki poinformował szef MSWiA, Mariusz Kamiński. Czy to oznacza, że sprawy w sądzie nie będzie?



- Nowy patrolowiec został już odebrany przez Morski Oddział Straży Granicznej. Niedługo będzie służyć na polskich wodach. SG-301 może być wykorzystywany m.in. do ujawniania nielegalnych prób przekroczenia morskich granic UE, a także uczestniczyć w akcjach ratowniczych - poinformował Mariusz Kamiński, szef MSWiA i koordynator służb specjalnych.
Statek trafił do Gdańska na początku września. Przez ostatnie dni przechodził próby zdawczo-odbiorcze. Jak wynika z komunikatu, szef MSWiA przeszedł je pomyślnie. Jednostka w najbliższym czasie trafi do Kaszubskiego Dywizjonu Straży Granicznej w Gdańsku-Westerplatte. Ma otrzymać imię "Gen. Józef Haller".


Umowę na budowę i dostawę pełnomorskiej jednostki patrolowej OPV (offshore patrol vessel) dla Morskiego Oddziału Straży Granicznej podpisano z francuską stocznią Socarenam w październiku 2020 r. W polskiej stoczni i przy udziale polskich podwykonawców zbudowano jednak kadłub z nadbudową i częściowym wyposażeniem.

Według kontraktu miał on kosztować 111 mln zł, a pieniądze w 90 proc. pochodzą z Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego Unii Europejskiej. Pozostałe 10 proc. to środki z budżetu państwa.

Budowa rozpoczęła się w czerwcu 2021 r. Na zlecenie firmy Naviretech przy nabrzeżu gdańskiej spółki Marine Stal została położona stępka pod budowę kadłuba. Wcześniej - również na zlecenie Naviretech - w gdyńskiej stoczni Crist przeprowadzono cięcie blach do tego projektu. Po roku, czyli w czerwcu 2022 r., odbyło się wodowanie kadłuba z nadbudową i częściowym wyposażeniem. Potem jednostka trafiła do Francji do stoczni w Calais, skąd wróciła do Polski już w pełni wyposażona. Partnerami francuskiej stoczni w budowie patrolowca były też firmy z Trójmiasta: Shipcon, Nauta-StalStazen


Niestety, jak podała wp.pl, między zamawiającym a wykonawcą pojawił się konflikt. Poszło o pieniądze. Francuzi mieli poinformować MOSG o konieczności "waloryzacji ceny", strona polska odmówiła francuskiej stoczni dopłaty ok. 5 mln euro. Zmiana ceny wynika m.in. z "drastycznych podwyżek dostaw materiałów i urządzeń" z powodu pandemii COVID-19, a potem wojny na Ukrainie. W górę poszły m.in. ceny blach okrętowych, podzespołów i wyposażenia we wszystkich stoczniach w Europie. W tej sytuacji Francuzi poszli do sądu.

Czy przyjęcie jednostki od wykonawcy oznacza zakończenie sporu? O tym szef MSWiA nic nie wspomniał. Wiadomo, że w sporze stronę polską reprezentuje Prokuratoria Generalna, której sąd w Gdańsku dał dwa miesiące na odpowiedź na pozew. Problem na linii zamawiający wykonawca niestety może także oznaczać kłopoty dla polskich podwykonawców.

Długość całkowita nowego patrolowca wyniesie ok. 69,9 m, zanurzenie kadłuba ok. 3,2 m, szerokość ok. 11,5 m. Na pokładzie przewidziano miejsce dla 35 osób, w tym 20 członków załogi stałej. Według założeń ma mieć 12-dniową zdolność operacyjną i być przystosowana do brania udziału w misjach nie tylko na Bałtyku, ale również w rejonie Morza Śródziemnego i Północnego. Do jego zadań będzie należała m.in: ochrona zewnętrznych granic UE, udział w wielozadaniowych operacjach morskich, zwalczanie nielegalnej migracji, transportu szkodliwych substancji chemicznych, narkotyków, broni i materiałów niebezpiecznych, udział w akcjach ratowniczych SAR i wsparcie w obliczu klęsk żywiołowych oraz humanitarnych.
VIK

Miejsca

Opinie (79) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • No, no (4)

    18 węzłów to nie przelewki. Nie dogoni co prawda promu, nie mówiąc już o łodzi motorowej, ale z naszym niszczycielem min ma spore szanse. Tylko czemu nazywać ten okręt patrolowcem? To raczej transportowiec dla rozbitków (czytaj imigrantów).

    • 25 9

    • z 18stoma wezlami to mu nawet szybsze kutry rybackie pouciekaja :-)

      • 0 0

    • Będą łowić uchodźców/obywateli Danii, Szwecji, Finlandii....uciekających do dobrobytu Kaczystanu. (1)

      • 2 1

      • I odstawiać na Bornholm

        • 1 0

    • No właśnie, dla nich lepiej kupić okręt desantowy z demobilu.

      • 4 0

  • Jednostka w najbliższym czasie trafi do Kaszubskiego Dywizjonu Straży Granicznej w Gdańsku-Westerplatte. Ma otrzymać imię "Gen. Józef Haller".

    Niezły pstryczek w kaszubski nos.
    Polecam poczytać jakie szkody Kaszubom wyrządzili żołnierze Hallera.

    Sejm Rzeczypospolitej o Pomorzu w 1920 roku: sprawozdanie Komisji Pomorskiej.

    • 0 0

  • wielki przekręt (przekop) (1)

    horała z meizą sprzedali Lotos ruskim arabom

    • 1 1

    • Caly PiS to jeden wielki przekręt, na niespotykaną skalę

      • 0 0

  • Po czym zapewne wkrótce Unia wyda nam rozkaz: wysłać jednostkę na Morze Śródziemne, do wożenia turystów zasiłkowych (1)

    Tych z Afryki. Do Włoch.

    • 0 0

    • Ci z Polski preferują busa

      • 0 0

  • Oj Prokuratoria znajdzie ciekawe kwiatki.... (1)

    • 0 1

    • W sprawie zamachu?

      No czekamy czekamy

      • 0 0

  • (5)

    Czy ten okręt będzie posiadał uzbrojenie??? bo jak widzę zanurzenie około 3,5 metra to będzie mógł wpływać przez nowy przekop na Zalew Wiślany przynajmniej raz w tygodniu aby podnieść statystyki i ważność tej inwestycji !

    • 15 12

    • A jo może wplynąc i nie musi prosić o pozwolenie ruskich jak kiedyś donald. (4)

      Jak znam życie to putin nie byl entuzjastą tej inwestycji.

      • 3 6

      • " LPG z Rosji wciąż wjeżdża do Polski, głównie przez Białoruś"

        Rusek z kotem poprośił swoich o pozwolenie?

        • 4 3

      • Jo, ocieplenie było czuc w 2006

        Polska będzie brała pod uwagę interesy Rosji przy rozpatrywaniu problemu rozmieszczenia elementów amerykańskiego systemu obrony antyrakietowej na swoim terytorium - poinformował po powrocie z Warszawy, szef rosyjskiej dyplomacji Siergiej Ławrow.

        Prezydencki minister podkreślił, że nastąpiło ocieplenie polsko-rosyjskich stosunków, i że strona polska jest zadowolona z wizyty Ławrowa. - To co było najważniejszym mankamentem w stosunkach polsko-rosyjskich, to panujący w nich chłód, i to puściło, czuło się ocieplenie - powiedział Krawczyk.

        • 3 2

      • Nie jest też entuzjastą miliona aut el. Ani promu

        Może dlatego ich nie ma

        • 3 2

      • Zgroza

        Za to pisowski troll jest w niebo wziety

        • 5 5

  • (4)

    " 111 mln zł, a pieniądze w 90 proc. pochodzą z Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego Unii Europejskiej. Pozostałe 10 proc. to środki z budżetu państwa" - czyli ostatnie inwestycje rozpoczęte za PO i na tym koniec kasy z UE - wyrabiajcie paszporty bo od października dzięki pisowi pojedziecie tam gdzie Kaczyński - wyłącznie na wycieczki krajowe...

    • 15 20

    • Bo granic UE bronimy (2)

      Jesteśmy wschodnią ścianą NATO i Schengen. To co sami sobie mamy kupować?

      • 5 1

      • Jesteśmy wschodnią ścianą

        I tylko tyle...

        • 1 0

      • Czego bronimy skoro wizy RP można kupić, a Bug w pewnych miejscach przejść bo woda po kolana.

        • 2 1

    • Wycieczki krajowe polską koleją i polskim PKS. To były piękne czasy moich znajomych - Janusza i Grażyny

      • 0 1

  • Przy budowie statku część prac trzeba wykonać we Francji (13)

    Pamiętam jak w 2011 roku ówczesny premier bez mrugnięcia okiem zamknął stocznię w Gdyni i w Szczecinie

    • 15 12

    • PiS likwidowal stocznie... ostatnia chyba w Swinoujsciu (12)

      • 6 5

      • PiS uruchamia to co zaorała platforma (11)

        za nich nic się nie opłacało. Sprzedali nawet kolejkę na Kasprowy

        • 8 10

        • Uruchomili stocznie we Francji, Włoszech i Finlandii.... w takim razie (3)

          Co ta TVP z nimi robi....

          • 3 4

          • dzięki zamknięciu Gdyni i Szczecina przetrwała stocznia w Rostoku (2)

            • 3 2

            • Gdanską ruskim sprzedali... a potem w 2018 z sukcesem odkupili

              "Opracowany i przyjęty przez rząd Marka Belki program konsolidacji sektora stoczniowego zakładał rozwój przemysłu stoczniowego, jednak zmiana rządu oznaczała zaniechanie realizacji tego programu. Prywatyzację stoczni w Szczecinie, Gdyni i Gdańsku zapowiedział dopiero rząd Jarosława Kaczyńskiego, przy czym sprywatyzowano jedynie Stocznię Gdańską (w 2007 roku)"

              • 0 1

            • I ca tam budują?

              • 1 1

        • JoJo Bredziński i jego zardzewiała stępka symbolem złodziei z PiS (2)

          • 6 5

          • tuslk stoczniowców wysłał na kurs psich fryzjerów (1)

            • 3 3

            • Jarozbaw nigdzie nie wysyłał tylko kopa dał

              • 0 1

        • Co ten PiS uru chamia? (2)

          "Kto zmusił PKP S.A. do wyprzedawania spółek w tym do "haniebnej prywatyzacji" PKP Energetyki, Polskich Kolei Linowych, PKP Cargo i TK Telekom? Sejm!"

          "Za ustawą o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego PKP przyjętą 8 września 2000 r. głosował Jarosław Kaczyński z całym swoim klubem ROP-PC. Ciekawostka: SLD i PSL głosowały przeciw. Ustawę poparł też ówczesny rząd w którym ministrem sprawiedliwości był Lech Kaczyński"

          • 7 5

          • PKP Energetyke sprzdał tusk (1)

            materiały prasowe są w internecie

            • 5 5

            • Jo, problem z czytaniem?

              Głosował Jarosław Kaczyński z całym swoim klubem ROP-PC. Ciekawostka: SLD i PSL głosowały przeciw. Ustawę poparł też ówczesny rząd w którym ministrem sprawiedliwości był Lech Kaczyński

              • 5 3

        • PiS uru chamianie!

          Rząd PiS likwiduje Morską Stocznię Remontową Gryfia w Świnoujściu w 2020

          Trzy lata temu 27 czerwca 2017 podczas wizyty w Szczecinie premier Matusz Morawiecki mówił do stoczniowców ..Przyjechaliśmy tutaj aby dać z powrotem nadzieję na rozwój stoczni Szczecińskiej i dać konkretne zamówienia, stworzyć pobyt na okręty i statki które tutaj będą budowane. Jest to dla nas kluczowa cześć wielkiej industrializacji polskiej gospodarki.

          Po trzech latach 28 listopada 2020 przedstawiciel i pełnomocnik tegoż samego Rządu Prezes Krzysztof Zaremba wręczył 197 pracowników Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia w Świnoujściu wypowiedzenia z pracy.

          • 5 4

  • Opinia wyróżniona

    Przypominam, że (1)

    Straż graniczna jest od pilnowania granic, a od ratowania rozbitków są inne służby. Inaczej robi się bałagan kompetencyjny i potem mamy takie kwiatki, jak pseudo hiszpańscy nurkowie na łódce kupionej nad jeziorem za grosze odkryci przypadkiem w rejonie portu.

    • 19 7

    • Dlatego mamy teraz ten statek... do pilnowania Hiszpanów

      Potrzeba jeszcze czegoś do pilnowania ruskich rakiet w Polskich lasach

      • 4 0

  • I na co to komu? My jesteśmy gwarantem bezpieczeństwa Polski i nasza polityka otwartych drzwi. (1)

    Grupa Webera

    • 3 2

    • Program społeczny partii "Granica za zielone" niszczony przez opozycję

      TVP

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Budnik

Odpowiedzialna za kształtowanie i realizację strategii finansowej i budżetu firmy, a także współodpowiedzialna za procesy strategicznego planowania i zarządzania SESCOM. Magister ekonomii z Certyfikatem Księgowym Ministra Finansów oraz ukończonymi licznymi studiami podyplomowymi z zakresu księgowości, finansów i controllingu. Wieloletni praktyk wykorzystujący w swojej pracy nie tylko wiedzę z zakresu księgowości i finansów, ale także ekonomii oraz zarządzania.

Najczęściej czytane