• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy podatek paliwowy przyjęty przez rząd. Drożej na stacjach

Robert Kiewlicz
21 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Rząd przyjął nowelizację ustawy wprowadzającej nową opłatę emisyjną. Za cenę podwyżek na stacjach paliw chce finansować rozwój elektromobilności i paliw alternatywnych. Rząd przyjął nowelizację ustawy wprowadzającej nową opłatę emisyjną. Za cenę podwyżek na stacjach paliw chce finansować rozwój elektromobilności i paliw alternatywnych.

Ceny paliw mają pójść w górę o przynajmniej 10 gr brutto na litrze. Taki, zdaniem ekspertów, ma być efekt przyjętej we wtorek przez rząd opłaty emisyjnej. Pieniądze z opłaty mają być przeznaczone na finansowanie projektów związanych z rozwojem  elektromobilności i transportu opartego na paliwach alternatywnych, jak sprężony gaz ziemny, skroplony gaz ziemny oraz biopaliwa. Regulacje dotyczące opłaty emisyjnej mają wejść w życie 1 stycznia 2019 roku.


Opłata emisyjna to:


Przyjęta przez rząd nowelizacja ustawy zakłada wprowadzenie opłaty emisyjnej w wysokości 80 zł od 1000 litrów wprowadzonych na polski rynek: benzyny silnikowej i oleju napędowego. Zaproponowano też stworzenie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, z którego będą finansowane projekty związane z rozwojem  elektromobilności (pojazdy napędzane energią elektryczną) oraz transportem opartym na paliwach alternatywnych (m.in. CNG - sprężony gaz ziemny, LNG - skroplony gaz ziemny oraz biopaliwa).

Według zapowiedzi rządu, efektem działań Funduszu w wymiarze gospodarczym ma być systematyczna redukcja wykorzystywania paliw kopalnych oraz zwiększenie zużycia energii ze źródeł odnawialnych i innych paliw alternatywnych, podnoszenie efektywności i bezpieczeństwa infrastruktury, a także stworzenie warunków umożliwiających odbiorcom inteligentne wykorzystanie nośników energii.

Opłata emisyjna sfinansuje rozwój?



Co na to producenci paliw? Zarząd Grupy Lotos uważa, że przygotowywane zmiany w prawie nie będą miały wpływu na ceny detaliczne paliw, a powstający fundusz dodatkowo wesprze innowacyjne projekty realizowane w Grupie Lotos i w ten sposób środki finansowe wrócą do budżetu spółki. Lotos już planuje - oprócz punktów ładowania samochodów elektrycznych - sprzedaż na swoich stacjach także takich jak: CNG, LNG, a w przyszłości również wodoru. W ten sposób ma zamiar przekształcić sieć stacji paliw w nowoczesną sieć stacji tankowania energii.

Powodów do podwyżek nie widzi też PKN Orlen i jak twierdzi analizy dotyczące efektów planowanych regulacji dotyczących dodatkowej opłaty emisyjnej, nie wykazują wpływu na finalną cenę dla klienta detalicznego. 

- Zachowanie zasad zrównoważonego rozwoju oraz dbałości o środowisko dla kolejnych pokoleń jest obowiązkiem nas wszystkich. PKN Orlen od lat czyni wszelkie starania, by trzymać się tych zasad. Analizujemy sytuację w kontekście wszystkich uwarunkowań makroekonomicznych i rynkowych i dzisiaj co do zasady zyskujemy przekonanie, że wprowadzenie opłaty emisyjnej nie będzie skutkować wzrostem cen dla naszych klientów detalicznych - powiedział Zbigniew Leszczyński, członek zarządu ds. sprzedaży PKN Orlen.

Paliwo będzie droższe



Mniej optymistyczni są eksperci. Twierdzą, że obowiązek uiszczenia opłaty emisyjnej dotyczy producentów i importerów paliw, jednak jej koszt nie będzie musiał być przez nich finansowany i ostatecznie może wiązać się podwyższeniem ceny dla odbiorcy ostatecznego, czyli kierowcy.

- Proponowana zmiana przypomina zamieszanie sprzed kilku miesięcy, kiedy próbowano pozyskać finansowanie dróg samorządowych w analogiczny sposób. Szczęśliwie dla kierowców z pomysłu szybko się wycofano, pod naciskiem opinii publicznej. Zaproponowane w projekcie dotyczące opłaty emisyjnej rozwiązanie może niestety odbić się na kieszeni tankujących - komentuje dr Jakub Bogucki, analityk rynku paliw e-petrol.pl. - Co prawda koszt jednostkowy nie jest tutaj duży (ok. 10 gr brutto na litrze) - jednak biorąc pod uwagę całą wielkość obciążeń podatkowych paliw w Polsce, które istotnie przekraczają 50 proc. jego ceny stacyjnej, mamy do czynienia ze zmianą, którą trudno oceniać pozytywnie z konsumenckiego punktu widzenia.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (292) ponad 20 zablokowanych

  • Opłata emisyjna sfinansuje rozwój? Czytaj więcej na:

    Czyli Towarzysz ,,Mao" Morawiecki dokonuje kradzieży w sposób zuchwały.

    • 0 0

  • Dziura bez dna

    PiS odejdzie a opłata zostanie...

    • 0 0

  • a tam mówili, że będą obniżać. Jednak ten kto ma na gaz auto ten jest wygranym u mnie ssang jest w gazie to trochę zostaje pieniędzy w kieszeni.

    • 1 0

  • Nie elektryki tylko wodorowe

    należy inwestować w auta wodorowe.

    • 0 0

  • Polska przedsiębiorczość

    Prościej jest wyciągać pieniądze z kieszeni obywateli niż np. postarać się o środki unijne na duże projekty B+R lub zamiast POMYŚLEĆ i dobrze zainwestować pieniądze np. na giełdzie.

    • 0 0

  • Samo życie....

    Państwo by dać jednemu obywatelowi 500 pln musi zabrać drugiemu 700 pln. A teraz skąd te pieniądze brać??? Hmy.. ??? Wprowadzimy podatek od paliwa itp... bo i tak każdy obywatel musi go zapłacić.
    W najgorszej sytuacji są ci obywatele co uczciwie pracują i np. mają jedno dziecko., kredyt na dom. Nie pobierają żadnych zasiłków, bo są na to "za bogaci". I jeszcze są obciążeni dodatkowymi podatkami. Wychodzi na to, że nie warto być uczciwym. Trzeba zacząć kombinować i pomyśleć jak tu wykorzystać luki w systemie :D

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA. Adam Roman z Ergo Hestią związany jest od 1993 roku. Od 2007 roku pełni funkcję członka zarządu odpowiedzialnego za ubezpieczenia korporacyjne. Przez wiele lat był odpowiedzialny za reasekurację, uczestnicząc pośrednio w underwritingu przemysłowym. Przez lata współpracował z największymi reasekuratorami na świecie m.in. Munich Re, Swiss Re, GE Francona, SCOR i...

Najczęściej czytane