• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy terminal kolejowy w Gdańsku. Nawet 1,5 mln TEU na torach

Robert Kiewlicz
14 marca 2024, godz. 08:00 
Opinie (94)
Obecny poziom wykorzystania kolei sprawia, że potencjalne zapotrzebowanie na przewozy kolejowe może w najbliższych latach wzrosnąć do 1,5 mln TEU rocznie. Obecny poziom wykorzystania kolei sprawia, że potencjalne zapotrzebowanie na przewozy kolejowe może w najbliższych latach wzrosnąć do 1,5 mln TEU rocznie.

W gdańskim porcie powstanie nowy terminal kolejowy. Potencjalne zapotrzebowanie na przewozy kolejowe może przekroczyć nawet 1,5 mln TEU (kontenerów dwudziestostopowych). Władze Baltic Hub poinformowały, podczas trwającej w Gdyni konferencji Transport Week, że szukają obecnie odpowiedniej lokalizacji dla takiego obiektu, którego budowa ułatwi i wesprze rozwój polskich portów oraz całej branży morskiej i logistycznej w kraju.



W Lotos Kolej chcą zmiany zarządu. Piszą do premiera W Lotos Kolej chcą zmiany zarządu. Piszą do premiera


Obecnie terminal kolejowy Baltic Hub posiada siedem torów kolejowych o długości 750 m każdy, o łącznej długości 5,25 km, obsługiwanych przez trzy suwnice RMG, ale w maju 2024 r. roku zostanie zainstalowana czwarta w pełni zelektryfikowana suwnica RMG, która zwiększy przepustowość kolejową firmy do ok. 1 mln TEU rocznie.



- Wzrost wolumenu importu/eksportu w Baltic Hub był bardzo silny od początku rosyjskiej wojny na Ukrainie. Ten wzrost wypełnił miejsce na statkach zwolnione przez utratę połączeń transshipmentowych z Rosją, w tym dodanie ok. 100 tys. TEU ukraińskiego biznesu. Napędziło to popyt na usługi kolejowe i ostatnio zaowocowało rekordowymi miesięcznymi przeładunkami na bocznicy kolejowej (53 tys. TEU w lutym 2024 r.) - mówi Charles Baker, dyrektor generalny Baltic Hub.

Nawet 1,5 mln kontenerów wyjedzie z Gdańska koleją



Jak twierdzi Baker, gdy weźmiemy pod uwagę, że uruchomienie T3 na początku 2025 r. zapewni dodatkowe moce przeładunkowe (1,5 MTEU) dla klientów Baltic Hub - linii żeglugowych.

- Musimy zastanowić się, co to oznacza pod względem wzrostu liczby kontenerów na kolei i naszej zdolności do obsługi tego wzrostu. Podział modalny w 2024 r. wynosi 32 proc. w transporcie kolejowym i 68 proc. w transporcie drogowym. Jednak w niedawnej przeszłości Baltic Hub wskaźnik ten osiągnął 34 proc., a patrząc na konkurentów i partnerów, takich jak Hamburg i Koper, możemy spodziewać się udziału kolei na poziomie 40 proc., a nawet do 50 proc. - dodaje Baker.


Rośnie rola kolei w transporcie



Taki poziom wykorzystania kolei sprawia, że potencjalne zapotrzebowanie na przewozy kolejowe znacznie przekracza 1 mln TEU, a nawet 1,5 mln TEU.

- Obliczamy, że drugi terminal kolejowy będzie potrzebny, gdy osiągniemy 1 mln TEU na kolei, a może to nastąpić już w 2027 r. Dlatego czas jest tu kwestią kluczową, ponieważ szukamy odpowiedniej lokalizacji dla takiego obiektu, którego budowa ułatwi i wesprze rozwój polskich portów oraz całej branży morskiej i logistycznej w kraju - tłumaczy Charles Baker.

Kontenery z gdańskiego portu jadą na Ukrainę, Słowację i do Czech



Baltic Hub oferuje obecnie połączenia z Ukrainą, Czechami (do siedmiu tygodniowo) i Słowacją. Połączenie Baltic Hub z Polską, Europą Środkowo-Wschodnią i Ukrainą jest doskonałe, z bezpośrednimi połączeniami z krajową siecią kolejową oraz polskich dróg krajowych i autostrad, które w ostatnich latach przeszły niesamowitą transformację i rozwój. Prowadzi to do znacznie bardziej niezawodnych, szybkich i wydajnych możliwości infrastrukturalnych dla bezpiecznego i efektywnego przemieszczania ładunków i towarów, oczywiście w sposób bardziej przyjazny dla środowiska.

Miejsca

Opinie (94) 5 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    I wszystkie te kontenery będą zasuwały przez Orunię i Lipce gdzie brakuje bezkolizyjnych przejazdów prze tory (1)

    Przy okazji modernizacji linii kolejowej nawet najmniejsze wsie wynegocjowały i zrealizowały z PKP takie przejazdy. Tylko nie Gdańsk bo wasz najwiekszy santo subito był zajęty budową stadionu, kupowaniem mieszkań, ECS-em, teatrem szekspirowskim i ogólnie kreowanem splendoru wokół siebie m.in. z takimi przedsiewzięciami jak amber gold i ciąganie samolotów na lotnisku, do tego to miał dużą głowę na karku. Nie starczyło czasu i chęci, żeby zadbać o taką sprawę jak bezkolizyjną trasę kolejową

    • 24 8

    • Skąd PISzesz?

      Gdybyś była stąd, to byś wiedziała, że linia kolejowa z Portu Północego nie przebiega przez Orunię i Lipce.

      • 3 2

  • Opinia wyróżniona

    Doskonale (2)

    od lat było to wąskie gardło - rozwój intermodalu to doskonaly sposób na zwiększenie atrakcyjności Gdańska względem Hamburga

    • 34 0

    • Oby tylko

      te TIRy nie jezdziły po mieście.
      Oby produkcja i logistyka były wypychane poza region zurbanizowany. Obecnie zdjęcia satelitarne są bezlitosnym dowodem na to, że Gdańsk to strata terenów turystycznych i o wysokich walorach przyrodniczych, na kozysc np. hałd węgla itp.
      Takie marnotrawstwo pieknego regionu turystycznego...

      • 1 1

    • tylko że pozorny

      bo korek jest parę kilometrów na południe.

      • 2 1

  • i tak wszystko utknie najdalej w Tczewie (8)

    Klaniaja sie zaniedbania i proby likwidacji linii 201 oraz ulomnosc portu w Gdyni.

    Czy jeszcze ktos ma watpliwosci, ze na dywersyfikacji wszyscy zarabiaja?

    • 59 8

    • pkp plk tego nie ogarnie (1)

      1,5 mln TEU oznacza 18 750 pociągów po 80 TEU.
      Mamy więc 51 pociągów na dobę (z niedzielami i świętami). Gdyby je wysyłać regularnie - to mamy pociąg kontenerowy co 25 minut. Do tego dojdzie jeszcze wolumen portu w Gdyni i transport towarów innych niż kontenery.
      Jeśli remont linii 201 potrwa z 10 lat (norma dla PLK) to wszystko musiałoby wjechać na linię nr 9 (przynajmniej do Tczewa) i tam szansa na podział w kierunku Bydgoszczy i Warszawy.
      Trzeba pamiętać, że pierwszeństwo ma Pendolino, a wiele stacji i bocznic zlikwidowano.
      To się po prostu nie uda - brak odpowiedniej infrastruktury już kawałek za Trójmiastem.

      • 7 0

      • dokładnie jak napisałeś

        a nie mozna zapomnieć przecież o pociągach przyjeżdzających na terminal

        • 1 0

    • właśnie tam ma powstać suchy port (5)

      chociaż wątpię czy powstanie, ludzie wybrali szkodnika na premiera

      • 25 23

      • suchy port ma powstać w okolicach Bydgoszczy

        gdzie zbiegają się dwie magistrale obsługujące (teoretycznie) Trójmiasto i skąd jest połączenie praktycznie w dowolnym kierunku.

        • 1 1

      • o tym hubie w tczewie to już chodziły słuchy od lat - infrastruktura kolejowa jest , do A1 rzut kamieniem , i co ? i jak zwykle (2)

        Póki co chińczycy rządzą nabrzeżami w gdyni i ch..a możemy im zrobić. W Tczewie zatrudnią tanią siłę roboczą z Kociewia i to będzie jedyny zysk dla pomorza.

        • 2 3

        • Jednym gdzie otworzyli i zbudowali od podstaw terminal kontenerowy.

          • 0 0

        • Nie z Kociewia, lecz Zaporoża, Donbasu, obwodu odeskiego.

          • 6 0

      • Ty jesteś największym szkodnikiem. Pryskaj.

        • 12 22

  • Za tego rządu to tak powstanie jak CPK i Atom. (7)

    • 25 8

    • Ile powstaje prom pinokio? Gdzie milion aut el (3)

      • 4 6

      • tam gdzie benzyna po 5,19 i kwota wolna 60 000 (2)

        • 3 2

        • Lepsza po 6.50 anizeli 8 jak za pis

          • 1 2

        • A 100 tyś mieszkań pinokio?

          • 1 2

    • pis tylk brał kasę za izerę, cpk i atom (1)

      a jeszcze potrafili lasy wyciąć niby pod te inwestycje i sprzedać na lewo . Mapy nie potrafili wytyczyc i prawidłowych procesów inwestycyjnych nie potrafili wdrożyć !! Wiadomo Colegium humanum . Jeszcze w 2014 pinokio zapowiadał promy ze szczecina a macier a flotylli okrętów podwodnych . Pis to najgorsze zło jakie przytrafiło sie Polsce

      • 3 5

      • Branie kasy za atom wymyśliła PO ;)

        • 3 1

    • Jakoś nie pamiętam aby poprzedni wybudował którąś z tych dwóch rzeczy. Poza tym, początki CPK (wtedy CPL) i elektrowni atomowej to rządy PO-PSL.

      • 2 6

  • Super! Za pis wszystko likwidowano, stocznie zwijano (10)

    • 10 25

    • To PiS sprzedawał Stocznię Gdynia katarskiemu inwestorowi? xD (2)

      • 5 0

      • PiS postawiło na nogi stocznie Marynarki Wojennej (1)

        Kończy się budowa największej hali w Polsce gdzie powstanie fregata rakietowa Miecznik.

        • 1 3

        • W Radomiu

          • 1 1

    • Pis po jedno zło (4)

      Te plany powstają niezależnie od tego jaka partia rządzi. Całe szczęście

      • 5 9

      • plany są, ale dopóki Niemiec jest naszym premierem, to wszystko pozostanie planami (3)

        • 6 4

        • Lepszy Niemiec od ruska z kotem (2)

          Niemcy to kraj UE i sojusznik NATO
          Ruskie, mocodawcy pis, nie

          • 4 9

          • O czyje interesy dbają Niemcy? Niemieckie, czy Polskie?

            • 3 2

          • Nie chcieliście Jarka z kotem, macie niemca z sierpem i młotem

            • 4 2

    • Ha, ha, ha (1)

      ... a Ty myślisz, że te plany powstały przez te parę tygodni od kiedy zmieniła się władza?

      • 13 4

      • Powstały przed pis! Ale oni tego nie zrealizowali

        Gazoportu tez nie postawili tylko kacypczyński nazwę dał

        • 4 7

  • pkp plk

    Pilną sprawą jest dobudowanie torów w Gdańsku Oruni, Gdańsku Lipcach a także poprawienie przepustowości na trasie do Tczewa.

    • 2 0

  • Brawo nie dotrzymujecie słowa

    Jakim prawem ma to się odbyć w sposób przyjazny dla środowiska najlepszy i największy teren do spacerowania odizolowany od świata idealny do relaksu pocięty i rozkopany przez was las znowu pójdzie do cięcia czy wy jesteście normalni czy kupić wam leczenie psychiatryczne

    • 0 2

  • (30)

    Boli mnie to, że jest nowy port konterowy*, a na suwnicach siedzą ludzie, kontenery po porcie rozwożą tiry kierowane przez ludzi, a załadunek na pociągi robią ludzie. Podczas gdy od dobrych 10 lat wszystko to mogą automaty.

    Gdyby jeszcze tak było, że jest nadmiar ludzi do pracy i trzeba kreować stanowiska.

    *) ja wiem, niby już 15 lat, no ale w skali portów...

    • 18 84

    • no własnie? (22)

      Po jaką cholerę ludzie na tym świecie?!
      Tyle kłopotów mniej byłoby bez nich...

      • 32 3

      • (18)

        nie wiem, ale nie miej do mnie pretensji, że ktoś całe życie zawodowe przestawia kontenery, a od kilku lat to jego całe doświadczenie zawodowe zastępuje komputer za 3k i robi 24h/7dni.

        nie wchodząc w filozofię na temat automatyzacji, dochodu podstawowego, czy to nie jest bez sensu że ktoś jedzie do tego portu żeby 8h przestawiać pudełka pod suwnicami, skoro mógłby to zrobić automat?

        może idź do fabryk włókienniczych rozbijać krosna.

        • 1 14

        • To zainstaluj sobie automat w łóżku,sprawny 7/24 nie śmierdzący piwem i zawsze mogący, jesteś przecież zbędny

          • 2 0

        • (10)

          Najlepszym rozwiązaniem byłoby całą gospodarkę oprzeć na automatyzacji pytanie tylko czy wtedy taki port miałby co przeładowywać skoro nie byłoby chętnych na taką usługę no bo i po co skoro nikt by nie zarabiał co wiązałoby się z minimalną konsumpcja. Moim zdaniem teoria, która prędzej czy później doprowadzi zachłannych do zguby, ponieważ skorzysta pierwszy ale w pewnym momencie zostanie przekroczona czerwona linia po której wszystko by padło. No chyba że wierzysz, że ludzie dostawaliby pieniądze za siedzenie przed telewizorem Pamiętaj gospodarkę nakręca praca a nie Excel.

          • 4 0

          • Takie podejście (7)

            Czyli trzymanie się fizycznej operatorki maszyn tylko po to, żeby ludzie mieli robotę skończy się tym, że konkurencja stosującą automatykę w końcu przejmie te ręcznie obsługiwane terminale i i tak wprowadzi automatykę - bo taniej, bardziej przewidywalnie, bez urlopow i związków zawodowych i precyzyjniej. Czyli i tak będzie automatyka, tylko właściciel z zewnątrz. Ręczne operowanie ma sens w miejscach, gdzie praca człowieka jest tania - a u nas cena pracy ludzkiej rośnie.

            • 1 4

            • (4)

              Podobnie jest AI. Zakładam, że niebawem ludzie z podobnym tokiem rozumowania dojdą do wniosku po co dzieciom chodzić do szkoły skoro mamy przecież sztuczną inteligencję. Po co nauczyciele,prawnicy w końcu po co informatycy itd itd.

              • 1 0

              • to już sie dzieje... (3)

                I mówią to ludzie uznawani za inteligentnych.

                Problem w tym, ze mówią nie o faktach a o własnych oczekiwaniach i własnych interesach.

                • 3 0

              • (2)

                Oczywiście że tak. Bawi mnie jak tacy przedsiębiorcy chcąc optymalizować koszty działalności nie zdają sobie sprawy z tego, że w konsekwencji doprowadzi to prędzej czy później do ich upadku. Przykład choćby wspomnianych portów. Wystarczy spojrzeć na lata 90 czy nawet 2000 kiedy społeczeństwo było po prostu ubogie jak wyglądały przeładunki w Polskich portach a jak wyglądają dzisiaj. Skąd wziął się ten imponujący wzrost przeładunków a co za tym idzie zysków tych firm. No z niczego innego jak z tego, że społeczeństwo przez ostatnie 30 lat było coraz bardziej zamożne. Co się stanie gdy zaczniemy ograniczać koszty wprowadzać automatyzację w każdym segmencie życia społecznego? Nie jest ciężko przewidzieć. Przedsiębiorcy osiągną skutek odwrotny od zamierzonego. I oczywiście nie sądzę żeby mentalność tych przedsiębiorców się zmieniła. To się stanie prędzej czy później. Kto wie może za naszego życia. Wtedy można będzie kupić popcorn i obserwować z podziwem ten spektakularny upadek.

                • 2 0

              • "społeczeństwo przez ostatnie 30 lat było coraz bardziej zamożne" (1)

                Nic z tych rzeczy.
                Po prostu bierzemy większy udział w przepływie towarów i usług.
                Przez to więcej może się nam do rąk przykleić.
                Ale koszty rosną szybciej...
                Kiedyś można było utrzymać rodzinę z jednej pensji. Obecnie tyrka obu małżonków nie daje gwarancji wzrostu.

                • 1 0

              • Bzdury.

                • 0 1

            • cena pracy ludzkiej nie rośnie

              rosną koszty utrzymania dla "siły żywej".

              I to dopiero powoduje presję na płace.
              Automatyzacja nic tu nie zmieni, jedynie bardziej wyjałowi rynek.

              • 2 0

            • No to dlatego Tobie tłumaczę że prędzej czy później taki tok rozumowania doprowadzi do upadku gospodarek a co za tym idzie przedsiębiorstw, które przecież zyski czerpią z zamożności społeczeństw a nie biedy. Po co komu kontener pełen towarów dla ludzi skoro nikt tych towarów nie kupi że względu na brak pieniędzy czyt pracy. Idąc dalej po co komu zautomatyzowana suwnica skoro nie będzie miała co przekadowywac. Logiczne czy nie bardzo? No chyba że wierzysz w dochód podstawowy nie oparty na pracy, który to będzie finansowany z pracy automatyków Pamiętaj w gospodarce pieniadz rodzi pieniądz tylko musi mieć kto je wydawać.

              • 1 0

          • (1)

            dlatego napisałem, że w filozofię społeczeństwa nie chcę iść.

            a tak za 15 lat będzie płacz, bo w hamburgu będą śmigać same automaty a u nas dalej pan mietek z panem wieśkiem będą na etacie.

            • 0 1

            • taaa, więc tylko płynąć jak g***o potokiem z prądem i nie rozglądać się na boki

              Albo jak to samo przyklejone do pancernika wrzeszczeć "płyniemy"...

              Tak, przedstawiciele tej filozofii są obecnie przy władzy.

              • 1 0

        • (2)

          Zastępuje komputer za 3k? xD Gdzie widziałeś taki komputer za 3k? Nie masz pojęcia o czym mówisz!

          • 6 1

          • Dell T5820, onegdaj nawet za 50k pln

            Obecnie za trochę ponad 1k jest dostępny...
            Mocy obliczeniowej to obecnie jest duży nadmiar w przyrodzie...
            Sprzęt jest masowo rozbierany na kawałki, bo trzeba zrobić miejsce na nowe konstrukcje.
            Choć są zbędne...

            • 1 0

          • już nie chciałem iść w redukcję, ale akurat pracę suwnicowego (10. najedź nad kontener, opuść, zaczep, podnieś, przesuń, opuść, zwolnij, goto 10) pogonisz na sprzęcie klasy raspberry.

            a na jakimś nuc-u czy innym tego typu x86 to już cuda w opencv.

            • 0 3

        • widzisz, znam takich co całe życie zawodowe rozwiązywali równania różniczkowe

          i z dnia na dzień te metody stają się dostępne dla przyuczonego, który ma wprowadzać dane do komputera.

          Nie chcesz wchodzić w filozofię, a oczekujesz, że będę "rozbijał krosna".
          Paragraf 22?

          Przestawianie pudeł jest znacznie mniej twórczą pracą niż tkactwo, pomimo emocji, które u niektórych wywołuje "Sokoban". I nadal funkcjonuje w wielu częściach świata. Projektowanie tkanin i materiałów jest istotną twórczością intelektualną, nie dla wszystkich dostępną.
          Może jednak warto zastanowić się, czy jednak białkowe "automaty" nie są tańsze i bardziej opłacalne w tej działce. Nie wszyscy chcą i mogą być intelektualistami. Spokój społeczny ma swoją cenę, od którego to kosztu biznes chce się odciąć, "zapominając" na kim zarabia.

          • 1 0

        • Ziom (1)

          To pochwal się jaką ty masz atrakcyjna prace i pełną wyzwań zapewne.

          • 7 0

          • udaję pracę programisty na pełen etat, ale tak naprawdę w tym czasie jeżdżę na rowerze i gram w gierki.

            • 2 1

      • Wszystkie duże i wydajne porty musza iśc w automatykę (2)

        inaczej będą ciagłe zatory i problemy z obsługą, a argument że potrzebujemy zatrudnienia więc nie automatyzujmy jest niedorzeczny.

        • 3 12

        • Jeżeli już to w powolną automatyzację

          Mozesz zautomatyzować tak naprawdę część procesu, bo pełna automatyzacja na tą chwilę nie jest możliwa. Po drugie automatyzacja nie powoduje zmniejszenia kosztów, a tylko zwiększenie możliwości. Bo automatyzacja przesuwa koszty tak, że stają się one bardziej przewidywalne. Bo tak jak tu wielu powiedziało Automat na obecną chwilę ma za mało danych aby móc w pełni zastąpić człowieka, więc wykonuje tylko tą pracę w której człowiek jest mniej potrzebny. Czyli można to bardziej póki co porównać bardziej do pracy na autopilocie z nadzorem ludzi niż samowolką. Ale wdrożenie automatyzacji tworzy też etaty w działach które często były zaniedbywane, bo i praca portu może być bardziej przewidywalna.

          • 1 0

        • z samej automatyzacji zysku nie ma

          bo to jest cały łańcuch zależności...
          Port jest w nim tylko ogniwem.

          Wystarczy że będzie brakować placu, to żadne automaty tego nie zmienią, jak posypią się harmonogramy.

          • 2 0

    • Powoli (1)

      powoli, a przyjdzie i automatyzacja

      • 7 2

      • bardzo...

        powoli.

        • 1 0

    • Automat (2)

      Tylko te super automaty w innych portach są mniej wydajne od człowieka a do obsługi automatu i tak jest potrzebny operator tylko w innym miejscu plus większą ilość mechaników ,automatyków itp.

      • 15 0

      • (1)

        1. masz jakieś konkretne badania na temat wydajności? mówimy o wydajności w sensie czasu? w sensie kosztu?
        2. jeden operator na kilka automatów, tak, to na pewno mniej wydajne niż jeden operator na każde urządzenie.
        3. przynajmniej mądra robota, a nie jeżdżenie od suwnicy A do suwnicy B. i oczywiście te sterowane ręcznie się nie psują, bo dźwig w suwnicy mniej się zużywa jak to człowiek pociąga za rączkę.

        • 2 10

        • Głupi jesteś

          Nie wypowiadaj się

          • 2 3

    • Wian

      Ludzie przynajmniej prace mają.

      • 13 0

    • odpowiedz jest prosta

      W Polsce ludzie sa tansi.

      To podstawa tego byznesa.

      • 12 3

  • Obudzcie sie Panowie i Szlachta rzadzaca tym krajem czy wojewodztwem. (1)

    Czas juz najwyzszy, wrecz ostateczny aby rozpoczac budowe nowych rownoleglych torowisk wzdluz obu glownych linii kolejowych, przez Tczew oraz przez Koscierzyne i Bydgoszcz

    • 11 0

    • dla 201 to już z dziesięć lat plany się robi

      A cała "węglówka" w 10 lat powstała, i to licząc od uchwały sejmu o jej budowie.

      Ma już prawie 100 lat, ale w planach jej rewitalizacji nie bierze się pod uwagę faktu, że powstawała ona w zupełnie innych uwarunkowaniach geopolitycznych i jej przebieg obecnie nie musi mieć tak trudnego przebiegu.

      Podobnie jak pokraczna konstrukcja torowisk w porcie Gdynia.

      • 0 0

  • premia (3)

    Gdzie jest Premia, którą obiecali pracownikom od stycznia. Kłamliwy ten Zarząd

    • 16 0

    • zarząd dostał premie i jest zadowolony.

      • 3 0

    • Spokojnie

      To miejsce nie jest dobre do wyrażania takich opinii.
      Masz rację z pytając ale nie tu.

      • 2 0

    • jak głosowałeś tak masz

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Witek

MBA, ACCA, biegły rewident, Partner Spółki Rewit Księgowi i Biegli Rewidenci, od listopada 2013 roku prezes zarządu spółki Rewit Księgowi i Biegli Rewidenci Sp. z o.o. jednej z największych polskich kancelarii audytu i doradztwa gospodarczego. Obecnie rozwija Grupę REWIT, w ramach której w chwili obecnej pracuje ponad 60 specjalistów z zakresu księgowości, podatków, kontrolingu oraz doradztwa biznesowego. Grupa obecna jest w Gdańsku, w Warszawie oraz w Bielsku-Białej. Przez ponad 10 lat...

Najczęściej czytane