• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy terminal promowy w Gdyni. Na razie na wizualizacjach

Wioletta Kakowska-Mehring
15 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
  • Tak ma wyglądać nowy terminal promowy w Gdyni.
  • Nowy terminal promowy w Gdyni.
  • Nowy terminal promowy w Gdyni.
  • Nowy terminal promowy w Gdyni.
  • Nowy terminal promowy w Gdyni.

Wciąż nie wiadomo, kiedy dokładnie powstanie, ale wiadomo, jak będzie wyglądał. Zarząd Portu Gdynia pokazał wizualizacje nowego terminalu promowego planowanego na Nabrzeżu Polskim.


Jak oceniasz pomysł budowy nowego terminalu promowego?


Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu Helskim zobacz na mapie Gdyni w sąsiedztwie terminali kontenerowych BCT i GCT. Nowy przy Nabrzeżu Polskim zobacz na mapie Gdyni poprawiłby komfort, ale też wpłynąłby na oszczędności dla armatora. Byłby on dużo bliżej centrum miasta. Do tego usytuowanie terminalu promowego bardzo blisko wejścia do portu skróciłoby nawet o pół godziny czas rejsu do i ze Szwecji. A czas postoju jest kluczowy. Optymalne jest zmieszczenie się w 120 minutach. To czas od wejścia do portu i wyjścia w kolejny rejs. Szybka obsługa w porcie to niższe koszty.

Koszt budowy terminalu według dzisiejszych szacunków to 155 mln zł, z czego unijne dofinansowanie ma wynieść 91 mln zł. Niestety, to właśnie procedury unijne i uzgodnienia z Komisją Europejską mają według oficjalnych zapewnień władz portu blokować na ten moment budowę.

Czytaj też: Nowy gdyński terminal promowy w zawieszeniu

O planach budowy nowego terminalu promowego władze portu poinformowały w lutym 2013 roku. Wówczas zakładano, że będzie gotowy w połowie 2016 roku. W maju 2015 roku, kiedy obchodzono 20-lecie działania linii Gdynia-Karlskrona Stena Line mówiono, że budowa ruszy w ciągu najbliższych miesięcy, że wystarczy wcisnąć "guzik", bo większość infrastruktury już jest. Co jeszcze oprócz KE stoi na przeszkodzie? Potrzebne są też ostateczne deklaracje ze strony Steny Line, armatora, który ma użytkować terminal, o czym informowaliśmy we wrześniu ub. roku.

Stena Line współpracuje z gdyńskim portem już od 1995 roku, kiedy to w maju w swój pierwszy rejs z Karlskrony do Gdyni wyruszył prom Lion Queen. Obecna baza promowa zlokalizowana jest przy Nabrzeżu Helskim II, przy Basenie VIII. Na przestrzeni 20 lat przeprawa ta stała się ważną trasą między Polską a Skandynawią. Dzięki szybkiemu rozwojowi infrastruktury kolejowej i drogowej wewnątrz krajów, to połączenie pozwala na regularny transport w obu kierunkach, jednocześnie ułatwiając dalszą podróż towarów m.in. do Czech, Słowacji, Węgier, Rumunii, Ukrainy, Turcji czy na Bałkany.

Miejsca

Opinie (110)

  • (10)

    Ulica Wiśniewskiego już jest zakorkowana, rondo przy pomniku korkuje sie. Teraz dojedzie pelno samochodów jadących na prom. Jeżeli UM Gdynia wyda zgodę na to kuriozum to należy zmienić władze. Mieszkańcy dzielnic północnych podziękują odpowiednio

    • 15 7

    • I jeszcze pytanie, ile my mieszkańcy Gdyni mamy za to zapłacić?
      Lotnisko kosztowało okolo 100 mln, to wychodzi że kazdy mieszkaniec podatnik powinien zapłacić za nie okolo 400 pln.

      • 5 3

    • (1)

      Nie mylmy inwestycji prowadzonych przez miasto i przez port. Nowy terminal to inwestycja portu, który realizuje swoją strategię rozwoju. Port nie jest odpowiedzialny za budowę dróg w Gdyni czym zajmuje się miasto ale oczywiście powinny współpracować w tym względzie. Terminal jest potrzebny niemniej jednak zgadzam się, że jeżeli miasto woli budować Infoboxy, lodowiska itp. zamiast dróg to władza powinna się zmienić co oczywiście nie nastąpi bo z jakiegoś powodu wszyscy jednak głosują na Szczurka.

      • 9 1

      • lodowisko to akurat głupi przyklad

        sportu nigdy za mało

        • 2 0

    • (2)

      budować terminal budować. Niestety nasi urzędnicy biorą się za coś dopiero jak jest już źle. W obecnym stanie nie mają ciśnienia na rozwój infrastruktury a jak miasto stanie to coś będą musieli z tym zrobić.

      • 4 0

      • (1)

        Nie biorą się nawet jak jest źle. Zapraszam na ulicę Hutniczą, Pucką, Pólnocną, Kwiatkowskiego, estakadę, to wszystko dojazd do portu, ale nikt nic nie robi żeby usprawnić ruch.

        • 6 1

        • hutniczej to już nawet z drogą polną nie da się porównać... a i morskiej wiele do tego nie brakuje

          • 1 0

    • (3)

      Prom przypływa rano więc w czasie gdy wszyscy jadą Wiśniewskiego do centrum a ciężarówki będą jechać w przeciwnym kierunku. Kolejny prom przypływa pod wieczór gdy ruch na Wiśniewskiego jest i tak niewielki więc nie przesadzajmy z tym paraliżem. Ciężarówki jadące na prom zjeżdżają głównie w nocy lub w ciągu całego dnia i więc ruch się rozłoży bo nie są to tysiące samochodów.

      • 1 2

      • Aha to luzik nie trzeba budować dróg dzięki

        • 0 0

      • (1)

        "Prom przypływa rano więc w czasie gdy wszyscy jadą Wiśniewskiego do centrum a ciężarówki będą jechać w przeciwnym kierunku."

        Ale z przypływającego promu też zjeżdżają ciężarówki, dasz wiarę?

        • 0 0

        • Przypływają i jadą w kierunku estakady czyli w przeciwnym niż zdecydowana większość, która leci do centrum

          • 0 0

  • (5)

    A czy najpierw nie trzeba pomyśleć o drodze dojazdowej do portu? Estakada się korkuje, jak zwiększy się ruch w porcie, to będzie paraliż, czy nikt na to nie wpadł. Może najpierw tunel z obwodnicy a następnie droga do portu obok lektrociepłowni.

    • 14 1

    • (3)

      Węzeł Ofiar Grudnia 70 będzie rozbudowany w związku z budową tego terminala. Nowa Węglowa i Droga Czerwona również są ujęte w planach budowy ale to już pytania do UM Gdynia, kiedy zostaną wybudowane.

      • 1 2

      • (1)

        Aha tylko jak tam dojechać z obwodnicy? Czyli z kierunku z którego będzie szedł cały ruch.
        To najpierw droga czerwona a potem rozważania o terminalu, czy nie taka powinna być kolejność?
        Tak samo powinno być z lotniskiem, najpierw rozbudowa ulicy Kwiatkowskiego i dojazd, a potem budowa terminala.

        • 3 1

        • aby do wiosny...

          Co pierwsze? Jajko czy kura?
          To zbyt trudne dla gdyńskich sfer gospodarczo-administracyjnych...

          • 5 1

      • Obawiam sie, ze rozbudowa bedzie polegala na wymalowaniu bus-pasa

        • 1 1

    • ok - inwestujmy w infoboxy i marylki (no i w arkę) wtedy nie trzeba nic robić...

      • 0 0

  • w wizualizacjach to jesteśmy mistrzami świata

    • 9 1

  • A co się dzieje z terminalem na Westerplatte. działa czy nie? (1)

    ktoś coś wie?

    • 5 3

    • działa tam Polferries

      • 4 0

  • aby do wiosny... (1)

    To rozpaczliwe działania maskujące "niedasizm" i brak koncepcji rozwoju. Zbuduje się terminal, to armator może nie ucieknie. Port biernie czeka a miasto nie da rady zapewnić otaczającej infrastruktury. Żadnej synergii a wręcz jest ona ujemna, bo interesariusze nawzajem sobie przeszkadzają.
    W Gdańsku podobnie. Australiczycy wybudowali terminal a port i miasto nie jest w stanie zapewnić/zorganizować parkingów.

    W Gdyni bez rozwiązania komunikacji pod/nad liniami kolejowymi i do obwodnicy oraz na zachód, nie ma co marzyć o likwidacji tego korka. Kłania sie 30 lat robienia "nic".

    Do tego interesy deweloperów i miejskich notabli, co się "ślinią" na tereny wokół portu...

    • 11 3

    • Wg mnie jeżeli nie ma porządnej sieci dróg, to portu nie powinno się rozbudowywać na siłę.

      • 3 1

  • Nowy terminal spowoduje likwidacje 2 magazynów i ograniczenie Nab Polskiego w przeładunkach

    ot i w ten sposób likwiduje sie potencjał portowy w Gdyni i tak juz niewielki

    • 8 4

  • Jak to ma być terminal dedykowany pod Stene (1)

    to niech stena go sobie sama wybuduje!!!!!

    • 7 4

    • Stena wpłaca do portu pieniądze w postaci opłat portowych czyli nie korzysta z infrastruktury za darmo. Jest klientem portu więc w interesie portu jest zapewnienie Stenie warunków niezbędnych do prowadzenia ich działalności.

      • 4 1

  • Czy potrzebny tak wysoki obiekt,powinien być nie wyższy niż budynek Muzeum Emigracji.

    • 3 3

  • Znow tylko wizje i bardzo wolne ruchy...ZPG

    Zabieracie sie do tego jak pajace i Stena kopnie was w d... i obudzicie sie szczesliwi z reka w nocniku.

    • 10 2

  • brawo kolejne miejsca pracy (1)

    gdynia sie rozwija

    • 3 12

    • Myślisz, że aż tak dużo osób tworzy te wszystkie wizualizacje?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki...

Najczęściej czytane