- 1 Alan Aleksandrowicz wiceprezesem Portu Gdańsk (51 opinii)
- 2 Unieważniono przetarg na terminal zbożowy w Porcie Gdynia (8 opinii)
- 3 Czy w najbliższą niedzielę sklepy będą czynne? (43 opinie)
- 4 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (110 opinii)
- 5 Energa z zyskiem za 2023 r. (66 opinii)
- 6 Jest umowa na czarter FSRU (17 opinii)
ORP Kormoran oficjalnie opuścił Remontowa Shipbuilding
ORP Kormoran opuszcza stocznię i wypływa do Gdyni.
Niszczyciel min Kormoran ostatecznie opuścił gdańską stocznię. Teraz w gdyńskim porcie będzie czekał na uroczystość podniesienia bandery, która ma się odbyć we wtorek 28 listopada, czyli w 99. rocznicę utworzenia nowożytnej Marynarki Wojennej w Polsce.
W piątek 17 listopada niszczyciel min "Kormoran" (nie mylić ze "Ślązakiem", powstającym w SMW) oficjalnie opuścił Remontowa Shipbuilding. Budowa jednostki rozpoczęła się w kwietniu 2014 r. Wówczas odbyła się uroczystość palenia pierwszych blach, a 23 września miało miejsce położenie stępki. Chrzest i wodowanie odbyło się rok później, czyli we wrześniu 2015 r. Potem trwał proces wyposażania. Pierwszy raz wypłynął w morze w połowie lipca.
Czytaj też: Niszczyciel min Kormoran w akcji
Okręt będzie działać na wodach polskiej strefy ekonomicznej oraz w grupach taktycznych na Morzu Bałtyckim i Północnym. Uroczystość podniesienia bandery odbędzie się we wtorek 28 listopada o 14:30 przy nabrzeżu Pomorskim w Porcie Gdynia (na wysokości Akwarium Gdyńskiego) .
ORP Kormoran ma prawie 59 m długości, 10 szerokości, a jego kadłub wykonany jest ze stali amagnetycznej. Głównym zadaniem takiego okrętu jest poszukiwanie i zwalczanie min morskich, przeprowadzanie jednostek morskich przez akweny zagrożenia minowego, rozpoznanie torów wodnych, zdalne sterowanie samobieżnymi platformami przeciwminowymi oraz stawianie min. Dlatego najważniejsza dla takiej jednostki nie jest szybkość (prędkość maksymalna ORP Kormorana to 15 węzłów), a dokładność. Niszczyciel będzie wyposażony m.in. w bezzałogowe pojazdy. Służą one do działań przeciwminowych, czyli wykrywania i zwalczania min morskich. Mogą one prowadzić działania autonomiczne, zasilane z akumulatorów, jak i w trybie zdalnego sterowania.
Czytaj też: Holowniki dla wojska. Ruszyło palenie blach w Remontowa Shipbuilding
Wciąż nie wiadomo, co dalej z budową kolejnych dwóch niszczycieli min, w ramach serii Kormoran II (projekt 258). Pierwszy, prototypowy, to właśnie "Kormoran" (601), kolejnym ma być "Albatros" (602), a potem "Mewa" (603). Według zapowiedzi wszystkie trzy miały być gotowe do 2022 roku. Według wstępnych zapowiedzi kolejne też miało budować konsorcjum pod przewodnictwem Remontowa Shipbilding. Jednak pytany o kontrakt Inspektorat Uzbrojenia MON od kilku miesięcy odpowiada, że podpisanie umowy na budowę kolejnych dwóch niszczycieli min będzie możliwe po całkowitym rozliczeniu pracy rozwojowej Kormoran II.
Czytaj też: Nowy żaglowiec z gdańskiej stoczni
Z Remontowa Shipbuilding - również w piątek 17 listopada - wypłynął do siebie też żaglowiec "El-Mellah" budowany dla Wyższej Szkoły Morskiej Algierii. Jednostka ma parametry porównywalne z "Darem Młodzieży". Jej długość całkowita to 110 m, szerokość 14,5 m, a powierzchnia ożaglowania to 3000 m kw. Prędkość pod żaglami wyniesie 17 węzłów (przy wietrze 6 stopni w skali Beauforta). Jednostka przygotowana będzie do przyjęcia 222 osób załogi, w tym 120 kadetów i kadetek. Autorem koncepcji i projektu technicznego statku jest Zygmunt Choreń z biura projektowego Choreń Design & Consulting.
ORP Kormoran na próbach morskich.
"El-Mellah" wypływa na próby morskie.
Miejsca
Opinie (94) 6 zablokowanych
-
2017-11-17 18:37
olaboga (2)
myślałem że to pogłębiarka
- 12 8
-
2017-11-18 09:30
olaboga...
aleś ty głupi...!
- 3 0
-
2017-11-19 17:36
Boś jest buc
- 0 0
-
2017-11-17 18:54
Całe szczęście, że Jaworski już nie jest prezesem Stoczni Gdańskiej. (2)
Gdyby był to budowano by krzyże a nie statki.
- 14 5
-
2017-11-17 19:14
1000-calowe telewizory dla Rydzyka
- 7 1
-
2017-11-19 09:01
Stoczni gdanskiej juz niema to wszystko to spolki spoleczki
- 2 0
-
2017-11-17 18:57
Wreszcie jesteśmy potęgą militarną na Bałtyku ...
- 14 0
-
2017-11-17 19:10
(1)
Budowali go kupę lat, a i tak nie ma żadnej wartości bojowej. Antek zbuduje holowniki i powie, że to kurty rakietowe.
- 9 8
-
2017-11-17 19:47
własnie o to chodzi . Wróg myśli , że to holownik . A co to jest to tylko nieliczni wiedzą .
- 3 0
-
2017-11-17 19:13
Znowu szpion Maciarenka dronem przyleci
z żoną Misiewiczem i trójką dzieci
obieca śmigłowce
i podwodne bombowce- 10 4
-
2017-11-17 19:46
Jak na RP jest ,,nofoczesny" (4)
Najzabawniejsze to że żaglowiec ma prędk.17w a niszczyciel 15w . Brakuje info o obronie przeciw-lotniczej( przy tej prędkości to super ważne )a ta jest jeszcze bardziej śmieszna-przenośne zestawy Grom-Piorun-zasięg3-5km.Ps najdroższy patrolowiec Gawron ex korweta rakietowa też niewiele lepszy .Putin pęka ze śmiechu jak to widzi;-)
- 13 4
-
2017-11-17 19:49
Kormoran też miał mieć żagle , ale nie starczyło piniędzy
- 7 0
-
2017-11-17 20:10
On nie marnuje czasu na takie newsy, jezeli nawet je dostaje to traktuje jako spam:-)
- 3 0
-
2017-11-18 07:28
4 x Grom a Piorun to marzenie
- 1 0
-
2017-11-18 09:32
obserwator...
wszystko wypisał co wiedział...a że nic nie wie, to i g.... z tego wyszło
- 2 1
-
2017-11-17 20:40
To jakaś PO****dolka a nie okręt. Przerobil go z kutra rybackiego? Maleństwo :) ale Maciora będzie pół roku sie chwalić .
- 6 8
-
2017-11-17 21:46
Z widocznym uzbrojeniem
Szalu nie ma .
- 3 1
-
2017-11-17 22:01
No to
można gasić światło. Ostatni z ambitnych projektów się skończył. Te holowniczymi po 3 dychy i nierentowne kadłuby dla innych stoczni mogą posłużyć jako gwoździe do zabiciaobserver wieka.
No chyba , że gruby Piotrek ucieknie tak jak z pochylni z pod RALa jak nie ruszył przy wodowaniu.- 5 3
-
2017-11-17 22:05
(1)
A jak się mają zmiany w Naucie. Pono zarząd też wymieniają kolegom ?
- 2 0
-
2017-11-19 09:03
Zarzad wymieniaja w Gdyni naucie w gdansku tez to sie odbije czkawka... slyszalem ze maja problemy z terminowymi wyplatami
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.