• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ORP Kormoran wróci do stoczni

Wioletta Kakowska-Mehring
9 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (83)
Pierwszy z niszczycieli - ORP Kormoran - wszedł do służby w listopadzie 2017 r. Pierwszy z niszczycieli - ORP Kormoran - wszedł do służby w listopadzie 2017 r.

Komenda Portu Wojennego Gdynia poinformowała o rozstrzygnięciu postępowania przetargowego w sprawie wyboru podmiotu, który zrealizuje naprawę średnią oraz dokową niszczyciela min ORP Kormoran. Wybrano Gdańską Stocznię Remontowa.



Choć tytuł przetargu to "naprawa średnia i dokowa", to - jak tłumaczy zamawiający - nie o naprawę w istocie chodzi.

- Naprawa średnia oraz dokowa niszczyciela min ORP Kormoran jest naprawą wynikającą z upływającego okresu eksploatacji jednostki pływającej. Jednostka ta nie uległa uszkodzeniu, natomiast musi zostać wydokowana w celu określenia stanu technicznego części podwodnej kadłubu i urządzeń - mówi kmdr ppor. Anna Sech, rzecznik prasowy 3. Flotylli Okrętów.
Szczegółów w sprawie prac nie podano, ale w dokumencie o wyborze najkorzystniejszej oferty pojawia się informacja o "wymianie systemu głębinowego Morświn na system głębinowy DE Sarov". Takie systemy mają kolejne okręty z serii, czyli ORP Albatros i Mewa. ORP Kormoran jest pierwszym okrętem z tej serii, jest więc prototypem. Pobyt w stoczni będzie zapewne okazją do pewnych zmian w wyposażeniu, umożliwiających doprowadzenie jednostki do standardu serii.

Mewa już jest w Gdyni i czeka na banderę Mewa już jest w Gdyni i czeka na banderę

Przypomnijmy, że ORP Kormoran wszedł do służby w listopadzie 2017 r. Służy w  13. Dywizjonie Trałowców. Jednostkę zbudowała Remontowa Shipbuilding, a teraz prace wykona Gdańska Stocznia Remontowa. Wykonawca został wyłoniony w drodze przetargu.

Oferty ostateczne złożyły trzy podmioty, spośród których komisja przetargowa wybrała GSR w Gdańsku. Uzyskała ona 95 proc. punktów możliwych do zdobycia, a jej całkowita wartość wynosi 136,7 mln zł brutto. Stocznia zaoferowała dwanaście miesięcy gwarancji na zrealizowane prace. Nie ujawniono kiedy ORP Kormoran trafi do stoczni.

Marynarka Wojenna zamówiła kolejne niszczyciele min Marynarka Wojenna zamówiła kolejne niszczyciele min

W przetargu uczestniczyła też PGZ Stocznia Wojenna, której oferta opiewała na 172,2 mln zł brutto. Gdyńska stocznia zaoferowała gwarancję na 24 miesiące. Trzecim podmiotem uczestniczącym w postępowaniu była spółka Net Marine ze Szczecina. Jej oferta została odrzucona przez zamawiającego, m.in. z powodu "rażąco niskiej ceny".

ORP Kormoran

Miejsca

Opinie (83) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (7)

    po co to komu ? jeden podwodny dron-torpeda i po kormoranie

    • 12 28

    • (1)

      Po co żyjesz? Przecież i tak umrzesz.

      • 10 4

      • a ty lubisz wydawać kasę na cos co dawno się już nie sprawdza ? czemu nie remontujesz 40 letniego dużego fiata tylko kupujesz nowe auto ?

        • 1 1

    • Drony są ok, ale rosyjska niekompetencja spowodowała, że są przereklamowane. Śmiałe ataki w głąb Ukrainy bez OPL wytworzyły niszę, która Ukraincy zagospodarowali właśnie dronami. Choć oczywiście dużo Rusków wtedy zdechło, więc ok:)

      Tak samo drony morskie są skuteczne, ale do czasu. Nie można przeceniać ich roli, jednocześnie zaniedbując posiadanie floty.

      • 3 2

    • no niestety trochę nie wyciągamy nauki z historii

      podobnie w 1939 mieliśmy, zupełnie nie wiadomo po co, kilka niezłych niszczycieli i okrętów podwodnych, chociaż jasne było że nie jest to ilość znacząca w żaden sposób w razie konfliktu czy to z Niemcami czy ZSRS.
      Co nie zdążyło uciec w sierpniu 1939 zostało zniszczone przez lotnictwo wroga.

      Dziś dokładnie ta sama sytuacja - okręty może mają zastosowanie, ale wyłącznie nad oceanami.

      Na morzach śródlądowych to zupełnie bez sensu - są łatwym celem dla rakiet i samolotów.
      Co m.in. pokazało zniszczenie okrętu Moskwa przez Ukraińców

      • 1 6

    • Po co to sie latarnie noco

      • 0 0

    • (1)

      taaa bo one się nie potrafią bronić :D Zupełnie nie posiadają ani radarów ani sonarów.

      • 0 0

      • sonary i radary mają ale czym odeprzeć atak to już niekoniecznie :D Pozdrawiam, były pracownik

        • 0 0

  • (2)

    > Jej oferta została odrzucona przez zamawiającego, m.in. z powodu "rażąco niskiej ceny".

    Czyżby oferent nie uwzględnił w cenie łapówki dla komisji przetargowej?

    • 32 15

    • rażąco niska cena

      Jest to przepis w istniejący prawie zamówień publicznych (nowa i stara ustawa), który umożliwia odrzucenie ofert, których cena nie gwarantuje realizacji zamówienia.
      Ktoś, kto da bardzo niską cenę mógłby wygrać przetarg a następnie po rozgrzebaniu prac odstąpić od umowy lub splajtować. Późniejsze szukanie, kogoś, kto doprowadzi robotę do finału wydłuży czas i w sumie będzie dużo, dużo droższe.

      • 18 3

    • To jest tak skorumpowane grono, że szkoda gadać.

      • 2 8

  • (3)

    Czy nie można tego typu prac nazwać normalnie, czyli Okresowy Przegląd Techniczny Jednostki Pływającej?

    • 39 0

    • Pracownik stoczni

      ... który w dodatku jest wymagany przez klasyfikatora i międzynarodowe przepisy.

      • 5 1

    • Można

      Jak się wie, że każda jednostka pływająca zarejestrowana w towarzystwie klasyfikacyjnym przechodzi okresowe przeglądy, czyli "pięciolatki"

      • 0 1

    • Komodor

      Nie

      • 0 0

  • (1)

    Czyli można powiedzieć, że część tych pieniędzy trafi w linii prostej do Baru Pod Rurami, zarówno przed zmianą na stoczni, jak i po niej:)

    Infinium i Duszek- pamietamy

    • 14 11

    • Lepiej pod rury

      Niż na jakieś wegańskie burgery w kryptogejowskim fit clubie

      • 4 0

  • (2)

    nazywanie niszczyciela min niszczycielem, to jak pomylić krzesło z krzesłem elektrycznym

    • 30 3

    • To jest zwykły trałowiec. (1)

      • 0 0

      • Taki cud:

        trałowiec bez trału. No nie, to jest niszczyciel min.

        • 0 0

  • Jak można odrzucić coś z powodu 'rażąco niskiej' ceny skoro to ona jest decydująca w przetargu (7)

    i jakoś nie ma wzmianki w artykule ile ona wynosiła. Rozumiem jakby była rażąco wysoka. Patrzę na opinie w necie tej spółki ze Szczecina i ma bardzo dobre opinie. Śmierdzi na odległość...

    • 30 36

    • (1)

      szczecin oferowal budowe promu,nie wiedzial ze budowa na stepce sie nie konczy,zerwal umowe ale kasa do dzis leci, jak z CPK.

      • 2 2

      • A co Janusza z promami ?

        A co Janusza w sprawie budowy promu ? 2 lata mineło i nic. Ani projektu ano stępki. Powtórka z rozrywki. Będzie jak Z kormoranem i Gawronem. Tylko propaganda. "Forza Remontowa.... itd "

        • 0 1

    • orp kormoran

      Zarzuty nt. odrzucenia oferty z powodu rażąco niskiej ceny świadczą o braku znajomości prawa zamówień publicznych przez wypowiadających się.
      Zbyt niska cena kończy się na ogół zerwaniem kontraktu w czasie jego realizacji, a potem nowym kontraktem z innym podmiotem i znacznie wyższymi kosztami.

      • 8 0

    • Ciekawy jestem czy wykonaliby faktyczny remont średni dla nowoczesnego okrętu MW. Nie piszę już o upgreadzie. Tutaj łatwo jest wsiąść kasę i powiedzieć, że wszystko jest ok i nie wykonać faktycznej pracy którą trzeba zrobić.

      • 1 0

    • Bardzo dobrze

      Net-Marin daje niskie ceny rażąco co świadczy o jakości wykonywanych prac . Dla tego projektu dobrze nawet bardzo dobrze że Net-Marin Szczecin jest omijane szerokim łukiem, nic nie zepsuje chociaż co dobrze działa.

      • 1 0

    • Może żeby bubla nie odwalić?

      • 0 0

    • Bo stocznia robi po kosztach a odbija na stawce serwisu.

      Tak samo jak amerykanie daja nam samolot za pol ceny ale serwisuja go za iles tys procent wiecej

      • 0 0

  • ''Pierwszy z niszczycieli ''

    Tak szczerze nie ma nic z niszczyciela ! etaty ,etaty i jeszcze raz etaty nic nie warte !

    • 16 4

  • przerobią go na podwodny

    zobaczycie - zatopią go, dorobią peryskop żeby coś zobaczyć i kola żeby mógł się toczyć po dnie

    • 9 10

  • 5-letni przegląd klasowy rozszerzony (3)

    Tak byłoby lepiej. Statki co 5 lat muszą przejść obowiązkowy przegląd klasowy.

    • 12 2

    • (1)

      Czytaj ze zrozumieniem...

      • 0 4

      • on właśnie czyta, nomenklatura pojęć jest natomiast taka że to ty nie zrozumiałeś

        • 0 0

    • 5 lat t bylo w ZSRR,noralny swiat ma 4 letni przeglad klasyfikacyjny.

      • 0 0

  • (2)

    ha ha ha 6 lat plywa i juz remont ktos ladnie z bylych komandorow i admiralow kase dostanie lewa pod stolem przeciez to normalne ORP Warszawa staruszka nie miala tyle remontow a byla o wiele starsza chodzila jak zyleta ale cor glupie pomysly admiralow takich jak Popek pijak Weglewski Ambroziak zniczyli ten okret i poszedl na zlom a teraz taki nowy i juz na remont chyba to jakis przekret.

    • 11 13

    • 3 pokolenia dyrektorów się wyżywiły na tym projekcie

      • 1 0

    • Wiesz czym jest remont klasowy?

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Szpilman

Prezes zarządu i właściciel firmy Rubo. Firma działa od roku 1991. Początkowo jako spółka cywilna, a od roku 1999 jako spółka z o.o. Obecnie Rubo jest głównym filarem Grupy RUBO skupiającej 5 podmiotów gospodarczych. Zarówno Rubo Sp. z o.o. jak cała grupa wspiera się wyłącznie o kapitał polski. Rubo Sp. z o.o. jest producentem własnych systemów rusztowań oraz hal namiotowych.

Najczęściej czytane