• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ORP Kormoran wróci do stoczni

Wioletta Kakowska-Mehring
9 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (83)
Pierwszy z niszczycieli - ORP Kormoran - wszedł do służby w listopadzie 2017 r. Pierwszy z niszczycieli - ORP Kormoran - wszedł do służby w listopadzie 2017 r.

Komenda Portu Wojennego Gdynia poinformowała o rozstrzygnięciu postępowania przetargowego w sprawie wyboru podmiotu, który zrealizuje naprawę średnią oraz dokową niszczyciela min ORP Kormoran. Wybrano Gdańską Stocznię Remontowa.



Choć tytuł przetargu to "naprawa średnia i dokowa", to - jak tłumaczy zamawiający - nie o naprawę w istocie chodzi.

- Naprawa średnia oraz dokowa niszczyciela min ORP Kormoran jest naprawą wynikającą z upływającego okresu eksploatacji jednostki pływającej. Jednostka ta nie uległa uszkodzeniu, natomiast musi zostać wydokowana w celu określenia stanu technicznego części podwodnej kadłubu i urządzeń - mówi kmdr ppor. Anna Sech, rzecznik prasowy 3. Flotylli Okrętów.
Szczegółów w sprawie prac nie podano, ale w dokumencie o wyborze najkorzystniejszej oferty pojawia się informacja o "wymianie systemu głębinowego Morświn na system głębinowy DE Sarov". Takie systemy mają kolejne okręty z serii, czyli ORP Albatros i Mewa. ORP Kormoran jest pierwszym okrętem z tej serii, jest więc prototypem. Pobyt w stoczni będzie zapewne okazją do pewnych zmian w wyposażeniu, umożliwiających doprowadzenie jednostki do standardu serii.

Mewa już jest w Gdyni i czeka na banderę Mewa już jest w Gdyni i czeka na banderę

Przypomnijmy, że ORP Kormoran wszedł do służby w listopadzie 2017 r. Służy w  13. Dywizjonie Trałowców. Jednostkę zbudowała Remontowa Shipbuilding, a teraz prace wykona Gdańska Stocznia Remontowa. Wykonawca został wyłoniony w drodze przetargu.

Oferty ostateczne złożyły trzy podmioty, spośród których komisja przetargowa wybrała GSR w Gdańsku. Uzyskała ona 95 proc. punktów możliwych do zdobycia, a jej całkowita wartość wynosi 136,7 mln zł brutto. Stocznia zaoferowała dwanaście miesięcy gwarancji na zrealizowane prace. Nie ujawniono kiedy ORP Kormoran trafi do stoczni.

Marynarka Wojenna zamówiła kolejne niszczyciele min Marynarka Wojenna zamówiła kolejne niszczyciele min

W przetargu uczestniczyła też PGZ Stocznia Wojenna, której oferta opiewała na 172,2 mln zł brutto. Gdyńska stocznia zaoferowała gwarancję na 24 miesiące. Trzecim podmiotem uczestniczącym w postępowaniu była spółka Net Marine ze Szczecina. Jej oferta została odrzucona przez zamawiającego, m.in. z powodu "rażąco niskiej ceny".

ORP Kormoran

Miejsca

Opinie (83) 4 zablokowane

  • (6)

    po co nam niszczyciel min? ludzie jest 21wiek

    • 14 32

    • Trochę szok (4)

      Zdziwiłbyś się ile pamiątek po XXw mamy w Bałtyku i Morzu Północnym. A teraz pewnie jeszcze za jakiś czas dojdzie Morze Czarne No i Baltic Pipe. Oprzątniete jest minimum potrzebne do egzystowania.

      • 3 5

      • ale to nie jest statek do wydobywania starych min z dna,wiesz? juz sie kasztanow na wode nie puszcza.

        • 2 3

      • Polska nie leży nad Morzem Północnym. Nad Morzem Czarnym też nie (2)

        Kraje tam położone niech sobie same akweny sprawdzają! Nam są potrzebne trzy korwety. Ale na 2019r.

        • 3 2

        • A czy wiesz, o wielki admirale, (1)

          Ze bez tych małych stateczków Twoje wspaniałe korwety, fregaty, pancerniki i lotniskowce i co tam jeszcze chcesz byśmy mieli, utkną w zaminowanych portach i tam pójdą na dno. Z honorem oczywiście. zanim coś napisze4sz- pomyśl. Pozdrawiam :)

          • 2 2

          • Jeśli dobrze rozumiem

            To te miny wyrastają w portach w dni słoneczne. Jeśli nasz wschodni sąsiad będzie chciał nas odwiedzić (a ma sporą flotę okrętów desantowych) to raczej nie zaminuje podejść do portów, tym bardziej, że są one w zasięgu wszelakich rakiet. A zanim nasze okręty dopłyną do Morza Czarnego z prędkością marszową 12 węzłów to tamtejsze miny skorodują na amen.

            • 1 1

    • Po co to sie idzie do lasu noco

      • 0 1

  • Komandorka podporuczniczka.

    • 1 2

  • Cale to nasze wojo jest tyle warte co nasze pozal się Boże "elyty"

    • 3 2

  • Opinia wyróżniona

    136 mln na remont 5 letniego okrętu ??? (11)

    Jak będziemy mieli ich 6 to ich remont będzie kosztował 800 mln co 5 lat ?

    • 41 20

    • Wiedza (6)

      90 % kosztow to wymiana urzadznia, o ktorym jest wzmianka na taki jaki jest na pozostLych okretach. Kazdy statek naxswieciecw ciagu 5 letniego okresu musi przejsc tzw remont klasowy. I to nie znaczenia ze wszystko jest sprawne. Kazde urzadxenie musi byc rozebrane, zwreyfikowane i złożone. Musi byc wyciagniety z wody i to samo dotycxy przegladow osczelnien walow, pednikow i steru. Koszt takiego 5 letniego przegladu to ok 2- 3 mln zlotych w zaloznosci od wielkosci i typu statku lub okrętu

      • 14 3

      • To czemu jest taka różnica w cenie ? (2)

        136mln Remontowa a Stocznia Marynarki Wojennej 172mln ? A ta trzecia firma nie umiała sobie sciągnąć oferty na urządzenie to o wartości 90% oferty ?

        • 3 2

        • (1)

          Remontowa nie przesadziła z ceną bo pracy jest tutaj dużo do wykonania. Zwrócić uwagę trzeba na to że mają dokumentację, technologię i pracowników którzy dopiero co zbudowali dwie jednostki tego typu.
          Stocznie MW musiałaby zbudować kompetencje remontowe dla tej jednostki i dlatego chciała tyle pieniędzy.

          • 9 0

          • Prawda, i pewnie z rok zajęłoby przygotowanie dokumentacji i stworzenie projektu

            A tak mieli na gotowo

            • 1 0

      • (2)

        Dla okrętów wojennych te koszta są znacznie większe niż kilka milionów złotych, ze względu na duże nasycenie drogim sprzętem.

        • 4 2

        • To jakiej jakości jest ten sprzęt ? (1)

          Jak trzeba go co 5 lat remontować lub wymieniać. Każdy armator by zbankrutował na czymś takim. Graty na statku pływają po 20 lat.

          • 2 13

          • nie o jakość chodzi tylko o resurs

            samoloty jeszcze częściej przechodzą przeglądy. Wszystko po to by zapewnić bezawaryjność. Pewne sprawy wynikają po prostu z przepisów.

            • 6 0

    • Podniesienie do standardu Albatros/Mewa będzie dużo kosztować. Jednak generalnie TAK, utrzymanie sprzętu wojskowego kosztuje dużo i niestety trzeba te koszta ponosić. Kormorany to dobre jednostki, których potrzebujemy. Nawet teraz odławiają z Bałtyku sporo syfu po II WŚ.

      • 6 3

    • O to chodzi w biznesie

      Tanio wybuduja ale doplaca na serwisach. Jak my z amerykanami, tanio kupujemy wyrzutnie ale pocisk za banke ;)

      • 0 1

    • Jak z samochodem ...

      To tylko taki okresowy przegląd techniczny :)

      • 0 0

    • to nie remont tylko "przegląd" jak w ASO

      motorówkę możesz serwisować u "janusza" na trawniku i "janusz" nie bierze na siebie odpowiedzialności - z okrętami jest "trochę" inaczej .Przeczytaj sobie post poniżej mojego wpisu , dodaj do tego dokumentację ,kompetencje, certyfikaty itd.

      • 0 0

  • Wczoraj pokazli oryginalne nagranie jak Donald krzyczy poco nam tarcze poco nam rakiety czołgi, okrety to marnowanie pieniedzy (1)

    To nic nie daje I dlatego likwidował Polskie wojsko i jednostki wojskowe. A co zamian według niego trzeba układać sie z Rosją czyli jej Carem Putinem .
    Dlatego chcial sprzedac Lotos Putinowi i inne rafinerie stacje benzynowe i przemysł chemiczny oraz wiele innych a reszte dla Niemiec!!
    I tego filmu wlasnie chce zakazać ,i jak dzisiaj taka jedna Poseł Blondi farbowana mówiła niewolno tego publikowac bo to były inne czasy,Niewolno przypominac Niemcom ze mordowali kradli i niszczyli identylko o ruskach

    • 5 13

    • Towarzyszu

      Jak już chcesz pisać do Polaków to pisz w języku polskim. A gdybyś nie wiedział, to Lotos właśnie został rozparcelowany i spora część przypadła firmom, które są z kacapami za pan brat.

      • 0 0

  • uzupełnią wyposażenie o narty wodne i skuter Bombardier (bardzo bojowa nazwa).

    • 0 1

  • Silni zwarci gotowi...i dumni.

    Czyżby Dumny Polski Naród zapomniał , że duma jest bardzo kosztowna ? Że stanie na straży cywilizacji europejskiej przed zakusami wschodu kosztuje? Że obrona ideałów chrześcijąńskiej Europy i machanie szabelką z patriotyzmem na ustach będzie kosztowała ?
    A może by tak odrobinę dumy zastąpić mądrością ?

    • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    Koszt remontu (5)

    Remont okrętu wojennego kosztuje
    więcej niż jakiegoś statku. Koszty są wyższe z różnych powodów m.in.
    materiały, organizacja wykonywania remontu itd.
    Mówiąc skrótowo koszty remontowsnia jednostki wojennej
    kosztują co najmniej 10 razy więcej
    niż remont statku.

    • 11 2

    • Dodaj jeszcze, (1)

      że statki pływają niemal bez przerwy, a ORP Kormoran niemal bez przerwy stoi w porcie.

      • 1 2

      • częściowo resurs liczy się od wieku

        nie zawsze są to godziny operacyjne

        • 0 0

    • Do koszt remontu

      I dlatego żadna zagraniczna marynarka od wielu lat do RSB nic nie zlecała, nie zleca i zlecać nie będzie, Ale kto by się tym przejmował. Zawsze można wuchać podatnika. I wszyscy na tym zarobią i znać się też za bardzo nie trzeba. Robota typu wykopać dół zakopać dół i wystawić fakturę. Zobaczcie ruskie jak Wasze technologie przegrywają z zachodnimi na Ukrainie !

      • 0 1

    • Jakość (1)

      "Budujcie okręty (pseudookrety, zwykły holownik z armatką do straszenia wróbli) w Remontowej. Przepłyną przez 5 lat 2 razy do S-cia i z powrotem ale ich pierwszy remont klasowy będzie kosztował Was 10 razy tyle co statku handlowego tyranego niemiłosiernie 24 godziny na dobę. A kosztował Cię będzie 2 razy tyle co w Damenie, który ma 3 krotnie wyższe koszty pracy i mediów ale sprzeda Ci produkt o 3 półki technologiczne wyżej wraz ze 100 dronów" . Powinni sobie to na banerach umieścić na targach handlowych :-) . Banda kańciarzy de..**li w chorym Państwie. Wy ruskie to tylko w prowizorkach jestęścię dobrzy. Podatnik za kilka miesięcy bankrutuje przez takich jak Wy. Tu jednak musi być Car, Sybir i pasienie niedziwiedzi. Inaczej nic dociera nawet po 33 latach parakapitalizmu. Ale może niewolniczy chłop pańszczyżniany nie jest w stanie zrozumieć normalnej gospodarki rynkowej. A może raty za chabiry trepów tak wzrosły, że idą już na żywioł i maja wy..na juz na wszystko dookoła. Nie wiem. Warto jednak, żeby jakieś służby to sprawdziły, bo to nie jest normalne i pewnie było jak przy Ratowniku.

      • 1 1

      • O przepraszam, w wymaganiach na okręt przewidujące kierownictwo MW zawarło, że okręt musi mieć coś do odganiania

        głodnych mew. I ma. Właśnie tę armatkę. A ponieważ mewy ostatnio coś odpasione przez buszowanie i przy śmietnikach na lądzie, nawet mają wstawić coś kal. 35 mm !

        • 0 0

  • Cale MW

    Powinno przejsc na drony

    • 1 3

  • Fakty

    Ci co mieli do czynienia z Net-Marin Szczecin a kilka okrętów robili jak by mieli wpływ na wybór ponownie stoczni by stanowczo odradzili wykonywanie na okrętach jakich kolwiek prac . Dobrze że w końcu ktoś zaczął czytać oferty i stwierdził że jak ma być dobrze to nie może być rażąco tanio.

    • 17 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN. Ponad dziesięcioletnie doświadczenie założyciela Ekolanu w budownictwie mieszkaniowym (m. in.: zespół rezydencji Gdynia Hill, osiedle domów jednorodzinnych Wzgórze Bernadowo, pierwszy budynek apartamentowy w Trójmieście Villa Vert), a także rola pioniera na trójmiejskim rynku deweloperskim sprawiły, że Ekolan wyspecjalizował się w budownictwie mieszkaniowym.

Najczęściej czytane