• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ślązak na pierwszych próbach morskich

Robert Kiewlicz
14 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Artyleria główna ORP Ślązak do naprawy

ORP "Ślązak" ma być okrętem patrolowym. Jednostka ma 95 m długości i 13 m szerokości oraz 1,8 tys. ton wyporności, ma rozwijać prędkość około 30 węzłów.

Po 17 latach od rozpoczęcia budowy i po trzech latach od wodowania, Ślązak wyszedł w środę po południu na pierwsze próby morskie. Potrwają one ok. 5 miesięcy. Ramowy harmonogram przewiduje zakończenie prób połączone z przekazaniem okrętu Marynarce Wojennej RP do końca marca 2019 roku. Czy tak się stanie, trudno powiedzieć, ponieważ dotychczas żadnych kolejnych terminów w harmonogramie budowy nie udawało się dotrzymać.



"Ślązak" ma być okrętem patrolowym. Jednostka ma 95 m długości i 13 m szerokości oraz 1,8 tys. ton wyporności, ma rozwijać prędkość około 30 węzłów i będzie uzbrojona w 76-milimetrową armatę OTO Melara, dwa 30-milimetrowe działka Marlin-WS, cztery wyrzutnie pocisków przeciwlotniczych krótkiego zasięgu Grom oraz cztery wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm.

Przypomnijmy, że "Ślązak" został zwodowany po 14 latach od rozpoczęcia budowy, w lipcu 2015 roku.

"Ślązak" to kontynuacja projektu budowy korwety wielozadaniowej "Gawron", której budowa została formalnie zarzucona 24 lutego 2012 roku. Tylko do końca 2011 roku budowa ta pochłonęła 402 mln zł, w tym 60,8 mln zł opłaty licencyjne. Wcześniej resort obrony podał, że całkowity koszt budowy "Gawrona" wyniesie 1,46 mld zł, bez uzbrojenia. W międzyczasie doszło do ogłoszenia upadłości Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni, która odpowiadała za budowę okrętu.

Czytaj też: Rozpoczęto budowę kolejnego niszczyciela min

W 2012 roku uznano, że prawie gotowy kadłub "Gawrona" będzie podstawą do budowy okrętu patrolowego "Ślązak". Niezbędne prace, dostosowujące kadłub do nowego projektu, bez zintegrowanego systemu walk, wyceniono na 115,91 mln zł, a koszt całkowity na 1,16 mld zł. Do marca 2018 roku, czyli podpisania umowy nabycia SMW przez PGZ Stocznię Wojenną, koszty budowy okrętu wyniosły już 1,171 mld zł.

ORP "Ślązak" został zwodowany po 14 latach od rozpoczęcia budowy, w lipcu 2015 roku.



Początkowo patrolowiec miał trafić do służby z końcem listopada 2016. Następnie jego przekazanie Marynarce Wojennej RP miało nastąpić pod koniec lipca 2018 roku. Teraz mówi się, że nastąpi to w marcu 2019 roku, czyli po 18 latach od rozpoczęcia budowy.


Główne zadania okrętu patrolowego "Ślązak" to:

  • zwalczanie celów nawodnych, powietrznych, mniejszych jednostek i zagrożeń asymetrycznych;
  • patrolowanie i ochrona torów podejściowych oraz morskich linii komunikacyjnych;
  • eskortowanie i ochrona jednostek komercyjnych;
  • kontrola morskich szlaków żeglugowych jako element sił wielonarodowych;
  • zwalczanie piractwa i terroryzmu morskiego;
  • współpraca z siłami specjalnymi w zakresie zabezpieczenia ich działań;
  • doraźne bazowanie śmigłowca na pokładzie;
  • udział w akcjach humanitarnych i ekologicznych.

Miejsca

Opinie (249) 1 zablokowana

  • Smiech

    Śmiech na sali ten okręt jest chyba jednym z najdłużej budowanych na świecie haha Amerykanie lotniskowca tyle nie produkowali a Pgz to propaganda ładują. Nasza kasę tam a nic się. Nie dzieje gdzie wog mamy jakes okręty z prawdziwego zdarzenia a nie te co granatem rozwalić idzie wstyd

    • 4 3

  • Serio tylko 18lat (1)

    Pełnoletni to i może iść do wojska :)

    • 120 0

    • po 15 latach do cywila emeryturka

      • 2 0

  • I co on takiego będzie patrolował ten patrolowiec ?

    Zatokę gdańską? Do patrolu to wystarczy szalupa z wiosłami i marynarz z wyrzutnią grom.

    • 4 2

  • niktważny

    żeby tylko nie zatonął, bo to już byłaby kompletna kompromitacja.

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Ślązak wypłynął z gdyńskiego portu

    Jak już, to na obecną chwilę ORV a nie ORP...

    • 2 0

  • Niekończący się serial

    A teraz lata prób, potem lata poprawek, usprawnień, przeróbek... Ileż to ludzi wykarmiła budowa tej łajby? I chyba prędzej Bałtyk wyschnie, zanim to dzieło pracowitych pokoleń wejdzie do służby. Chociaż... może i nie wyschnie. Uczone ludzie powiadają, że morza się podniosą i może coś jest na rzeczy, że Antek Wizjoner stocznię wojenną do Radomia przeniósł.

    • 4 0

  • Rychlo w czas. Nowoczesny okret w latach 2000 obecnie jest juz przestarzalym prawie 20 letnim...

    wezcie jeszcze paru "specjalistow" od tzw "reform i prywatyzacji" jak Janusz Lewandowski czy inni ktorych wymienil S.P. Andrzej Lepper w filmie "8 minut ktore zabilo Andrzeja Leppera" a testy potrwaja kolejne 17 lat z czego wszystkie budzety beda rozkradzione, a po 17 latach wspomniani "specjalisci od tzw reform" cofna finansowanie i zrezygnuja ze Slazaka takze caly przemysl stoczniowy w Trojmiescie upadnie i Szkopy poklepia Lewandowskiego, Tuska i reszte towarzystwa po ramieniu i pozwola sie im cmoknac w d*pe za to ze zrobili dobra robote dla Niemiec i stoczni w Hamburgu. Przez 17 lat powinnismy miec 10-20 nowoczesnych okretow wybudowanych.

    • 4 5

  • I wszystko jasne...

    Restricted manoeuvrability

    • 0 0

  • O/kręt/RP Ślązak

    co to jest ?
    Raptem większy od 3-ech holowników .

    • 0 0

  • Gdynianin

    Tylko żeby nie zatonął gdziś w okolicach Bergen buhahahhahaha

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Słupski

Od 1995 roku prezes zarządu ARGO w Gdańsku. Jest doktorem nauk ekonomicznych, stopień uzyskany na...

Najczęściej czytane