• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ORP Ślązak został zwodowany po 14 latach budowy

Robert Kiewlicz
2 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Wodowanie ORP Ślązak: lepiej późno, niż wcale.

Tempo, w jakim winda spuszczała ORP "Ślązak" na wodę przy nabrzeżu Stoczni Marynarki Wojennej, dobrze symbolizuje historię budowy okrętu, który został zwodowany w 14 lat po rozpoczęciu prac.



Czy decyzja w sprawie przebudowy "Gawrona" na "Ślązaka" była słuszna?

Matką chrzestną nowego okrętu MW RP została Maria Waga, wdowa po byłym dowódcy Marynarki Wojennej RP admirale Romualdzie Wadze. Podczas wodowania Waga wypowiedziała formułę "Płyń po morzach i oceanach świata, sław imię stoczniowca i polskiego marynarza, nadaje ci imię Ślązak" i rozbiła o burtę butelkę szampana.

Nazwa nowego okrętu nawiązuje do czterech historycznych okrętów służących w polskiej marynarce. Najlepiej znany był "Ślązak", który służył jako brytyjski niszczyciel eskortowy i brał udział w Bitwie o Atlantyk oraz uczestniczył w lądowaniu w Normandii.

Czytaj też: Ślązak przeszedł pomyślnie pierwsze próby

- To ważny dzień dla stoczni i dla polskiej Marynarki Wojennej. Dzisiaj zwodowany został pierwszy od ok. 20 lat nowy okręt - mówił Zenon Śmietana, dyrektor zarządzający Stoczni Marynarki Wojennej. - Miał on długą i burzliwą historię, podobnie jak nasza stocznia. Dzisiaj nasz zakład w upadłości likwidacyjnej poprawił jednak znacznie płynność finansową i jest gotowy do zmiany swojej sytuacji formalno-prawnej oraz budowy kolejnych okrętów.

W uroczystości, która odbywała się w palącym słońcu, brał udział także wicepremier i minister obrony narodowej Tomasz Siemoniak. W swoim przemówieniu nawiązał do tego, że patrolowiec "Ślązak" miał początkowo być korwetą "Gawron".

- Nazwę zmieniliśmy z pechowego ptaka na "Ślązak", co odpędziło od niego widmo niepowodzenia projektu - zaznaczył i dodał: - Rozbudowa Marynarki Wojennej RP to potrzeba naszych czasów, szczególnie w kontekście tego co dzieje się za naszą wschodnią granicą. Teraz okręt trzeba wyposażyć i przeszkolić załogę. Przewidujemy, że pod koniec 2016 roku wejdzie on normalnie do służby.

Więcej: Nie tylko Ślązak. Na co jeszcze liczy Marynarka Wojenna

Historia budowy Gawrona - Ślązaka

W listopadzie 2001 roku Marynarka Wojenna RP i Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni podpisały umowę na budowę siedmiu korwet typu "Gawron". Budowa okrętu trwała bardzo powoli, a główną przyczyną był brak pieniędzy. Dlatego w lutym 2012 roku projekt został oficjalnie zarzucony. Zdecydowano jednak, że prawie gotowy kadłub niedoszłego "Gawrona" będzie podstawą do budowy "Ślązaka", tylko, że nie będzie to już dobrze uzbrojona korweta, lecz lżej wyposażony patrolowiec. Na dokończenie okrętu jako korwety potrzebny byłby jeszcze ponad miliard złotych.

Początkowo całkowity koszt budowy prototypu korwety "Gawron", wraz z niezbędnym wyposażeniem, określono na poziomie 1,4 mld zł. Kwota ta nie obejmowała kosztów pozyskania amunicji (rakiet i torped). Koszt jednostki ognia tego typu okrętu wynosi około 250 mln zł.

Po dokonaniu zmian już jako patrolowiec, "Ślązak" kosztował dotychczas ok. 300 mln euro. Główne parametry techniczne ORP "Ślązak" to: długość całkowita - 95,20 m, szerokość - 13,30 m, zanurzenie - 3,30 m, wyporność pełna - 2150 t, maksymalna prędkość - 30 węzłów, autonomiczność - 30 dni. Obecnie załoga okrętu liczy 20 osób, docelowo na pokładzie ma być 97 marynarzy i oficerów.

Miejsca

Opinie (149) 2 zablokowane

  • No ale wybudowali, w Gdańskiej za rządów Jaworskiego z PiS-u. (2)

    Był kontrakt, bodaj z Włochami. Jeden wybudowali po latach, drugi stał w krzakach przez lata, a trzeci...

    • 30 21

    • Błąd (1)

      Chyba okręty Ci się pomyliły...

      • 2 0

      • nieważne, ważne że obowiązkowo wskoczył na ten cały pis i jaworskiego i zadanie wykonane

        • 2 4

  • "Pzzed nami kolejne wodowania" w takm tempie i przy takich kosztach jest to najdroższa motorówka świata to ja bardzo dziękuję za takie wodowania w rym czasie ruskie by zrobili 50 takich statków a nie 1 tak samo inne kraje więc błagam weź wstydu oszczędź. PO pakować mandżo i zabierać cały sejm ze sobą PO PIS PSL SLD PAlikoty WON ! Petru i Kukoliza też od razu zabierać bo to banda błaznów

    • 6 1

  • kajak

    Jaką wartość bojową on przedstawia za pieniądze które zostały wydane na jego budowę jedno działko dwa KM .Za pieniądze wydane na kajak można było kupić i wyposażyć pułk piechoty zmotoryzowanej .Bałtyk dzisiaj nie jest morzem które sprawia problemy agresorów . Jaki jest czas przelotu śmigłowca MI 24 na najdłuższym odcinku morza ? Porównaj wartość bojową kajaka i MI24 Po wizycie skopanej na Śląsku propaganda POtworow politycznych chce zdobyć głosy. Jaki kraj takie OKRETY

    • 5 1

  • 14 lat, a jak z bicza strzelił..

    • 4 0

  • the shame (1)

    w stoczni samsung co tydzień na próby morskie idzie 5 nowych statków przy których ten to holownik.

    • 4 0

    • o przepraszam

      widziałem calkiem zaawansowane holowniki z systemem pozycjonowania dynamicznego

      • 0 0

  • Mając takie możliwości... (2)

    Ogromny zakład, otwarte morze no idealne warunki na stocznię... To po prostu zmusza mnie do wyjazdu z tego kraju. Zostaną tylko "kozacy"

    • 3 4

    • (1)

      Idealne warunki na stocznie, to są w Azji, gdzie praca jest tańsza. To nie wina "kozaków", że cały świat kupuje w Korei, Chinach, Japonii - zamiast w Stoczni Gdańskiej.

      • 3 3

      • Niemcy budują

        w swoich stoczniach ,
        mają ogromne kontrakty na statki pasażerskie na kilka lat w przód, także nie cały swiat kupuję w Azji

        • 3 0

  • Podobno Niesiołowski z szcz*wiem przyjechał

    ?

    • 4 1

  • Porównanie

    Więcej admirałów jak okrętów

    • 11 0

  • Czyli za kolejne 14 lat, wpłynie pierwszy raz w morze.... (3)

    • 69 8

    • o ile morze nie wyschnie

      • 1 0

    • :D

      ...może?

      • 2 0

    • może.

      • 6 0

  • Glory !

    Wiwat najzdrozszej i najdłużej budowanej motorówce !

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jan Zarębski

Działalność gospodarczą rozpoczął już na początku lat 80. Stworzył firmy takie jak Lonzę i Natę, które od lat 90. należą do głównych producentów napojów bezalkoholowych w Polsce. Związane z nim przedsiębiorstwa zajmują się również m.in. wytwarzaniem maszyn i oprzyrządowanie do produkcji opakowań. Kieruje Gdańskim Związkiem Pracodawców, działa też w Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

Najczęściej czytane