• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obajtek: Nie buduję czebola. Nazywanie tak moich działań jest błędem

Robert Kiewlicz
14 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • - Trzeba pamiętać, że kiedyś przestaniemy przerabiać ropę w rafinerii na paliwa, a będziemy ją przerabiać głównie na potrzeby przemysłu petrochemicznego. Lotos bez połączenia z Orlenem nie ma świetlanej perspektywy w okresie najbliższych kilkunastu lat - twierdzi Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen.
  • - Trzeba pamiętać, że kiedyś przestaniemy przerabiać ropę w rafinerii na paliwa, a będziemy ją przerabiać głównie na potrzeby przemysłu petrochemicznego. Lotos bez połączenia z Orlenem nie ma świetlanej perspektywy w okresie najbliższych kilkunastu lat - twierdzi Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen.
  • - Trzeba pamiętać, że kiedyś przestaniemy przerabiać ropę w rafinerii na paliwa, a będziemy ją przerabiać głównie na potrzeby przemysłu petrochemicznego. Lotos bez połączenia z Orlenem nie ma świetlanej perspektywy w okresie najbliższych kilkunastu lat - twierdzi Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen.

PKN Orlen przejmuje kolejne firmy z branży paliwo-energetycznej. W Grupie jest już Energa, a na fuzję czeka Lotos oraz Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo. Czy mariaż biznesu naftowego i gazowego ma sens, co stanie się z gdańską rafinerią oraz jaka przyszłość czeka Grupę Lotos i czym tak naprawdę są czebole - o tym rozmawiamy z Danielem Obajtkiem, prezesem PKN Orlen.



Pomysł na łączenie Grupy Lotos z Orlenem i Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem pojawił się w 2010 roku, kiedy jeszcze aktywnie poszukiwano inwestora dla gdańskiego koncernu. Wtedy analitycy rynku nie byli do końca pewni, czy połączenie koncernu paliwowego i gazowego ma sens. Rafinacja ropy naftowej różni się całkowicie od wydobycia gazu - takie rozwiązanie się sprawdzi?
Niektórzy mają takie podejście, jakby Gdańsk i Pomorze były osobnymi regionami niezwiązanymi gospodarczo z resztą Polski. Przejmujemy Lotos, aby w niego inwestować.

Daniel Obajtek: - Tak samo działa włoskie Eni, francuski Total, brytyjsko-holenderski Shell. Otaczają nas firmy multienergetyczne. W 2010 roku kto tak naprawdę myślał na poważnie o transformacji energetycznej? Kto myślał wówczas o wodorze czy paliwach alternatywnych? Nikt nie spodziewał się, jak duży nacisk będzie kładziony na redukcję emisji czy zrównoważony rozwój. Od kilku lat całkowicie zmienił się pogląd na prowadzenie biznesu. Dzisiaj świat pokazuje, że musi on być zdywersyfikowany. Tak szeroka działalność nie może być oparta o jedną nogę. Proszę zobaczyć, co się dzisiaj dzieje z rafineriami w Europie. W czasie pandemii zamknięto pięć zakładów. Musimy myśleć o przyszłości i paliwach, jakie mają korzystną perspektywę. Za 15-20 lat, mówiąc o paliwach, będziemy myśleć o wodorze i ładowarkach elektrycznych. Co wtedy stanie się z rafineriami?

Trzeba też patrzeć na otoczenie makro. Nieraz jest tak, że jest bardzo słaba marża na przemyśle rafineryjnym, ale większa na przemyśle petrochemicznym. Dzisiaj mamy właśnie taki czas. Były rekordowo niskie marże na przerobie ropy na paliwa, a rekordowo wysokie, jeśli chodzi o petrochemię. Do tego dochodzi kwestia energetyki. Im mniej jesteśmy emisyjni, tym bardziej energetyka jest opłacalna. Tak samo jest w przemyśle rafineryjnym i petrochemicznym.

Dzisiaj potrzebne są miliardy na inwestycje. Żadna pojedyncza firma nie udźwignie sama tak dużych inwestycji. Trzeba pamiętać, że kiedyś przestaniemy przerabiać ropę w rafinerii na paliwa, a będziemy ją przerabiać głównie na potrzeby przemysłu petrochemicznego. Lotos bez połączenia z Orlenem nie ma świetlanej perspektywy w okresie najbliższych kilkunastu lat. Musi być on integralną częścią koncernu [Grupy Orlen - przyp red.], który jest oparty na wielu segmentach działalności. Dzięki temu Lotos będzie zdecydowanie silniejszy. Jeśli będzie się opierał tylko na jednym segmencie, to nie będzie miał możliwości rozwojowych.

- W odpowiedzi na transformację energetyczną nasze spółki sektora muszą ewoluować w kierunku bardziej zrównoważonych i zdywersyfikowanych koncernów multienergetycznych - mówi Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen. - W odpowiedzi na transformację energetyczną nasze spółki sektora muszą ewoluować w kierunku bardziej zrównoważonych i zdywersyfikowanych koncernów multienergetycznych - mówi Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen.

Ostatnie lata w Orlenie to ogromne inwestycje. Na ten rok zaplanowaliśmy blisko 10 mld zł. Inwestujemy w nowoczesne technologie i budujemy koncern multienergetyczny. W tym roku będziemy ogłaszali jedne z największych inwestycji w petrochemii.

Dziś liczy się ekonomia skali, wielkość podmiotu i jego kompetencje. Chodzi nie tylko o potencjał produkcyjny, ale także inwestycyjny, akwizycyjny i handlowy. Orlen ma takie kompetencje. Mamy mocną pozycję handlową, ponieważ sprzedajemy produkty w ponad 110 krajach na sześciu kontynentach. Posiadamy atrakcyjne aktywa w naszym regionie i jesteśmy koncernem, który prowadzi poważne procesy inwestycyjne.

Udział Skarbu Państwa w Orlenie po połączeniu z Lotosem i PGNiG wzrośnie do 50 proc. z obecnych 27 proc.
Ci, którzy nazywają to, co buduję, czebolem - mylą się. Nie możemy tak nazywać spółek, które łączę i które już połączyłem, bo nasze połączenia wyzwalają szereg synergii w ramach obszaru paliwowo-petrochemiczno-energetycznego.

- Wybraliśmy taką formę połączenia, która jest korzystna dla wszystkich stron. Wcześniej całkiem niepotrzebnie straszono Polaków, że Skarb Państwa ma jedynie 27 proc. w Orlenie i może dojść do wrogiego przejęcia. Nasza transakcja przewiduje połączenie poprzez przejęcie. Skarb Państwa przekazuje całe swoje aktywa Lotosu i PGNiG do Grupy Orlen. Dzięki temu zwiększy się kapitalizacja Orlenu. W ślad za tym wyemitowane zostaną akcje, które otrzymają akcjonariusze i Lotosu, i PGNiG. W ten sposób Skarb Państwa będzie miał do 50 proc. udziałów w połączonych koncernach.

Czy nowy koncern stanie się ostatecznie spółką z większościowym udziałem Skarbu Państwa?

- Multienergetyczna firma, którą budujemy, musi konkurować z największymi europejskimi graczami. To oznacza, że musimy jej zapewnić elastyczność w działaniu i możliwość szybkiego reagowania na zachodzące zmiany w otoczeniu oraz płynność finansową. Przy tym oczywiście ważny jest interes wszystkich akcjonariuszy, w tym mniejszościowych, i konieczność zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego Polski. Struktura, którą potwierdziliśmy, właśnie to gwarantuje.

Skarb Państwa będzie miał w Orlenie bezpośrednio do 50 proc. To gwarantuje Skarbowi Państwa absolutnie bezpieczny poziom kontroli, a PKN Orlenowi stabilność przy zachowaniu odpowiedniej elastyczności funkcjonowania.

Jak należy odczytywać słowa ministra Jacka Sasina o tym, że poszukiwany jest strategiczny partner dla nowego, powiększonego Orlenu?
Chciałbym proces przejęcia Lotosu i PGNiG przeprowadzić jeszcze w 2021 r. Jeśli ktoś ma nadzieję, że te transakcje nie dojdą do skutku, to się myli.

- Orlen rozmawia obecnie z partnerami w ramach spełnienia środków zaradczych wynegocjowanych z Komisją Europejską. Docelowo, po realizacji wszystkich procesów akwizycyjnych, oni staną się więc partnerami nowego Orlenu.

W ramach środków zaradczych Orlen ma pozbyć się 30 proc. udziałów w gdańskiej rafinerii. Według medialnych doniesień partner ma być znany pod koniec czerwca. Spekulowano o Węgrach, Rumunach, a nawet kapitale saudyjskim. Czy może pan zdradzić, z którego kierunku będzie pochodził partner dla Lotosu?

- Nie mogę nic zdradzić, bo ujawniłbym kulisy poufnych negocjacji. Dla mnie ten cały proces musi się opłacać wszystkim stronom transakcji. Nie jest ważne, czy będzie to w czerwcu, czy w lipcu, bo i tak musi być on przedyskutowany z Komisją Europejską, a w tym temacie nie ma ona wyznaczonych żadnych sztywnych terminów.

Mogę powiedzieć, że jest bardzo duże zainteresowanie i być może będzie zakup akcji, a być może wymiana aktywów. Ja skłaniam się ku temu drugiemu rozwiązaniu. Najważniejsze jest jednak dla mnie, aby partner wniósł nowoczesne technologie, możliwości, dostęp do nowych rynków. Chciałbym ten proces oraz przejęcie PGNiG przeprowadzić jeszcze w 2021 r. Jeśli ktoś ma nadzieję, że te transakcje nie dojdą do skutku, to się myli. Jestem człowiekiem zawziętym w tym zakresie. Zachęcam do nieuprawiania politykierstwa. Jeśli tak bardzo chcemy być Europejczykami i obywatelami państwa silnego gospodarczo, to popatrzmy, jak podobne koncerny wyglądają w Europie.

W mediach często zarzuca się Panu tworzenie czebola wzorem Korei Południowej.

- Budujemy koncern multienergetyczny od chwili, kiedy przejęliśmy Energę. Czebol to zupełnie inne pojęcie. To tak jakbym produkował pralki i do tego jeszcze produkował farby, pędzle i wózki, które te pralki przewożą. Ci, którzy nazywają to, co buduję, czebolem - mylą się. Nie możemy tak nazywać spółek, które łączę i które już połączyłem, bo nasze połączenia wyzwalają szereg synergii w ramach obszaru paliwowo-petrochemiczno-energetycznego. W odpowiedzi na transformację energetyczną nasze spółki sektora muszą ewoluować w kierunku bardziej zrównoważonych i zdywersyfikowanych koncernów multienergetycznych. Do tego mamy spółki zależne, które obsługują nasz główny biznes. Uważam, że takie określenie jest krzywdzące, bo sam nie jestem zwolennikiem budowy czeboli. Przy naszym prawie byłyby to firmy niemożliwe do zarządzania. Po wszystkich połączeniach można nas porównać do włoskiego Eni, bo jeśli chodzi o Total i BP, to po połączeniu i tak jesteśmy od nich kilka razy mniejsi.
Multienergetyczna firma, którą budujemy, musi konkurować z największymi europejskimi graczami. To oznacza, że musimy jej zapewnić elastyczność w działaniu i możliwość szybkiego reagowania na zachodzące zmiany.

Tworzenie coraz większej grupy stwarza obawy o utratę regionalnego charakteru przejmowanych firm? W tym odejścia od sponsorowania lokalnego sportu czy wydarzeń kulturalnych?

- Te obawy są bezpodstawne. Niektórzy mają takie podejście, jakby Gdańsk i Pomorze były osobnymi regionami niezwiązanymi gospodarczo z resztą Polski. Przejmujemy Lotos, aby w niego inwestować. Im większe nakłady inwestycyjne, tym większy wymiar danin dla regionu. Nikt nie zabiera Lotosu z Gdańska, aby pozbawić samorząd podatków. Rafineria będzie wydzielona i będzie nazywała się Rafineria Gdańska. Podatek CIT z tego zakładu trafi do miasta, udział z PIT-ów też trafi do miasta.

W wymiarze podatkowym nic się nie zmieni i niejednokrotnie to powtarzałem. Dodatkowo liczne kompetencje będą budowane na bazie aktywów Lotosu. Choćby spółki kolejowe, które zostaną zintegrowane wokół do Lotos Kolej, oleje będą budowane na bazie Lotos Oil. Mamy zamiar inwestować w bazy olejowe trzeciej i czwartej generacji. Chcemy w Lotosie rozwijać kompetencje w zakresie wodoru. Wspólnie z Lotosem analizujemy budowę elektrowni gazowej. Dodatkowo chcemy Lotos Petrobaltic przekształcić w spółkę, która będzie wsparciem serwisowym projektów offshore.

Gdybyśmy Lotosu nie włączyli do jednej dużej grupy, to za kilkanaście lat trudno byłoby dalej rozwijać tę firmę. Jeśli biznes Lotosu nie zostanie uzupełniony o petrochemię, energetykę zero- i niskoemisyjną, to po prostu nie będzie on konkurencyjny na dłuższą metę. Jeśli chodzi o sponsoring, to Orlen coraz większe pieniądze przeznacza na kulturę i sport, także na Pomorzu. Nie ma obaw o zmniejszenie nakładów na sponsoring.

Miejsca

Opinie (471) ponad 50 zablokowanych

  • Polska potrzebuje takich odważnych menedżerów (16)

    Nareszcie ktoś buduje dużą i solidną polską markę, z której możemy być dumni!

    • 28 126

    • Brawo za odwagę, mądrość i czerość - takie rzeczy trzeba głośno mówić

      • 6 20

    • On ją psuje, a nie buduje. Na polityczne zamówienie.

      • 17 4

    • Jan z Zaspy, Grażyna ze Skarszew i inni

      Weź zmień płytę, bo to się już nudne staje

      • 17 3

    • PiS buduje Polskę. (6)

      Polskę dla ludzi pracy, a nie dla zachodnich banksterów! Nie potrzebujemy zakrwawionych dolarów i euro, lecz zakasanych do roboty rękawów.

      Serce rośnie, gdy skromny człowiek takie mądre żeczy mówi. Widać, że ma Polske i Jezusa w sercu, że płynie w nim Polska krew.

      Folksodojcze plują jadem, ale Pan się nie przejmuje Panie Danielu. Pan już jest legendą Narodu, Pan będzie na banknotach i dzieci się będą o panu w szkołach uczyć!!!

      • 3 27

      • skromy człowiek z kilkunastoma nieruchomościami (1)

        • 19 1

        • Złoty

          A skromny

          • 1 0

      • Niezła ironia :D

        • 8 1

      • Dobre - dawaj dalej (1)

        Słyszałem, że jest już gwiazda jego imienia - danielus brudno pałus

        • 5 0

        • Ja słyszałem że ma być CEO w Amazonie, Google i Microsoft też już o niego pytały :D

          To pisałem ja - Jan Wazelina z Nowogrodzkiej.

          • 6 0

      • jasna długa prosta, szeroka jak morze!

        • 1 0

    • Jan - przemieniłeś sie z Wandy?

      Transformacja pciowa czy umysłowa?

      • 5 0

    • masz na myśli firmy typu CPN? :)

      • 4 0

    • Tak takich ktorzy co drugie slowo bluzagają i kradną.

      Ja tam nie wiem czego Polska potrzebuje ale wiem ze miejsce oszusta jest w więzieniu

      • 4 0

    • Cytuje managera O. Ku...a zaj...na pała niemyta itd

      Super wykształcenie akademia Orlenu i wychowanie człowiek z klasą

      • 6 0

    • Polską markę? Jaką niby?

      I ten... gdzie jest prom pinokio

      • 4 0

    • Jan chyba z Kowali?

      • 0 0

  • (1)

    Przepis trojmiasto na wywiad z osobą budzącą kontrowersje. Zero trudnych pytań i usuwanie krytycznych komentarzy.

    • 18 5

    • Zgadza się. Mojego komentarza też już nie ma.

      • 1 0

  • Wywiad z objawieniem od Boga (1)

    według Prezesa Wszystkich Prezesów - "ma coś takiego, co daje pan Bóg, a co trudno zdefiniować"
    i ani śladu "brudnej pały"
    Obajtek to nadczłowiek, przyszły premier Polski

    • 12 4

    • Może kosmita?

      • 1 0

  • wywiad w biurach OBC

    Wygodnie się siedzi w rozłożystych fotelach , za państwowe pieniądze najwyższe piętra w luksusowym biurowcu . mało wierzcie mu , mało , ciągle za mało kasy . .

    • 21 4

  • ale tu się roi od trolli pisowskich. Niby taki dobry pan ten obajtek....

    • 19 3

  • Pan Obajtek i jego działania przeszkadzaja (4)

    Platformie w realizowaniu wizji niemieckiej w Polsce. Czyli Polsce biednej, płaszczącej się przed Putinem , zależnej od niemiec , dostarczającej niewolniczą silę robocza. Tusk nie cofnął sie przed zaoferowaniu Lotosu russkim . Już, już o mało co by sprzedał. LOT już był przygotowywany do przejęcia przez Lufthanzę. Prywatyzacja metodą na bankructwo , a PO nas choćby POtop. Na koniec próba ukradzenia 30% POwierzchni Polski w POstaci Lasów Państwowych . Całe szczęście, ze dostali PO łapach , bo las to byście sobie mogli POoglądać na Discovery PO. Jakie to szczęście, ze ta skompromitowana szajka została odsunięta od władzy. Nadal usiłują przeszkadzać jak mogą . Widzimy to w senacie. Szkodzić ile tylko można ! Fundusze dla Polski chcą sprzeniewierzyć dla swoich partyjniackich interesów . 760 mld na rozwój i odbudowę . !!! Niemcy już deklarują, że jak Polska odmówi , to oni chętnie wezmą. Tych szkodników trzeba oddać pod trybunał .

    • 9 29

    • Proponuję leczenie na głowę póki nie jest za późno

      • 6 0

    • Ile rubelków z ambasady rosyjskiej zgarniesz za ten elaborat ? 2,3 ?

      • 4 1

    • Posada kapciowego u Obajtka gotowa

      dobrze dajesz - ale BTW - co bierzesz?

      • 4 0

    • Putin, mam prośbę. Zwiększ jakość wpisow pochodzących z waszego konfederacko-braunowego-anty polskiego-anty europejskiego oraz anty natowskiego trollingu, bo tego nawet czytać się nie da normalnie hahah. Czasami mam smutek, że 6tka Paulusa was nie dojechała w Stalingradzie...

      • 3 1

  • (5)

    będzie siedział kwestia czasu

    • 23 5

    • Tusk bedzie siedział (4)

      Budka i cała ta banda też.

      • 1 6

      • ile ci placa za pisanie tych durnych komentow? szukam pracy

        • 2 1

      • Dawno mial siedziec i co? (2)

        Wrak tez mial byc... i dojscie do prawdy... prom mial byc...

        • 2 0

        • Zbiegł do Brukseli (1)

          POd skrzydełka mocodawców. Makrela oblepia go orderami za szkodzenie Polsce .

          • 0 2

          • zmień pyte trollu. cała pisowska mafia winna

            do końca swoich nędznych dni gołymi rękami kopać urobek w kamieniołomach

            • 0 0

  • Nie mogę na niego patrzeć (1)

    bo włącza mi się zespół Tourette'a

    • 24 7

    • do kaszubski hacjendero: możesz mieć za chwilę nie Tourett a ale pękniętą żyłkę w twoim mózgu

      • 1 2

  • Stanisław Bareja miałby idealny temat na koleny hit (2)

    Ta cała sytuacja z Obajtkiem, począwszy od jego nazwiska, przez nazwę Pcim i to ze on był tam wójtem, do tego ze zostal prezesem najwiekszego polskiego koncernu i ze robił takie wałki wstawiając tych wszystkich niekompetentnych znajomków na nawyższe stołki w Polsce.....

    To idealna historia na scenariusz super komedii w stylu Barei.

    Dla ludzi, którzy nie oglądają mediów i nie słyszą tego, że to się w rzeczywistosci działo, to możnaby tę historię przedstawiać jako na prawdę komedię w styly Gang Olsena, Benny Hill i Bareja. Nawet nazwiska i nazwy miejscowości są komiczne....te ustawki...

    W głowie się nie mieści, że tak niekompetentny człowiek moze dojść tak wysoko i takie wałki robić w biały dzień i nic mu sie nie dzieje. Tylko dlatego ze wspiera partię PIS.

    Zapłacą za to kiedyś.

    • 25 7

    • Obawiam, że bardziej pasuje tu "Kariera Nikodema Dyzmy..."

      • 5 3

    • jesteś rasistą - zioniesz nienawiścią do ludzi ze wsi

      a twój wywód to coś w rodzaju - po stracie szóstej nogi pchła straciła słuch

      • 1 3

  • Odpowiedni człowiek na odpowiednim miejscu. Mądry, dużo wiedzy i doświadczenia (1)

    trafne decyzje, wszystko dla dobra Polski. Dobrze, że przy okazji odpowiednio nagradzany. Nareszcie odbudujemy gospodarkę Niemiec!

    • 6 16

    • Jemu TA posada się należała...

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Bereśniewicz - Kozłowska

Prezes zarządu firmy Aplitt. Absolwentka Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej, studiów podyplomowych Gdańskiej Akademii Bankowej, a także European Education Centre Hounslow Westdondon – Application Designer. Uzyskała certyfikat - Certificate in Card Bank Management - Visa International Self Study oraz licencję instalatora systemu UNIX. Od 1993 roku związana z branżą bankową, na stanowiskach kierowniczych i eksperckich, od 1997 roku w Departamentach Kart Płatniczych. Do 15...

Najczęściej czytane