• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Okręt Miecznik. Cięcie blach w sierpniu 2023 r.

Wioletta Kakowska-Mehring
15 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (39)
Cezary Cierzan, dyrektor programu Miecznik z PGZ, przedstawił w Gdyni stan prac nad budową fregat dla Marynarki Wojennej RP. Cezary Cierzan, dyrektor programu Miecznik z PGZ, przedstawił w Gdyni stan prac nad budową fregat dla Marynarki Wojennej RP.

Cięcie blach już w sierpniu przyszłego roku w PGZ Stoczni Wojennej. Scalenie bloków kadłuba w 2024 r. w Remontowa Shipbuilding. Plan budowy fregat dla Marynarki Wojennej RP pod kryptonimem Miecznik idzie zgodnie z planem, choć sytuacja geopolityczna nie sprzyja. Niestety proces będzie nadzorowało brytyjskie towarzystwo klasyfikacyjne Lloyd's Register, a nie Polski Rejestr Statków.



- Od podpisania umowy, czyli od lipca 2021 r., udało się bardzo dużo osiągnąć. Przeszliśmy etapy prac koncepcyjnych i definiowania projektu. Złożyliśmy odpowiednią dokumentację projektową, projekt wstępny, wszystkie założenia, harmonogramy, plany dotyczące realizacji. To wszystko w bardzo trudnej sytuacji rynkowej i czasie zaburzonych łańcuchów dostaw - powiedział Cezary Cierzan, dyrektor programu Miecznik z Polskiej Grupy Zbrojeniowej na konferencji w Gdyni. Przedstawiono na niej stan prac nad budową fregat dla Marynarki Wojennej RP.
Teraz konsorcjum oczekuje na ocenę projektu wstępnego, aby do końca marca móc uzgodnić szczegóły aneksu umowy z zamawiającym, czyli Inspektoratem Uzbrojenia.

Marynarka Wojenna dostanie dwa nowe okręty wywiadowcze Marynarka Wojenna dostanie dwa nowe okręty wywiadowcze

W skład konsorcjum PGZ-Miecznik weszły PGZ jako lider oraz PGZ Stocznia WojennaRemontowa Shipbuilding. Do realizacji wybrano projekt brytyjskiej firmy Babcock (platforma okrętu Arrowhead 140). Thales z kolei jest głównym dostawcą podsystemów walki, a firma MBDA dostarczy systemy obrony przeciwlotniczej.

Pierwszy okręt typu Miecznik ma być gotowy w 2028 r., a dwa kolejne szybciej, niż zakładano, bo już w 2029 i 2030 r. Przypomnijmy, że kontrakt zakłada budowę trzech fregat, a koszt przedsięwzięcia to ok. 8 mld zł.

Wielozadaniowa fregata projektu Miecznik powstała na bazie brytyjskiego wariantu okrętów typu Iver Huitfeldt, będących w wyposażeniu duńskiej Marynarki Wojennej od I dekady XXI wieku. Wielozadaniowa fregata projektu Miecznik powstała na bazie brytyjskiego wariantu okrętów typu Iver Huitfeldt, będących w wyposażeniu duńskiej Marynarki Wojennej od I dekady XXI wieku.

- Wspólnie z zamawiającym będziemy omawiać wyniki tej części pracy rozwojowej, którą zrealizowaliśmy, aby ustalić ostateczne założenia taktyczno-techniczne i kluczowe zapisy umowy, aby 1 kwietnia 2023 r. rozpocząć etap budowy. Pierwsze cięcie blach planujemy w sierpniu przyszłego roku - poinformował Cezary Cierzan.
W projekt zaangażowane są dwie stocznie, które już podzieliły się zadaniami w zakresie fazy samej budowy. Cięcie blach odbędzie się w PGZ Stoczni Wojennej. Realizacja megabloków, elementy dziobowe i rufowe wraz z wyposażeniem będą należały do Remontowa Shipbuilding, która prace montażowe rozpocznie w 2024 r. Bloki kadłuba okrętu z Gdańska zostaną przetransportowane do Gdyni, gdzie nastąpi doposażanie i wodowanie. Z kolei systemy siłowni i zintegrowanego systemu walki zostaną zbudowane w PGZ Stoczni Wojennej i tam zintegrowane.

ORP Albatros już pod biało-czerwoną banderą ORP Albatros już pod biało-czerwoną banderą

Jak zapowiada dyrektor Cierzan, w tej chwili udaje się utrzymać terminowo harmonogram, ale trzeba być gotowym na trudności. Sytuacja geopolityczna, rynkowa oraz bardzo duże obłożenie zamówieniami dostawców komponentów niezbędnych do różnych systemów walki może powodować korekty dla tego programu.

Niestety okazało się, że klasyfikacją zajmie się brytyjskie towarzystwo klasyfikacyjne Lloyd's Register, a nie Polski Rejestr Statków. Według informacji takie były wymagania dostawcy platformy (okrętu), czyli firmy Babcock, a na ten warunek przystał zamawiający, czyli Inspektorat Uzbrojenia. Jak to się stało, że polska inwestycja, za polskie pieniądze, dla polskiego wojska, a warunki postawił brytyjski partner - dopytywali dziennikarze na konferencji.

- Nie mieliśmy jako strona w tym projekcie wpływu na tę decyzję. Podjął ją Inspektorat Uzbrojenia. Może warto się zastanowić, jak włączyć do tego projektu także PRS, ale te decyzje nie należą do nas - powiedział Cezary Cierzan.
Stocznia Wojenna szykuje się do budowy nowych hal produkcyjnych Stocznia Wojenna szykuje się do budowy nowych hal produkcyjnych

Jest szansa, że w projekt włączone zostaną za to polskie firmy. W ubiegłym tygodniu odbyło się spotkanie z potencjalnymi polskimi dostawcami.

- Poszukujemy dostawców różnych komponentów i kooperantów, czyli przedsiębiorstw, które specjalizują się w pewnych typach prac. Jeśli chodzi o uzbrojenia i projekty zbrojeniowe, to dostawcy muszą spełnić cały szereg wymogów dotyczących bezpieczeństwa, ale tam, gdzie będzie to możliwe, będziemy sięgać tylko po polskich dostawców - zapowiedział Cezary Cierzan.

Miejsca

Opinie (39) 5 zablokowanych

  • Bronek z Ryżym to akurat wszystkie formacje likwidowali!

    Tate i ja wiedzieliśmy, AG to była lipa!

    • 9 6

  • Opinia wyróżniona

    Nadzór nad budową "mieczników" (7)

    Bardzo zła wiadomość, że nadzór klasyfikacyjny na budową dostał LR a nie PRS.
    Do tej pory wszystkie nadzory prowadził PRS, który ma w tym temacie opracowane przepisy i doświadczenie.
    Chyba zarząd na czele z prezesem nie stanął na wysokości zadania.

    • 24 23

    • Cicho (1)

      Teraz o prezesie PRS można mówić/pisać dobrze albo wcale, członek też dobry aparat, ale cichosza, bo portal usuwa prawdziwe informacje.

      • 14 0

      • @Cicho

        Prawda i tak wyjdzie na jaw, tylko szkoda, że dopiero po czasie, gdy już wiele złego zostanie zrobione

        • 4 0

    • Kolego (2)

      LR obok DNV to najlepszy wybór. Nie można być sędzią we własnej sprawie.

      • 7 0

      • Nie DNV a DNVGL (1)

        To G pewnie prawaków boli ale prawda taka że inne klasy jednak bardziej szanowane w świecie

        • 2 1

        • DNV, juz od dosc dawna bez GL w nazwie

          • 1 0

    • 1,5 m

      bo pewnie nie dosięgnął tak wysoko

      • 1 0

    • chyba

      nie do końca rozumie Pan/Pani rolę Towarzystwa Klasyfikacyjnego Morskiego lub udaje, że wszystko jest jasne i proste; o wyborze decyduje możliwość sprzedaży w przyszłości i ubezpieczyciel, bandera aktualna i przyszła; w tym wypadku być może PRS ma niezbyt dokończone uznania NATOwskie? bardziej zająłbym się by krajowi producenci dostali się na MakersListę i czy będą mogli sprzedawać wyposażenie na jednostkę; ciekawe czy będą mieli uznania Lloyda? gadanie o przepisach, doświadczeniu czy liście referencyjnej to czcze gadanie, to tylko wspomagające handlowca narzędzia; ważna jest determinacja handlowca i Szefa handlowca a nie jakiegoś tam zarządu. szczególnie gdy zarządowi kontrakt z linii jedynie słusznej partii "poprostu się należy"

      • 1 0

  • Marynarka Polin (1)

    To będzie okręt którego nie zatopią nawet najnowocześniejsze rakiety. Dlaczego? Bo nigdy nie powstanie. Ważne się nakradną. Zresztą Polin bankrutuje w marcu. Chyba że Unia da kasę, ale nie da. Więc co miałby on bronić ? Masy upadłościowej ?

    • 15 30

    • Malkontenctwo się szerzy - napiszę komentarz krytykujący bo tak bo jestem małym złym człowieczkiem hahahah żałosne

      • 0 0

  • Ongiś TVPiS pokazała rzekome bizancjum w Komendzie Głównej Policji.

    Czy pokaże zdemolowane właśnie biuro i kosztorys remontu?

    • 5 2

  • PGZ SW

    Nazwa Stoczni z Gdyni to PGZ Stocznia Wojenna, przestańcie w końcu popełniać ten błąd

    • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    Okręt (1)

    Ciąć blachy to mogą, pytanie czy uda im się poskładać te elementy w całość. Jednego tak długo składali, że dobrze nie zapomnieli go skończyć.

    • 7 3

    • malkontenctwo lvl max

      Jak byś się znał na robocie to byś wiedział że ciecie blach to jest poważny i dobrze przygotowany element prac. Ale nie znasz się to pisze takie głupoty jak: "blachy to se ciąć mogą" - kwestia czy zdążą jest drugorzędną przy fakcie że się ruszyło!!

      • 0 0

  • No, nie stać było naszego państwa na trzy korwety za 2,1 mld (700 mln za sztukę, może 750), to będzie stać na 3 fregaty za 8 mld

    • 3 0

  • To taki ORP Orzeł. Za miliardy od ludzi i poszedł na dno. Zaraz po starcie..

    • 0 6

  • Nie podniecajcie się.

    Co się działo z Gawronem? Od poświęcenia stępki, do wybudowania ile minęło czasu? Miała być korweta, a wyszedł patrolowiec.

    • 0 1

  • Obce państwa nie cackają się z Polską, natomiast Polska zawsze szuka tzw. zgniłego kompromisu co ją gubi, co nas Polaków gubi. Przykład stosunków z ue, ke, w sprawie KPO, czy OZE, czyli dekarbonizacji w szybkim tempie narzuconym przez obce państwa współpracujące także z Rosją.

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Podleśny

Sprawował funkcję Prezesa ATENY w latach 2007-2014. Doskonale zna branżę ubezpieczeniową - wcześniej pracował w Zarządzie Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA, uczestniczył także w rozwoju STBU Brokerzy Ubezpieczeniowi Sp. z o.o. Jest absolwentem Wydziału Elektrycznego Politechniki Gdańskiej. Ukończył również wiele prestiżowych, międzynarodowych kursów z dziedziny ubezpieczeń i zarządzania.

Najczęściej czytane