• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Okręt dla szwedzkiej marynarki powstaje w Gdyni

Robert Kiewlicz
15 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Nauta odpowiedzialna będzie za całość prac przy budowie, zwodowaniu oraz wstępnych próbach morskich platformy szwedzkiego okrętu.
  • Nauta odpowiedzialna będzie za całość prac przy budowie, zwodowaniu oraz wstępnych próbach morskich platformy szwedzkiego okrętu.
  • Na zdjęciu HMS Orion, obecny okręt SIGINT Szwedzkiej MW.

Na terenie PGZ Stoczni Wojennej (dawniej Stocznia Marynarki Wojennej) w Gdyni odbyła się ceremonia położenia stępki pod okręt rozpoznania radioelektronicznego dla Marynarki Wojennej Szwecji. Jednostka ta ma zastąpić będącą obecnie w służbie jednostkę HMS Orion.



W 2017 roku Stocznia Remontowa Nauta została przez szwedzką grupę zbrojeniową Saab wybrana jako wykonawca platformy okrętu rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT) dla Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej. Całkowita wartość tego kontraktu to 730 mln koron szwedzkich. Jednostka ma być gotowa w 2020 roku.

W ramach kontraktu Nauta jest odpowiedzialna za wykonanie platformy, wodowanie, oraz pierwsze próby morskie okrętu. Podwykonawcą Nauty jest PGZ Stocznia Wojenna. Okręt będzie miał 74 m długości i wyporność 2,2 tys. ton.

- Polska stocznia została wybrana z kilku względów. Pierwszym jest położenie geograficzne. Mamy świetne połączenie promowe łączące Pomorze z Karlskroną. To bardzo ważne przy ścisłej współpracy. Dodatkowo umiejętności specjalistów z Polski i możliwości waszych firm powodują to, że możemy się wzajemnie uzupełniać - mówi Gunnar Wieslander, prezes Saab Kockums.
- Okręt budujemy wspólnie ze stocznią Nauta niemal w całości. Jedynie urządzenia związane z detekcją sygnału i kryptografią, co jest zastrzeżone przez stronę szwedzką, zostaną zamontowane w Karlskronie - stwierdził Konrad Konefał, prezes PGZ Stocznia Wojenna. - Położenie stępki to taki symboliczny moment nowego "tchnienia" w stoczniową infrastrukturę. Chcemy prężenie działać i odmłodzić naszą kadrę. Trwa właśnie rekrutacja i czekamy na zgłoszenia chętnych do pracy w branży stoczniowej.
Saab Kockums (dawniej ThyssenKrupp Marine Systems) to szwedzki koncern stoczniowy, w ramach którego działają stocznie okrętowe w Malmö, Karlskronie i na wyspie Muskö. Wyspecjalizowane są one w budowie okrętów podwodnych i lekkich nawodnych okrętów uderzeniowych, oraz korwet.

To nie pierwsza współpraca Saab'a z firmą z Pomorza. W 2017 roku koncern powierzył budowę komponentów dla szwedzkich okrętów podwodnych A26 firmie Base Group z Koszwał pod Gdańskiem. Współpraca działa jednak w dwie strony. Saab dostarczył do Sił Zbrojnych RP m.in. rakiety morskie oraz radary wykorzystywane na okrętach rakietowych klasy Orkan, granatniki dla operatorów wojsk specjalnych oraz laserowy system strzelań do szkoleń oficerów WSOWL we Wrocławiu.

Miejsca

Opinie (71) 1 zablokowana

  • stocznia w ruinie (3)

    Stocznia Mar.Woj. korwetę dla MW buduje od 2002 roku , a więc 16 lat i końca nie widać. Rekord świata, chyba nikt nie pobije.

    • 12 0

    • Inspektorat Uzbrojenia od 5 miesięcy nie potrafi podpisać umowy na dokończenie budowy okrętu ze Stocznią Wojenną.

      • 4 6

    • kadłub

      Tyle, że stoczni marynarki wojennej już nie ma a okręt Slazak ex Gawron próbuje skończyć stocznia wojenna

      • 5 1

    • Z przyczyn od siebie niezależnych. Zorientuj się w temacie, a potem wypowiadaj się.

      • 6 5

  • a dla naszej MW (3)

    a dla czego nie mogli by wybudować okrętów dla naszej M.W?
    nasi przodkowie tak zajadle walczący o dostęp do morza w grobach się przewracają
    kiedy spoglądają na stan naszej MW
    za to admirałów mamy dostatek......

    • 34 4

    • Może "dla tego", że za zamówiony okręt trzeba zapłacić (1)

      a MON wydał całą kaskę na samoloty dla VIP-ów, amatorów z WOT i godzinny zapas rakiet Patriot. Przez najbliższe 5 lat stać nas będzie tylko na grochówkę.

      • 8 1

      • I jeszcze malowanie starych zomowskich hełmów, Antek policmajster mioał fantazję...

        • 3 0

    • no przecież kupimy tego HMS Orion

      • 2 0

  • Nauta podpisała kontrakt, SW buduje, pieniądze krążą... Wygląda na to że w Polsce nie ma stoczni zdolnej do samodzielnej budowy nawet kadłuba bo o wyposażeniu to już wogóle nie ma mowy.

    • 3 2

  • to nie ma być żaden okręt tylko surowy niepomalowany kadłub bez żadnego wyposażenia (1)

    trochę rzetelności dziennikarskiej by się przydało

    • 5 4

    • trochę rzetelności dziennikarskiej by się przydało

      a czy dzisiaj są prawdziwi dziennikarze ? z całą pewnością można odpowiedzieć , że nie ma . Tak więc nie ma co się dziwić, że wypisują lub gadają bzdury , można jeszcze wybaczyć im gdy nie mają wiedzy gorzej gdy są to udający dziennikarzy ludzie realizujący zadania swych mocodawców. A co do SRN to fakt ma sporo zobowiązań , ponad 600 mln zł są one wynikiem działań tak poprzednich rządów marsjan jak i obecnej tzw. dobrej zmiany. Nie można w sposób jednoznaczny określić kto dokładnie zawinił. Połaczenie Nauty ze stocznią wojenną jest jednym ze sposobów poprawy sytuacji lecz jeszcze daleka droga by wszystko poprawiło się.

      • 3 3

  • Arek co ty na to?

    • 3 3

  • (1)

    Nie do końca jest to prawda. Wizualizacja 3D to nie PT i PR. A dokumentacji już na obecnie budowane sekcje brakuje. No i jakość pozostawia wiele do życzenia. Tak, że nie chwalmy dnia przed zachodem słońca a MMC przed końcem projektu.

    • 5 0

    • Obawiam się, że MMC to najlepszy element tego projektu po polskiej stronie

      • 0 2

  • Pochwalcie się lepiej jak tam Nowe Budowy w Gdańsku (3)

    Słyszałem, że zamykają

    • 14 0

    • (2)

      Leżą i kwiczą.

      • 3 0

      • A ten młody Prezes co za dobrej zmiany przyszedł (1)

        Mówił ,że tak źle było ale my teraz zrobimy to i tamto i będzie super , zdaje się już nowy po nim jest prezesem . Ciekawe czy kompetentny

        • 5 0

        • Jak powiedzial

          Antoni ważne niecsą kompetencje tylko lojalność. A chłopcy conlodzika zrobią są lojalni więc się załapali

          • 5 0

  • (1)

    Jakie dajecie stawki za pracę, wyłącznie umowa o prace , monter rurociągòw okr z 20- tnim stażem.

    • 2 0

    • 12 zł za godzinę :-)

      • 3 0

  • Nie krytykujcie prosze zarządów Nauty i SW. (1)

    Oni co prawda nigdy w życiu żadnego statku nie zbudowali, nie mają bladego pojęcia o okrętownictwie, a gdy się odezwą to kompromitują się na każdym kroku. Kazdy fachowiec to widzi.

    Ale są młodzi, zdolni i napewno chcą dobrze.

    • 5 6

    • buhaha

      Wiesz, dobrymi chęciami to piekło jest wybrukowane

      • 5 0

  • Zemsta za Potop

    Budowa tego okrętu przez Nautę, to zemsta za szwedzki Potop :-(

    • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Bereśniewicz - Kozłowska

Prezes zarządu firmy Aplitt. Absolwentka Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej, studiów...

Najczęściej czytane