• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Okręt dla szwedzkiej marynarki powstaje w Gdyni

Robert Kiewlicz
15 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Nauta odpowiedzialna będzie za całość prac przy budowie, zwodowaniu oraz wstępnych próbach morskich platformy szwedzkiego okrętu.
  • Nauta odpowiedzialna będzie za całość prac przy budowie, zwodowaniu oraz wstępnych próbach morskich platformy szwedzkiego okrętu.
  • Na zdjęciu HMS Orion, obecny okręt SIGINT Szwedzkiej MW.

Na terenie PGZ Stoczni Wojennej (dawniej Stocznia Marynarki Wojennej) w Gdyni odbyła się ceremonia położenia stępki pod okręt rozpoznania radioelektronicznego dla Marynarki Wojennej Szwecji. Jednostka ta ma zastąpić będącą obecnie w służbie jednostkę HMS Orion.



W 2017 roku Stocznia Remontowa Nauta została przez szwedzką grupę zbrojeniową Saab wybrana jako wykonawca platformy okrętu rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT) dla Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej. Całkowita wartość tego kontraktu to 730 mln koron szwedzkich. Jednostka ma być gotowa w 2020 roku.

W ramach kontraktu Nauta jest odpowiedzialna za wykonanie platformy, wodowanie, oraz pierwsze próby morskie okrętu. Podwykonawcą Nauty jest PGZ Stocznia Wojenna. Okręt będzie miał 74 m długości i wyporność 2,2 tys. ton.

- Polska stocznia została wybrana z kilku względów. Pierwszym jest położenie geograficzne. Mamy świetne połączenie promowe łączące Pomorze z Karlskroną. To bardzo ważne przy ścisłej współpracy. Dodatkowo umiejętności specjalistów z Polski i możliwości waszych firm powodują to, że możemy się wzajemnie uzupełniać - mówi Gunnar Wieslander, prezes Saab Kockums.
- Okręt budujemy wspólnie ze stocznią Nauta niemal w całości. Jedynie urządzenia związane z detekcją sygnału i kryptografią, co jest zastrzeżone przez stronę szwedzką, zostaną zamontowane w Karlskronie - stwierdził Konrad Konefał, prezes PGZ Stocznia Wojenna. - Położenie stępki to taki symboliczny moment nowego "tchnienia" w stoczniową infrastrukturę. Chcemy prężenie działać i odmłodzić naszą kadrę. Trwa właśnie rekrutacja i czekamy na zgłoszenia chętnych do pracy w branży stoczniowej.
Saab Kockums (dawniej ThyssenKrupp Marine Systems) to szwedzki koncern stoczniowy, w ramach którego działają stocznie okrętowe w Malmö, Karlskronie i na wyspie Muskö. Wyspecjalizowane są one w budowie okrętów podwodnych i lekkich nawodnych okrętów uderzeniowych, oraz korwet.

To nie pierwsza współpraca Saab'a z firmą z Pomorza. W 2017 roku koncern powierzył budowę komponentów dla szwedzkich okrętów podwodnych A26 firmie Base Group z Koszwał pod Gdańskiem. Współpraca działa jednak w dwie strony. Saab dostarczył do Sił Zbrojnych RP m.in. rakiety morskie oraz radary wykorzystywane na okrętach rakietowych klasy Orkan, granatniki dla operatorów wojsk specjalnych oraz laserowy system strzelań do szkoleń oficerów WSOWL we Wrocławiu.

Miejsca

Opinie (71) 1 zablokowana

  • to nie ma być żaden okręt tylko surowy niepomalowany kadłub bez żadnego wyposażenia (1)

    trochę rzetelności dziennikarskiej by się przydało

    • 5 4

    • trochę rzetelności dziennikarskiej by się przydało

      a czy dzisiaj są prawdziwi dziennikarze ? z całą pewnością można odpowiedzieć , że nie ma . Tak więc nie ma co się dziwić, że wypisują lub gadają bzdury , można jeszcze wybaczyć im gdy nie mają wiedzy gorzej gdy są to udający dziennikarzy ludzie realizujący zadania swych mocodawców. A co do SRN to fakt ma sporo zobowiązań , ponad 600 mln zł są one wynikiem działań tak poprzednich rządów marsjan jak i obecnej tzw. dobrej zmiany. Nie można w sposób jednoznaczny określić kto dokładnie zawinił. Połaczenie Nauty ze stocznią wojenną jest jednym ze sposobów poprawy sytuacji lecz jeszcze daleka droga by wszystko poprawiło się.

      • 3 3

  • stocznia w ruinie (3)

    Stocznia Mar.Woj. korwetę dla MW buduje od 2002 roku , a więc 16 lat i końca nie widać. Rekord świata, chyba nikt nie pobije.

    • 12 0

    • Z przyczyn od siebie niezależnych. Zorientuj się w temacie, a potem wypowiadaj się.

      • 6 5

    • kadłub

      Tyle, że stoczni marynarki wojennej już nie ma a okręt Slazak ex Gawron próbuje skończyć stocznia wojenna

      • 5 1

    • Inspektorat Uzbrojenia od 5 miesięcy nie potrafi podpisać umowy na dokończenie budowy okrętu ze Stocznią Wojenną.

      • 4 6

  • SR.N i SW (6)

    Pierwsze "słyszę" że stocznia budująca,buduje na terenie podwykonawcy.Powinno być odwrotnie. sr.n ma długów więcej niż ja włosów.W-ce prezes SR.N (zorientowani wiedzą o kogo chodzi) jest też szychą w SW.Czy nikt nie widzi konfliktu interesów?Pan Prezes nie widzi !!! SR.N wchodzi do SW tylnymi drzwiami.Bankrut pociągnie SW na dno.SW jako nowy zakład jest oddłużona,a SR.N pragnie przytulić się od SW ,połączyć i oddłużyć kosztem SW. Może SR.N była"gospodarzem" wodowania,ale SW finansowała imprezę ze swoich pieniędzy(no bo skąd SR.N ma wziąć ?) Ja to czarno widzę.

    • 10 1

    • (1)

      A SW/SMW to nie bankrut? Ta stocznia przecież działała w upadłości wiele lat. Przez ten czas do teraz jest tam coraz gorzej. To że ktoś zapłacił za długi SMW to nie znaczy że jest to wspaniale działający zakład przynoszący zyski.

      • 6 2

      • Nie twierdze,że teraz SW to wspaniale działający.... wszyscy za oddłużenie zakładów pracy płacimy,za kopalnie i inne oddłużone zakłady też.Ważne że po przejęciu SMW przez Syndyka, w przeciągu paru lat , stocznia była in +. Więc PGZ, kupił SMW jako zakład przynoszący zyski,może niewielkie, ale zawsze.

        • 2 4

    • (2)

      Gów......o wiesz więc się nie wypowiadaj w kwestii kto to sfinansował. A co robi Karstensen w w Naucie - to samo co Nauta w pgz sw.

      • 2 1

      • Uderz w stół...

        • 2 0

      • SR.N nie płaciła podwykonawcom,więc olali takiego zleceniodawcę i nie pracują dla niej.Nie rozumiem dlaczego SW nie kopnie w d*p... sr.n , skoro od początku roku nie zapłaciła SW nawet 1 zł. A do tego SW funduje załodze N wypłaty , bez gwarancji zwrotu pieniędzy !!! Czy jest COŚ o czym załoga SW powinna wiedzieć ? Przekręt grubymi nićmi szyty. sr.n - bankrut . SW - zakład bez długów . Połączenie = utopienie sw . jak mawiał "klasyk" " Przypadek ??? nie sądzę". Karstensen może jest w N. ale płaci !!! ot co.

        • 3 3

    • Budowę tego okrętu finansuje SW. Nauta nie ma kasy i podwykonawcy nie chcą z nią pracować. Nie dotyczy to tylko tego Szweda, to samo dotyczy remontu Piasta i Śniardwy.

      • 3 2

  • Przemysł stoczniowy odbudowa dobrej zmiany (5)

    Ciekawe ,tak dużo było zapowiadane a nic się nie dzieje .Stocznia Gdańska----zwija się,Nauta -długi kosmiczne ,Vistal upadł,Cristiano coś buduje ale bez większych sukcesów ,Remontowa ......ledwie dycha . śmiało być tak fajnie..

    • 6 2

    • (4)

      Panie Gąsior fakty są takie:
      Nauta - długi spowodowane działalnością zarządów za czasów PO
      Vistal - prywatna firma - dobra zmiana nie ma tutaj nic do rzeczy.
      Remontowa - prywatna firma - walczy na trudnym obecnie rynku i sobie radzi i na pewno sobie poradzi.

      • 4 9

      • To mówisz Pan, że za Prezesa Latosa

        Długów nie zwiększyliście? Ciekawe...

        • 2 4

      • (1)

        Panie Bezstronny, z tą Nautą to pojechałeś.

        • 6 4

        • Przecież dopiero za prezesa Latosa Nauta odżyła

          • 4 2

      • remontawa taka dobra stocznia ze 4 statki na sznurku stoja.
        Tak szybko i sprawnie je budowali.

        • 2 0

  • Nauta podpisała kontrakt, SW buduje, pieniądze krążą... Wygląda na to że w Polsce nie ma stoczni zdolnej do samodzielnej budowy nawet kadłuba bo o wyposażeniu to już wogóle nie ma mowy.

    • 3 2

  • Jakieś jaja, komuś budujemy, a sami sobie nie potrafimy???

    • 3 0

  • Kilka pytań laika z boku: (3)

    1. Ile statków w swoim życiu wybudował Prezes pgz sw ?
    2. Ile statków w swoim życiu wybudował Prezes Nauty ?
    3. Jakie mają przygotowanie zawodowe do kierowania stocznią ? ( to nie stoisko z kebabem)

    Na zdjęciach widać że są to bardzo młodzi ludzie, prawie dzieci, w stosunku do wyżeraczy ze szwedzkiego Saaba.

    • 7 1

    • Odpowiedź (2)

      1. zero
      2. zero
      3. zero

      • 9 0

      • TKM - Dojna zmiana

        Mierny,bierny ale wierny ......

        • 4 1

      • I dlatego dają się okręcać przez tych samych dyrektorów obu stoczni. Zainteresowani wiedzą o co chodzi :-)

        • 3 0

  • Kolejni zatrudnieni z nauty (1)

    Specjaliści z gdańskiego oddziału nowych budów nauty, zostali zatrudnieni w SW. Kierownik i jeszcze jedna osoba :-) Brawo! Komu zależy na rozpadzie jedynej niezadłużonej stoczni.

    • 6 1

    • A jaki kierownik przeszedl z Nauty Stoczni Gdanskiej i kto jeszcze???

      • 0 1

  • Racowalem tam

    Porażka bhp młody szczon za kask ściga a rusztowania maja wiele do powiedzenia o swoim stanie 0 oświetlenie wyciągów itd kto takich durni zatrudnia czuje ze z tym statkiem to popłynąć na dno 0 kompetentnych osób podnoszących odpowiedzialność za cokolwiek stolat wam brakuje do północnej czy remontowej

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Justyna Kowalczyk

Prezes zarządu OptiWay Biuro Rachunkowe Sp. z o.o.. Absolwentka Wydziału Finansów i Rachunkowości...

Najczęściej czytane