• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Olbrzymi Vidar przekazany armatorowi

erka
7 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zobacz jak wygląda najnowszy specjalistyczny statek zbudowany w Stoczni Crist.

Specjalistyczny statek hydrotechniczny "Vidar", zbudowany przez stocznię Crist, został przekazany armatorowi. Jednostka będzie wykorzystywana do budowy morskich farm wiatrowych dla niemieckiej firmy z branży energetyki wiatrowej - Hochtief Solutions AG.



"Vidar" jest jednostką typu "Heavy Lift Jack up Vessel". Mierzy 140,5 m długości oraz 41 m szerokości i rozwija prędkość 11 węzłów. Statek może szybko przekształcić się w 1,2 tys. tonowy dźwig służący do instalacji morskich farm wiatrowych. To wszystko dzięki specjalnemu systemowi samopodnoszącemu, czyli charakterystycznym opuszczanym na morskie dno "nogom" o wysokości aż 90 m. Ich konstrukcja pozwala na prowadzenie prac na głębokości do 50 m.

- Jesteśmy dumni z tego statku - stwierdził Krzysztof Kulczycki, jeden z współwłaścicieli Stoczni Crist. - Mamy nadzieję, że takie jednostki będą przynajmniej dwa razy w roku wypływały z naszej stoczni w Gdyni.

Na pokładzie znalazło się także miejsce na lądowisko dla helikoptera. Zastosowano tam również system pozycjonowania jednostki na morzu z dokładnością do 1 m. Dzięki takim parametrom "Vidar" będzie mógł kompleksowo obsługiwać cały proces instalacji farmy wiatrowej, począwszy od załadunku turbin i masztów przez ich transport, aż po instalację w miejscu przeznaczenia. Ogromna nośność oraz przestrzeń ładunkowa pozwalają na maksymalną efektywność operacji na morzu.

"Vidar" nie jest pierwszym tego typu statkiem zbudowanym przez Crist. w 2012 roku przekazano armatorowi statek "Innovation". "Innovation" to także jednostka hydrotechniczna, tzw. "Heavy Lift Jack up Vessel" z ciężkim systemem dźwigowym do budowy i obsługi morskich farm wiatrowych. Wyposażony został w żuraw o udźwigu 1,5 tys. ton i może przewozić elementy wież wiatrowych o ciężarze do 8 tys. ton. Dla porównania, największy pływający dźwig w Trójmieście, należący do Polskiego Ratownictwa Okrętowego "Maja", ma udźwig ok. 300 ton.

W 2010 r. stocznia przekazała niemieckiemu koncernowi Hochtief budowlano-remontową platformę "Thor". Te statek był jednak mniejszy i nie posiadał własnego napędu. Ostatnio właściciel "Thora" rozważał poważną przebudowę statku. W planach było "przecięcie" statku i jego przedłużenie oraz dołożenie własnego napędu. Zadanie to chciano powierzyć stoczni Crist. Ostatecznie zdecydowano jednak o niedużej przebudowie. Elementy (nadbudówki) wykona Crist, ale montaż nie zostanie wykonany w Gdyni.
erka

Miejsca

Opinie (55) 2 zablokowane

  • Azja Europy (3)

    Nikt nie mówi na jakich warunkach pracują ludzie, kogo to obchodzi...Azja Europy...czym mniejsze kwalifikacje tym większy wyzysk...gdzie ma pójść ten lud na skargę...ale przecież pracę mają...i czego jeszcze chcą te chamy...żenujące...jak bardzo aktualne jest "ludzie ludziom..."

    • 20 1

    • W Delphi przyjmują jakby co. Ja na warunki nie narzekam, marnie płacą, szczególnie na początku bo to przez tych pośredników (znaczy firma za naszą pracę płaci pewnie w miarę dobrze, tylko to co my dostajemy to kpina). System zmianowy też jest do d*py bo zmiany co tydzień. Gdyby były np. co miesiąc to można by się było przyzwyczaić.

      • 0 0

    • Marcin? ;)

      • 1 0

    • a więc podobnie do warunków w Sunreef Yachts :/

      luksusowa stocznia..

      • 6 0

  • Do jbw

    Projekt gdańskiej stoGdy. Mamy mamy

    • 13 4

  • Najlepiej żeby Vidara robił prezes związkowiec

    Warunki pracy byłyby znakomite + pakiet socjalny + gwarancje zatrudnienia na 10 lat + wcześniejsza emerytura (najlepiej ok 30. tki) + darmowe obiady i śniadania + obowiązkowe skłądki na związek (np. 10 %) + biurowiec i kierowca służbowy do dowożenia bachora do szkoły + comiesięczna skladka na pomnik przewodniczącego zakładowego związku. No i na waciki dla żony przewodniczącego.

    • 11 4

  • A sprzedana chciaż z zyskiem? (8)

    • 32 10

    • prywatna stocznia może nawet dopłacać (6)

      jak właściciel ma taki kaprys , państwo do tego nie dołoży.

      • 10 4

      • to nie jest prywatna stocznia (4)

        • 8 1

        • Dokładnie... (3)

          ...Crist został właśnie z powodu problemów z tym statkiem częściowo znacjonalizowany.

          • 8 2

          • nacjonalizacja (2)

            za duży dok, za beluge i vidara zaraz nie będzie Crist tylko.... Mars i tyle w temacie -same długi podobno

            • 6 2

            • Podobno (1)

              W maglu slyszalas? Jak sie nie wie to lepiej nie gadac.

              • 1 6

              • Akwarium

                ależ drażliwy pewnie z akwarium

                • 6 0

      • tylko jeśli jest to działalność gospodarcza osoby fizycznej

        jeśli to jest spółka prawa handlowego i posiada swoją osobowość prawną (np. sp. z o.o.) to już właściciel nie może tak wiele. Było dużo takich sytuacji, że urzędasy niszczyły firmę i właścicieli zamykali bo niby działali na szkodę spółki. Nawet w filmie "układ zamknięty" jest ten motyw. Osoby, które nie mają zupełnie pojęcia o spółkach myślą że tam wszystko wolno właścicielom, a nie wolno im nawet z kasy wybrać 1 zł. Właściciel może zarobić na dywidendzie lub jako pracownik.

        • 7 1

    • a co cie to obchodzi?

      • 8 10

  • Tylko Remontowa

    • 12 13

  • CRIST (1)

    nie tak super - znowu są w plecy na kolejnym projekcie..
    podobno w raichu jeszcze ze dwa miechy statek będą robili bo oddali nie skończony - mewy stoczniowe tak skrzeczą

    • 32 16

    • mewy powiadasz?

      czyli kaszubskie gołębie...

      • 2 3

  • No to zapraszamy do Norwegii (1)

    Niezadowolonych specjalistow gotowych na wyjazd zatrudnia norweskie stocznie.Stawki ok 4x wieksze zatrudnienie na norweskich warunkach.
    Wez sprawy w swoje rece...

    • 34 8

    • to już nie te czasy

      bo teraz dużo osób z Rumuni jeździ i psują rynek pracy dla obcokrajowców.

      • 7 0

  • Chciałbym żeby pojawiały się też newsy z innych dziedzin niż stoczniowe

    mamy na pomorzu sporo firm elektronicznych, może warto też napisać co one produkują?

    • 15 4

  • I jak przy tym wygląda stocznia Gdańsk

    ze związkami zawodowymi , z Guzikiewiczem , z PIS em, z wieczną pretensją. I jeszcze chcą pomocy od państwa czyli pieniędzy wypracowanych przez ludzi z takich firm jak Crist. , mowy nie ma , zamknąć całe to dziadostwo i niech działają tylko firmy takie jak powyższa , i Guzikiewicz i całe tałatajstwo związkowe weźmie się za robotę a nie na pensji związkowej pali opony.

    • 74 23

  • Super

    Gratulacje dla Crist, miejmy nadzieję że będzie jeszcze troszkę takich statków do zbudowania

    • 50 25

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jacek Kajut

Z wykształcenia inżynier elektryk, zbudował i rozwija jedną z najsilniejszych marek branży komunikacji elektronicznej w Polsce i Europie. Założona w 1988 r. firma VECTOR jest europejskim dostawcą rozwiązań dla dynamicznie rozwijającej się branży telekomunikacyjnej, oferuje zaawansowane systemy wykorzystywane w sieciach stacjonarnych i mobilnych. Firma specjalizuje się w integracji oraz produkcji rozwiązań, które pozwalają operatorom sieci świadczyć usługi multimedialne, takie jak telewizja...

Najczęściej czytane