• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Operator portowy, fundusz inwestycyjny i PFR kupują DCT

Robert Kiewlicz
19 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
W gdańskim terminalu DCT przeładowywanych jest ponad dwie trzecie wszystkich kontenerów trafiających do Polski oraz opuszczających kraj. W gdańskim terminalu DCT przeładowywanych jest ponad dwie trzecie wszystkich kontenerów trafiających do Polski oraz opuszczających kraj.

Operator portowy PSA i australijski IFM Global Infrastructure Fund przy udziale Polskiego Funduszu Rozwoju podpisały umowę wspólnego przejęcia 100 proc. udziałów w Deepwater Container Terminal Gdańsk. Oficjalnie kwota transakcji nie została podana do publicznej wiadomości. Wiadomo, że chodzi o ponad 5 mld zł. Zamknięcie transakcji wymaga jeszcze zatwierdzenia przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Sama transakcja została sfinansowana przy współpracy z konsorcjum ośmiu banków



Sprzedaż DCT to:

O tym, że australijski fundusz Macquarie poprzez Global Infrastructure Fund planuje sprzedaż udziałów w terminalu kontenerowym DCT pisaliśmy już w 2018 roku. Wówczas Fundusz wynajął dwóch doradców - Goldman Sachs i Clifford Chance - mających pomóc mu w znalezieniu nabywcy na udziały w gdańskim terminalu. Początkowo mówiło się, że transakcja może być zawarta już w grudniu 2018 roku. Negocjacje się jednak przeciągnęły.

- Jesteśmy dumni z roli, jaką odegraliśmy w rozwoju rosnącego sektora morskiego i logistycznego w Polsce dzięki naszej inwestycji w DCT Gdańsk. Bliska współpraca pomiędzy Macquarie, MTAA Super, AustralianSuper, Statewide Super i zespołem zarządzającym portem pozwoliła DCT Gdańsk stać się ważnym pomostem między Polską, a resztą świata. Pozostawiamy firmę w dobrej kondycji, przygotowaną do zaspokojenia potrzeb dynamicznie rozwijającego się regionu. Życzymy także nowym akcjonariuszom sukcesów w dalszym rozwoju DCT Gdańsk - powiedział Martin Stanley, globalny szef Macquarie Asset Management reprezentujący strony sprzedające.
Jak wynika z nieoficjalnych informacji wartość transakcji to ponad 5 mld zł. Paweł Borys, prezes PFR pytany przez dziennikarzy o finansowanie inwestycji odpowiedział, że w ramach transakcji jej uczestnicy współpracują z konsorcjum ośmiu banków, z którymi uzgodniono warunki finansowania długoterminowego. Wiadomo też, że Polski Fundusz Rozwoju przejął 30 proc. udziałów w terminalu. Reszta udziałów podzielona została pomiędzy dwóch pozostałych inwestorów.

Chińczycy i Australijczycy udziałowcami DCT



PSA (40 proc. udziałów w DCT) to globalny operator portowy będący w całości własnością Temasek Holdings (państwowy fundusz inwestycyjny Singapuru). Działa w 15 portach w dziewięciu krajach i zatrudnia ponad 33 tys. pracowników. W roku 2017 spółka obsłużyła 74,2 mln dwudziestostopowych kontenerów.

- DCT Gdańsk jest pierwszą inwestycją PSA w Europie Środkowo-Wschodniej. Wykorzystując naszą globalną sieć i wiedzę w tworzeniu wartości dla społeczności portowych i spedycyjnych, PSA będzie współpracować z liniami żeglugowymi, operatorami logistycznymi i właścicielami ładunków, aby dostarczyć bardziej wydajne, elastyczne i solidne rozwiązania dotyczące łańcucha dostaw dla regionu - powiedział Tan Chong Meng, Group CEO PSA International.

IFM Investors (30 proc. udziałów) to z kolei australijska spółka zarządzająca inwestycjami, należąca do 27 australijskich funduszy emerytalnych. Z portfelem 34 kapitałowych inwestycji infrastrukturalnych o łącznej wartości 32 mld euro IFM plasuje się na czwartym miejscu na świecie pod względem wielkości portfela infrastrukturalnego pod zarządzaniem. Łączne aktywa pod zarządzaniem IFM wynoszą ok. 70 mld euro.


DCT inwestuje w rozwój



W gdańskim terminalu DCT przeładowywanych jest ponad dwie trzecie wszystkich kontenerów trafiających do Polski oraz opuszczających kraj. Terminal, jako jedyny na Bałtyku, obsługuje przez cały rok największe kontenerowce na świecie - tzw. ULCV (Ultra Large Container Vessel), o pojemności do 21 tys. standardowych kontenerów dwudziestostopowych.

Dodatkowo w latach 2022-24 planowana jest w DCT Gdańsk budowa terminalu T3. Szacowane nakłady inwestycyjne na tę inwestycję do roku 2025 to ok. 350-400 mln euro. Dodatkowo przewiduje się ok. 200 mln euro innych inwestycji rozwojowych w tym okresie.

Opinie (163) 6 zablokowanych

  • (1)

    Czyli PFR kupił to na krechę. Ok 1,5 mld zł wywalili - plus odsetki.

    • 3 1

    • Wszyscy kupili to na krechę . Tak jest bezpieczniej bankrutować .

      • 2 0

  • (2)

    Operator portowy, fundusz inwestycyjny i PFR kupują DCT

    a ile proc. ma PFR?

    • 7 11

    • 100% ma konsorcjum 8 banków

      • 1 0

    • 30%

      30% wyraźnie jest napisane. Wystarczy przeczytac artykuł.. ;-)

      • 23 1

  • (4)

    Co mogę powiedzieć jako pracownik? Mam nadzieje, ze nowy właściciel będzie poważnie traktował zarówno interes firmy jako calosci, jak i interes każdego pracownika. Szacunek to podstawa - nawet jeśli trudno o to w tzw „biznesie”. A patrząc nieco szerzej - oby port się jak najlepiej rozwijał tak, aby Polska czerpała z tego jak najwiecej korzyści.

    • 113 5

    • Konsorcjum 8 banków ma cię głęboko w d…

      • 3 0

    • (1)

      Ciesz się, że to nie trafia w ręce państwowe czyli w szwagra ciotki brata kogoś z PiS, bo bankructwo byłoby blisko.

      • 13 6

      • Bankructwo to teraz będzie blisko....niestety Polacy potrafią zrujnować nawet nawet najlepiej prosperujacy biznes na świecie.... Przykre ale prawdziwe....

        • 7 3

    • nowy właściciel wydaje kasę na DCT

      po to by ta kasa jak najszybciej mu się zwróciła, resztę dopowiedz sobie sam....

      • 22 3

  • Wszystko na kredyt :) Powodzenia

    • 2 0

  • Super firma, pracuje się idealnie. Polecam

    • 4 14

  • a Boris

    co na to?

    • 2 1

  • australijczycy zarobili w Gdańsku (1)

    • 26 1

    • Inwestujesz,zarabiasz,sprzedajesz

      Pierwszy rok ekonomii w szkole średniej.....

      • 6 2

  • Gdynia upada na naszych oczach:( (3)

    • 14 13

    • Gdynia sie ma bardzo dobrze i obrabia maerska bo DCT nie ma sily ich robic (2)

      • 6 2

      • (1)

        To dlaczego Maerski stoją codziennie w DCT? i to same 399m :)

        • 2 4

        • bo wystarcza dla wszystkich

          i o to chodzi...

          • 2 1

  • czary mary (2)

    a PIS kopie kanał przez mierzeję aby uruchomić konkurencyjny port w Elblągu...
    Panowie choćbyście się ze...li to nie da rady!!!!!

    • 3 10

    • dlaczego stale myślicie kategoriami konkurencji?

      To ograniczające...

      • 2 3

    • Konkurencyjny raczej dla Gdyni

      Statki wpywajace do dtc nie wpłyną do Elbląga :p

      • 3 0

  • (8)

    I na Westerplatte jeszcze będzie Centralny Port w przyszłości?
    To fajnie :) Gdańsk będzie jak Shanghai ;
    Ceny mieszkań znów +30% . Oby płaca za pracę nadążyła.

    • 56 15

    • (5)

      Z tym portem centralnym to spokojnie. Pis jeszcze niczego mądrego nie zbudował, a raczej odwrotnie

      • 31 11

      • To nie jest pisowski projekt (4)

        • 7 4

        • (3)

          A czyj?

          • 2 2

          • Koncepcja portu centralnego powstała w czasach PO. (2)

            Poszukaj starych artykułów, m.in. na tym portalu. I chwała PO za to, że taka koncepcja powstała, a PiS-owi że zamierza ją zrealizować. To epokowa inwestycja, która przyniesie ogromne korzyści dla Polski i Pomorza.

            • 5 10

            • warianty takiego portu były opracowywane w latach 70

              Wtedy gdy powstawał Port Północny.
              Jednym takich z pomysłów było zasypanie Zatoki Puckiej i budowa gwiażdzistego terminala na środku zatoki. Nie było na to kasy, środków, umiejętności i czasu.
              Ale pomysł i zarys realizacji był.
              Więc nie jest to pomysł współczesnych ale, jak wiele z działań na terenie Gdańska, wyciągnięte z szuflady. I najczęściej spie*rzone, jak np. Słowackiego czy "rozgrabione" rezerwy komunikacyjne...
              Centralizm już przeżyliśmy i wiemy czym pachnie. Darciem "kołdry" na molochy. Region właśnie bardzo to odczuwa.

              • 5 2

            • Czy minusujący mogą przedstawić argumenty przemawiające przeciwko budowie portu zewnętrznego w Gdańsku?

              Będę wdzięczny za merytoryczną dyskusję.

              • 5 4

    • jak na razie

      to pis to odkupił, bo zarzadzać

      • 6 0

    • Może +500% od razu deklu jeden

      • 4 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA. Adam Roman z Ergo Hestią związany jest od 1993 roku. Od 2007 roku pełni funkcję członka zarządu odpowiedzialnego za ubezpieczenia korporacyjne. Przez wiele lat był odpowiedzialny za reasekurację, uczestnicząc pośrednio w underwritingu przemysłowym. Przez lata współpracował z największymi reasekuratorami na świecie m.in. Munich Re, Swiss Re, GE Francona, SCOR i...

Najczęściej czytane