• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opłata emisyjna przyjęta. Ceny paliwa pójdą w górę?

Robert Kiewlicz
7 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Ceny paliw mają pójść w górę o przynajmniej 10 gr brutto na litrze. Taki, zdaniem ekspertów, ma być efekt przyjętej w środę przez Sejm opłaty emisyjnej.

Ceny paliw mają pójść w górę o przynajmniej 10 gr brutto na litrze. Taki, zdaniem ekspertów, ma być efekt przyjętej w środę przez Sejm opłaty emisyjnej.

Sejm przyjął w środę wieczorem ustawę, która wprowadza tak zwaną opłatę emisyjną. Stawka opłaty ma wynosić 80 zł za 1000 litrów paliwa. Do jej zapłaty będą zobowiązani w szczególności producenci oraz importerzy paliw. Twórcy ustawy przekonują, że nie spowoduje to wzrostu cen paliw na rynku, a koszty opłaty poniosą koncerny paliwowe. Przeciwnicy nie są co do tego przekonani i mówią, że to po prostu nowy podatek, który uderzy nas wszystkich po kieszeniach.


Opłata emisyjna to:


- Wprowadzenie opłaty emisyjnej, którą zakłada projekt noweli o biopaliwach, nie spowoduje wzrostu cen paliw na rynku; zdecydowały się na to państwowe spółki paliwowe, kosztem niewielkiego zmniejszenia swojej rentowności - zapowiedział w Sejmie minister energii Krzysztof Tchórzewski.
Krytycy ustawy wskazują, że skutkiem wprowadzenia opłaty paliwowej będzie zwiększenie obciążenia litra paliwa podatkami o 10 gr (8 gr "opłaty emisyjnej" i 2 gr VAT).

- Wyższe opodatkowanie paliw przełoży się na wyższe ceny benzyny i ropy naftowej. Ze względu na wzrost cen transportu wzrosną też ceny innych towarów. Należy przy tym zauważyć, że wzrost detalicznych cen paliw nie musi przełożyć się na ceny w stosunku 1:1. Jednakże, nawet jeśli część nowego podatku sfinansują koncerny paliwowe, co odbije się na ich rentowności, to również to może odbić się na konsumentach pod postacią niższej jakości usług lub braku możliwości obniżenia cen - twierdzą eksperci Forum Obywatelskiego Rozwoju.
Sprawdź ceny paliw na trójmiejskich stacjach

Opłata emisyjna to instrument, który ma zostać wprowadzany od 1 stycznia 2019 roku. Do zapłaty opłaty antyemisyjnej będą zobowiązani w szczególności producenci, importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw silnikowych (benzyn silnikowych i olejów napędowych). Stawka opłaty ma wynosić 80 zł za 1000 litrów paliwa. Wpływy z tego tytułu mają stanowić w 85 proc. - przychód Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z przeznaczeniem na przedsięwzięcia mające na celu zmniejszenie lub uniknięcie szkodliwej emisji substancji do powietrza, przede wszystkim ze źródeł ciepła.

W 15 proc. będzie stanowił przychód Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (państwowego funduszu celowego, którego dysponentem będzie Minister Energii, zarządzanego przez NFOŚiGW) z przeznaczeniem na wsparcie rozwoju rynku paliw alternatywnych w transporcie oraz promowanie ekologicznych środków transportu, wykorzystujących do napędu energię elektryczną, gaz ziemny CNG i LNG, biometan oraz wodór.

Opinie (255) 3 zablokowane

  • Jo

    Teraz stację będą mieli powód by podwyższyć o 10 groszy, bo weszła ustawa i od stycznia znów zwiększą cenę o kolejne 10 groszy. Tak, aby za tanio nie było.

    • 12 0

  • To jest właśnie ekologia według władzy (2)

    dobry pretekst aby zgrabić więcej kasy.
    Na ekologii można bardzo dużo zaoszczędzić ale nie wtedy gdy zajmują się nią politycy i urzędnicy. Dla nich jedynym naturalnym środowiskiem jest kasa i o to "środowisko" dbają jak mogą.

    • 20 1

    • Leming tak powinienes sie podpisywac:) (1)

      • 0 10

      • Lepszy leming jak pawian gołodupcu.

        • 7 0

  • rządowa banda *****

    Krew się gotuje!!! Nasz rząd to ***** szkoda słów. Dobrze, że pogoda ładna to 90 % jeżdżę rowerem. Jak najmniej dawać patałachom do budżetu. Smród. Żałość. Beznadzieja.

    • 11 0

  • złodzieje ! złodzieje! złodzieje!

    Zdrajcy narodu! Kłamcy ! Świnie ! Obym nie spotkał nikogo z tych łachmytów na swej drodze...

    • 14 0

  • Państwo nie ma własnych pieniędzy. Jak komuś daje (500+, piórnikowe), to komuś innemu musi zabrać

    • 14 0

  • wszystko wyjdzie w podsumowaniu roku

    ale mogę się założyć że mimo tych podatków i opłat na kopalnie, fundację narodową, imprezy Rydzyka, opłacanie Misiewiczów... zyski Orlenu i Lotosu nie zmaleją
    a cały podatek zapłacimy my wszyscy

    • 9 0

  • (1)

    Jak to powiedział pewien "mądry" pan z PiS:
    "Ceny paliwa nie wzrosną przez tą opłatę w całej Polsce, jedynie na stacjach paliw" :)

    • 22 0

    • dobrze że dałeś ten cudzysłów

      • 2 0

  • Zaden produkt nie zdrozeje w sklepie przez to nawet o 1 grosz!!Idioci juz wielokrotnie te bajki wciskali nigdy sie nie (1)

    i nigdy sie niepotwierdziły.Wahania kursów cen paliw było całkiem spore ,ale nigdy to nie wpłynęło na ceny w sklepach.
    Wyskoie ceny na paliwo nie wpłyneło na wzrost cen podobnie jak bardzo niskie ceny paliw nie wpłyneły na spadek cen w sklepach!
    Za to ceny w sklepach potrafią wzrosną w ciagu dnia nawet kilka razy w zależności od kursu walut!!

    I jeszcze jedno ten podatek i tak jest o 5 razy za niski.
    Kolejna sprawa dlaczego ceny nie wzrosną bo wszystkie firmy paliwowe w Polsce są państwowe!!
    tylko dystrybutor kilku jest prywatnych .I to rafinerie bedą ponosic koszty tej opłaty przez zmniejszenie zysków i tak ogromnych!

    • 2 34

    • naiwny jesteś albo praktykującym wyznawcą PiSlamu

      sprawdź na koniec roku zyski Orlenu a przekonasz się że wzrosły, i dolicz do tego sumy jakie płaci na bzdurne Agencje Narodowe, wspomaganie kopalń, wspieranie miesięcznic i pomysłów biznesmena z Torunia...
      gwarantuję ci że ten podatek zostanie w całości przeniesiony na nas, a zyski Orlenu i Lotosu nie zmaleją

      • 6 1

  • Zarząd

    Motywem działaności każdej firmy jest maksymalizacja zysku. Nawet jak firma wykonuje ruchy prospołeczne, prowkologiczne i pozostałe „PRO” to i tak robi to dla osiągnięcia korzyści w formie zwiększonego zysku. I teraz się pytam. Jakim cudem zarzad firmy paliwowej może się zobowiązać do nie podnoszenia ceny czyli do obniżki zysku? Przecież to jest działanie na szkodę firmy i nadaje się do odwołania zarządu i sprawa kryminalna.

    • 13 0

  • Naiwny wyborca polityki PoPiS (1)

    Podobno chodzą słuchy, że sam Prezes Orlenu na konferencji wstał i wykrzyczał, że sobie z ust odejmie, ale na pewno nie będzie podwyżki paliwa. Ja mu wierzę na słowo...

    • 12 1

    • ja sobie poradze

      niech hołota 500+ i ciemnota z podkarpacia płaci.

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Halbryt

Odpowiedzialny za wytyczanie kierunków rozwoju SESCOM, określanie zadań strategicznych oraz koordynację działalności poszczególnych pionów organizacyjnych. Magister Inżynier Nauk Technicznych na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej. Certyfikowany Project Manager Stowarzyszenia Project Management Polska, Prezes Zarządu Bałtyckiego Centrum Transferu Technologii SA i Wiceprezes Zarządu Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza.

Najczęściej czytane