• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostateczna umowa na budowę DCT II podpisana

Robert Kiewlicz
20 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Nowy terminal DCT 2 powstanie rónolegle do plaży i prostopadle do istniejącego terminalu DCT 1. Nowy terminal DCT 2 powstanie rónolegle do plaży i prostopadle do istniejącego terminalu DCT 1.

Ostateczna umowa dotycząca budowy drugiego terminalu kontenerowego w Gdańsku została podpisana. Dzięki temu do 2016 roku powstanie terminal DCT 2, który zwiększy zdolności przeładunkowe gdańskiego DCT do 4 mln TEU (jednostka oznaczająca równowartość objętości kontenera o długości 20 stóp) rocznie.



We wtorek przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk oraz Deepwater Container Termina podpisali w Dworze Artusa umowę dotyczącą dzierżawy gruntów pod budowę drugiego terminalu kontenerowego DCT. Już za kilka lat gdański terminal ma być gotowy na przyjęcie "osiemnastotysięczników".

Nowy terminal będzie usytuowany pomiędzy pirsem rudowym, a istniejącym już terminalem zobacz na mapie Gdańska. Port Gdański wydzierżawi na ten cel ok. 27 hektarów. Inwestorem jest DCT, spółka zarejestrowana w Polsce, która w większości należy do Global Infrastructure Fund II, funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Australii. Budowa terminalu ma ruszyć za półtora roku, najpóźniej za dwa lata. Ma potrwać 18 miesięcy. Nowy terminal, czyli DCT2, ma zostać ukończony w 2016 roku. Inwestycja warta jest ponad 250 mln euro.

- Inwestycja spowoduje wzrost możliwości przeładunkowych DCT do 4 mln TEU - powiedział Jerzy Melaniuk, wiceprezes ZMPG SA. - Myślę jednak, że to nie jest ostatnie słowo inwestora i w niedalekiej przyszłości w Gdańsku przeładowywanych będzie nawet 7 mln TEU rocznie.

- Teraz przed nami ogrom pracy. Musimy jeszcze uzyskać decyzje środowiskowe i pozwolenie na budowę - mówił Adam Żołnowski, dyrektor finansowy DCT Gdańsk SA. - Mam też nadzieję, że trudne kwestie, dotyczące podatku od nieruchomości, którego wstecznie i z odsetkami domagają się od inwestorów operujących w gdańskim porcie władze miasta, zostaną rozstrzygnięte z korzyścią i dla miasta, i dla inwestorów.

- Fundusze zarządzane przez Macquarie Group of Companies zdecydowały się zainwestować wszystkie wolne środki w dalszy rozwoju terminalu DCT w Gdańsku - powiedział Cord von Lewinski, członek rady nadzorczej DCT Gdańsk SA. - Liczę na dalszą owocną współpracę z portem i przedstawicielami władz, aby kolejny etap rozwoju DCT zakończył się sukcesem.

Miejsca

Opinie (33) 3 zablokowane

  • (3)

    A jak podczas budowy pracownicy znajdą złoża bursztynu, to czy będą musieli go oddać Skarbowi Państwa?

    • 5 8

    • Tak

      Będą musieli oddać - to co pod ziemią jest państwowe :-)
      Może chociaż znaleźne dostaną ;-)

      • 0 0

    • idź troluj na onet moherze. (1)

      • 6 3

      • Kolejny globus, który próbuje przykleić łatkę mohera.

        • 2 3

  • Dobra firma dobra płaca :)

    • 0 2

  • PRAWDA BOLI

    Niestety COSCO czy CMA CGM itp.; są skazane na DCT.
    Nie będą miały wyjścia aby konkurować z przewozami w tym rejonie Europy.

    Pozdro dla Komandosów z Gdyni

    • 0 0

  • pracownik DCT (2)

    Niech zaczną płacić i doceniać prace ludzi.

    • 12 4

    • A jak tam z kaska u was panowie

      ile srednio placa kangury ?

      • 1 0

    • a po co

      pracownik to koszt a koszta trzeba redukować

      • 2 3

  • czyli buduja dla Maerska (1)

    bo po numerze z G6 juz inny armatorzy z pewnoscia beda omijali DCT szerokim lukiem.

    • 3 13

    • Chcialbys

      • 2 0

  • pismaku (1)

    wzrosnie do 4 mln TEU
    ale pytanie za 10 pktow z ilu wzrosnie ?

    • 5 0

    • Sluszne pytanie :)

      Witam

      Obecnie pojemnosc to 1,25 mil TEU rocznie, w 2014 osiagnie terminal 1,5 mil TEU rocznie. Nowy terminal to pojemnosc do 2,5 mil TEU czyli w sumie od 2016 roku calkowita pojemnosc to 4 mil TEU.

      • 3 0

  • no to Gdynia bedzie odcieta od cycka

    • 5 4

  • No to Zarząd Portu Gdynia już pewnie kopie sobie grób, (1)

    bo widać jasno, że wykopki w portowych basenach nic nie POmogą;))
    A nie mówiłem???

    • 11 0

    • To rzeczywiście to ty Bezstronny ???

      Bo sięgam pamięcią i nie pamiętam jakiegoś sensownego wpisu...

      • 1 2

  • Kto spowoduje,że statki przywiozą 4 mln TEU właśnie do Gdńska ?

    niewidzialna ręka rynku ?

    • 2 10

  • Inwestycja DCT II to terminal dla G 6

    • 7 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Górski

prezes Przedsiębiorstwa Budowlanego „Górski”.Spółkę, ze stu procentowym kapitałem...

Najczęściej czytane