- 1 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (55 opinii)
- 2 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (70 opinii)
- 3 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (88 opinii)
- 4 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (77 opinii)
- 5 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (241 opinii)
- 6 Byliśmy na placu budowy elektrowni jądrowej (288 opinii)
PŻB ma stępkę, a PŻM zamówi promy. Czy powstaną w Gdańsku?
Trwają ostatnie przygotowania do podpisania kontraktu na budowę trzech promów dla spółki Polskie Promy należącej do Polskiej Żeglugi Morskiej - poinformowała spółka PŻM w komunikacie. Aktualnie prowadzone są rozmowy z... jedną z polskich stoczni. Czy słynne promy powstaną w Gdańsku?
Jak podano, w umowie dotyczącej przejęcia przez PŻM od PŻB spółki Polskie Promy istnieje zapis, że "wszelkie zobowiązania poprzedniego właściciela spółki (wynikające z różnych umów formalnych i nieformalnych z podmiotami zewnętrznymi) nie przechodzą na PŻM". Wynika z tego, że... stępka pozostanie na stanie PŻB.
A co z promami? Teraz poinformowano, że powstaną trzy jednostki z opcją czwartej. Dwie z nich (pierwsza i trzecia) będą pływać w barwach spółki promowej Unity Line należącej do PŻM - podano w komunikacie. Dla kogo budowany będzie prom numer dwa i ewentualny numer cztery - nie napisano. Wszystko jednak na to wskazuje, że dla PŻB. A co ujawniono?
Czytaj też:
Słynny "prom widmo" ze Szczecina powstanie w Gdańsku?
Promy pasażersko-samochodowe LNG
Nowe promy typu ro-pax będą nowoczesnymi jednostkami z ekologicznym napędem typu dual-fuel. Głównym paliwem wykorzystywanym przez statki będzie LNG, a drugie paliwo - diesel, będzie używane w bardzo niewielkim stopniu (dla inicjacji zapłonu). Jednostki nie będą miały klasycznych napędów z wałem i śrubą. Zostaną one zastąpione na każdym statku przez dwa gondolowe pędniki azymutalne (tzw. azipody), które usprawnią manewrowanie statkami w portach.
- Promy typu ro-pax będą miały ok. 200 m długości oraz ok. 4000 m długości linii ładunkowej. Część pasażerska będzie przeznaczona dla 400 osób. Promy typu ro-pax to statki do przewozu ładunków tocznych i pasażerów z relatywnie większą częścią ładunkową, a jednocześnie zredukowaną częścią pasażerską w porównaniu do "tradycyjnych" promów pasażersko-samochodowych. Pierwszy statek będzie gotowy na przełomie 2024 i 2025 roku, a kolejne będą wchodzić do eksploatacji w rocznych odstępach - stwierdzono w komunikacie PŻM.
- Pod koniec sierpnia premier Mateusz Morawiecki podpisał umowę inwestycyjną na kwotę 650 mln zł, a 14 września Maciej Furmański, prezes spółki Polskie Promy sp. z o.o., powołanej do budowy nowych jednostek, podpisał umowę objęcia udziałów o wspomnianej wysokości przez Skarb Państwa w tejże spółce - poinformował portalmorski.pl
Czytaj też:
Nowy terminal promowy w Gdyni już czeka na statki i pasażerów
Jak twierdzą władze PŻM, oznacza to faktyczne rozpoczęcie procesu inwestycyjnego związanego z budową trzech promów typu ro-pax (w opcji czwartej jednostki), w tym dwóch dla Unity Line. Z chwilą objęcia udziałów przez Skarb Państwa drugi z udziałowców - Polska Żegluga Morska - staje się udziałowcem mniejszościowym spółki Polskie Promy.
- Aktualnie są prowadzone rozmowy z jedną z polskich stoczni nad przygotowaniem kontraktu, który powinien być podpisany w ciągu najbliższych tygodni. Nazwa stoczni oraz szczegóły dotyczące kontraktu zostaną ujawnione w momencie zakończenia negocjacji - informuje PŻM.
Promy do Gdańska, stępka na... złom?
Jak już informowaliśmy w czerwcu tego roku, wiele wskazuje na to, że tajemniczą stocznią jest Remontowa Shipbuilding, a dokładnie Gdańska Stocznia Remontowa, która ma być stroną w tym projekcie. Oba zakłady, czyli GSR (stocznia remontowa) i Remontowa Shipbuilding (stocznia produkcyjna), należą do jednej grupy, czyli Remontowa Holding. "Remontowa" miałaby zająć się budową promów. Już nie dla PŻB, a właśnie dla spółki Polskie Promy.
A co dalej ze słynną stępką, która ma całkiem spory materialny wymiar, bo waży 60 ton i kosztowała parę milionów złotych? Mówi się, że... trafi na złom. Według raportu NIK na ten projekt wydano, i nawet nie w pełni rozliczono, łącznie 14 mln zł.
- Strony kontraktu (Morska Stocznia Remontowa i Polska Żegluga Bałtycka) nie dokonały pełnego rozliczenia zaliczki w wysokości 10 mln zł przekazanej MSR na poczet wykonywania kontraktu - nie ustaliły też stanu jej rozliczenia. PŻB od sierpnia 2016 r. do końca października 2019 r. wydała także 4 mln zł na obsługę prawną, usługi doradcze w zakresie pozyskania finansowania budowy promu, opinie konsultanta technicznego oraz koszty wydziału inwestycji tonażowych - czytamy w raporcie NIK.
Miejsca
Opinie (111) 3 zablokowane
-
2021-09-24 14:08
Brawa Polski Inżynier (6)
Żeby wybudować prom to trzeba go najpierw zaprojektować, a z tym wszystkie i państwowe i prywatne biura projektowe poległy w hańbiący sposób. Zginęło tylko 12 milionów państwowej kasy.
- 63 26
-
2021-09-24 14:59
Dziwne. Plany widziałem na własne oczy. Zrobione w Polsce... (2)
Słabe masz koleś informacje
- 9 11
-
2021-09-25 08:49
Plany? (1)
Tylko kompletny laik projekty nazywa "planami"... Plan to miał zawsze gang Olsena i obatel Czarnecki jak doić kilometrówki - oba plany poszły w pi...u
- 14 5
-
2021-09-26 22:47
No nie mów, plany Egona zawsze były perfekcyjne.
Czasem tylko zawodziło wykonanie.
- 4 0
-
2021-09-24 20:17
Chyba w ....
Stoczni Jachtowej .
- 7 0
-
2021-09-24 19:00
Bełkoczesz i wrzucaszwszystkich do garnka znieudacznikami pissofow
- 5 3
-
2021-09-24 15:47
nie zginęło
pisowscy specjaliści(czytaj znajomi działaczy pis) już się tymi pieniędzmi zdążyli podzielić
tutaj nie ma przypadku, wszystko wyszło idealnie zgodnie z planem- 24 3
-
2021-09-24 11:56
Prom pinokio.... idealny obraz Kaczystanu! Sila w propagandzie... (5)
do czasu...
- 44 13
-
2021-09-24 13:25
(3)
Dobrze że to nie pinkio to będzie budował, tylko poważna firma
- 4 3
-
2021-09-24 13:47
Na razie nikt nic nie buduje... (2)
- 5 3
-
2021-09-24 14:37
Polska to kraj pierd.... nie robienia (1)
- 6 2
-
2021-09-26 21:39
Więc skończ pier...ć i weź się za robotę
- 1 0
-
2021-09-25 15:30
Na złość tobie paznokciu
- 1 2
-
2021-09-25 13:27
Coś się dzieje w tych stoczniach po zniszczeniu ich doszczętnie przez nieudolne rządy po-psl (2)
- 7 14
-
2021-09-25 21:57
Pinokio 6 lat rewitalizuje tą w Szczecinie (1)
- 6 0
-
2021-09-26 00:26
Dlatego w koncu cos sie rusza do przodu :) Minie jeszcze kilka lat, zanim sie pozbierają po platformie.
- 0 9
-
2021-09-25 10:09
Kto jeszcze wierzy temu kłamcy??? (1)
Kłamca zawsze będzie kłamcą!!!!
- 11 4
-
2021-09-25 21:58
Pinokio tak ma...
- 5 1
-
2021-09-25 20:22
Reprywatyzacja PŻM ,tak nawiasem
Mój tata 36 lat pracy ciągłej w PŻM ,brat teraz już 30 ja do zwolnienia 4 .A jak wszystkie firmy większe w Polsce się prywatyzowały to PŻM oszukiwał swoich pracowników wypłata dywident.Tata nie doczekał ,brat przed emeryturą już machnął ręką ja olałem i poszedłem swoją drogą.Ciocia pracowała dla poczty i za tą prywatycję i to co dostała kupiła golfa nówkę i starczyło jeszcze na kilka lat zabawy.PŻM zawsze wszystkim pomagał ,prawie sam zbudował szpital na Zaspie uratował PLO kilka razy i wystawił wiele szkół i ośrodków.Jakoś tylko ludzie tam byli zawsze podle traktowani I Och panie Karger w grobie się pan przewracasz pewnie.Dziękuję za uwagę.
- 4 0
-
2021-09-25 16:28
Jak nazwisko premiera jest w artykule, to nic z tego nie będzie.
- 9 3
-
2021-09-24 16:53
Ciekawe stwierdzenie (2)
"wszelkie zobowiązania poprzedniego właściciela spółki (wynikające z różnych umów formalnych i nieformalnych z podmiotami zewnętrznymi) nie przechodzą na PŻM" Ciekawe czym są umowy nieformalne spółki oraz kto będzie odpowiedzialny za te zobowiązania (czy to aby zgodne z prawem, żeby udziały przenieść, a zobowiązań już nie?)
- 28 2
-
2021-09-25 13:48
taka dzialaja holdingi
zero odpowiedzialnosci
- 3 0
-
2021-09-25 12:13
Zgodne z czym?
- 0 2
-
2021-09-25 13:21
Dadzą radę Ukraińcami?
Pozostaje jeszcze Bangladesz.
- 5 8
-
2021-09-25 13:18
tak narodowe patriotyczne promy pisowskie
w kosmos. jako pierwszy poleci kareu
- 6 6
-
2021-09-25 09:48
W budowaniu stępek jesteśmy potęgą!
- 8 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.