• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PŻB ma stępkę, a PŻM zamówi promy. Czy powstaną w Gdańsku?

Wioletta Kakowska-Mehring
24 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najpierw PŻB miało budować promy dla swojej marki Polferries. Teraz PŻM buduje dla siebie, czyli Unity Line i... dla PŻB. Najpierw PŻB miało budować promy dla swojej marki Polferries. Teraz PŻM buduje dla siebie, czyli Unity Line i... dla PŻB.

Trwają ostatnie przygotowania do podpisania kontraktu na budowę trzech promów dla spółki Polskie Promy należącej do Polskiej Żeglugi Morskiej - poinformowała spółka PŻM w komunikacie. Aktualnie prowadzone są rozmowy z... jedną z polskich stoczni. Czy słynne promy powstaną w Gdańsku?



Czy polskim armatorom uda się zbudować prom do 2025 roku?

Przypomnijmy. W marcu tego roku Polska Żegluga Morska ogłosiła, że przejmie spółkę Polskie Promy. Spółka ta została powołana w kwietniu 2020 r. przez Polską Żeglugę Bałtycką jako podmiot realizujący budowę nowych polskich promów. Częścią tego projektu była budowa promu, która zakończyła się na etapie stępki, tej słynnej ze Szczecina.

Jak podano, w umowie dotyczącej przejęcia przez PŻM od PŻB spółki Polskie Promy istnieje zapis, że "wszelkie zobowiązania poprzedniego właściciela spółki (wynikające z różnych umów formalnych i nieformalnych z podmiotami zewnętrznymi) nie przechodzą na PŻM". Wynika z tego, że... stępka pozostanie na stanie PŻB.

A co z promami? Teraz poinformowano, że powstaną trzy jednostki z opcją czwartej. Dwie z nich (pierwsza i trzecia) będą pływać w barwach spółki promowej Unity Line należącej do PŻM - podano w komunikacie. Dla kogo budowany będzie prom numer dwa i ewentualny numer cztery - nie napisano. Wszystko jednak na to wskazuje, że dla PŻB. A co ujawniono?

Czytaj też:

Słynny "prom widmo" ze Szczecina powstanie w Gdańsku?



Promy pasażersko-samochodowe LNG



Nowe promy typu ro-pax będą nowoczesnymi jednostkami z ekologicznym napędem typu dual-fuel. Głównym paliwem wykorzystywanym przez statki będzie LNG, a drugie paliwo - diesel, będzie używane w bardzo niewielkim stopniu (dla inicjacji zapłonu). Jednostki nie będą miały klasycznych napędów z wałem i śrubą. Zostaną one zastąpione na każdym statku przez dwa gondolowe pędniki azymutalne (tzw. azipody), które usprawnią manewrowanie statkami w portach.

- Promy typu ro-pax będą miały ok. 200 m długości oraz ok. 4000 m długości linii ładunkowej. Część pasażerska będzie przeznaczona dla 400 osób. Promy typu ro-pax to statki do przewozu ładunków tocznych i pasażerów z relatywnie większą częścią ładunkową, a jednocześnie zredukowaną częścią pasażerską w porównaniu do "tradycyjnych" promów pasażersko-samochodowych. Pierwszy statek będzie gotowy na przełomie 2024 i 2025 roku, a kolejne będą wchodzić do eksploatacji w rocznych odstępach - stwierdzono w komunikacie PŻM.
- Pod koniec sierpnia premier Mateusz Morawiecki podpisał umowę inwestycyjną na kwotę 650 mln zł, a 14 września Maciej Furmański, prezes spółki Polskie Promy sp. z o.o., powołanej do budowy nowych jednostek, podpisał umowę objęcia udziałów o wspomnianej wysokości przez Skarb Państwa w tejże spółce - poinformował portalmorski.pl
Czytaj też:

Nowy terminal promowy w Gdyni już czeka na statki i pasażerów



Jak twierdzą władze PŻM, oznacza to faktyczne rozpoczęcie procesu inwestycyjnego związanego z budową trzech promów typu ro-pax (w opcji czwartej jednostki), w tym dwóch dla Unity Line. Z chwilą objęcia udziałów przez Skarb Państwa drugi z udziałowców - Polska Żegluga Morska - staje się udziałowcem mniejszościowym spółki Polskie Promy.

- Aktualnie są prowadzone rozmowy z jedną z polskich stoczni nad przygotowaniem kontraktu, który powinien być podpisany w ciągu najbliższych tygodni. Nazwa stoczni oraz szczegóły dotyczące kontraktu zostaną ujawnione w momencie zakończenia negocjacji - informuje PŻM.

Promy do Gdańska, stępka na... złom?



Jak już informowaliśmy w czerwcu tego roku, wiele wskazuje na to, że tajemniczą stocznią jest Remontowa Shipbuilding, a dokładnie Gdańska Stocznia Remontowa, która ma być stroną w tym projekcie. Oba zakłady, czyli GSR (stocznia remontowa) i Remontowa Shipbuilding (stocznia produkcyjna), należą do jednej grupy, czyli Remontowa Holding. "Remontowa" miałaby zająć się budową promów. Już nie dla PŻB, a właśnie dla spółki Polskie Promy.

A co dalej ze słynną stępką, która ma całkiem spory materialny wymiar, bo waży 60 ton i kosztowała parę milionów złotych? Mówi się, że... trafi na złom. Według raportu NIK na ten projekt wydano, i nawet nie w pełni rozliczono, łącznie 14 mln zł.

- Strony kontraktu (Morska Stocznia Remontowa i Polska Żegluga Bałtycka) nie dokonały pełnego rozliczenia zaliczki w wysokości 10 mln zł przekazanej MSR na poczet wykonywania kontraktu - nie ustaliły też stanu jej rozliczenia. PŻB od sierpnia 2016 r. do końca października 2019 r. wydała także 4 mln zł na obsługę prawną, usługi doradcze w zakresie pozyskania finansowania budowy promu, opinie konsultanta technicznego oraz koszty wydziału inwestycji tonażowych - czytamy w raporcie NIK.

Miejsca

Opinie (111) 3 zablokowane

  • Brawa Polski Inżynier (6)

    Żeby wybudować prom to trzeba go najpierw zaprojektować, a z tym wszystkie i państwowe i prywatne biura projektowe poległy w hańbiący sposób. Zginęło tylko 12 milionów państwowej kasy.

    • 63 26

    • Dziwne. Plany widziałem na własne oczy. Zrobione w Polsce... (2)

      Słabe masz koleś informacje

      • 9 11

      • Plany? (1)

        Tylko kompletny laik projekty nazywa "planami"... Plan to miał zawsze gang Olsena i obatel Czarnecki jak doić kilometrówki - oba plany poszły w pi...u

        • 14 5

        • No nie mów, plany Egona zawsze były perfekcyjne.

          Czasem tylko zawodziło wykonanie.

          • 4 0

    • Chyba w ....

      Stoczni Jachtowej .

      • 7 0

    • Bełkoczesz i wrzucaszwszystkich do garnka znieudacznikami pissofow

      • 5 3

    • nie zginęło

      pisowscy specjaliści(czytaj znajomi działaczy pis) już się tymi pieniędzmi zdążyli podzielić
      tutaj nie ma przypadku, wszystko wyszło idealnie zgodnie z planem

      • 24 3

  • Prom pinokio.... idealny obraz Kaczystanu! Sila w propagandzie... (5)

    do czasu...

    • 44 13

    • (3)

      Dobrze że to nie pinkio to będzie budował, tylko poważna firma

      • 4 3

      • Na razie nikt nic nie buduje... (2)

        • 5 3

        • Polska to kraj pierd.... nie robienia (1)

          • 6 2

          • Więc skończ pier...ć i weź się za robotę

            • 1 0

    • Na złość tobie paznokciu

      • 1 2

  • Coś się dzieje w tych stoczniach po zniszczeniu ich doszczętnie przez nieudolne rządy po-psl (2)

    • 7 14

    • Pinokio 6 lat rewitalizuje tą w Szczecinie (1)

      • 6 0

      • Dlatego w koncu cos sie rusza do przodu :) Minie jeszcze kilka lat, zanim sie pozbierają po platformie.

        • 0 9

  • Kto jeszcze wierzy temu kłamcy??? (1)

    Kłamca zawsze będzie kłamcą!!!!

    • 11 4

    • Pinokio tak ma...

      • 5 1

  • Reprywatyzacja PŻM ,tak nawiasem

    Mój tata 36 lat pracy ciągłej w PŻM ,brat teraz już 30 ja do zwolnienia 4 .A jak wszystkie firmy większe w Polsce się prywatyzowały to PŻM oszukiwał swoich pracowników wypłata dywident.Tata nie doczekał ,brat przed emeryturą już machnął ręką ja olałem i poszedłem swoją drogą.Ciocia pracowała dla poczty i za tą prywatycję i to co dostała kupiła golfa nówkę i starczyło jeszcze na kilka lat zabawy.PŻM zawsze wszystkim pomagał ,prawie sam zbudował szpital na Zaspie uratował PLO kilka razy i wystawił wiele szkół i ośrodków.Jakoś tylko ludzie tam byli zawsze podle traktowani I Och panie Karger w grobie się pan przewracasz pewnie.Dziękuję za uwagę.

    • 4 0

  • Jak nazwisko premiera jest w artykule, to nic z tego nie będzie.

    • 9 3

  • Ciekawe stwierdzenie (2)

    "wszelkie zobowiązania poprzedniego właściciela spółki (wynikające z różnych umów formalnych i nieformalnych z podmiotami zewnętrznymi) nie przechodzą na PŻM" Ciekawe czym są umowy nieformalne spółki oraz kto będzie odpowiedzialny za te zobowiązania (czy to aby zgodne z prawem, żeby udziały przenieść, a zobowiązań już nie?)

    • 28 2

    • taka dzialaja holdingi

      zero odpowiedzialnosci

      • 3 0

    • Zgodne z czym?

      • 0 2

  • Dadzą radę Ukraińcami?

    Pozostaje jeszcze Bangladesz.

    • 5 8

  • tak narodowe patriotyczne promy pisowskie

    w kosmos. jako pierwszy poleci kareu

    • 6 6

  • W budowaniu stępek jesteśmy potęgą!

    • 8 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w obszarze badań i rozwoju technologii informatycznych, pełniąc funkcje zarządcze polskich oddziałów czołowych korporacji informatycznych: 1999-2010: Intel Technology Poland (Dyrektor Generalny i Prezes Zarządu); 1997-1999: Olicom Poland (Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny); 1991-1997: CrossComm-Poland (Dyrektor Finansowy, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny) Pełnił funkcje w organach doradczych: członek...

Najczęściej czytane