• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PŻB ma stępkę, a PŻM zamówi promy. Czy powstaną w Gdańsku?

Wioletta Kakowska-Mehring
24 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najpierw PŻB miało budować promy dla swojej marki Polferries. Teraz PŻM buduje dla siebie, czyli Unity Line i... dla PŻB. Najpierw PŻB miało budować promy dla swojej marki Polferries. Teraz PŻM buduje dla siebie, czyli Unity Line i... dla PŻB.

Trwają ostatnie przygotowania do podpisania kontraktu na budowę trzech promów dla spółki Polskie Promy należącej do Polskiej Żeglugi Morskiej - poinformowała spółka PŻM w komunikacie. Aktualnie prowadzone są rozmowy z... jedną z polskich stoczni. Czy słynne promy powstaną w Gdańsku?



Czy polskim armatorom uda się zbudować prom do 2025 roku?

Przypomnijmy. W marcu tego roku Polska Żegluga Morska ogłosiła, że przejmie spółkę Polskie Promy. Spółka ta została powołana w kwietniu 2020 r. przez Polską Żeglugę Bałtycką jako podmiot realizujący budowę nowych polskich promów. Częścią tego projektu była budowa promu, która zakończyła się na etapie stępki, tej słynnej ze Szczecina.

Jak podano, w umowie dotyczącej przejęcia przez PŻM od PŻB spółki Polskie Promy istnieje zapis, że "wszelkie zobowiązania poprzedniego właściciela spółki (wynikające z różnych umów formalnych i nieformalnych z podmiotami zewnętrznymi) nie przechodzą na PŻM". Wynika z tego, że... stępka pozostanie na stanie PŻB.

A co z promami? Teraz poinformowano, że powstaną trzy jednostki z opcją czwartej. Dwie z nich (pierwsza i trzecia) będą pływać w barwach spółki promowej Unity Line należącej do PŻM - podano w komunikacie. Dla kogo budowany będzie prom numer dwa i ewentualny numer cztery - nie napisano. Wszystko jednak na to wskazuje, że dla PŻB. A co ujawniono?

Czytaj też:

Słynny "prom widmo" ze Szczecina powstanie w Gdańsku?



Promy pasażersko-samochodowe LNG



Nowe promy typu ro-pax będą nowoczesnymi jednostkami z ekologicznym napędem typu dual-fuel. Głównym paliwem wykorzystywanym przez statki będzie LNG, a drugie paliwo - diesel, będzie używane w bardzo niewielkim stopniu (dla inicjacji zapłonu). Jednostki nie będą miały klasycznych napędów z wałem i śrubą. Zostaną one zastąpione na każdym statku przez dwa gondolowe pędniki azymutalne (tzw. azipody), które usprawnią manewrowanie statkami w portach.

- Promy typu ro-pax będą miały ok. 200 m długości oraz ok. 4000 m długości linii ładunkowej. Część pasażerska będzie przeznaczona dla 400 osób. Promy typu ro-pax to statki do przewozu ładunków tocznych i pasażerów z relatywnie większą częścią ładunkową, a jednocześnie zredukowaną częścią pasażerską w porównaniu do "tradycyjnych" promów pasażersko-samochodowych. Pierwszy statek będzie gotowy na przełomie 2024 i 2025 roku, a kolejne będą wchodzić do eksploatacji w rocznych odstępach - stwierdzono w komunikacie PŻM.
- Pod koniec sierpnia premier Mateusz Morawiecki podpisał umowę inwestycyjną na kwotę 650 mln zł, a 14 września Maciej Furmański, prezes spółki Polskie Promy sp. z o.o., powołanej do budowy nowych jednostek, podpisał umowę objęcia udziałów o wspomnianej wysokości przez Skarb Państwa w tejże spółce - poinformował portalmorski.pl
Czytaj też:

Nowy terminal promowy w Gdyni już czeka na statki i pasażerów



Jak twierdzą władze PŻM, oznacza to faktyczne rozpoczęcie procesu inwestycyjnego związanego z budową trzech promów typu ro-pax (w opcji czwartej jednostki), w tym dwóch dla Unity Line. Z chwilą objęcia udziałów przez Skarb Państwa drugi z udziałowców - Polska Żegluga Morska - staje się udziałowcem mniejszościowym spółki Polskie Promy.

- Aktualnie są prowadzone rozmowy z jedną z polskich stoczni nad przygotowaniem kontraktu, który powinien być podpisany w ciągu najbliższych tygodni. Nazwa stoczni oraz szczegóły dotyczące kontraktu zostaną ujawnione w momencie zakończenia negocjacji - informuje PŻM.

Promy do Gdańska, stępka na... złom?



Jak już informowaliśmy w czerwcu tego roku, wiele wskazuje na to, że tajemniczą stocznią jest Remontowa Shipbuilding, a dokładnie Gdańska Stocznia Remontowa, która ma być stroną w tym projekcie. Oba zakłady, czyli GSR (stocznia remontowa) i Remontowa Shipbuilding (stocznia produkcyjna), należą do jednej grupy, czyli Remontowa Holding. "Remontowa" miałaby zająć się budową promów. Już nie dla PŻB, a właśnie dla spółki Polskie Promy.

A co dalej ze słynną stępką, która ma całkiem spory materialny wymiar, bo waży 60 ton i kosztowała parę milionów złotych? Mówi się, że... trafi na złom. Według raportu NIK na ten projekt wydano, i nawet nie w pełni rozliczono, łącznie 14 mln zł.

- Strony kontraktu (Morska Stocznia Remontowa i Polska Żegluga Bałtycka) nie dokonały pełnego rozliczenia zaliczki w wysokości 10 mln zł przekazanej MSR na poczet wykonywania kontraktu - nie ustaliły też stanu jej rozliczenia. PŻB od sierpnia 2016 r. do końca października 2019 r. wydała także 4 mln zł na obsługę prawną, usługi doradcze w zakresie pozyskania finansowania budowy promu, opinie konsultanta technicznego oraz koszty wydziału inwestycji tonażowych - czytamy w raporcie NIK.

Miejsca

Opinie (111) 3 zablokowane

  • Tak, powstaną jak pis zniknie...

    • 5 1

  • Ale ma Pani Redaktor na mysli caly statek a nie sam kadlub.

    Bo jesli tylko pudlo a cale umozgowienie jednostek gdzies w Norwegii, Szwecji czy Holandii to my dziekujemy za te informacje.

    • 3 1

  • Poco nam promy jak Niemcy budują? :) (1)

    • 2 0

    • Dokladnie!

      Z tego samego powodu pseudoprawacy i ich zont jezdza Niemieckimi samochodami.

      • 1 0

  • Czy ktos z Panstwa moze napisac jak sie dostac (2)

    na tą plażę ktora jest widoczna na zdjęciu do artykułu?

    Z góry bardzo dziękuję :)

    • 2 0

    • Rowerem.... do Swinoujscia (1)

      • 1 0

      • Frajer

        • 0 0

  • Wielki Pic !

    Nie ma się co ekscytować Teraz nasz kochany rząd przepłaci za te promy żeby jak nadejdą wybory które pokryją sie o dziwo z oddaniem statków móc powiedziec "a o to są nasze obiecane promy " Przemilczając koszty budowy, niegospodarność oraz astronomiczne koszty. Do tej pory PZM budował statki w Chinach i nikt jakoś nie wspominał o polskiej stoczni Ciekawe dlaczego ....... ?

    • 1 1

  • Promy

    Bedziemy budowac stepki .

    • 1 1

  • Remontowa by to zrobila ale ze jest w niej juz teraz mnostwo spolek pijawek to nie jest to juz takie oczywiste czy cena i

    Czy cena i terminy beda sie zgadzaly.Spolki wyceniaja te sama robote 3 razy drozej.Wiec sie Remontowcy zastanowcie czy nie polozycie najlepszej stoczni w Polsce jesli bedziecie musieli placic olbrzymie kary umowne .Mimo wszystko trzymam za was kciuki i zycze powodzenia.Kluczowe beda umowy prawne co do odpowiedzialnosci i kar.

    • 3 1

  • Sekcje i przebudowy rozumiem ale taki projekt?

    Mam nadzieje ,ze brudne lapska grupe zbrojeniowej MARS -nie beda w ten projekt zaangazowane.Gdziekolwiek sie ci partacze pojawia predzej czy pozniej wychodza przekrety ,upadlosc ,dlugi i katastrofa dla kooperantow.

    • 2 1

  • Razem z tymi ze Szczecina, to bedzie już spora flota

    Opanujemy cały Bałtyk i zrobimy Szwedom potop.

    • 1 1

  • Satysfakcja teściowej

    Może kiedyś Gdynia albo Szczecin mogłyby spróbować wybudować promy ale dzisiaj nie ma na to żadnych szans. W "Barze pod rurami" mówili, że jeden z emerytowanych stoczniowców w czasach szalonej młodości chodził kiedyś z teściową Tuska i dobrze całował, ale ją porzucił, bo mu się w końcu znudziła i przeprowadził się na wybrzeże. Dziewucha była strasznie rozżalona, a nienawiść z wiekiem jak wino coraz mocniejsza. Poprzysięgła mu dozgonną zemstę i jak rudy był premierem, to poradziła mu, żeby zamknął całą branże okrętową, bo tam niegrzeczne chłopaki pracują. Policzyła sobie, że brakuje mu 2 lata do ochrony przedemerytalnej, a nie wiedziała w której stoczni czy firmie morskiej konkretnie pracuje. I rudy posłuchał co mu kazała i takie są tego dzisiaj skutki. Te baby to jednak mściwe są, ale satysfakcję miała. :-) A to mówili w "Barze po rurami" to to na pewno prawda jest.

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Roman Walasiński

Prezes zarządu Swissmed Centrum Zdrowia. Ukończył Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i...

Najczęściej czytane