- 1 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (53 opinie)
- 2 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (77 opinii)
- 3 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (70 opinii)
- 4 Byliśmy na placu budowy elektrowni jądrowej (288 opinii)
- 5 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (241 opinii)
- 6 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (73 opinie)
PŻB ma stępkę, a PŻM zamówi promy. Czy powstaną w Gdańsku?
Trwają ostatnie przygotowania do podpisania kontraktu na budowę trzech promów dla spółki Polskie Promy należącej do Polskiej Żeglugi Morskiej - poinformowała spółka PŻM w komunikacie. Aktualnie prowadzone są rozmowy z... jedną z polskich stoczni. Czy słynne promy powstaną w Gdańsku?
Jak podano, w umowie dotyczącej przejęcia przez PŻM od PŻB spółki Polskie Promy istnieje zapis, że "wszelkie zobowiązania poprzedniego właściciela spółki (wynikające z różnych umów formalnych i nieformalnych z podmiotami zewnętrznymi) nie przechodzą na PŻM". Wynika z tego, że... stępka pozostanie na stanie PŻB.
A co z promami? Teraz poinformowano, że powstaną trzy jednostki z opcją czwartej. Dwie z nich (pierwsza i trzecia) będą pływać w barwach spółki promowej Unity Line należącej do PŻM - podano w komunikacie. Dla kogo budowany będzie prom numer dwa i ewentualny numer cztery - nie napisano. Wszystko jednak na to wskazuje, że dla PŻB. A co ujawniono?
Czytaj też:
Słynny "prom widmo" ze Szczecina powstanie w Gdańsku?
Promy pasażersko-samochodowe LNG
Nowe promy typu ro-pax będą nowoczesnymi jednostkami z ekologicznym napędem typu dual-fuel. Głównym paliwem wykorzystywanym przez statki będzie LNG, a drugie paliwo - diesel, będzie używane w bardzo niewielkim stopniu (dla inicjacji zapłonu). Jednostki nie będą miały klasycznych napędów z wałem i śrubą. Zostaną one zastąpione na każdym statku przez dwa gondolowe pędniki azymutalne (tzw. azipody), które usprawnią manewrowanie statkami w portach.
- Promy typu ro-pax będą miały ok. 200 m długości oraz ok. 4000 m długości linii ładunkowej. Część pasażerska będzie przeznaczona dla 400 osób. Promy typu ro-pax to statki do przewozu ładunków tocznych i pasażerów z relatywnie większą częścią ładunkową, a jednocześnie zredukowaną częścią pasażerską w porównaniu do "tradycyjnych" promów pasażersko-samochodowych. Pierwszy statek będzie gotowy na przełomie 2024 i 2025 roku, a kolejne będą wchodzić do eksploatacji w rocznych odstępach - stwierdzono w komunikacie PŻM.
- Pod koniec sierpnia premier Mateusz Morawiecki podpisał umowę inwestycyjną na kwotę 650 mln zł, a 14 września Maciej Furmański, prezes spółki Polskie Promy sp. z o.o., powołanej do budowy nowych jednostek, podpisał umowę objęcia udziałów o wspomnianej wysokości przez Skarb Państwa w tejże spółce - poinformował portalmorski.pl
Czytaj też:
Nowy terminal promowy w Gdyni już czeka na statki i pasażerów
Jak twierdzą władze PŻM, oznacza to faktyczne rozpoczęcie procesu inwestycyjnego związanego z budową trzech promów typu ro-pax (w opcji czwartej jednostki), w tym dwóch dla Unity Line. Z chwilą objęcia udziałów przez Skarb Państwa drugi z udziałowców - Polska Żegluga Morska - staje się udziałowcem mniejszościowym spółki Polskie Promy.
- Aktualnie są prowadzone rozmowy z jedną z polskich stoczni nad przygotowaniem kontraktu, który powinien być podpisany w ciągu najbliższych tygodni. Nazwa stoczni oraz szczegóły dotyczące kontraktu zostaną ujawnione w momencie zakończenia negocjacji - informuje PŻM.
Promy do Gdańska, stępka na... złom?
Jak już informowaliśmy w czerwcu tego roku, wiele wskazuje na to, że tajemniczą stocznią jest Remontowa Shipbuilding, a dokładnie Gdańska Stocznia Remontowa, która ma być stroną w tym projekcie. Oba zakłady, czyli GSR (stocznia remontowa) i Remontowa Shipbuilding (stocznia produkcyjna), należą do jednej grupy, czyli Remontowa Holding. "Remontowa" miałaby zająć się budową promów. Już nie dla PŻB, a właśnie dla spółki Polskie Promy.
A co dalej ze słynną stępką, która ma całkiem spory materialny wymiar, bo waży 60 ton i kosztowała parę milionów złotych? Mówi się, że... trafi na złom. Według raportu NIK na ten projekt wydano, i nawet nie w pełni rozliczono, łącznie 14 mln zł.
- Strony kontraktu (Morska Stocznia Remontowa i Polska Żegluga Bałtycka) nie dokonały pełnego rozliczenia zaliczki w wysokości 10 mln zł przekazanej MSR na poczet wykonywania kontraktu - nie ustaliły też stanu jej rozliczenia. PŻB od sierpnia 2016 r. do końca października 2019 r. wydała także 4 mln zł na obsługę prawną, usługi doradcze w zakresie pozyskania finansowania budowy promu, opinie konsultanta technicznego oraz koszty wydziału inwestycji tonażowych - czytamy w raporcie NIK.
Miejsca
Opinie (111) 3 zablokowane
-
2021-09-25 09:21
Jaka "stępka"??? To parę blach pospawanych na sztukę, dla picu.
A raczej dla pisu.
Kolejny "sukces rządu" :D- 10 4
-
2021-09-25 09:07
Vistal
Nikt wam tego lepiej nie rozkradnie niż Andrzej czech, pozdro vistal
- 4 4
-
2021-09-25 08:45
Jaka stępka? (1)
Przecież stępka to część statku. Jak można więc ją wykonać, gdy nie ma nawet projektu tego statku? To była taka ściema, jak stąd do Władywostoku!!! Jak zresztą cała pisowska polityka...
- 12 2
-
2021-09-25 09:03
Tani PR stunt dla ciemnego suwerena!
Pinokio miał pokazać jak stocznia z kolan wstaje :D
- 6 1
-
2021-09-24 14:47
"Bumerang" (2)
Ciekaw jestem historii powstania, kupna i zniknięcia promu "Bumerang", przez moment był własnością jakiegoś polskiego armatora. Chyba PŻM?
- 13 4
-
2021-09-24 19:43
Boomerang był super promem (1)
Z tego pamiętam latał jako Polferries czyli PŻB
- 3 0
-
2021-09-25 06:06
Tylko na dobrą pogodę
- 2 0
-
2021-09-24 20:18
w Gda...nie. w Zakopanem.
- 10 2
-
2021-09-24 15:06
(3)
Unity Line dalej mustruje praktykantów do działu maszynowego za darmo, co jest niezgodne z morskimi ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi, które w hierarchii aktów normatywnych są wyżej niż polski kodeks pracy i ustawy?
- 12 2
-
2021-09-24 16:49
Oczekujesz odpowiedzi (1)
na swoje pytanie?
- 4 0
-
2021-09-24 18:12
Tak. Chciałbym dowiedzieć się, czy polskie niewolnictwo w cwaniackich spółkach dalej trwa w najlepsze. Może niebawem zaczną w ten sposób zatrudniać ludzi z trzeciego świata w zamian za spanie i wyżywienie.
- 5 1
-
2021-09-24 15:11
500 USD piechotą nie chodzi, a w Polsce to jest gruby pieniądz xD
- 2 2
-
2021-09-24 12:56
Wykorzystują marynarzy (4)
Niech przestaną wykorzystywać marynarzy, płacą marna kasą i trzymają ich 6 miesięcy bo niby nie ma zmiennika, robią tak aby kasę mieć dla siebie, nie dajcie się ludziska wkręcić w te kontraktu
- 12 7
-
2021-09-24 13:52
Male pytanko . (1)
Pod jaka bandera ?
Chyba nie tak jak u Pani prezes PLO co ?
Wspieramy Polska gospodarke pidobno .- 6 0
-
2021-09-24 16:27
Kaczystanu
Taka tam z sierpem i mlotem
- 3 3
-
2021-09-24 15:05
6 miesięcy jest po to, żeby uniknąć podatku dochodowego (powyżej 183 dni pobytu na statku niepolskiej bandery).
- 6 1
-
2021-09-24 12:59
Wynagrodzenie jak dla Makaka ściągniętego z drzewa i złapanego w siatkę.
- 7 1
-
2021-09-24 14:56
PŻB
to wałek nad wałkami. Amber gold dla porównania to narybek tego niby nic PŻB
- 13 5
-
2021-09-24 11:57
Taak w stoczni imienia Lenina. Czy oni myślą , że naprawdę ludzie są tacy ciemni. (4)
- 17 14
-
2021-09-24 13:26
Nie myślą - tylko wiedzą.
Twój komentarz świadczy o tej ciemnocie właśnie- 4 4
-
2021-09-24 12:10
tak, oni są o tym przekonani (1)
to jest zagranie pod swój ciemny elektorat, te tępe masy naszych krajan które łykają wszystko co im się poda w tvp i polskim radiu. te 18% dorosłych polaków którym zawdzięczamy rząd tysiąclecia, a historycznie nawet więcej bo czasów króla Midasa, do którego nawiązują działalnością iście anty-midasową: czego nie tkną, w g zamienią.
- 14 3
-
2021-09-24 12:19
Oj tam oj tam
Sasin.
- 6 2
-
2021-09-24 12:18
Suweren myśli że prom krzywomordnego dawno pływa....
Ba...do Elbląga będzie zawijał....
- 14 3
-
2021-09-24 11:49
Ta stępka to cześć tzw "planu zrównoważonego rozwoju" morawieckiego> Ewidentny sukces, jak cały ten plan. Teraz ma nowy plan. To może dobuduje cos do stępki. A jak nie, to niech chociaż pokaże cos na slajdach. To mu w sam raz dobrze wychodzi. Z wieczorna wrzutka do kury.
- 29 7
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.