• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PŻB ma stępkę, a PŻM zamówi promy. Czy powstaną w Gdańsku?

Wioletta Kakowska-Mehring
24 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najpierw PŻB miało budować promy dla swojej marki Polferries. Teraz PŻM buduje dla siebie, czyli Unity Line i... dla PŻB. Najpierw PŻB miało budować promy dla swojej marki Polferries. Teraz PŻM buduje dla siebie, czyli Unity Line i... dla PŻB.

Trwają ostatnie przygotowania do podpisania kontraktu na budowę trzech promów dla spółki Polskie Promy należącej do Polskiej Żeglugi Morskiej - poinformowała spółka PŻM w komunikacie. Aktualnie prowadzone są rozmowy z... jedną z polskich stoczni. Czy słynne promy powstaną w Gdańsku?



Czy polskim armatorom uda się zbudować prom do 2025 roku?

Przypomnijmy. W marcu tego roku Polska Żegluga Morska ogłosiła, że przejmie spółkę Polskie Promy. Spółka ta została powołana w kwietniu 2020 r. przez Polską Żeglugę Bałtycką jako podmiot realizujący budowę nowych polskich promów. Częścią tego projektu była budowa promu, która zakończyła się na etapie stępki, tej słynnej ze Szczecina.

Jak podano, w umowie dotyczącej przejęcia przez PŻM od PŻB spółki Polskie Promy istnieje zapis, że "wszelkie zobowiązania poprzedniego właściciela spółki (wynikające z różnych umów formalnych i nieformalnych z podmiotami zewnętrznymi) nie przechodzą na PŻM". Wynika z tego, że... stępka pozostanie na stanie PŻB.

A co z promami? Teraz poinformowano, że powstaną trzy jednostki z opcją czwartej. Dwie z nich (pierwsza i trzecia) będą pływać w barwach spółki promowej Unity Line należącej do PŻM - podano w komunikacie. Dla kogo budowany będzie prom numer dwa i ewentualny numer cztery - nie napisano. Wszystko jednak na to wskazuje, że dla PŻB. A co ujawniono?

Czytaj też:

Słynny "prom widmo" ze Szczecina powstanie w Gdańsku?



Promy pasażersko-samochodowe LNG



Nowe promy typu ro-pax będą nowoczesnymi jednostkami z ekologicznym napędem typu dual-fuel. Głównym paliwem wykorzystywanym przez statki będzie LNG, a drugie paliwo - diesel, będzie używane w bardzo niewielkim stopniu (dla inicjacji zapłonu). Jednostki nie będą miały klasycznych napędów z wałem i śrubą. Zostaną one zastąpione na każdym statku przez dwa gondolowe pędniki azymutalne (tzw. azipody), które usprawnią manewrowanie statkami w portach.

- Promy typu ro-pax będą miały ok. 200 m długości oraz ok. 4000 m długości linii ładunkowej. Część pasażerska będzie przeznaczona dla 400 osób. Promy typu ro-pax to statki do przewozu ładunków tocznych i pasażerów z relatywnie większą częścią ładunkową, a jednocześnie zredukowaną częścią pasażerską w porównaniu do "tradycyjnych" promów pasażersko-samochodowych. Pierwszy statek będzie gotowy na przełomie 2024 i 2025 roku, a kolejne będą wchodzić do eksploatacji w rocznych odstępach - stwierdzono w komunikacie PŻM.
- Pod koniec sierpnia premier Mateusz Morawiecki podpisał umowę inwestycyjną na kwotę 650 mln zł, a 14 września Maciej Furmański, prezes spółki Polskie Promy sp. z o.o., powołanej do budowy nowych jednostek, podpisał umowę objęcia udziałów o wspomnianej wysokości przez Skarb Państwa w tejże spółce - poinformował portalmorski.pl
Czytaj też:

Nowy terminal promowy w Gdyni już czeka na statki i pasażerów



Jak twierdzą władze PŻM, oznacza to faktyczne rozpoczęcie procesu inwestycyjnego związanego z budową trzech promów typu ro-pax (w opcji czwartej jednostki), w tym dwóch dla Unity Line. Z chwilą objęcia udziałów przez Skarb Państwa drugi z udziałowców - Polska Żegluga Morska - staje się udziałowcem mniejszościowym spółki Polskie Promy.

- Aktualnie są prowadzone rozmowy z jedną z polskich stoczni nad przygotowaniem kontraktu, który powinien być podpisany w ciągu najbliższych tygodni. Nazwa stoczni oraz szczegóły dotyczące kontraktu zostaną ujawnione w momencie zakończenia negocjacji - informuje PŻM.

Promy do Gdańska, stępka na... złom?



Jak już informowaliśmy w czerwcu tego roku, wiele wskazuje na to, że tajemniczą stocznią jest Remontowa Shipbuilding, a dokładnie Gdańska Stocznia Remontowa, która ma być stroną w tym projekcie. Oba zakłady, czyli GSR (stocznia remontowa) i Remontowa Shipbuilding (stocznia produkcyjna), należą do jednej grupy, czyli Remontowa Holding. "Remontowa" miałaby zająć się budową promów. Już nie dla PŻB, a właśnie dla spółki Polskie Promy.

A co dalej ze słynną stępką, która ma całkiem spory materialny wymiar, bo waży 60 ton i kosztowała parę milionów złotych? Mówi się, że... trafi na złom. Według raportu NIK na ten projekt wydano, i nawet nie w pełni rozliczono, łącznie 14 mln zł.

- Strony kontraktu (Morska Stocznia Remontowa i Polska Żegluga Bałtycka) nie dokonały pełnego rozliczenia zaliczki w wysokości 10 mln zł przekazanej MSR na poczet wykonywania kontraktu - nie ustaliły też stanu jej rozliczenia. PŻB od sierpnia 2016 r. do końca października 2019 r. wydała także 4 mln zł na obsługę prawną, usługi doradcze w zakresie pozyskania finansowania budowy promu, opinie konsultanta technicznego oraz koszty wydziału inwestycji tonażowych - czytamy w raporcie NIK.

Miejsca

Opinie (111) 3 zablokowane

  • PŻB

    to wałek nad wałkami. Amber gold dla porównania to narybek tego niby nic PŻB

    • 13 5

  • (3)

    Unity Line dalej mustruje praktykantów do działu maszynowego za darmo, co jest niezgodne z morskimi ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi, które w hierarchii aktów normatywnych są wyżej niż polski kodeks pracy i ustawy?

    • 12 2

    • 500 USD piechotą nie chodzi, a w Polsce to jest gruby pieniądz xD

      • 2 2

    • Oczekujesz odpowiedzi (1)

      na swoje pytanie?

      • 4 0

      • Tak. Chciałbym dowiedzieć się, czy polskie niewolnictwo w cwaniackich spółkach dalej trwa w najlepsze. Może niebawem zaczną w ten sposób zatrudniać ludzi z trzeciego świata w zamian za spanie i wyżywienie.

        • 5 1

  • Ciekawe stwierdzenie (2)

    "wszelkie zobowiązania poprzedniego właściciela spółki (wynikające z różnych umów formalnych i nieformalnych z podmiotami zewnętrznymi) nie przechodzą na PŻM" Ciekawe czym są umowy nieformalne spółki oraz kto będzie odpowiedzialny za te zobowiązania (czy to aby zgodne z prawem, żeby udziały przenieść, a zobowiązań już nie?)

    • 28 2

    • Zgodne z czym?

      • 0 2

    • taka dzialaja holdingi

      zero odpowiedzialnosci

      • 3 0

  • Jedyna stocznia / holding stoczniowy w PL to RH (4)

    Mimo że już tam nie pracuje, w moim serduszku zawsze ciepło się robi jak myślę o Remontowa Holding. Nareszcie kontrakt na misia trafi tam gdzie powinien trafić już w 2016 roku. Pewnie już by pierwszy prom był zdawany...

    Życzę pomyślności, projektantom i wykonawcom! Prawdziwe pieniądze robi się na dużych słomianych inwestycjach

    • 19 6

    • Podbijam

      • 0 0

    • Stocznia a to Ludzie!!! (1)

      • 1 0

      • Brawo

        • 0 0

    • Będzie ok.

      • 0 0

  • w Gda...nie. w Zakopanem.

    • 10 2

  • a jak budowniczowie .. (2)

    A jak budowniczowie z konsorcjum związkowego G&G ? Wybudowali chodź tratwę nie mówię o prywatnej tratwie bo tą są te ich domy za miastem ale o jakiejkolwiek jednostce pływającej powstałej w kolebce o którą walczą od 30 lat z wymiernym sukcesem dla własnych zasobów..

    • 11 0

    • Cierpliwości... (1)

      tratwa (jednorazowego użytku) powstanie, potrzebne nam są jeszcze tylko trzy dekady.

      • 3 0

      • uuuuu

        uuuuu to się narobiło kto przeszkodził kto winny ten gen pato/biedy i chciwości ???

        • 0 0

  • Jaka stępka? (1)

    Przecież stępka to część statku. Jak można więc ją wykonać, gdy nie ma nawet projektu tego statku? To była taka ściema, jak stąd do Władywostoku!!! Jak zresztą cała pisowska polityka...

    • 12 2

    • Tani PR stunt dla ciemnego suwerena!

      Pinokio miał pokazać jak stocznia z kolan wstaje :D

      • 6 1

  • Vistal

    Nikt wam tego lepiej nie rozkradnie niż Andrzej czech, pozdro vistal

    • 4 4

  • Jaka "stępka"??? To parę blach pospawanych na sztukę, dla picu.

    A raczej dla pisu.

    Kolejny "sukces rządu" :D

    • 10 4

  • W budowaniu stępek jesteśmy potęgą!

    • 8 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ryszard Gretkowski

Jest absolwentem Wydziału Mechanicznego Uniwersytetu Technologiczno- Przyrodniczego im.J.J....

Najczęściej czytane