• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Państwowa instytucja chce kupić terminal zbożowy w Porcie Gdynia

Wioletta Kakowska-Mehring
29 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Terminal przeładunkowy specjalizujący się w przeładunkach zbóż i nasion roślin oleistych jest niezbędny polskiemu rolnictwu - uważają władze KOWR. Terminal przeładunkowy specjalizujący się w przeładunkach zbóż i nasion roślin oleistych jest niezbędny polskiemu rolnictwu - uważają władze KOWR.

Państwowy Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa planuje zakupić do końca tego roku dwa terminale zbożowe, jeden w Porcie Gdynia, zaś drugi w Świnoujściu. Które? Na razie nie ujawnia. Po co? Aby poprawić warunki eksportu polskiego zboża.



Ostatnio na profilu w mediach społecznościowych Portu Gdynia pojawiła się informacja, że "Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa planuje zakupić do końca tego roku dwa terminale zbożowe, jeden w Porcie Gdynia, zaś drugi w Świnoujściu. Terminale mają poprawić warunki eksportu polskiego zboża". Skąd ten pomysł? Po szczegóły udaliśmy się do centrali KOWR.

- Terminal przeładunkowy specjalizujący się w przeładunkach zbóż i nasion roślin oleistych jest niezbędny polskiemu rolnictwu, które stanowi jeden z filarów gospodarczych kraju. Państwo w celu realizacji strategicznych założeń rozwojowych powinno dysponować niezależnym od operatorów ogólnodostępnym terminalem przeładunkowym - poinformował nas Mariusz Rytel z biura prasowego KOWR.
Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa to instytucja państwowa, która powstała w 2017 r. Do zadań KOWR należy gospodarowanie nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (sprzedaż i dzierżawa), nieodpłatne przekazywanie gruntów i bezzwrotna pomoc finansowa, nadzór nad spółkami o szczególnym znaczeniu dla gospodarki narodowej, wydawanie decyzji dotyczących zgody na prywatny obrót ziemią, promocja polskich produktów rolno-spożywczych w kraju i za granicą, opracowywanie oraz upowszechnianie informacji związanych z realizacją mechanizmów aktywnej polityki rolnej na rynkach produktów rolnych i żywnościowych.

Obecnie przeładunkiem produktów rolnych w Porcie Gdynia zajmują się operatorzy prywatni - polska firma OT Port Gdynia, holenderska HES Gdynia Bulk Terminal, Bałtycki Terminal Zbożowy należący do dwóch firm: holenderskiej i amerykańskiej oraz polska spółka Speed.


- W Porcie Gdynia funkcjonują terminale zbożowe, które mają doskonałe warunki do świadczenia usług realizowanych w standardach HACCP and GMP+B3 w odniesieniu do jakości i bezpieczeństwa obrotu ładunków. Dysponują one powierzchnią magazynową o pojemności co najmniej  71 tys. ton,  w skład której wchodzą magazyny płaskie, silosy oraz elewatory zbożowe. Rosnący wolumen przeładunków sprawia, że konieczna jest budowa zaplecza logistycznego, które usprawni transport z i do portów morskich. Dynamika wzrostu przeładunków zboża za pierwsze trzy kwartały 2020 r. wyniosła 76,5 proc. - poinformował ostatnio Port Gdynia na swoim profilu.

Komisja zbada przyczyny pożaru magazynu w porcie w Gdyni



Czy KOWR zamierza wykupić któregoś z operatorów, czy prowadzić konkurencyjną działalność w oparciu o nowy podmiot? Nie wiadomo.

- Spodziewamy się, że do końca bieżącego roku zostanie sfinalizowana transakcja zakupu dwóch terminali zbożowych w Gdyni i Świnoujściu. Do czasu zakończenia procesu nabycia, tj. do momentu tzw. zamknięcia transakcji, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa jest zobligowany do zachowania poufności szczegółów transakcji - odpowiedział Mariusz Rytel.

Miejsca

Opinie (40)

  • Sasin

    Sasin to załatwi razem z Horałą i będzie git

    • 0 0

  • (4)

    Jeżeli ma to działać i być rentowne to na boga nie może być państwowe...

    • 51 10

    • tak nam ciągle to powtarzacie od 30 lat (2)

      telekomunikacja i wodociągi sprzedane francuskiemu państwu, komunikacja miejska niemieckiemu państwu, ale jest dobrze, bo nie jest państwowe

      • 3 3

      • Nie - jest dobrze, bo jest rentowne

        • 0 2

      • Tak właśnie tak

        • 2 1

    • "działać i być rentowne"

      dla kogo rentowne?

      • 2 2

  • (1)

    Komuna wraca , wałach z Żoliborza jest szczęśliwy

    • 60 12

    • Jo

      Lepiej sprzedac wszystko jak za pO...

      • 1 4

  • oczywiście (1)

    że takie rzeczy powinny zostać w polskich rękach, jest budowana trasa via Carpatia, czyli szlak północ - południe i głupotą by było sprzedawanie tego w obce ręce, to państwo polskie ma zarabiać na swoim położeniu geograficznym a nie jakieś obce biznesy

    • 7 5

    • Na via Carpati to zarobią

      litwini, lotysze, Estonczycy, Finowie ale nie Polacy. mogliśmy z bialorusinami interesy robić. to nie. a port w Klajpedzie kasę trzepie na interesach z Białorusią. DLA Polski via Carpati jest bez sensowna damy tylko Litwie dobra drogę by Słowacy czy Węgrzy przez Klajpede towary wysyłali a nie przez Polskie porty w Gdyni i Gdańsku. sami sobie strzelamy w kolano.

      • 1 0

  • "Krajowy Ośrodek..." wcale nie musi oznaczać że to firma państwowa (3)

    jak z mennicą narodową...

    • 18 22

    • piszę jak byk

      Że 100% udziałów ma Skarb Panstwa

      • 1 0

    • i

      nie myl mennic

      • 4 0

    • to była

      AWRSP

      • 3 0

  • Autonomia (3)

    Handel zbożem jest zmonopolizowany przez rodzinę Cargill i Dreyfuss, potem są inni. Oni nie zapewniaja nam korzyści z tego handlu. Więc, jak ktoś tego nie rozumie niech nie narzeka na PiS bo to nudne. Nie tylko Izraelici mają prawa do korzyści.

    • 19 24

    • Glencore przede wszystkim

      • 4 0

    • Hehehe,jasne, misiewicz znowu jakis utopi kase....

      Ale za 3 miechy będzie następny,jeśli Ty tego nie rozumiesz to nie narzekaj na Tuska bo to nudne

      • 2 2

    • Cargill i LD w PL to mali gracze

      • 0 0

  • Mój Tata tam pracował ,z pracy wykształcił 4 dzieci wszyscy wyższe wykształcenie.Praca to nie tylko zysk dla pracodawcy ale rozwój pracownika i ich dzieci.

    • 6 0

  • Nie dopuścić do sprzedaży, bo amatorzy z państwowej spółki rozwala terminal zbożowy a najpierw wydoją pieniadze.

    • 6 3

  • Epidemia szaleje

    demonstracje na ulicach itp. Na prawdę nie ma na co kasy wydawać?

    • 4 2

  • Centralizacja komuna wraca

    • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował dwoma towarzystwami ubezpieczeniowymi Grupy - Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA, wyróżnionymi wieloma prestiżowymi nagrodami, m.in. Godłem „Teraz Polska” i „Nagrodą Gospodarczą Prezydenta RP”. Za zbudowanie od podstaw Grupy Ergo Hestia otrzymał tytuł \"Człowieka dziesięciolecia polskich ubezpieczeń\", a...

Najczęściej czytane