• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Petrobaltic kupił kolejną platformę. W marcu 2014 rozpoczną się wiercenia na Bałtyku

erka
23 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
W pierwszym kwartale 2014 roku nowa platforma Petrobalticu zostanie przetransportowana na Morze Bałtyckie, a pod koniec marca 2014 r. rozpocznie wiercenia na obszarze koncesji bałtyckich, należących do spółki. W pierwszym kwartale 2014 roku nowa platforma Petrobalticu zostanie przetransportowana na Morze Bałtyckie, a pod koniec marca 2014 r. rozpocznie wiercenia na obszarze koncesji bałtyckich, należących do spółki.

Platforma zakupiona przez Pertobaltic nie jest nowa. Została zbudowana w 1989 roku. Spółka nie podaje jednak jej obecnej nazwy, zasłaniając się brakiem zgody prawnej sprzedającego na upublicznianie tej informacji. Wiadomo jedynie, że platforma pracuje obecnie na Atlantyku u zachodnich wybrzeży Afryki i jest to platforma typu jack-up (samopodnośna).


Jakie korzyści da nowy nabytek Lotosu?


W pierwszym kwartale 2014 roku platforma zostanie przetransportowana na Morze Bałtyckie, a pod koniec marca 2014 r. rozpocznie wiercenia na obszarze koncesji bałtyckich należących do Lotos Petrobaltic. Nowo zakupiona jednostka to czwarta platforma spółki Lotos Petrobaltic. Będzie pracowała pod polską flagą i z polską załogą. Jej główny trzon będą stanowili obecni pracownicy spółki Lotos Petrobaltic.

- Zakup tej platformy i wprowadzenie jej do eksploatacji to kolejny ważny krok na drodze do realizacji strategii Grupy Kapitałowej Lotos w obszarze poszukiwań i wydobycia - mówi Zbigniew Paszkowicz, wiceprezes Grupy Lotos i prezes Lotos Petrobaltic. - Umożliwi to nam zdynamizowanie działalności w tej sferze i skuteczne przeprowadzenie zaplanowanych prac poszukiwawczych. Przypomnijmy, że wedle dostępnych szacunków geologicznych zasoby perspektywiczne węglowodorów na naszych bałtyckich koncesjach wynoszą 30 mln toe (tona oleju ekwiwalentnego). Ich pełne rozpoznanie i zagospodarowanie będzie miało istotny wpływ na wzrost bezpieczeństwa energetycznego Polski i dywersyfikację dostaw ropy do gdańskiej rafinerii Lotosu.

"Lotos Petrobaltic", bo taką nazwę przyjmie platforma, może prowadzić wiercenia na wodach o głębokości 350 ft. (105 m). Przeprowadzone przed zakupem analizy wykazały, że istnieje możliwość przedłużenia nóg platformy o 50 stóp, co pozwoli jej na pracę na wodach nawet o głębokościach do 120 metrów.
W połowie 2014 roku rozpocznie się przebudowa innej platformy wiertniczej należącej do spółki, o nazwie "Petrobaltic", na platformę eksploatacyjną. Koszt tej inwestycji wyniesie ok. 28 mln euro. W połowie 2014 roku rozpocznie się przebudowa innej platformy wiertniczej należącej do spółki, o nazwie "Petrobaltic", na platformę eksploatacyjną. Koszt tej inwestycji wyniesie ok. 28 mln euro.

- W tym roku wykonamy ponad 1000 km kw. badań sejsmicznych 2D i 3D na koncesjach poszukiwawczych - przypomina Krzysztof Sułecki, wiceprezes ds. poszukiwań i wydobycia Lotos Petrobaltic. - Badania te pozwolą wytypować obiekty, w których mogą znajdować się kumulacje węglowodorów. Trzeba podkreślić, że te potencjalne obiekty złożowe są zlokalizowane pod dnem morza na głębokościach powyżej 90 m, a więc już poza zasięgiem platformy "Petrobaltic", ale w obszarze operacyjnym nowej platformy.

Dodatkowo w połowie 2014 roku rozpocznie się przebudowa innej platformy wiertniczej należącej do spółki, o nazwie "Petrobaltic", na platformę eksploatacyjną. Koszt tej inwestycji wyniesie ok. 28 mln euro. Po zakończeniu inwestycji platforma "Petrobaltic" stanie się centrum produkcyjnym na złożu B8 a prace wiertnicze przejmie platforma "Lotos Petrobaltic".

- Uruchomienie komercyjnej produkcji ze złoża B8 planujemy na koniec 2015 r. Jego potencjał wydobywczy szacujemy na 3,5 mln ton ropy naftowej. Rocznie z tego złoża Lotos Petrobaltic zakłada pozyskiwanie około 220 tysięcy ton ropy naftowej - podkreśla Paszkowicz.

Plan prac nowej platformy obejmuje wiercenie kilkunastu otworów oraz liczne prace związane z rekonstrukcją otworów już istniejących. Jeśli wiercenia poszukiwawcze potwierdzą występowanie kolejnych złóż, ich zagospodarowanie będzie wymagać kolejnych wierceń - otworów eksploatacyjnych i zatłaczających - oraz budowy centrów produkcyjnych. Z kolei realizacja tych zadań będzie wymagała zakupu kolejnych platform w przyszłości.

Najważniejszą platformą Petrobalticu na Bałtyku jest obecnie "Baltic Beta". Zwodowana została we Francji pod koniec lat 70., wierciła i wydobywała ropę na Morzu Śródziemnym i Morzu Północnym. Na Bałtyk trafiła ok. 20 lat temu.

erka

Miejsca

Opinie (49) 4 zablokowane

  • Petrobaltic spolka skarbu panstwa

    Czy ktoś jest w stanie wyjasnic dlaczego załogi Petrobalticu przeszly na kontrakty żeby nie placic podatkow w Poslce, czyli dzialac na niekorzyść wlasciciela???
    Kto za to wzial kase???

    • 18 1

  • brawo Pasza! (4)

    Wszystko, co Paszkowicz dotknie, zaczyna działać! Wybudował biurowiec Lotosu, rozbudował rafinerię, a teraz intensyfikuje poszukiwania i wydobycie.

    • 26 14

    • Lizać d..pę to potrafisz

      • 8 4

    • I to wszystko na raty bez pierwszej wplaty!

      • 6 1

    • (1)

      Taki Król Midas

      • 6 1

      • Midas

        Sobiedas
        Midas
        Tobiedam
        Namdam
        Wamdam
        Imdam

        za dużo królów, za mało rąk do pracy

        • 10 2

  • To niestety prawda

    • 10 0

  • Szkoda, że tego już na swoim stanowisku Paweł nie doczeka (1)

    • 20 1

    • Kto go zwoni?

      • 0 4

  • (3)

    A paliwo na stacji kilometr od rafinerii droższe niż 200km dalej.

    • 36 6

    • To prawda. (1)

      Swoich łupią bezlitośnie. Jedź kawałek w Polskę, nagle stają się konkurencyjni. Ciekaw jestem czy jak zaczniemy wydobywać gaz łupkowy to ceny spadną. Raczej będziemy płacić więcej za swój gaz niż ten importowany, którego importować nie będziemy musieli w obecnych ilościach.

      • 6 1

      • nawet tego gazu nie poczujesz w kuchni

        całość pójdzie do użytku w petrochemii

        • 10 0

    • bo jest najświeższe!

      jak w tytule :)

      • 15 1

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Halbryt

Odpowiedzialny za wytyczanie kierunków rozwoju SESCOM, określanie zadań strategicznych oraz koordynację działalności poszczególnych pionów organizacyjnych. Magister Inżynier Nauk Technicznych na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej. Certyfikowany Project Manager Stowarzyszenia Project Management Polska, Prezes Zarządu Bałtyckiego Centrum Transferu Technologii SA i Wiceprezes Zarządu Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza.

Najczęściej czytane