• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwsza lokomotywa wodorowa wyruszyła z Gdyni do Helu

Robert Kiewlicz
17 września 2023, godz. 11:50 
Opinie (225)

W niedzielę pierwszy pociąg o napędzie wodorowym wyruszył w testowy przejazd z Gdyni na Hel.

Pierwszy pociąg o napędzie wodorowym wyruszył w niedzielę w testowy przejazd z Gdyni do Helu. Lokomotywę zakupił Orlen od spółki PESA Bydgoszcz. Strategia wodorowa Grupy Orlen zakłada wykorzystanie wodoru w transporcie kolejowym i publicznym. Do 2030 roku koncern przeznaczy 7,4 mld zł na inwestycje w technologie wodorowe oparte o odnawialne źródła energii i technologię przetwarzania odpadów komunalnych do wodoru.




Pierwsza lokomotywa wodorowa dopuszczona do ruchu Pierwsza lokomotywa wodorowa dopuszczona do ruchu

Lokomotywa manewrowa z napędem wodorowym, którą nabył Orlen, docelowo będzie pracowała na bocznicy Zakładu Produkcyjnego w Płocku. Obecnie ruszają jej testy. Pierwszy przejazd odbył się na trasie Gdynia-Hel.

Orlen kupił pierwszy pociąg o napędzie wodorowym



  • Orlen kupił pierwszą w Polsce lokomotywę wodorową i rozpoczął jej testy.
  • Orlen kupił pierwszą w Polsce lokomotywę wodorową i rozpoczął jej testy.
  • Orlen kupił pierwszą w Polsce lokomotywę wodorową i rozpoczął jej testy.
  • Orlen kupił pierwszą w Polsce lokomotywę wodorową i rozpoczął jej testy.
  • Orlen kupił pierwszą w Polsce lokomotywę wodorową i rozpoczął jej testy.
  • Orlen kupił pierwszą w Polsce lokomotywę wodorową i rozpoczął jej testy.
  • Orlen kupił pierwszą w Polsce lokomotywę wodorową i rozpoczął jej testy.
  • Orlen kupił pierwszą w Polsce lokomotywę wodorową i rozpoczął jej testy.
  • Orlen kupił pierwszą w Polsce lokomotywę wodorową i rozpoczął jej testy.
  • Orlen kupił pierwszą w Polsce lokomotywę wodorową i rozpoczął jej testy.
  • Orlen kupił pierwszą w Polsce lokomotywę wodorową i rozpoczął jej testy.
  • Orlen kupił pierwszą w Polsce lokomotywę wodorową i rozpoczął jej testy.
  • Orlen kupił pierwszą w Polsce lokomotywę wodorową i rozpoczął jej testy.
Umowa zawarta między Orlenem a PESA Bydgoszcz obejmuje także czteroletni pakiet serwisowy, w ramach którego realizowane będą m.in. standardowe przeglądy i ewentualne naprawy. Pojemność zbiorników lokomotywy jest ponad pięciokrotnie większa niż w autobusach z napędem wodorowym i wynosi 175 kg. Daje ona możliwość całodobowej pracy lokomotywy. W skład systemu trakcyjnego lokomotywy wchodzą dwa ogniwa paliwowe o mocy 85 kW każde, bateria oraz cztery silniki trakcyjne.



Pierwsza w Polsce lokomotywa wodorowa już na torach



Lokomotywa SM42 6Dn jest manewrową lokomotywą 4-osiową z silnikami trakcyjnymi o mocy 4x180kW. Za wytwarzanie energii odpowiedzialne są dwa ogniwa wodorowe o mocy 85 kW. Została również wyposażona w system jazdy autonomicznej, umożliwiający maszyniście jednoosobowe sterowanie radiowe pojazdem w czasie ustawiania składów oraz system rozpoznawania przeszkód /antykolizyjny/.

Wodorowe pojazdy na pomorskich drogach i torach Wodorowe pojazdy na pomorskich drogach i torach

Orlen objął także rolę lidera dwóch Dolin Wodorowych-Mazowieckiej, która powstała w 2022 roku i Bursztynowej, obejmującej województwo pomorskie, która została utworzona w tym roku przez międzynarodowe konsorcjum 11 podmiotów. Projekt Bursztynowej Doliny Wodorowej jest pierwszym w Polsce, który posiada certyfikat wydany przez Mission Innovation i Clean Hydrogen Partnership dla flagowego projektu doliny wodorowej.



Bursztynowa Dolina Wodorowa na Pomorzu



W ramach Bursztynowej Doliny Wodorowej planowane jest m.in. uruchomienie kilku źródeł produkcji wodoru odnawialnego, budowa stacji tankowania wodorem w porcie w Gdyni, a także publicznie dostępnych stacji w kluczowych miastach na Pomorzu. Projekt obejmuje również powstanie pierwszej na świecie floty portowych pojazdów wodorowych. Będzie ona obsługiwała port w Gdyni. Ponadto zrealizowane zostaną inwestycje w kilkadziesiąt pojazdów wodorowych, w tym samochody osobowe i lekkie pojazdy dostawcze typu VAN, które wykorzystywane będą przez firmy kurierskie oraz firmy świadczące usługi utrzymania sieci energetycznych.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (225) ponad 10 zablokowanych

  • To w końcu na wodór czy na hel ta lokomotywa? (6)

    • 50 5

    • Relacji Gdynia Chyl.

      • 2 2

    • Synteza

      Wodór -hel-lit-beryl-bor-węgiel... i tak to idzie

      • 0 3

    • korekta (1)

      do Helu = do miasta Hel
      na Hel = na półwysep Helski

      • 2 2

      • Linią 666.

        • 0 0

    • Na wszystko co można spalić.

      Oprócz opon, których palenie zakazał Prezes Polski.

      • 0 0

    • hybryda

      na wodor i na hel.

      • 0 0

  • Orlen ładnie się rozpycha na świecie, tak trzymać. (18)

    Polska się rozwija bez żadnych kompleksów i tak ma właśnie być.

    • 51 61

    • Połącz kropki (3)

      Orlen, drogi kolego, to się rozpycha głównie w dwóch miejscach: w portfelach obozu rządzącego i w zejściach z Twojego konta w banku.

      • 31 11

      • napisał " znafca"

        Ośmieszacie się tylko i jeszcze się tym chwalicie w Internecie !!! Super spółka i nareszcie bardzo dobrze zarządzana ! A POkomonom ~|~ palec bo byli tak nieudolni, że spółki albo były na minusie albo bankrutowały albo je sprzedawali - łącznie wyprzedali ponad 900 spółek !!!!!!!!!!!!!!!

        • 3 3

      • No nie prawda. Dziś wszyscy jęczą z bólu, że paliwo znowu potaniało. (1)

        • 2 0

        • Wybory... pisbolcu, i propaganda.

          Jezeli tanieje teraz gdy ropa drozeje i dolar, znaczy ze pis dzielce i pismajtek nas okradali... znowu, dla naszego dobra

          • 0 0

    • Rozpycha, ale po kieszeniach polskich obywateli.

      • 28 7

    • (1)

      Rozpychaja sie w moim portfelu

      • 19 5

      • Konia kup. Będziesz jeździł oszczędnie i ekologicznie.

        • 0 6

    • wy ruskie trole łaczycie ale tylko PROPOputinowska propagande (2)

      • 7 15

      • Jakbyś mógł, to byś to jeszcze w żółtym kolorze napisał :)

        • 5 2

      • Ale to wy pisopaty czytacie ruską prase

        • 3 2

    • Polska? (5)

      Polecam sprawdzić kto ma większość udziałów w Orlenie...

      • 7 5

      • Nie ma sprawy, skarb panstwa po fuzji to 49% plus w dużej części mniejszościowi akcjonariusze z Polski mający po 1% (4)

        Ostatecznie to Polska ma decydujący głos we wszystkim, polecam sprawdzic co znaczy słowo klucz - "spółka"

        • 6 6

        • Mówisz że niemieckie fundusze emerytalne są z Polski? (3)

          • 5 5

          • (2)

            Mówisz, że mają 99% wpływów?Bedą nastepne fuzje to nie koniec i przekroczy 50% tylko głosujcie na PiS i w referendum :) Mi osobiście taka ścieżka rozwoju się podoba i czym wiecej jęków z niemiec i rosji tym wiekszy dowód, że jest dobrze.

            • 3 11

            • Wystarczy że mają 51%.

              Niemcy nie są na tyle głupi żeby oddać Polsce kontrolę nad kurą znoszącą złote jajka, stąd 49% i ani akcji więcej.

              • 7 4

            • Popieram.

              • 0 0

    • Oczy przemyj!

      • 3 1

    • Na ten Hel to kawał świata

      Co ta TVP z głową robi

      • 1 1

  • Ale po co ta ekologia jak koledzy z lasów państwowych wymurują połowę półwyspu:)

    • 32 13

  • (11)

    Wierchuszka jedzie na Hel to nawet wagony nowe ściągnęli na linie, proszę da się? A ludzie mogą jeździć starymi zdezelowanymi wagonami w których nawet drzwi nie działają. Dyrekcja się postarała żeby na zdjęciach pięknie wyszło! Przecież bonzy nie będą jechać starymi gratami! Komuno wróć!

    • 122 49

    • Dokładnie..

      Kamery, zdjęcia itp.
      Prima sort xD
      Ps. Ciekawe czy o czasie ?

      • 8 11

    • Wierchuszka nie wie jak bardzo się przy tym kompromituje. (1)

      To jest zwykła stara sm42 z nową budą i silnikiem. Vmax 90. Śmiech na sali a nie nowoczesna lokomotywa. Modernizacja starego złomu. Intercity też ma takie modernizacje tylko z dieslem i jadą do Helu dłużej niż regio. To się nie nadaje na takie szlaki.

      • 21 6

      • Jesli nie masz wiedzy na ten temat, to nie pisz proszę fejkowych informacji, bo to jest kompromitacja.

        • 0 0

    • Jechała jedna stara Bonanza w tym składzie. (2)

      • 1 0

      • (1)

        Ale jakoś rwgiocafe nie widzę w pomorskim na codzien!!!

        • 0 0

        • normalnie jeździ w "Kamieńczyku"

          • 3 0

    • Komuno wróć (2)

      Juz wróćila .

      • 0 2

      • wystarczy, że rudy wygra - tam same postkomuchy ! (1)

        • 2 6

        • tak, tam w PiS są same postkomuchy - pawłowicze piotrowicze ziobry kaczyńskie i cała reszta bandy

          • 1 1

    • Są ludzie, którzy bez narzekania nie przeżyliby jednego dnia. Tymczasem pociąg miał jeden wagon barowy, to rzeczywiscie nowość

      • 0 0

    • Kolej

      A kto te wagony doprowadził do takiego stanu? Dzicz powinna jeździć w bydlęcych wagonach

      • 0 0

  • Mogli taką na drewno kupić, skoro tną lasy na potęgę. Ekologia.. (1)

    • 22 15

    • Jak na drewno to na holzgas.

      • 5 0

  • I zraz będziemy potęgą kolejową w zakresie jednej lokomotywy na wodór (5)

    A tym czasem PKP Intercity nie ma lokomotyw do obsługi swoich pociągów, wypożycza spalinowe rzęchy od Czechów.
    A przetarg na wynajem 10 elektrowozów nie udały się po raz czwarty!
    Ważne, że zraz pokażą uśmiechniętego wójta z Pcimia jak przyjechał wodorem na Hel i szuka gdzie kupić następną posiadłość.

    • 47 12

    • Ruski trol zawsze nie zadowlony ze Polska coraz bardziej nowoczesna bo kazdy bez rozumny het Donek oplaca (4)

      • 5 21

      • Mamy coraz mniej za to bardziej nowoczesnego taboru

        No jest się z czego cieszyć. Na oblegane trasy jadą czasami cztery wagony. Jakby mogli, to by wszystkie EZT na pół podzielili (z EMU250 włącznie). To bardzo fajnie, że mamy trochę nowego taboru, ale co z remontami starszego? Powrót do "biletu bez gwarancji miejsca siedzącego" to strzał w kolano.

        • 7 2

      • Polska coraz bardziej nowoczesna (2)

        Widac to najbardziej w edukacji i standardzie szkół, ofiaro propagandy

        • 6 3

        • POkemon ty jestes ofiara a proagande to masz w TVenowskiej szczujni (1)

          • 3 7

          • Nikt nie szczuje i nie namawia do nienawisci jak pislamisci

            I ich reżimowa TVP

            • 6 2

  • To w końcu jak (3)

    Wodorowa czy na hel?

    • 26 1

    • na hel to tylko 669, bo 666 katolicy zlikwidowali...

      • 7 3

    • -Panie to pociąg na Hel??
      - Nie na wodór...

      • 7 0

    • Śmiechłem

      • 0 0

  • Brawo wszystkie tramwaje powinny byc zastąpione przez autobusy wodorowe (4)

    • 4 16

    • (2)

      Za 170 baniek a potem je zwrócić.

      • 3 3

      • Niska cena za 10 lat korzystania z floty, darmowego paliwa.. (1)

        ..darmowej obsługi, darmowych remontów.

        • 5 1

        • Obeszłoby się bez tej floty i tej twojej niskiej ceny.

          • 0 3

    • i wszedzie buspasy.

      • 0 0

  • Czy takie zbiorniki 175kg z wodorem to nie łamanie przepisów (15)

    O gromadzeniu wodoru. Bo w transporcie publicznym jest to jeżdżąca bomba wodorowa? Myślałem że autobusy mają generator wodoru, że jest tworzony na bieżąco. A nie tankowany do zbiorników które mogą wylecieć w powietrze.

    • 4 26

    • Weź travel żelka. Nie pisz byle czego jak nie kumasz tematu. (1)

      • 8 3

      • ale ma rację, jak takie coś jepnie to będzie drugi przekop PiS

        • 0 1

    • (10)

      Oj, wytwornica, która pozwoliła by na jazdę tak ciężkiego sprzętu, musiałaby być nierozsądnie wydajna. A to oznacza, że potrzebowałaby dużo energii oraz znacznych zapasów wody do produkcji wodoru. Przypominam, że chcemy z tego energię uzyskać, a nie odwrotnie.

      • 4 1

      • (8)

        On oj tam. Przecież może mieć generator prądu zeby zasilić taka wytwornice... to ma sens:):)

        • 2 1

        • (7)

          Prawda? Damy silnik spalinowy, żeby napędzał wytwornicę, która stworzy (nie, ale przyjmijmy, że to możliwe) dość wodoru, żeby napędzić lokomotywę. Za nią będzie jeszcze cysterna z wodą xD Wygląda jak idealne rozwiązanie!

          • 5 0

          • (1)

            A jakie ekologiczne :):)

            • 3 0

            • I takie amerykańskie.

              • 0 0

          • (4)

            Bez sensu! Wyobraź sobie, że w trakcie jazdy zabraknie paliwa.
            I co teraz?
            Trzeba stworzyć silnik parowy na biomasę.
            Pociąg staje w lesie i pasażerowie zbierają to czego w lesie mamy najwięcej! Śmieci, stare meble, chrust, biomasę...
            To jest przyszłość!
            Po roku kursowania takich pociągów mamy primo uniezależnienie od Rosji, po drugie primo czyste lasy i po tercjo primo nie trzeba segregować śmieci!
            Jeszcze można doczepić wagon na złom, to się wraki samochodów pozbiera i pieniądze ze sprzedaży złomu można przeznaczyć na zakup alkoholu i kiełbasy z grila.

            • 4 0

            • Jakby pasażerowie nazarli się kapusty przed podróżą to może być nawet na metan...

              • 1 0

            • Przyklepuję, do realizacji!

              • 1 0

            • w jakim lesie? PiS już wszystko wyciał w pień :) (1)

              • 0 0

              • Nawet papierzaków zabrakło.

                • 0 0

      • Niemiecka "pasta wodorowa" patent prosty w innej formie

        Polecam się doedukowac.

        • 0 1

    • maruda

      • 0 0

    • Tworzony na bieżąco? To mrzonki

      Instalacja do uwalniania wodoru z wodorków metali jest za ciężka. A elektroliza w pojeździe nie ma żadnego sensu.

      • 2 1

  • Samochody na ogniwa wodorowe to przyszlosc, pod kazdym wzgledem lepsze niz bateryjne (44)

    Orlen powinien stać się potentatem produkcji Wodoru, oraz kupić licencje na takie samochody od Chin i je tu produkować i tanio sprzedawać.

    • 24 15

    • Wiadomo, po co używać czystej energii, kiedy można dalej uzależniać się od ropy... (8)

      Poza tym, ogniwo wodorowe nie odzyskuje energii przy hamowaniu, więc dalej ma podstawową wadę silnika spalinowego, która sprawia że nie nadaje się do napędzania samochodów.

      • 3 6

      • Elektryczny wodorowy samochod ma tez mala baterie do rekuperacji. (1)

        Bateryjny elektryczny samochód jest niewydajny pod kontem użytkowym. Aby bateryjne EV mogły zaspokoić głód transportowy, to trzeba było by wybudować kilka dedykowanych elektrowni. W USA w stanie Kalifornia o tym się przekonali. Sa tez wodorowce tłokowe i jeżeli tak bardzo cie by to bolało to możesz zatankować zielony wodór, nikt cie nie zmusza do tankowania niebieskiego czy bursztynowego.

        • 2 3

        • pod kontem użytkowym

          w jakim banku?
          pod kątem użycia wodoru to się nie znasz

          • 0 0

      • ogniwo wodorowe przetwarza tylko wodór i tlen na energię

        do odzyskiwania energii przy hamowaniu służy odpowiednio zaprojektowany silnik elektryczny, który jest używany w tych wodorowych samochodach

        Energia jest magazynowana w baterii, która oczywiście istnieje, ale jest dużo mniejsza niż ta z samochodów czysto elektrycznych

        • 3 1

      • Poza tym uzywaj sobie "czystej energii", przeciez nikt cie nie zmusza do uzywania "brudnej" (1)

        Świat jest różnorodny a przymuszanie kogo kolwiek do czego kolwiek, wiadomo jak się skończyło 80 lat temu.....

        • 1 3

        • ale PiS dziś przymusza do seksu faceta tylko z kobietą, i kobiety tylko z facetem, bez gumki ( nie dotycy księży i partyjnych)

          • 1 2

      • ale tej ropy mamy na spokojnie 200 lat (2)

        Albo i lepiej, bo cały czas odkrywane są nowe złoża. Wiadomo, kiedyś się skończy, ale jest czas żeby opracować alternatywne technologie i je zaoferować ludziom dopiero jak będą dopracowane i konkurencyjne w stosunku do tego co jest teraz.

        • 2 2

        • Nie mów tak! Ropa się skończy za 20lat. Znaczy 10lat temu bo tak mowili 30lat temu...

          • 2 2

        • To nie ropy ale węgla na tyle lat mamy.

          • 0 0

    • Jak na razie to nie Orlen ale Solorz buduje autobusy wodorowe, otwiera stacje tankowania wodorem i ma zamiar (1)

      produkować zielony wodór czyli taki, kory nie powstaje w technologii paliw kopalnych, ale ze źródeł odnawialnych

      • 3 1

      • "ale ze źródeł odnawialnych"

        czyli wiatrakow ktore generauja prad, ktory generuje wodor :) juz na samym tym jest strata energii. Dlatego lepsze sa auta bezposrednia elektryczne a nie gdzie i tak przetwarzasz energie elektryczna w wodor

        • 0 0

    • Głosuj na PO rafalala z Warszawy już powiedział co o tym wszystkim myśli - agentura c40 (1)

      • 3 11

      • c 40 to agenda zachodniego deep statu, ktory zdycha w konwulsjach na szczescie

        rafalek jest bardzo niebezpieczny to wszyscy wiemy. Jedno pytanie: skoro ropy na świecie jest na około 200 lat i odkrywa się nowe złoża , to która korporacja z tego zrezygnuje?? Myślę, ze benzyniaki będą jeździli przez następne 150 lat a wodór owszem jest przyszłością przede wszystkim w ciężkim transporcie, ale przyszłość będzie wynikała z rachunku ekonomicznego.

        • 2 5

    • (24)

      Też tak sądzę. Za ileś lat się okaże, że standardowy ładowany z gniazdka elektryk był ślepym zaułkiem w historii motoryzacji. Wodór wygląda na bardziej przyszłościowy.

      • 5 3

      • przyszłościowy, a jak? (21)

        Tylko, że nie występuje na tej planecie w stanie wolnym praktycznie

        • 4 2

        • (20)

          Ale można go łatwo produkować.

          • 0 5

          • bardzo łatwo, to prawda (4)

            a teraz zgaduj zgadula - ile Wh trzeba włożyć, żeby uzyskać tyle wodoru, który zmagazynuje 1 Wh energii? Dla utrudnienia - wykluczamy metodę reformingu parowego - chodzi nam tylko o czyste pozyskiwanie tego gazu.

            • 4 1

            • (3)

              Mam świadomość energochłonności tego rozwiązania. Ale nie jest to aż tak duży problem, jak się wydaje na początku, bo przy znacznym udziale OZE w produkcji energii elektrycznej można jej zużycie na ten proces potraktować jako jeden z elementów stabilizowania systemu/magazynowania energii - są przecież momenty, w których produkcja z OZE jest zbyt duża. Przy czym warto nadmienić, że uzyskana efektywność jest i tak znacznie wyższa, niż w autach spalinowych. Środowiskowo odpadają nam do tego emisje pyłów i tlenków azotu oraz szkody wywołane wydobywaniem i przetwórstwem ropy naftowej. Auta zaś byłyby prostsze i tańsze, niż elektryki.

              • 1 2

              • (1)

                a nie mozna bezposrednio naladowac auta elektrycznego?

                • 0 0

              • Jak na razie, to nie mamy ani zasobów, ani sieci przesyłowych, które by to wytrzymały przy większej skali. Samochód z wielką baterią naprawdę nie jest najtańszym i najlepszym rozwiązaniem.

                • 0 0

              • "szkody wywołane wydobywaniem i przetwórstwem ropy naftowej"

                tyle że te szkody wyrażone przez zł lub dol. są dość enigmatyczne, jak koszty palenia papierosów. Paliwa klasyczne powinny być obłożone podatkiem ekologicznym, aby pokrywać te straty i aby uczciwie konkurować z wodorem. Ale które biedne państwo UE poprze taki pomysł?

                • 0 0

          • (13)

            Do wyprodukowania 1 kg wodoru potrzeba około 9 l wody i około 50 kWh energii elektrycznej.Z 1 kg wodoru ogniwo paliwowe jest w stanie wyprodukować około 16 kWh energii elektrycznej

            • 4 0

            • czyli 34 kWh idzie w gwizdek (7)

              czyż nie? Więc jaki jest sens?

              • 2 1

              • (6)

                W obecnie stosowanych silnikach spalinowych w gwizdek idzie prawie 90%, a od lat to robimy. Jaki jest sens?

                • 3 1

              • koń Cię poniósł Kolego (4)

                efektywność współczesnego silnika spalinowego sięga 70%. A pamiętaj, że z uwagi na właściwości wodoru jego dystrybucja będzie dużo kosztowniejsza niż benzyny. Ropy mamy na dwa stulecia spokojnie. Mamy czas na dopracowanie optymalnej technologii

                • 1 3

              • (1)

                Przede wszystkim nie potrzebujemy ropy i mamy już technologie produkcji syntetycznego paliwa. Do tego EKO bo w procesie produkcji "zużywa sie" co2... nie musimy zmieniać większości silników, systemu dystrybucji ani stacji benzynowych... ale co to tam. Zbudujmy wszystko od zera to na bank super hiper ekologiczne... poprosze zehy ktoś policzył ślad węglowy samej produkcji szybkich ładowarek... I ile musimy ich postawić.. To się wszystko kupy nie trzyma. Tu tylko polityka się liczy.

                • 3 1

              • masz rację, ale nie do końca

                Koszt produkcji paliwa syntetycznego może być jakimś tam zagadnieniem. Na dzień dzisiejszy jest dużo wyższy niż paliwa bazującego na ropie. Ale kto wie - może da się to na tyle zoptymalizować, żeby się mniej więcej zrównało.

                • 0 3

              • w przypadku paliwa wodorowego to powyżej 90%

                • 0 0

              • Nie piszę o efektywności silnika spalinowego, i nie, nie jest taka, osiągnięcie w realnych warunkach 40-50% to już niezły wynik, a silnik elektryczny stosowany w samochodach wodorowych będzie bardziej wydajny. Ale, ale, to kolega sam zaczął liczyć, jakie są straty energii na produkcji wodoru. Straty na wydobyciu i przetwórstwie ropy naftowej są niższe, ale nie jakoś znacząco. Jeśli chcesz to porównać, to uwzględnij to, co uwzględniłeś przy produkcji wodoru, bo na razie porównujesz śliwki z krowami.

                • 1 0

              • 90% w gwizdek szło w silnikach parowych...

                • 0 0

            • I na tych 16 KWh przejezdza sie 600 km, czyli na okolo 2 litrach benzyny w przeliczeniu (1)

              • 0 4

              • Maksymalnie 100km

                Ale w praktyce około 65km

                • 0 0

            • (1)

              jeszcze dodaj ile enrgii idzie na przechowywanie i transport sprezonego wodoru

              • 0 0

              • Transport i przechowywanie paliwa odbywa się, jak mniemam, bezkosztowo?

                • 0 0

            • czyli sprawność ok. 30% a potem jeszcze sprawność napędu?

              • 0 0

          • taaa, z energii elektrycznej :D

            • 0 0

      • (1)

        Do końca 2023 roku Duńczycy powinni mieć na terenie swojego kraju 19 stacji ładowania wodoru. Ale nie będą mieć. Operator tychże stacji, firma Everfuel, postanowiła, że nie będzie dopłacać do interesu, bo ich utrzymanie się nie opłaca. Koszty okazały się za duże, liczba klientów zbyt znikoma, ponieważ masową produkcją samochodów z wodorowymi ogniwami paliwowymi chwilowo nie zajmują się nawet producenci. W Danii zarejestrowano obecnie 136 pojazdów FCEV.

        • 1 0

        • nikt nie chce ich produkowac. Od lat 80tych sa ciekawostka ale nic z tego nie ma

          • 0 0

    • to bardzo ciekawe co piszesz

      Mam tylko takie małe pytanko - skąd weźmiesz wodór do tych ogniw?

      • 2 1

    • byle nie Orlen (2)

      Każdy, byle nie oni.
      Dość.
      I żadne tanio nie będzie, nie pamiętasz, jak Cię kroili na cenach paliw??!

      • 3 2

      • No tak kroili ale za granicą gdzie sprzedają drożej. (1)

        • 0 5

        • Naprawde nie kumasz jak wycyckali nas przez prawie pół roku na cenie paliwa? Napychakac sobie kieszenie zamiast zasilać budżet. Wy wyznawcy szeregowego prezesa jesteście aż tak słabo myślący ze łykacie wszystko co wam klepią w tvp? Skoro cena spadała już od wakacji a wiadomo było ze trzeba przywrócić vat to trzebabylo zrobić to od razu . Nawet z zaskoczenia. A nie czekać do stycznia gdzie w cenie po pierwsze nie było vatu więc firmy transportowe nie mogły go odliczyć. A ta kwota która miała być vatem była marzą Orlenu. A nawet więcej bo dziś wiemy że orlen nie obniżał cen nawet jak ceny ma rynku mocno spadły. Nawet jak by kosztowało tyle samo to vat trafiłby do budżetu, czyli wrocil do nas a nie windował wynik Orlenu zapewniając finansowanie wszystkich partyjnych potrzeb... wmawianie ze dzięki temu nie podrożało to kpina z inteligencji ludzi. Czyli mogłeś płacić przez 5miesiecy dużo mniej a 1stycznia byłaby podwyżka. A tak 1 stycznia kosztuje tyle samo ale nie płaciłem mniej przez kilka miesięcy (I nie odliczyłem VATu). Oh wielka jest logika naszego rządu...

          • 2 1

    • pod kazdyw wzgledem gorsze

      wodor sie tylko nadaje jako magazyn energi. Jak te 175kg wodoru strzeli to bedzie krater na kilkadziesiat metrow tak jak to mialo miejsce w Norwegii jak wywalilo stacje wodoru.

      • 0 0

    • Chiny nie po to tanio produkują, aby Polska je produkowała u siebie i jednak drożej

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jacek Kajut

Z wykształcenia inżynier elektryk, zbudował i rozwija jedną z najsilniejszych marek branży komunikacji elektronicznej w Polsce i Europie. Założona w 1988 r. firma VECTOR jest europejskim dostawcą rozwiązań dla dynamicznie rozwijającej się branży telekomunikacyjnej, oferuje zaawansowane systemy wykorzystywane w sieciach stacjonarnych i mobilnych. Firma specjalizuje się w integracji oraz produkcji rozwiązań, które pozwalają operatorom sieci świadczyć usługi multimedialne, takie jak telewizja...

Najczęściej czytane