• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy płatny parking dla ciężarówek, ale to nie port na nim zarabia

Maciej Naskręt
28 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Nowy parking dla ciężarówek przy Trasie Sucharskiego.
  • Nowy parking dla ciężarówek przy Trasie Sucharskiego.
  • Nowy parking dla ciężarówek przy Trasie Sucharskiego.
  • Nowy parking dla ciężarówek przy Trasie Sucharskiego.
  • Nowy parking dla ciężarówek przy Trasie Sucharskiego.
  • Nowy parking dla ciężarówek przy Trasie Sucharskiego.
  • Nowy parking dla ciężarówek przy Trasie Sucharskiego.
  • Nowy parking dla ciężarówek przy Trasie Sucharskiego.

Czy w gdańskim porcie zaczną powstawać prywatne parkingi dla ciężarówek? Niedawno został uruchomiony pierwszy płatny parking przy Trasie Sucharskiego. zobacz na mapie Gdańska Choć za godzinę postoju kierowca ciężarówki musi tam zapłacić 3,5 zł, chętnych nie brakuje.



Czy w porcie powinny powstać płatne parkingi dla ciężarówek?

Gdański port od półtora roku zmaga się z problemem ciężarówek stojących w kolejce po ładunki. Zamiast sprawnie wjechać i wyjechać z terenu terminala, pojazdy blokują miejskie drogi w oczekiwaniu na załadunek. Z tego powodu cierpią nie tylko inni zmotoryzowani, ale i kierowcy ciężarówek, którzy są pozbawieni możliwości parkowania w cywilizowanych warunkach.

Problem rozwiązałby buforowy parking, na którym kierowcy mogliby bezpiecznie czekać na swoją kolejkę po odbiór towaru z portu. Niestety, takie rozwiązanie w Gdańsku to melodia przyszłości. Ani zarząd portu, ani miasto Gdańsk, ani też spółka DCT, która zajmuje się przeładunkiem kontenerów ze statków na samochody, nie są zainteresowane budową parkingu na kilkaset ciężarówek przy ul. Kontenerowej zobacz na mapie Gdańska.

Władze Gdańska chciały nieco uspokoić kierowców i przygotowały tymczasowy parking przy ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska, który nie spotkał się jednak z aprobatą kierujących ciężarówkami. Chodziło im głównie o warunki na parkingu - m.in. brak toalet, oświetlenia i fatalną infrastrukturę drogową.

Czytaj też: Przeładunki rosną, a parkingów wciąż brak

3,5 zł/h za postój ciężarówki

Okazuje się jednak, że wokół portu mogą z powodzeniem funkcjonować prywatne parkingi. Niedawno przy Trasie Sucharskiego zaczął działać pierwszy z nich.

Lokalizacja parkingów dla kierowców ciężarówek jadących do gdańskiego portu. Lokalizacja parkingów dla kierowców ciężarówek jadących do gdańskiego portu.
Godzinny postój ciężarówki to wydatek 3,5 zł. Gdy ta zaparkuje tam z naczepą, kierowca musi zapłacić 4 zł. Doba parkowania kosztuje 30 zł. Zarządca obiektu umożliwia też właścicielom flot wykup miejsca postojowego na miesiąc za kwotę 270 zł. Wtedy mogą zatrzymywać się tam dowolne auta z danej floty. Przewoźnik otrzymuje specjalną kartę do wjazdu.

- Obecnie przygotowanych jest 39 miejsc postojowych dla ciężarówek, w tym 10 dla posiadaczy kart na abonament - mówi Krzysztof Kopeć z Grupy Lotos, która zorganizowała parking.
Teren wynajęła od Elektromontażu Gdańsk. Dotychczas stanowił on jedynie nieużytkowany plac manewrowy. Najemca zainwestował w infrastrukturę: wykonał nową nawierzchnię, ogrodzenie, a także oświetlenie. Wjazdu na teren parkingu strzegą bramki.

Na parkingu mogą zatrzymywać się też auta osobowe. Postój dla nich kosztuje 2,5 zł za godzinę, 15 zł za dobę i 85 zł za miesiąc.

Przewoźnicy: dobra inicjatywa, ale czekamy na inne rozwiązanie

Przedstawiciele kierowców, którzy domagają się parkingów buforowych przed gdańskim portem, a szczególnie przed terminalem DCT, oceniają inicjatywę pozytywnie.

- Każdy nowy parking w rejonie portu będzie przyjęty przez kierowców ciężarówek z dużym zainteresowaniem. Muszą oni przecież m.in. obowiązkowo odpocząć po prowadzeniu pojazdu. Jeśli na nowym parkingu jest dostęp do toalety, gastronomii i stacji paliw, to chętnych nie będzie brakowało - mówi Tomasz Rejek, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych.
Nowy parking jednak nie rozwiązuje ważnych problemów.

- W gdańskim porcie potrzebny jest parking buforowy dla kilkuset ciężarówek. Żadne kroki w tym celu jak dotąd nie zostały podjęte. Chodzi o to, by kierowcy nie stali w kolejkach na drogach, a czekali na prawo wjazdu po towar na parkingu - mówi Rejek.
Tymczasem przeładunki w porcie stale rosną, a kolejki nie maleją, nawet po niedawno wprowadzonej awizacji ciężarówek w terminalu DCT.

Miejsca

Opinie (112) 2 zablokowane

  • Chory kraj (1)

    Zamiast wspierać transport kolejowy (ekologiczny, tani i nie powodujący utrudnień dla ludzi) to inwestuje się w ciężki transport samochodowy. Przeładowane TIRy tworzą korki, zagrożenie oraz rozjeżdżają resztki dróg...
    Ale nie, czekaj, w tym wszystkim nie liczy się normalny człowiek płacący podatki tylko cebulowi biznesmeni często ze wsparciem partyjnym, posiadającym firmekę przewozową...

    • 13 13

    • Przestań płakać poczytaj statystyki ile koleją wywozi się towaru.W Takim DCT tygodniowo pociągami wyjeżdża prawie 4000 tys kontenerów!!!!! ile ciężarówek mniej?!

      • 2 1

  • DCT to jakaś porażka.....
    .... jedna nitka drogi wjazdowej i jedna w przeciwnym kierunku ......

    • 8 2

  • (4)

    czuli do krajów zachodnich takich jak Niemcy jeśli chodzi o parkingi dla ciezarowek jesteśmy 50 lat do tylu

    • 80 0

    • (1)

      My jesteśmy ze wszystkim 50 lat do tyłu !!!!!!! Infrastruktura leży, parkingi leżą, drogi rowerowe nie blokujące normalnych dróg leżą, przejścia niekolizyjne leżą. Tylko w budowie biurowców zajmujemy chyba 1 miejsce bo tych od cholery budują zapominając o całej reszcie!!!!

      • 3 12

      • Jedz do Grecji, nie tej turystycznej.

        • 5 2

    • miedzy niemcami a anglia

      50 lat za niemcami ale 50 przed anglikami. Tam to jest kołchoz i złodziejstwo.

      W Polsce infrastruktura do parkowania jest w miare dobra. Ale o kibel to sie nie doprosisz.

      • 2 2

    • Były nowe toalety ale kradliscie wszystko, od papieru po krany, syf straszny, nie szanujecie to nie spodziewajcie się że znowu coś dostaniecie.
      Odpowiedzialność zbiorowa. Sami siebie pilnujcie.

      • 17 5

  • Polacy powinni mieć za darmo.

    Płacić powinni kierowcy TIR.

    • 2 4

  • (4)

    trzy pięćdziesiąt to bardzo tanio

    • 57 14

    • (3)

      Zwłaszcza jak się jeździ po świecie. Tylko janusze narzekają jak mają płacić takie śmieszne kwoty za parkowanie swojego passeratti.

      • 29 5

      • rozumiem, że uwzględniłeś różnicę w sile nabywczej zarobków "na świecie" i w poorlandii? (2)

        • 9 9

        • (1)

          Hohoho, no faktycznie, majątek. Koszt trzech papierosów...

          • 10 3

          • he

            To tylko mały parking przy wyjeździe z wschodniej części portu. Pewnie parkują tam TIRowcy, którym się czas skończył i muszą się gdzieś zatrzymać. A co z setkami TIRów, które często stoją czekając na rozładunek w pozostałych częściach portu? Zamieszanie na Marynarki Polskiej rozwiązało by poszerzenie ul Handlowej o 1-2 pasy. Podobnie wzdłuż Trasy Sucharskiego, miejsca tam pełno. Niestety, pogody nie da się przewidzieć i zawsze takie problemy będą powstawać.

            • 5 0

  • tirowcy i tak wolą nocować w miejscach przeznaczonych do kontroli drogowej albo stać koło stacji na obszarze wyłączonym z ruchu.

    • 2 1

  • Hamburga leży nad Łabą do morza jest w prostej linii jakie 80 km. (1)

    • 10 0

    • Hamburga to taka miasta w Niemcu, gdzie jest porta?

      • 1 1

  • Skandal !

    Nic nas juz nie uratuje przed PiSem

    • 7 5

  • Należy promować przewozy koleją a nie śmierdzące i trujące ciężarówki (2)

    Kolej ma przyszłość

    • 56 35

    • (1)

      i na dworzec będziesz jeździł do Biedronki

      • 7 6

      • Ty pewnie nawet do Żabki na rogu jeździsz, jak na yanusha przystało.

        • 9 4

  • miastowe...

    Czyli "niedasię" to nie tylko w Gdyni...
    To, po prostu, cecha "władców much", zawodowych "przychodzących do pracy" czyli biuralistów.

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto...

Najczęściej czytane