• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Operator portowy, fundusz inwestycyjny i PFR kupują DCT

Robert Kiewlicz
19 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
W gdańskim terminalu DCT przeładowywanych jest ponad dwie trzecie wszystkich kontenerów trafiających do Polski oraz opuszczających kraj. W gdańskim terminalu DCT przeładowywanych jest ponad dwie trzecie wszystkich kontenerów trafiających do Polski oraz opuszczających kraj.

Operator portowy PSA i australijski IFM Global Infrastructure Fund przy udziale Polskiego Funduszu Rozwoju podpisały umowę wspólnego przejęcia 100 proc. udziałów w Deepwater Container Terminal Gdańsk. Oficjalnie kwota transakcji nie została podana do publicznej wiadomości. Wiadomo, że chodzi o ponad 5 mld zł. Zamknięcie transakcji wymaga jeszcze zatwierdzenia przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Sama transakcja została sfinansowana przy współpracy z konsorcjum ośmiu banków



Sprzedaż DCT to:

O tym, że australijski fundusz Macquarie poprzez Global Infrastructure Fund planuje sprzedaż udziałów w terminalu kontenerowym DCT pisaliśmy już w 2018 roku. Wówczas Fundusz wynajął dwóch doradców - Goldman Sachs i Clifford Chance - mających pomóc mu w znalezieniu nabywcy na udziały w gdańskim terminalu. Początkowo mówiło się, że transakcja może być zawarta już w grudniu 2018 roku. Negocjacje się jednak przeciągnęły.

- Jesteśmy dumni z roli, jaką odegraliśmy w rozwoju rosnącego sektora morskiego i logistycznego w Polsce dzięki naszej inwestycji w DCT Gdańsk. Bliska współpraca pomiędzy Macquarie, MTAA Super, AustralianSuper, Statewide Super i zespołem zarządzającym portem pozwoliła DCT Gdańsk stać się ważnym pomostem między Polską, a resztą świata. Pozostawiamy firmę w dobrej kondycji, przygotowaną do zaspokojenia potrzeb dynamicznie rozwijającego się regionu. Życzymy także nowym akcjonariuszom sukcesów w dalszym rozwoju DCT Gdańsk - powiedział Martin Stanley, globalny szef Macquarie Asset Management reprezentujący strony sprzedające.
Jak wynika z nieoficjalnych informacji wartość transakcji to ponad 5 mld zł. Paweł Borys, prezes PFR pytany przez dziennikarzy o finansowanie inwestycji odpowiedział, że w ramach transakcji jej uczestnicy współpracują z konsorcjum ośmiu banków, z którymi uzgodniono warunki finansowania długoterminowego. Wiadomo też, że Polski Fundusz Rozwoju przejął 30 proc. udziałów w terminalu. Reszta udziałów podzielona została pomiędzy dwóch pozostałych inwestorów.

Chińczycy i Australijczycy udziałowcami DCT



PSA (40 proc. udziałów w DCT) to globalny operator portowy będący w całości własnością Temasek Holdings (państwowy fundusz inwestycyjny Singapuru). Działa w 15 portach w dziewięciu krajach i zatrudnia ponad 33 tys. pracowników. W roku 2017 spółka obsłużyła 74,2 mln dwudziestostopowych kontenerów.

- DCT Gdańsk jest pierwszą inwestycją PSA w Europie Środkowo-Wschodniej. Wykorzystując naszą globalną sieć i wiedzę w tworzeniu wartości dla społeczności portowych i spedycyjnych, PSA będzie współpracować z liniami żeglugowymi, operatorami logistycznymi i właścicielami ładunków, aby dostarczyć bardziej wydajne, elastyczne i solidne rozwiązania dotyczące łańcucha dostaw dla regionu - powiedział Tan Chong Meng, Group CEO PSA International.

IFM Investors (30 proc. udziałów) to z kolei australijska spółka zarządzająca inwestycjami, należąca do 27 australijskich funduszy emerytalnych. Z portfelem 34 kapitałowych inwestycji infrastrukturalnych o łącznej wartości 32 mld euro IFM plasuje się na czwartym miejscu na świecie pod względem wielkości portfela infrastrukturalnego pod zarządzaniem. Łączne aktywa pod zarządzaniem IFM wynoszą ok. 70 mld euro.


DCT inwestuje w rozwój



W gdańskim terminalu DCT przeładowywanych jest ponad dwie trzecie wszystkich kontenerów trafiających do Polski oraz opuszczających kraj. Terminal, jako jedyny na Bałtyku, obsługuje przez cały rok największe kontenerowce na świecie - tzw. ULCV (Ultra Large Container Vessel), o pojemności do 21 tys. standardowych kontenerów dwudziestostopowych.

Dodatkowo w latach 2022-24 planowana jest w DCT Gdańsk budowa terminalu T3. Szacowane nakłady inwestycyjne na tę inwestycję do roku 2025 to ok. 350-400 mln euro. Dodatkowo przewiduje się ok. 200 mln euro innych inwestycji rozwojowych w tym okresie.

Opinie (163) 6 zablokowanych

  • Trzymam kciuki za rozwój firm w Gdańsku (4)

    • 71 5

    • Super ze firmy się rozwijają w Gdańsku może znajdzie się sponsor dla hokeistow Mha Automatyki potrzebują wsparcia a to reklama dla Firm z Gdańska pomyślcie

      • 8 9

    • Gdynia w ruinie:(

      • 4 10

    • Szkoda tylko, że musiała wygrać oferta z rządowym PFRem...
      Trzeba bylo brać Arabów albo Chińczyków, to byśmy mieli wielokrotnie większe inwestycje w krótszym czasie.

      • 2 4

    • Będzie

      Redukcja w zatrudnieniu ...

      • 3 0

  • (4)

    Co mogę powiedzieć jako pracownik? Mam nadzieje, ze nowy właściciel będzie poważnie traktował zarówno interes firmy jako calosci, jak i interes każdego pracownika. Szacunek to podstawa - nawet jeśli trudno o to w tzw „biznesie”. A patrząc nieco szerzej - oby port się jak najlepiej rozwijał tak, aby Polska czerpała z tego jak najwiecej korzyści.

    • 113 5

    • nowy właściciel wydaje kasę na DCT

      po to by ta kasa jak najszybciej mu się zwróciła, resztę dopowiedz sobie sam....

      • 22 3

    • (1)

      Ciesz się, że to nie trafia w ręce państwowe czyli w szwagra ciotki brata kogoś z PiS, bo bankructwo byłoby blisko.

      • 13 6

      • Bankructwo to teraz będzie blisko....niestety Polacy potrafią zrujnować nawet nawet najlepiej prosperujacy biznes na świecie.... Przykre ale prawdziwe....

        • 7 3

    • Konsorcjum 8 banków ma cię głęboko w d…

      • 3 0

  • (8)

    I na Westerplatte jeszcze będzie Centralny Port w przyszłości?
    To fajnie :) Gdańsk będzie jak Shanghai ;
    Ceny mieszkań znów +30% . Oby płaca za pracę nadążyła.

    • 56 15

    • (5)

      Z tym portem centralnym to spokojnie. Pis jeszcze niczego mądrego nie zbudował, a raczej odwrotnie

      • 31 11

      • To nie jest pisowski projekt (4)

        • 7 4

        • (3)

          A czyj?

          • 2 2

          • Koncepcja portu centralnego powstała w czasach PO. (2)

            Poszukaj starych artykułów, m.in. na tym portalu. I chwała PO za to, że taka koncepcja powstała, a PiS-owi że zamierza ją zrealizować. To epokowa inwestycja, która przyniesie ogromne korzyści dla Polski i Pomorza.

            • 5 10

            • Czy minusujący mogą przedstawić argumenty przemawiające przeciwko budowie portu zewnętrznego w Gdańsku?

              Będę wdzięczny za merytoryczną dyskusję.

              • 5 4

            • warianty takiego portu były opracowywane w latach 70

              Wtedy gdy powstawał Port Północny.
              Jednym takich z pomysłów było zasypanie Zatoki Puckiej i budowa gwiażdzistego terminala na środku zatoki. Nie było na to kasy, środków, umiejętności i czasu.
              Ale pomysł i zarys realizacji był.
              Więc nie jest to pomysł współczesnych ale, jak wiele z działań na terenie Gdańska, wyciągnięte z szuflady. I najczęściej spie*rzone, jak np. Słowackiego czy "rozgrabione" rezerwy komunikacyjne...
              Centralizm już przeżyliśmy i wiemy czym pachnie. Darciem "kołdry" na molochy. Region właśnie bardzo to odczuwa.

              • 5 2

    • Może +500% od razu deklu jeden

      • 4 8

    • jak na razie

      to pis to odkupił, bo zarzadzać

      • 6 0

  • jupiiiii (3)

    Tylko się cieszyć, że praca jest. W dodatku umowa o pracę i wszystkie składki oplacone.
    Juz w dct pracuje ok 1200osob a po rozbudowie podejrzewam ok 2000

    • 27 33

    • Zatrudnionych jest niecale 1000 osób

      • 19 2

    • O co podejrzewasz 2000 osób ?

      • 4 0

    • Mogą

      Zacząć się redukcje w zatrudnieniu

      • 3 0

  • A jak zarobki ? (3)

    Na informatyka powiedziałem 10K brutto to wszyscy oczy robili jak 5 zł

    • 24 8

    • Zależy jakiego informatyka, czy przełączasz kabelki czy programujesz.
      Domyślam się że aplikowałeś na to pierwsze, a różnica jest zasadnicza.

      • 23 4

    • (1)

      2 razy tyle krzyknęłęs co na start daja

      • 5 3

      • Takich jak Pan szukamy do pracy jest Pan idealnym kandydatem czy mógł by się odezwać na e mail w sprawie pracy? Napewno cos znajdę dla Pana za to wynagrodzenie

        • 12 0

  • (2)

    Operator portowy, fundusz inwestycyjny i PFR kupują DCT

    a ile proc. ma PFR?

    • 7 11

    • 30%

      30% wyraźnie jest napisane. Wystarczy przeczytac artykuł.. ;-)

      • 23 1

    • 100% ma konsorcjum 8 banków

      • 1 0

  • Przykro mi (8)

    Ten terminal jest kształtowany od pewnego czasu pod pełną automatyzację. Także w niedalekiej przyszłości wszyscy spotkamy się w pośredniaku.

    • 37 24

    • (5)

      To nieprawda. Nie ma większych szans na automatyczne ciągniki wewnętrznie, suwnice placowe i nabrzezowe sa i będą w najbliższych latach na pewno obsługiwane przez operatorów. Nie ma wiec mowy o pełnej automatyzacji.

      • 6 12

      • (2)

        Właśnie że jest, automatyzacja jest nieunikniona.

        • 10 6

        • (1)

          Zgadzam się!
          Takie będą wymogi rynku aby zautomatyzowac terminale oceaniczne

          • 14 1

          • Wszystkie, a nie tylko oceaniczne

            • 2 0

      • (1)

        A czemu na T2 jest kostka? Żeby w przyszłości móc ją zdjąć i położyć kable czujniki itp. dla sprzętu samojezdnego. A po wybudowaniu T3 stopniowo zamykać T1 po części żeby zerwć nawierzchnię i zrobić to samo..

        • 3 3

        • kostka vs beton

          Ty z tą kostką tak poważnie? Kostka z punktu widzenia inwestora i późniejszego użytkownika jest dużo tańsza i łatwiejsza w utrzymaniu, na T1 keja i wszystkie drogi sa z betonu ze zbrojeniem rozproszonyn, każda dziura która była w betonowych placach była wypełniona kostką, dlaczego? Bo taniej i szybciej :) Pamiętam jak zalewali place i budowali "trójkąt" na t1 położenie odpowiedniego betonu jest dużo bardziej skomplikowane i dużo bardziej kosztowne, w kostce zrobi się dziura lub zapadlina 2dni i nie ma po niej śladu, z betonem na t1 są problemy od zawsze i nigdy nawierzchnia nie jest naprawiana betonem. Kostkę łatwiej reperowac.

          • 6 0

    • Za mało miejsca na automatyczne systemy , sprzęt itd.Janusze są tansi

      • 6 5

    • Od zarania dziejów słychać, ze roboty nas wysadzą ze stanowisk

      A tak naprawdę, powodują tylko przesunięcie ludzi na inne stanowiska, bo robot wymaga nadzoru, a rozwój portu wymaga coraz więcej maszyn. Pełna automatyzacja to może tak za 10-15 lat, a do tego czasu port rozbuduje się o T3 i T4, a ilość zatrudnionych się zwiększy.

      Maszyny wchodzą głównie tam, gdzie praca ludzka jest zbyt niebezpieczna, lub zbyt droga.
      Prędzej dojdzie do większego wspomagania ludzi maszynami niż pełna automatyzacja. Czyli będzie mniej na oko, a więcej naprowadzania maszynowego.

      • 3 2

  • (2)

    Brakuje kluczowej informacji:
    PFR 30%;
    PSA 40%;
    IFM 30%.
    Ci co to wiedzieli to wczoraj to wzbogacili się na akcjach

    • 13 9

    • Co bys kupił / sprzedał gdybyś wiedział?

      Może 4 puste kontenery.

      • 1 1

    • ja wiedziałem...

      ... ale w portfelu nic się nie zmieniło... :-(

      • 0 0

  • australijczycy zarobili w Gdańsku (1)

    • 26 1

    • Inwestujesz,zarabiasz,sprzedajesz

      Pierwszy rok ekonomii w szkole średniej.....

      • 6 2

  • (5)

    Może ktos napisać zarobki i warunki pracy na normalnym stanowisku?

    • 14 9

    • wszyscy dostaja srednia krajowa: 4,8 tys. (1)

      • 3 5

      • Dobry żart

        • 4 0

    • Narmalne stanowisko ??? (2)

      Zależy co rozumiesz za normalne stanowisko jezeli mowa o najniszym stanowisku to nie poszalejesz ale już kierowca ciagnika wewnetrzngo lub operator suwnicy na placu lub wózków nie maja powodów do wielkich narzekań.
      Napisze tak 3600 na reke to jest minimum zawsze

      • 0 3

      • No za 200godz pracy dodaj.

        • 2 1

      • Starszy operator suwnicy 4840 brutto. Taka płaca po 10 latach pracy. Także szału nie ma panie i panowie. Dodam, że praca do lekkich nie należy.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Witek

MBA, ACCA, biegły rewident, Partner Spółki Rewit Księgowi i Biegli Rewidenci, od listopada 2013...

Najczęściej czytane