• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Punkt tankowania wodoru. Inwestycja za 10 mln euro

erka
6 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Pierwsze dwa punkty tankowania wodoru powstaną w Gdańsku oraz w Warszawie do końca 2021 roku. Pierwsze dwa punkty tankowania wodoru powstaną w Gdańsku oraz w Warszawie do końca 2021 roku.

Do końca 2021 roku ma działać w Gdańsku pierwszy punkt tankowania wodoru. Będzie to jedna z dwóch tego typu instalacji w Polsce, jakie chce wybudować Lotos. Druga powstanie w Warszawie. Wodór będzie można zatankować w bezpośrednim sąsiedztwie gdańskiej rafinerii.



Zanim pojawią się punkty tankowania wodoru, na terenie rafinerii w Gdańsku powstanie instalacja do jego oczyszczania oraz stacja sprzedaży i dystrybucji tego paliwa. Do zasilania ogniw wodorowych napędzających silnik elektryczny potrzebny jest wodór o bardzo wysokiej czystości (99,999 proc.). Taki rodzaj czystego paliwa zapewni daleki zasięg pojazdu (450 km) bez konieczności dodatkowego tankowania wodoru na trasie pomiędzy stolicą Polski a rafinerią w Gdańsku. Ograniczy też koszty inwestowania w dodatkową infrastrukturę sieci elektroenergetycznych.

Nowe instalacje za 10 mln euro



Oba stanowiska razem z instalacją do oczyszczania i dystrybucji wodoru tworzą projekt Pure H2, który w 20 proc. będzie opłacany ze środków unijnych. Umowa na finansowanie inwestycji wartej 10 mln euro zostało podpisane podczas Szczytu Klimatycznego COP24 w Katowicach.

- Wodór niesie ze sobą istotny potencjał ograniczenia emisji CO2 w transporcie, zwłaszcza że technologia ta będzie rozwijana w pierwszej kolejności w oparciu o transport publiczny - podkreśla Patryk Demski, wiceprezes zarządu ds. inwestycji i innowacji. - Grupa Lotos realizuje inwestycje infrastrukturalne, pozwalające na szersze zastosowanie paliw alternatywnych. Spółka współpracuje też z samorządami. W tym roku podpisano z Gdynią oraz Wejherowem listy intencyjne w sprawie dostaw wodoru do napędu autobusów miejskich.


Wodór nie tylko dla potrzeb transportu



Rafineria w Gdańsku produkuje obecnie około 13 ton wodoru na godzinę, a po zakończeniu budowy Projektu EFRA będzie to ponad 16,5 t/h. Przeciętny pojazd osobowy zużywa 1 kg wodoru na 100 km. Natomiast autobus wodorowy zużywa w ciągu roku taką ilość wodoru, jaką instalacje Grupy Lotos produkują w ciągu godziny.

Oczyszczony wodór może być wykorzystywany nie tylko w transporcie drogowym, ale także przemyśle informatycznym, medycynie czy przemyśle spożywczym. Póki co tak czysty wodór musi być importowany, dlatego jego powszechne użycie jest dość ograniczone.
erka

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (52) 1 zablokowana

  • w wodzie jest sporo wodoru

    Inwestycja w zbiorniki wody?

    • 0 0

  • Wodór to jest przyszłość a nie żadne silniki hybrydowe lub elektryczne (1)

    Które wymagają dużej baterii

    • 22 4

    • O ile spadnie cena jego produkcji:)

      • 0 0

  • Ile mamy w Gdańsku aut zasilanych wodorem? (7)

    • 15 30

    • (2)

      od czegoś trzeba zacząć, dziwne żeby były pojazdy bez możliwości tankowania

      • 29 3

      • Ja do takiego autobusu za żadne skarby świata bym nie wsiadł (1)

        Toż to bąba wodorowa na kółkach! Wy wiecie co to jest bąba wodorowa??? To coś gorszego niż ta w Hiroszimie i Nagasace. Tam były zwykłe atomowe a tu chcą nam zafundować wodorowa!!!
        Ludzie! Protestujmy! Tylko Polski wengiel! Mamy zasoby na 200 lat! A lobby niemieckie i żydowskie chcę nam to odebrać i wciskać swoje Eko oszołomstwo!

        • 4 6

        • Prawdę gada, ku chwale ojczyzny towarzyszu:) !!!

          Bo przecież to nieprawda, co pisza pro-niemieckie media, że z powodu smogu ciężko choruje lub umiera u nas kilka tysięcy osób rocznie. Najważniejsze, że możemy dotować to nasze narodowe czarne złoto bez końca, ku chwale wielkiego Prezesa!!!

          • 1 1

    • Ile mamy w Gdańsku aut zasilanych wodorem?

      456 milionów aut oraz cały czas przybywa

      • 2 2

    • skonczy sie jak z cng

      • 6 2

    • Co najmniej tyle samo ile...

      stacji tankowania wodoru. Nikt przy zdrowych zmysłach przecież nie kupi pojazdu, którego nie będzie mógł zatankować.

      • 8 2

    • A skad maja byc auta skoro nie ma gdzie ich tankowac?

      • 20 1

  • i to jest początek dobrego kierunku (2)

    niestety pojazdy elektryczne-akumulatorowe to ślepa uliczka

    • 53 6

    • (1)

      Ty jesteś elektryk? Ogniwa wodorowe to zupełnie inna bajka produkują energię z wodoru do atmosfery oddając czystą wodę i to jest właśnie właściwa uliczka bo energię i to czystą wytwarzają same nie potrzebne do tego elektrownie. Sam odpad wodorowy w rafinerii na poziomie 16,5 t/h wystarczy do zasilenia ponad 30 tysięcy samochodów rocznie przy założeniu przebiegu na poziomie 20 tyś. km

      • 0 3

      • Nie do końca tak jest pięknie jak piszą

        Jaki odpad wodorowy... te 16,5t to jest produkcja wodoru w rafinerii, który w dużym stopniu wykorzystywany jest w procesach przerobu ropy naftowej. Tu mówi się tylko o czystości wodoru, a niech ktoś powie ile trzeba zużyć gazu ziemnego, by ten wodór wyprodukować. Nie do końca jest tak czysto jak i ekologicznie zasilając pojazdy. Owszem mając już wodór podczas jego spalania do atmosfery trafia tylko para wodna, ale co dzieje się podczas produkcji wodoru... pozdrawiam

        • 0 0

  • Jo

    No tak tu super inwestycje ( spółka skarbu państwa) a sprzedadzą Orlenowi z całą infrastruktura tylko dlatego żeby tu nie było wpływu podatku do miasta. Masakra

    • 0 0

  • a wyngiel? (1)

    gdzie punkty ładowania wyngla? nie będzie wincyj wincyj wyngla na 200 lat?

    • 7 0

    • Mówi się „wungiel”...

      • 0 0

  • Nadymam sobie balonik...Albo zeppelina.

    • 1 0

  • dobra droga

    Bardzo dobrze, że i u nas będą stacje wodorowe. Taka mirai sprawdza się zagranicą to i u nas miałaby wzięcie. Będą stacje pojawią się też wodorowe elektryki

    • 3 1

  • (3)

    Chętnie przerzuciłabym się na ekologiczne auto, ale póki co, jest to nierealne. Ceny kosmiczne, a potem nie byłoby gdzie ładować, a żeby dojechać gdzieś dalej, to w drodze znów kilkugodzinny postój na ładowanie (i znów, gdzie?).
    Dlatego czekam z niecierpliwością na rozwój biznesu w tym kierunku.

    • 21 0

    • Jakie kilka godzin ladowania elektryka? (1)

      Na szybkim ladowaniu nabijasz do 80% w 15-20 minut.

      • 1 1

      • idiot?

        • 1 0

    • Pięć kilo wodoru psikasz w dwie minuty. 250 złotych i 500 km zasięgu. Może cena spadnie, bo trochu drogo. A modeli będzie więcej. Toyota ma wstawiać silniki do szerszej gamy niż tylko do mirai.

      • 3 1

  • I to jest naprawdę dobra wiadomość!

    a nie jakieś tam śmieszne zabawki - elektryki na bateryjki.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Halbryt

Odpowiedzialny za wytyczanie kierunków rozwoju SESCOM, określanie zadań strategicznych oraz koordynację działalności poszczególnych pionów organizacyjnych. Magister Inżynier Nauk Technicznych na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej. Certyfikowany Project Manager Stowarzyszenia Project Management Polska, Prezes Zarządu Bałtyckiego Centrum Transferu Technologii SA i Wiceprezes Zarządu Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza.

Najczęściej czytane