• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Platforma "Petrobaltic" gotowa i poświęcona

Wioletta Kakowska-Mehring
27 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Prace nad przebudową platformy w Gdańskiej Stoczni Remontowa trwały dwa lata.
  • Uroczystość celebrował abp Sławoj Leszek Głódź.
  • Władze centralne reprezentował Jarosław Sellin, wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego.
  • Prace nad przebudową platformy w Gdańskiej Stoczni Remontowa trwały dwa lata.
  • Piotr Soyka, prezes grupy kapitałowej Remontowa Holding.
  • Po ukończeniu przebudowy platforma "Petrobaltic" trafi  na bałtyckie złoże B8.
  • Uroczystość celebrował abp Sławoj Leszek Głódź.
  • Prace nad przebudową platformy w Gdańskiej Stoczni Remontowa trwały dwa lata.
  • Jarosław Sellin, wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego oraz Piotr Soyka, prezes grupy kapitałowej Remontowa Holding.

Platforma "Petrobaltic" po trwającej pięć lat przebudowie w końcu szykuje się do wyjścia w morze na złoże B. Właśnie odbyła się uroczystość poświęcenia jednostki. Opóźnienia, zmiany wykonawców, kolejne przetargi, w końcu skierowanie sprawy do prokuratury - czas remontu był bardzo burzliwy.



Po ukończeniu przebudowy platforma "Petrobaltic" trafi na bałtyckie złoże B8 i przejmie prace związane z pełnym zagospodarowaniem złoża i uruchomieniem docelowej produkcji.

- Projekt ma długą i skomplikowaną historię sięgającą 2015 roku. Po dość trudnej pierwszej fazie, platforma Petrobaltic znalazła się w dobrych rękach. W październiku 2017 roku została przeholowana do Gdańskiej Stoczni Remontowa, gdzie dzięki dobrej współpracy i zaangażowaniu wielu ekspertów z wielu dziedzin oraz z zachowaniem wysokich standardów BHP z sukcesem zakończyliśmy zakres prac stoczniowych. To wszystko to efekt pracy zespołowej z nastawieniem na cel, który udało nam się wspólnie osiągnąć. Przed nami "godzina prawdy" - posadowienie jednostki na złożu B8, prace na morzu, rozruchy, uruchomienie zainstalowanych na platformie systemów oraz efektywne zakończenie zagospodarowania złoża B8 - powiedział Grzegorz Strzelczyk, prezes zarządu Lotos Petrobaltic.

Burzliwa historia remontu platformy



Pierwszą umowę na przebudowę platformy "Petrobaltic" podpisano pod koniec października 2014 roku. Zająć się nią miały: Energomontaż - Północ Gdynia, Stocznia Remontowa Nauta i stocznia Crist związane z Grupą MARS. Nim prace na platformie na dobre się rozpoczęły, zamawiający, czyli Lotos, wycofał się z umowy. Oficjalnie chodziło o dołujący kurs ropy naftowej, w związku z czym Lotos musiał znacznie ograniczyć prace dotyczące przebudowy platformy. Szacowane koszty przebudowy zmniejszyły się o kilkadziesiąt procent.

Katalog firm z Trójmiasta



Ogłoszono więc drugi przetarg i pod koniec kwietnia 2015 roku wybrano ponownie ofertę złożoną przez konsorcjum spółek z Grupy MARS: Energomontaż-Północ Gdynia i Stocznia Remontowa Nauta. Druga oferta została złożona przez spółkę Crist SA. Kolejnym etapem miało być zawarcie umowy z wybranym wykonawcą, które planowane było na 30 kwietnia 2015 roku. Terminów tych jednak nie dotrzymano. Umowa podpisana została 23 czerwca 2015 roku, jednak mogła wejść w życie dopiero po spełnieniu przez Lotos warunków dotyczących uruchomienia finansowania. Co się nie udało.

W trzecim przetargu, w lutym 2016 roku, wystartowała tylko jedna firma - Gdańska Stocznia Remontowa. Lotos odrzucił jednak tę ofertę i unieważnił postępowanie, ponieważ GSR odmówiła zaakceptowania harmonogramu płatności przedstawionego przez Lotos. Po upływie terminu złożono też jeszcze jedną ofertę - stoczni Crist. Ostatecznie po trzech nieudanych przetargach i licznych zmianach dotyczących zakresu prac przebudowa platformy ruszyła w kwietniu 2016 roku, a kontrakt trafił do stoczni Nauta. W październiku 2017 roku przerwano jednak prace a platforma została odholowana do konkurencji - Gdańskiej Stoczni Remontowa.

Po zmianie zarządu spółki Petrobaltic nowe władze postanowiły znaleźć winnych kłopotliwej przebudowy. Sprawa trafiła do prokuratury.

Szczęśliwy finał w Gdańskiej Stoczni Remontowa



Po niespełna dwóch latach intensywnych prac w zakresie kompletności mechanicznej realizowanych przez spółkę Petrobaltic wraz z Gdańską Stocznią Remontowa oraz testowaniem i przygotowaniem do rozruchów systemów ogólnookrętowych i produkcyjnych, jednostka stoi przygotowywana w stoczni.

- Mamy ogromne doświadczenie w przebudowach i modernizacjach platform dla morskiego sektora wydobycia ropy i gazu. Już w początkach lat 90. Gdańska Stocznia Remontowa uczestniczyła w projekcie budowy wielkiej platformy stałej Hibernia, a w 2000 roku jako pierwsza wpłynęła do nas amerykańska platforma wiertnicza. Od tamtej pory zmodernizowaliśmy lub przebudowaliśmy kilkanaście platform różnego typu - wiertnicze, techniczne, produkcyjne, hotelowe, samopodnośne i półzanurzalne dla największych światowych koncernów naftowych - niestety nie polskich. Tym bardziej cieszę się, że po latach także polski armator skorzystał z naszej wiedzy i doświadczenia w tej dziedzinie - powiedział Piotr Soyka, prezes grupy kapitałowej Remontowa Holding, do której należy Gdańska Stocznia Remontowa.
Przebudowa platformy wiertniczej na Centrum Produkcyjne to duży i skomplikowany projekt. Kluczową dla całego przedsięwzięcia była operacja nasuwania i montażu na pokładzie platformy czterech potężnych modułów o wadze kilkuset ton każdy - systemu separacji ropy naftowej, systemu sprężania i eksportu gazu, systemu zatłaczania wody do złoża oraz systemu energetycznego, którego sercem jest turbogenerator wykorzystujący odseparowany gaz jako paliwo do zasilania platformy. Kolejnym elementem był montaż podpory pod moduł mieszkalny oraz spalarki gazów, czyli flary. Następnie kanałem portowym, przy użyciu barek, z ogromną precyzją przetransportowano moduł mieszkalny z lądowiskiem dla śmigłowców o wadze ok. 550 ton. Równie skomplikowaną operacją było posadowienie potem modułu na platformie.

Miejsca

Opinie (174) ponad 20 zablokowanych

  • Pan Czajkowski jak syn Marnotrawny (2)

    • 29 1

    • Taaa

      Czajkowski to chryste panie na gumowym bananie

      • 1 0

    • Ten to nie żle lodów nakręcił..... najpierw w Remontowej a teraz w Petrobalticu....

      • 12 2

  • Na zdjęciu w środku to jakiś wielki sportowiec jest (3)

    Bo purpurowy pas to chyba dużo w judo albo karate. Nie znam się, ale robi wrażenie.

    • 40 4

    • Ten akurat to lekkoatleta. (1)

      4x100 bez zagrychy.

      • 22 1

      • Super!

        • 0 0

    • Ta dyscyplina nazywa się nieumiarkowanie w jedzeniu i piciu.

      • 19 1

  • Cywilizacyjna tragedia narodu (1)

    Czy to się dzieje naprawdę, czy ja tylko śnię, że żyję w scenariuszu jakiejś tragikomedii? Stały aktywny udział religijnych pasibrzuchów w oficjalnych wydarzeniach państwowych w świeckim państwie europejskim w XXI wieku jest tak kuriozalny i kompromitujący Polaków, że to jest wprost trudne do rozumowego zarejestrowania, a co dopiero zaakceptowania przez normalnego człowieka.

    • 48 7

    • Jakie świeckie państwo masz na myśli? Bo Polska póki co jest państwem wyznaniowym (od jakichś 30 lat), m. in dzięki SLD (nie mylić z lewicą).

      • 0 0

  • Konieczna pilna analiza!

    Wyjście w morze platformy bez ukończenia systemów oraz rozruchu mechanicznego spowoduje wzrost kosztów operacyjnych o ponad 30%...ograniczona baza hotelowa dla specjalistów znacznie wydłuży projekt, wciąż istniejące ryzyko odłączenia zaglowiczen może skutkować koniecznością istotnych zmian w zagospodarowaniu.Konieczna jest analiza specjalistyczna i program zakończenia przebudowy i rozruchu a nie pogoń za pseudo sukcesem .Panowie GS oraz SS ...porazka

    • 2 1

  • Opinia wyróżniona

    Jedno mnie dziwi.. (7)

    Zawsze się zastanawiam jak to jest: przecież każdy wie że najlepiej przebuduje Remontowa, a jeśli coś zbudować to Remontowa Shipbuilding... ( wiem zaraz napiszecie nie dotrzymuje terminów itp) ale zobaczcie platformę oddali.. kormoran zbudowany... A inne stocznie -- szkoda gadać..

    • 86 23

    • Masz racje (3)

      ale zobacz jak wygląda kadłub Kormorana. To jest wstyd. Niech nikt nie opowiada o problemach ze spawaniem blach. Jeżeli nie potrafią to niech się nauczą lub roboty nie biorą. Wszystko jest z opóźnieniem łącznie z zapłatą podwykonawcom.

      • 5 18

      • co za bzdety

        Kormoran ma miec ze względu na swoja funkcje jak najmniejsze zanurzenie. Poza tym to nie jest zwykla blacha jak na statek, musi miec odpowiednie wlasciwosci magnetyczne.
        Tak to jest jak wypowiada sie blacharz-lakiernik z warsztatu samochodowego....

        • 4 0

      • Hehe (1)

        Uwierz, że kadłub to ich najmniejszy problem.

        • 3 4

        • a z czym majo jeszcze problemy?

          • 1 2

    • jakim kosztem

      Remontowa wzięła dziesięciokrotnie więcej niż Nauta a tak poza tym kto przy zdrowych zmysłach przebudowuje 30 letnią platformę typu złom jeszcze się tragedia stanie. Zakupienie nowej w perspektywie wyszło by taniej gdyż przez 10 lat nie trzeba nic inwestować

      • 6 10

    • proponuję poczytać...

      ... z jakiego " rozdzielnika jest właściciel " danej stoczni. Jakoś dziwnym trafem stocznie prywatne, bez względu czy kapitał polski czy zagraniczny dają radę, a te " państwowe " jakoś sobie nie radzą. Dziwne co nie ;)

      • 34 2

    • Po bólach

      Ale zrobią

      • 9 5

  • Przeklęty kościół, najgorsza organizacja przestępcza świata !! (1)

    • 8 4

    • Kodziarstwo kontratakuje

      Kapciowy rogatego.

      • 0 1

  • ropaxy

    i promy na gaz tez by zbudowali ale we współpracy z Cristem i z okumentacja zamowiona tam gdzie zamowila Stena czyli np. w Finlandii i Norwegii. Coz kiedy ten rząd na sile chce odbudowac państwowy przemysl stoczniowy i stracil 4 lata.

    • 1 0

  • Byleby od tego święcenia nie skorodowała....

    Taka fajna była.

    • 1 0

  • Święcić to najważniejsze i flagę tęczową wciágnąć

    przecież w kościele najwięcej geyów i lobby geyowskie działa tam sprawnie

    • 3 0

  • Poświęceń wiecej

    Cud

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku...

Najczęściej czytane