• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polski kapitan statku aresztowany w Meksyku

Michał Sielski
24 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Polski kapitan jest wciąż zatrzymywany przez władze Meksyku. Podobnie jak masowiec, którym dowodził. Polski kapitan jest wciąż zatrzymywany przez władze Meksyku. Podobnie jak masowiec, którym dowodził.

Ponad 200 kg kokainy znaleziono w ładowni statku pod cypryjską banderą, który z Kolumbii płynął do Meksyku. W meksykańskim areszcie zatrzymano trójmiejskiego kapitana statku - Andrzeja Lasotę. Według władz Meksyku to on odpowiada za przewóz narkotyków, który odkryto w ładunku kruszywa, mimo że to on wezwał policję. Polski kapitan od lipca śpi na betonowej podłodze i nie dostaje leków na serce, na które choruje.



Kto powinien odpowiadać za kokainę znalezioną w ładowni?

Sprawa toczy się od końcówki lipca, ale rodzina kapitana dopiero teraz zdecydowała się na dramatyczny apel. Kapitan Andrzej Lasota jest bowiem w coraz gorszym stanie. W swojej obronie opublikował list otwarty.

- Brak jakichkolwiek leków po zatrzymaniu spowodował, że znalazłem się w szpitalu, gdzie ustabilizowano mi ciśnienie, ale wszystkie inne dolegliwości serca pozostały i nie są leczone. Od tego czasu, czyli od 16 sierpnia, nic w tej kwestii nie jest robione, poza podawaniem mi leków na nadciśnienie. Na skargi bólu w klatce piersiowej lekarz więzienny nie reaguje. Do tego doszły kłopoty z płucami, spowodowane ciągłym przeziębieniem. W związku z niemożnością prawidłowego leczenia uprzejmie proszę o podjęcie wszelkich możliwych starań i kroków w celu przeniesienia mnie do polskiej placówki w Meksyku. Jeżeli to możliwe, proszę o wystawienie listu gwarancyjnego lub poręczenia w sądzie - apeluje w liście otwartym kapitan Andrzej Lasota.

Jeden Polak aresztowany, dwóch zatrzymanych



Do zatrzymania załogi UBC Savannah, statku pływającego pod cypryjską banderą, doszło pod koniec lipca w porcie Altamira w Meksyku. Wśród załogi było jeszcze dwóch Polaków: pierwszy oficer oraz technik, a także 19 marynarzy z Filipin.

Statek przypłynął do Meksyku z Kolumbii i przewoził kruszywo. Podczas rozładunku okazało się jednak, że w ładowni jest coś jeszcze. O podejrzanych ładunkach kapitan niezwłocznie poinformował policję, a także nakazał wstrzymanie prac i zamknięcie ładowni.

Na miejscu pojawiła się policja i zabezpieczyła pakunek, który okazał się kokainą. Było jej ponad 200 kg.

Kilka dni później policjanci aresztowali całą załogę statku. Nikt nie przyznał się do wniesienia narkotyków, więc winą obarczono kapitana. Dwóch pozostałych Polaków - podobnie jak Filipińczyków - zwolniono z aresztu, ale od razu zostali zatrzymani przez urząd emigracyjny, bo nie mieli już ważnych przepustek portowych, więc w Meksyku przebywali nielegalnie.

Rodzina: to uczciwy człowiek, tuż przed emeryturą



Rejs do Meksyku miał być jednym z ostatnich przed odejściem na emeryturę kapitana Lasoty.

- Andrzej to człowiek cechujący się wyjątkową uczciwością i bardzo jasnymi, życiowymi zasadami. To, że jest niewinny, jest dla mnie absolutnie oczywiste - przekonuje jego żona.
Zdaniem rodziny znajdującego się w trudnej sytuacji polskiego kapitana zabrakło współpracy i wsparcia dla ambasady ze strony władz w Polsce (np. Ministerstwa Spraw Zagranicznych) - pisze Portal Morski.

Oświadczenie Ministerstwa Spraw Zagranicznych w sprawie działań podejmowanych na rzecz polskich marynarzy zatrzymanych w Meksyku.



W związku z informacjami pojawiającymi się w przestrzeni publicznej na temat zatrzymania statku UBC Savannah oraz konferencją prasową rodziny kapitana statku aresztowanego w Meksyku Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP oświadcza, że polska służba dyplomatyczno-konsularna z najwyższym zaangażowaniem podejmuje działania na rzecz polskich obywateli zaangażowanych w sprawę dotyczącą wprowadzenia do obrotu narkotyków o łącznej wadze 224 kg 789 g i 400 mg.

Pomoc konsularna udzielana obywatelom polskim w ramach obowiązujących przepisów prawa jest bardzo szeroka i ma na celu ochronę ich praw. Konsul RP w Meksyku od samego początku sprawy monitoruje przebieg toczącego się postępowania, aktywnie w nim uczestnicząc. Od samego początku pomagał także marynarzom (wtedy trzem, a obecnie aresztowanemu kapitanowi) w związku z trudnymi warunkami panującymi w zakładzie penitencjarnym w Ciudad Victoria. Pomoc ta była szczególnie istotna w pierwszym miesiącu, czyli do czasu przybycia przedstawiciela pracodawcy marynarzy (firmy Intership Navigation). Ponadto konsul RP podejmuje działania na rzecz zapewnienia stosownej opieki medycznej kapitanowi oraz zagwarantowania możliwie najwyższego poziomu bezpieczeństwa.

Należy zauważyć, że ambasada RP w Meksyku od początku sprawy pozostaje w kontakcie z przedstawicielami właściciela statku UBC Savannah, pracodawcą Intership Navigation oraz wynajętą przez nich miejscową kancelarią prawniczą w celu wymiany informacji o podejmowanych działaniach, oceny sytuacji prawnej obywateli polskich oraz analizy dotyczącej strategii obrony.

Służba dyplomatyczno-konsularna RP podjęła także szereg innych działań, w tym m.in. wystosowanie not protestacyjnych w Meksyku i w Warszawie w związku z brakiem oficjalnego poinformowania przedstawicielstwa dyplomatycznego o fakcie zatrzymania 29 lipca 2019 r. trzech polskich marynarzy oraz w sprawie naruszeń praw polskich marynarzy. Dzięki podjętym przez placówkę RP w Meksyku działaniom kapitan statku był hospitalizowany, przebadany i otrzymał dobrane lekarstwa. Odbyły się liczne spotkania m.in. z zastępcą prokuratora generalnego Meksyku, z członkami kierownictwa firmy Intership Navigation w Limassol, reprezentującej armatora statku MS UBC Savannah, a także z ambasadorem Cypru w Meksyku, ambasadorem Filipin w Meksyku oraz z, wynajętym przez właścicieli statku, głównym adwokatem prowadzącym sprawę. Działania te wskazują na aktywne zaangażowanie służb dyplomatyczno-konsularnych RP.

Dzięki aktywnej pomocy konsula RP i przyśpieszeniu załatwienia formalności z meksykańskimi władzami imigracyjnymi dwóch zwolnionych marynarzy powróciło już do Polski. Główny obrońca potwierdził jednakże brak możliwości wypuszczenia kapitana statku za kaucją i wystawienia dla niego "listu żelaznego".

Uwzględniając powstałe okoliczności, 17 września 2019 r. Ministerstwo Spraw Zagranicznych, kierując się względami humanitarnymi (stan zdrowia kapitana) oraz kwestiami bezpieczeństwa, wystąpiło do Ministerstwa Sprawiedliwości RP, postulując o rozważenie możliwości wystąpienia do strony meksykańskiej z wnioskiem o przeniesienie postępowania karnego w sprawie kapitana statku do Polski.

Służba dyplomatyczno-konsularna będzie kontynuowała udzielanie pomocy kapitanowi statku zgodnie z posiadanymi kompetencjami i poszanowaniem miejscowego prawa. W postępowaniu przed organami wymiaru sprawiedliwości w państwie przyjmującym obywatela polskiego może reprezentować jedynie wyspecjalizowany miejscowy prawnik. Konieczność zapewnienia właściwej pomocy prawnej ma kluczowe znaczenie w prowadzonym postępowaniu i w istotny sposób wzmacnia pozycję procesową polskiego uczestnika.

Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP mając na uwadze postulaty rodziny polskiego kapitana pozostającego w areszcie w Meksyku, dokłada starań, by jego prawa w zaistniałej sytuacji były respektowane i by działania podejmowano w zgodzie z obowiązującym prawem.

Opinie (274) ponad 10 zablokowanych

  • Zaladunek (1)

    Nie wiem w jaki sposób ładowali ten statek, ale grab przenosi za każdym razem kilka ton ładunku. Jaki problem dołożyć 240kg? Poza tym nie ma możliwości by załoga była w stanie skontrolować co wpada do ładowni, fizycznie niemożliwe z wielu względów, a najprostszy z nich: nic nie widać Dodam tylko, ze ładowalem statek z ratą 6000t/h wiec łatwo sobie wyobrazić w jakim tempie wpada do ładowni 240kg;) niestety, południowka to dziki rejon, w którym rządzi kasa i zupełnie nikt się z tym nie kryje!

    • 7 4

    • trzeba zaufac, jak w UM w Gdansku ;)

      • 0 0

  • I prawidlowo z mafia narkotykowa trzeba krótko Mam nadzieję ze juz z podla nie wyjdzie i nie będzie trul czyichs dzieci!!!!!

    • 0 5

  • jestem przerażona

    ...całkowita znieczulica ludzka,
    trzymam kciuki za Kap. Lasotę mając nadzieję, że wytrzyma to wszystko

    • 5 4

  • Sprawa jest prosta. (5)

    Gdyby nie zauważył, nie byłoby sprawy. A tak główni zainteresowani, wykorzystując do tego osłaniającą ich policję, musieli dać znać innym wyrywnym, żeby wyrywni nie byli.

    • 59 2

    • (3)

      Bo kapitan podczas załadunku i wyładunku stoi na brzegu luku i sobie liczy, ile czego ładują i rozładowują. Załoga poinformowała go, że coś zostało, więc co miał zrobić? Przymknąć oko i kazać wywalić to na brzeg? Czekano na decyzję kapitana. Jak każe rozładować, to znaczy, że wie co tam jest i może macza w tym palce. Sytuacja okazała się patowa. To jak zaglądanie do porzuconej siatki na przystanku. Albo pielucha, albo bomba. Każą ci sprawdzić, więc co masz robić?

      • 3 2

      • nie chciałbym podejmować takiej decyzji

        ale nie miejscu kapitana chyba prędzej bym to wyebał za burtę pod osłoną nocy niż oddawał federalnym w którymkolwiek kraju na południe od Kanady

        • 7 0

      • może właśnie w tym jest problem

        wszyscy włącznie z miejscową policją byli poukładani, a kapitan narobił niepotrzebnego smrodu?

        • 4 0

      • nie filozuj jak w życiu nie byłeś na statku

        kruszywo wiesz co to jest?

        • 4 1

    • Gdyby nie zgłosił to może by go na wyjściu z portu zatrzymali i znaleźli kontrabandę. Bo ktoś życzliwy mógł dać cynk. I dopiero byłby problem.

      • 1 1

  • Opanujcie sie! (5)

    Boże co za ludzie komentują ten artykuł. Jak można być tak podłym! Chyba nikt z was nie wie jak funkcjonują państwa w tamtej części świata. Gratuluje wszystkim, że bierzecie za pewnik to co wyczytacie. A potem sie człowiek dziwi że pis wygrywa wybory jak mamy społeczeństwo bezmózgich matołów.

    • 90 12

    • mam wrażenie, że to komentarze sponsorowane

      nie rozumiem tylko po co. Nasze służby konsularne próbują się wybielić?

      • 0 0

    • (1)

      Przecież to jest stolica lemingozy, PiSowcami to Ty sobie gęby nie wycieraj.

      • 7 13

      • pissowskie lemingi są tu w mniejszości

        • 3 3

    • Masz racje

      Część tych dzbanów skazujacych już kapitana na więzienie to powinno się wysłać do gulagu

      • 11 1

    • Tylko PiS

      • 8 11

  • Świadectwo zdrowia trzeba zwreyfikować , i będzie wiadomo wszystko ...Kto wystawił , wyniki badań corocznych, ekg.Rozpisujecie się o uczciwości Kapitana, więc uczciwie powinien zostać w domu, ale jeszcze ten jeden rejs. narażając załogę w wypadku zasłabnięcia... teraz błaganie o leki, pomoc ...taki odpowiedzialny Pan Kapitan.? Przecież nie nabył tego stanu zdrowia na statku, tylko z nim wypłynął, okłamując pracodawcę....smutne , Kapitanie.

    • 6 15

  • ZAloga mogła nawet nic nie wiedzieć (2)

    MAfia kolumbijska umieściła trefny towar w ładunku przy pomocy swoich ludzi w porcie podczas załadunku. Nie wierzę, że kapitan babrał sie w tym wszystkim . To on zgłosił odkrycie w ładowni które zostało mu przekazane przez kogoś z załogi. Kapitan nie chodzi do ładowni podczas załadunku. Od tego jest wachta jako nadzór i chief pokładowy. Nie wypisujcie bzdur .

    • 92 3

    • I służby skorumpowane wtopiły Kapitana.

      • 1 1

    • Ale ty mądry jesteś, jakby był w to umoczony to na pewno wzywał by sam policje

      • 2 1

  • Kapitan statku nie ma odpowiednika na lądzie. Kapitan jest pierwszym po Bogu !!!!

    Jestem emerytowanym kapitanem , który przez 30 lat kierował statkami małymi po cape sizy czyli 300 mtr statki na które załadowywano 60 pociągów po 60 wagonów po 60 ton ładunków w jednym załadunku. Załogi różnych nacji , religii , stanu emocjonalnego , potrzeb fizycznych , psychicznych i finansowych. Zadaniem kapitana jest też ciągła kontrola załogi , pomoc w rozwiązywaniu jej problemów. Zdarzają się też drobne przestępstwa przemytu. Niestety , nikt z narkotykowych mafiozów nie powierzy towaru narkotyków wartych tysięcy USD marinero. Niewielkie ilości mogą skusić marinero , który sam je zakupi ale nie przemyt na wielką skalę. Opisana sytuacja , to bardziej zemsta na kapitana , który powiadomił władzę. Bardzo mu współczuję.

    • 19 3

  • Niestety , ale funkcja kapitana to odpowiedzialność .... (3)

    za załogę , ładunek i statek ! To dla tego kapitan zarabia najwięcej ale i najwięcej ryzykuje .

    • 7 11

    • czy zazdrościsz kapitanowi wypłaty? (2)

      matko! ludzie są coraz bardziej prymitywni, zazdrośni i zawistni

      • 2 4

      • A wystarczy czytać ze zrozumieniem ! (1)

        Byłem kapitanem .

        • 2 0

        • język polski nie jest zatem twoją mocną stroną

          • 2 1

  • (1)

    Najwięcej o pracy kapitana mają zawsze do powiedzenia na statku steward, fitter i kadet.

    • 16 2

    • Oraz bosman, ejbik i motorek po 60. Oczywiście z wąsem. Leśne dziadki z plo, pżm, dalmoru i ich opowieści z Brudnego Wacka.

      • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jacek Kajut

Z wykształcenia inżynier elektryk, zbudował i rozwija jedną z najsilniejszych marek branży...

Najczęściej czytane