• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polskie porty morską bramą do Chin?

Kuba Łoginow
3 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Śmiertelny wypadek na terenie GCT
Polskie porty mają być elementem naszej prezentacji na Expo w Szanghaju w 2010 r. Nz. Port gdański nocą. Polskie porty mają być elementem naszej prezentacji na Expo w Szanghaju w 2010 r. Nz. Port gdański nocą.

Ministerstwo Infrastruktury chce zaprezentować nasze porty na Światowej Wystawie Expo 2010 w Szanghaju. Ostateczna forma polskiego programu morskiego zostanie przedstawiona po konsultacjach ze środowiskiem branżowym i samorządowcami trzech województw nadmorskich. Pierwsze spotkanie w tej sprawie odbyło się w połowie stycznia w Gdańsku.



Polska ma być zaprezentowana jako kraj posiadający nowoczesne porty, inwestujący w rozwój infrastruktury transportowej, posiadający bardzo dobrze przygotowane do pracy w biznesie morskim kadry. Przesłaniem polskiej wystawy będzie hasło: "Polska centrum logistycznym dla przedsiębiorców chińskich do Europy Centralnej i Wschodniej".

Ministerstwo Infrastruktury chce tym samym wykorzystać istniejące na rynku tendencje do przenoszenia części ładunków z transoceanicznych kontenerowców na kolej przecinającą Azję i Europę Wschodnią. Towary wysyłane z Chin do Europy statkami zazwyczaj trafiają na miejsce po około 40 dniach. Tymczasem uruchomienie połączeń kolejowych pozwala skrócić ten dystans do kilkunastu dni.

Na razie towary wysyłane z Chin do Europy trafiają głównie do portów Morza Północnego i centrów logistycznych na styku torów szerokich i wąskich (np. Sławków, Čierna-nad-Tysou, Medyka). Zdaniem Anny Wypych-Namiotko, wiceminister infrastruktury odpowiedzialnej za sprawy morskie, wystawa Expo w Szanghaju będzie okazją do wypromowania w tym kontekście również polskich portów. W opinii pani minister mogą one pełnić rolę centrów logistycznych obsługujących handel Dalekiego Wschodu z Europą.

W jaki sposób promować polskie morze, by zrobić wrażenie na azjatyckich inwestorach? Prawdę powiedziawszy, ministerstwo nie proponuje niczego, co mogłoby rzucić na kolana Chińczyków. Zwykła prezentacja inwestycji w polskich portach to jednak za mało, by mówić o atrakcyjnym przekazie. Tym bardziej, że w porównaniu z gigantycznymi portami chińskimi, nawet największe porty bałtyckie są jedynie liliputami.

Aby zrobić wrażenie na Chińczykach, należałoby raczej zaprezentować wszystkie trzy województwa nadmorskie jako jedną całość i pokazać nie tyle stan obecny, co potencjalne możliwości inwestycyjne i chłonność okolicznych rynków - uważają przedstawiciele firm robiących interesy z Chinami.

Poza tym, potrzebny jest jasny, atrakcyjny przekaz jednoznacznie kojarzący się z Polską. Dlatego na spotkaniu z minister Wypych-Namiotko padły propozycje, by w Szanghaju wyeksponować gdański bursztyn - jak by nie było, unikat na skalę światową. Zaproponowano również wysłanie do Chin Daru Młodzieży, jednak ta forma promocji nie spotkała się z aprobatą pani minister.

Polski program morski na Expo w Szanghaju - to gra o wysoką stawkę. W najbliższym czasie można oczekiwać wzrostu zainteresowania rozwojem alternatywnych (lądowych) tras przesyłu ładunków z Chin do Europy i jeśli Polska teraz przegapi tę szansę, to później trudno nam będzie zawojować ten atrakcyjny segment rynku.

Eksperci sceptycznie podchodzą do ambitnych planów departamentu morskiego Ministerstwa Infrastruktury, aby polskie porty stały się końcowym punktem linii kolejowych łączących Chiny z Europą. Zrealizowanie tego celu wymaga nawiązania daleko idącej współpracy polskiej branży morskiej z krajami tranzytowymi zza naszej wschodniej granicy, a do tego trójmiejscy portowcy nie są merytorycznie przygotowani. Niczego w tym kierunku nie robią również departamenty morskie Ministerstwa Infrastruktury. A podejmowane niemrawo próby kończą się przeważnie niepowodzeniem, czego przykładem jest porażka mostu kontenerowego Gdańsk-Odessa.

Marne są również szanse sukcesu polskich portów na przeciwnym kierunku - roli hubów, do których docierałyby bezpośrednio transoceaniczne kontenerowce i stąd dystrybuowałoby się towary do Europy Środkowej i Wschodniej. Abstrahując od wielu innych kwestii, jeden hub obsługujący ten rejon Europy już powstał. Jest nim rumuński port Konstanca, obsługujący więcej kontenerów, niż wszystkie polskie porty razem wzięte. Z takim gigantem trudno konkurować, tym bardziej że z geografią się nie wygra - na Morze Czarne z Chin jest o wiele bliżej, niż na Bałtyk.

Opinie (46) 8 zablokowanych

  • www.PolskiePorty.pl i www.PortyPolskie.pl

    zapraszam...............

    • 0 0

  • pani Wymiotko

    Pani Wymiotko wie co mówi. W końcu to skarb naszej myśli morskiej. Powinniśmy ją wyeksportować do Chin w ramach wymiany doświadczeń.

    • 0 0

  • czy tej Podmiotko cie sie nie pomylilo ?

    juz jest zaplanowana rozbiorka portow, ludzie pozwalniani a ta kobieta bredzi jak na mekach

    • 0 0

  • to i pekin

    wyremontuja na wzor centrum

    • 0 0

  • To nie porty u nas kuleją (7)

    Porty w Gdańsku i Gdyni są ok przyczyną problemu jest Polski urząd celny nie mają pojęcia co robią a jak już zrobią to o tydzień za puzno dlatego zawsze korzystam z portu i odpraw w Hamburgu szybko sprawnie bez zbędnej biurokracji i towar o 7 dni szybciej na miejscu
    a jak robiłem to w Gdyni to horror za każdym razem w naszych urzędach celnych już nie odprawie nawet jednej pary trampek Więc prosze nie czepiajcię się portów tylko douczcie celników bo gówno wiedzą i co dziesiąty tylko mówi po angielsku rzenada

    • 4 0

    • Importer - najpierw kup sobie słownik ortograficzny i naucz się chociaż pisać w jednym języku (2)

      "puzno" ;-((((((((

      "PÓŹNO" !!!!!!!!!!!

      • 0 1

      • Wiecie co??? (1)

        Tak sie sklada ,ze pracuje na co dzien roznojezycznymi nacjami.
        Czytuje wiadomosci na stronach amerykanskich a rowniez innych,ale jeszcze nigdy nie dostrzeglem aby gdziekolwiek ktos komus wypominal bledy pisownio na forach internetowych!!!
        To my co poniektorzy Polacy skonczywszy 3 klasy wiecej od innych wytykamy sobie bledy,jakie to zenujace.Ci ktorzy poprawiaja innych powinni sie zastanowic za kogo sie uwazaja.eh

        • 2 0

        • to mało czytasz

          prawego ALT-a też powinieneś używać, ale pewnie kupiłeś klawiaturę w promocji ze Sklepu dla Idiotów

          • 1 0

    • (1)

      W HAMBURGU HEHE, PRZY OKAZJI COS NA "LEWO" ZAIMPORTUJESZ ::)

      • 0 0

      • taaa

        twoja stara na lewo zaimportuje, bo juz nie ma popytu na dzielni czerwonych latarni

        • 0 1

    • IMPORTER - twoja polszczyzna jest ŻENUJĄCA !!!!

      nie "rzenada" tylko "żenada"
      nie "za puzno" tylko "za późno"

      tylko nie zaczynaj nauki jezyka angielskiego bo to już będzie HORROR !!!!!!!!

      • 0 0

    • no to klops

      szkoda, że nadal brak nam wyobraźni

      • 1 0

  • tragedia (1)

    Przeładunki maleja w zastraszającym tempie.Zero inicjatywy ze strony miasta.Przynajmniej tak jest w Gdyni.

    • 0 0

    • Z Gdańska cała drobica (stal) wyparowała jakoś magicznie ...

      A miasto, Gdańsk czy Gdynia - jedź do portu i zerknij jaką część miasta zobaczysz, jestem na bank pewien, że zadnią.

      • 0 0

  • przy takim kursie dolca raczej slabo bedzie z tym importem z Chin

    notowanie dzisiejsze 3,52 - moze dojsc do 4,00zł a wtedy bluza z H&M juz nie bedzie kosztowala 49zł :)
    Generlnie masakra z dolcem!!

    DONALD POBUDKA, BUBU prezydent czas na zmiany!

    • 0 0

  • 3 nadmorskie województwa ???? (1)

    a jakie to ?

    • 1 0

    • Zachodniopomorskie, Pomorskie i Warmińsko-Mazurskie, tępaku

      • 0 1

  • jakby pogasili te światła toby stoczni nie zamykali hehehe

    a tak energa im na dupsku siedzi:P

    • 0 0

  • Chińskie Wrota

    Zaginacz Fal

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Waldemar Kucharski

współzałożyciel i były prezes zarządu Young Digital Planet SA. Obecnie członek Rady Nadzorczej...

Najczęściej czytane