• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorskie firmy wśród największych

Robert Kiewlicz
7 maja 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Grupa Lotos jako jedyna z pomorskich firm zajęła miejsce w pierwszej dziesiątce rankingu największych firm w Polsce. Grupa Lotos jako jedyna z pomorskich firm zajęła miejsce w pierwszej dziesiątce rankingu największych firm w Polsce.

19 firm z Pomorza znalazło się na liście 500 największych polskich przedsiębiorstw, publikowanej co roku przez "Rzeczpospolitą".



Ranking dla firm po raz dwunasty zorganizowała redakcja Rzeczpospolitej. Podstawowym kryterium było przekazanie pełnego sprawozdania z wyników osiągniętych w 2009 roku i legitymowanie się posiadaniem zysku i dodatnich kapitałów własnych. Należało też wykazać zysk netto w latach 2008 i 2007.

W pierwszej dziesiątce znalazła się Grupa Lotos. W tym roku zajęła ona 9 pozycję. To skok o 44 "oczka" w górę w stosunku do roku ubiegłego. Na kolejnych miejscach znalazły się spółki Grupy Energa. Energa SA zajęła miejsce 18, Energa - Obrót miejsce 22. Dla Energi SA był to awans o trzy pozycje z miejsca 21.

- Grupa Energa miała w roku ubiegłym ponad 8,3  miliarda zł przychodów ze sprzedaży oraz wynik EBITDA (zysk przedsiębiorstwa przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych kredytów, podatków, deprecjacji i amortyzacji) przekraczający 1 mld zł - mówi Beata Ostrowska, rzecznik prasowy Energi.

Na kolejnych miejscach rankingu znalazły się takie spółki, jak Energa Operator (87), STU Ergo Hestia (121), Energa Invest (152), LPP (właściciel marek odzieżowych Reserved, Cropp, House, Henderson) (138), Gdańska Stocznia Remontowa (161), Bomi (191), Polpharma (249), Jysk Polska (280), Cefetra Polska (290), Baltis Investment (316), Rabat Pomorze (340), Multimedia Polska (406), STU na Życie Ergo Hestia (422), Blue Media (444), MTU (449), Mercor (459).

Osobna nagroda Orła "Rzeczpospolitej" dla najefektywniejszej firmy trafiła do STU na Życie Ergo Hestia. Firmy oceniane były pod względem trzech kryteriów: stopy zwrotu z kapitału własnego i aktywów, rentowności netto, a także dynamiki przychodów.

- Te kryteria premiują ubezpieczycieli, którzy swój wzrost osiągają dzięki profesjonalnemu zabezpieczaniu klientów przed przyszłymi ryzykami - komentuje Wojciech Wężyk, dyrektor biura prasowego Grupy Ergo Hestia.

Pierwsze miejsce na liście 500 największych przedsiębiorstw należy do Polskiego Koncernu Naftowego Orlen SA. Spółką o największej wartości okazał się bank PKO BP, którego wartość szacuje się na ok. 50 mld zł.

Opinie (111) 5 zablokowanych

  • BRAWO PO!!!

    Ponad 20 lat ABSOLUTNYCH rządów UD, KLD, UW i PO na Pomorzu ... no wiecie całej tej bandy ,,wielkich biznesmentów-polityków" i macie Panie i Panowie ,,WYBORCY" gdzie jest Trójmiasto i Pomorskie na gospodarczej mapie Polski - 19 na 500 największych firm w kraju, z czego większość w na bardzo dalekich pozycjach tej 500!!! W Polsce jest 16 województw, co daje średnią ponad 31 na województwo. Rozumiem jest Warszawa, Kraków, Poznań, Wrocław, Górny Śląsk czy nawet Łódź, ale gdzie jest zatem Gdańsk i Gdynia !!! Przypominam,że w Polsce są takie potężne gospodarczo regiony jak: warmińsko-mazurskie, podkarpackie, świętokrzyskie, opolskie, podlaskie, lubelskie.
    Pomorskie winno mieć w granicach 40 do 50 firm z 500 tych największych, aby
    można było mówić o należytym, optymalnym wyniku - powiedzmy takie dobrej średniej. A jak jest każdy już wie...
    Panie Tusk i jego kolesie - ubóstwo czeka Pomorzaków, oczywiście za wyjątkiem Was Panowie. Wy na ubóstwie umiecie doskonale się bogacić. To też już wiemy.

    • 0 0

  • 500 podzielić na 18 to wychodzi prawie 28. (2)

    Gdyby w Polsce było 28 województw to można by było się cieszyć, a że jest mniej to znaczy że jesteśmy grubo poniżej średniej.

    • 19 3

    • Województw jest 16.

      Ale Pomorze należy do tych ludniejszych.

      • 0 0

    • ALe matematyka to leży brachu

      Gratuluje toku rozumowania. Orginalny

      • 1 1

  • żenada (3)

    wygrały firmy zbierające haracz, nic inicjatywy.musimy po prostu z nich korzystać.a cena paliwa taka jak we francji,niemczech,tego nie rozumiem.złodzieje!!!

    • 50 9

    • Smutek i nie rozumiem radosnego tonu artykułu.

      Przecież to niecałe 4% z ogólnej liczby przedsiębiorstw. Proporcjonalnie powinno być ponad 30, bo tyle wypada średnio na jedno województwo.
      A Pomorskie nie należy do najmniejszych.

      • 1 0

    • cena taka sama bo ropę wszyscy kupują po tej samej cenie. Głównie różnice w cenie paliw wynikają z różnej polityki ich opodatkowania.

      • 4 0

    • A czego tu nie rozumieć? Przecież cena paliw, jak i większości innych dóbr równa powoli do cen zachodniej części UE. Tylko nasze zarobki jeszcze jakoś się nie spieszą, żeby też zacząć równać i tu jest pies pogrzebany :(

      • 7 1

  • A Sanipor?

    • 0 0

  • a MTM nie ma?

    • 0 0

  • Może jeszcze nagrodzić Lotos za piękną pralnię waluty pod tytułem Technip (9)

    jako wykonawca projektu 10+

    • 12 9

    • cikaw jestem dlaczego tyle kasy dali wywiesc do wloch (6)

      niby dlaczego w polsce nie bylo by mozna wyprodukowac konstrukcji stalowych lub chociaz czesci zbiornikow? kupic kabli lub rur?.
      nie wspomne o srubach chemi budowlanej itp.
      cala kase wydaja w wloszech a my kierowcy bedziemy musieli splacic ich nie gospodarnosc z naszej kasy wspomagajac gospodarke wloch a nie nasza
      a czy technip pierze kase nie sadze mysle ze byl to dobry interes.

      • 2 1

      • Sprawa jest prosta - podobne instalacje wykonują Kanadyjczycy i to taniej.

        Tyle, że z Kanadyjczykami nie dało się dogadać w sprawie "działek" i "prania". Tymczasem włoska firma wyszkolona we współpracy z mafią italiańską, szybko porozumiała się z mafią nadwiślańską. Każdą kwotę pieniędzy Olechnowicz i spółka przepuszczają przez Technip. Gorączkowy ruch jest zwłaszcza teraz przed wyborami, gdzie zarząd musi sponsorować PO i SLD.

        • 0 0

      • (3)

        Jako konsument zawsze staram się wybierać poskie produkty, chyba, że takowe nie są w stanie konkurować jakościowo z importowanymi. Co do Lotosu to
        sporo konstrukcji zostało jednak wykonanych w Polsce. Ale technologii w Polsce się nie kupi, nic na siłę.

        • 0 1

        • (2)

          technologi na co na spawanie BARAN.

          • 3 1

          • spawanie - są różne metody i specjalistów brakuje, ściągamy ich z ukrainy, bo unas ich nie ma za wiele, i nie chodzi o kasę, że niby taniej...

            ale fakt faktem, od kiedy włosi potrafią spawać? zwłaszcza ci na południu kraju???

            • 0 0

          • Mamy tyle tysiecy bezrobotnych spawaczy z upadłych stoczni,a oni technologi na spawanie nie mogą w Polsce znaleść!

            Żenada! Jak się nie chce to się nie znajdzie.... tyle w temacie. Szkoda słów.

            • 2 1

      • cikaw jestem dlaczego tyle kasy dali wywiesc do wloch

        myslisz oczywiscie o LOTOSIE .

        • 1 0

    • ko (1)

      Masz rację - ten cały Technip w LOTOSIE to jeden wielki przekręt !

      • 0 1

      • to nie technip tylko LOTOS daje d--y

        ich menadżerowie nie mają pojęcia o wspólnym biznesie.
        Ale za to są nieźli do chwalenia się przed kamerą lub pismakami.
        Nędza panowie i panie z lotos biznes.

        • 0 0

  • a gdzie pkp ? (1)

    • 1 1

    • jak to gdzie? Na skraju bankructwa1

      ;)

      • 0 0

  • O ile wiem Tczew jest na pomorzu... (1)

    ...a stojący tam Flextronics był na 125 miejscu - i na 5 pośród firm elektronicznych. Może też by wymienić...

    • 0 1

    • Tczew to Kociewie!

      • 0 0

  • mercor haha

    Dziadostwo i kicha. Firma zwalnia z jednego z zakładów 20 osób bez odpraw, druga firma ich przejmuje. Jednak warunkiem przyjęcia do drugiej firmy jest rozwiązanie umowy '' za porozumieniem stron'', nie wspominając o terminie poinformowania ludzi 7 dni wczesniej. I taka firma jest na giełdzie? Radze inwestorom zajrzeć głebiej w strukture i działanie tej firmy.

    • 1 0

  • A nasze stocznie??? A PŻM??? (14)

    Jeśli spojrzymy na sytuację branży stoczniowej na świecie, łatwiej zrozumiemy rzeczywistą kondycję naszych stoczni. Otóż w 2009 roku drastycznie spadły zamówienia na nowe statki w porównaniu z rokiem poprzednim. Podczas gdy roku 2008 było ich 2 tys., to w 2009 r. zawarto... 8 umów. Oznacza to, że stocznie na całym świecie mają bardzo poważne problemy, ponieważ armatorzy nie odbierają zamówionych statków, więc stocznie nie są w stanie spłacać kredytów, które zaciągnęły na ich budowę. Dlatego nie są budowane nowe jednostki. Armatorom opłaca się nawet zrezygnować z odbioru już zaliczkowanych statków, przeczekać trudny okres i później zamówić je, płacąc nawet połowę poprzedniej ceny. Ale jest jeden wyjątek na świecie... Polska Żegluga Morska, która ładuje 1,3 mld USD w zamówienia w Chinach po najwyższych historycznie cenach z lat 2006-2007. Z tymi statkami PŻM wchodzi na rynek, na którym... nie ma co robić. Widocznie jednak władze firmy kierują się jakimiś innymi kalkulacjami, które - łagodnie mówiąc - można nazwać podejrzaną racjonalnością.

    • 28 5

    • PZM (2)

      ale dlaczego 35 statków jest budowanych w stoczniach chińskich ?Może pan kandydat na prezydenta niegdyś premier odpowiedzialny również za gospodarkę
      wytłumaczy się ze swojego zaniechania w tym zakresie.

      • 12 1

      • 5 z księżycowej ekonomii (1)

        skoro jest tak żle to dlaczego stocznia remontowa ma się świetnie just na 161 miejscu? a inne firmy z trójmiasta? tak wiem to złodzieje i oszuści wg Pisiorów
        dlaczego chińczycy? to wiedzą nawet małe dzieci że u nich siła robocza jest najtańsza, mądrzejsi od was myśleli co zrobić żeby zarobić na statkach i... zaczeli budować jachty. poczytajcie sobie nie tylko w periodykach typu "wasz dziennik". nasze stocznie to kupa problemów (związkowcy, politycy) więc kto miał trochę oleju otwierał firmę i budował jachty, częśći do statków itp, proponował pracę najlepszym fachowcom ze stoczni i teraz smieje się z Guzikiewiczów itp... nie będę się zagłębiał w temat bo zainteresowani mogą sobie poczytać nie tylko w necie...

        • 5 2

        • Wielbiciel michnikowszczyzny wszystko "wie"

          Krzysztof Piotrowski, prezes zarządu Stoczni Szczecińskiej Porty Holding SA: Na świecie nic takiego nie stało się, aby Polska musiała likwidować swój przemysł okrętowy i zastępować tę branżę rozwojem innych gałęzi, np. paliwowej (wydobycia ropy i gazu oraz transportu tych surowców) czy elektronicznej. Także dziś możliwe jest wznowienie produkcji statków. Przecież zarówno nasza stocznia, jak i stocznia w Gdyni upadły nie z powodów ekonomicznych, tylko w wyniku decyzji politycznych. Takie stanowisko zaprezentował podczas dyskusji na temat upadku polskich stoczni w Vigo (Hiszpania) przedstawiciel Niemiec w Parlamencie Europejskim. W ten sposób odpowiedział na postulat polskiej delegacji w sprawie dodatkowych środków finansowych dla stoczniowców. Przedstawiciele Polski nie zareagowali na to. Warto też podkreślić, że w naszym kraju decyzję o likwidacji stoczni podejmowali ludzie nieznający się na produkcji okrętowej. Dlatego ta sprawa jest bardzo dziwna i nie można jej traktować jako skutku np. niedostosowania firmy do sytuacji na rynku.

          • 1 1

    • racja, w Naszym Dzienniku pisali (2)

      święta prawda

      • 2 3

      • to żart? (1)

        ciekawa lektura proponuje do tego fakt i superekspres i woda w mózgu gotowa

        • 0 1

        • DDD czyżby wielbiciel michnikowszczyzny? Jak uważasz, kiedy myślenie boli?

          Rafał A. Ziemkiewicz: Jest u nas duża, może nawet dominująca, grupa odbiorców, którzy są bądź to zbyt leniwi, bądź nie dość mądrzy, żeby samodzielnie ważyć argumenty. Takich ludzi nie obchodzi, co się do nich mówi - ważne, kto mówi. Jeśli mówi autorytet (ktokolwiek go wykreował), klaszczą, jeśli ktoś przez autorytety odrzucany, gwiżdżą i tupią. Dla takich ludzi jedynym zrozumiałym argumentem jest argument nazwiska, które stoi pod tekstem. Dlatego mają swoje gazety lub czasopisma, którym wierzą święcie, nawet gdy dziś piszą jedno, a jutro drugie.

          • 1 0

    • okradają nas z uśmiechem na twarzy (2)

      ot i wszystko

      • 4 2

      • chyba ciebie (1)

        bo mnie nikt nie okrada, to prawda że paru cwaniaków sie uwłaszczyło, ale życie takimi schematami nie ma sensu trzeba iść do przodu a nie gapić się na innych... znacie taką piosenkę RÓBMY SWOJE?

        • 2 2

        • Sam kiedyś byłem takim głupim i naiwnym gojem, niestety

          Jeśli Tadeusz Mazowiecki zostając premierem obsadza ośmiuset Żydów na stanowiskach rządowych, to pytam, dlaczego? Pierwsze, co likwiduje, to 34 i 35 paragraf kodeksu karnego, mówiący o tym, że grozi kara od 8 do 25 lat więzienia za wyprzedaż majątku narodowego. To znaczy - czyścił sobie pole do wyprzedaży kraju. A 90 procent stalinowskiego UB, to byli przecież Żydzi. Mordowali tych Polaków, którzy bili się za Ojczyznę. Będzie wspólna Europa. Wszystko będzie nasze (np. ulice), tylko banki są ich. Mają kapitał, mogą załatwić każdego. I tak robią. Oczywiście, nie jest to tylko "zasługa" Żydów- masonów, ale i wina głupich i naiwnych gojów- Polaków, którzy na to pozwalają, którzy ICH popierają.

          • 1 2

    • PŻM -"państwowe przedsiębiorstwo armatorskie" - wikipedia (3)

      Taka jest prosta odpowiedź - szefowie firmy wydają Twoje i moje pieniądze . Prowizja i zysk będą ich - strata nasza.
      Nigdy więcej PiS-u i państwa w biznesie.
      Balcerowicz musi wrócić !!!

      • 7 5

      • (1)

        balcerowicz? - to brzmi jak niesmaczny żart

        • 2 3

        • Warto wiedzieć, że także towarzysz Balcerowicz był tylko wykonawcą rozkazów swoich mocodawców (tak jak Wałęsa, Belka, Kwaśniewski, Tusk, Kaczyński i inni). W polskojęzycznych mediach przemilczają zupełnie fakty, które zadecydowały o powołaniu komisji śledczej. A faktem jest, że władza finansowa znalazła się w ręku masońskich oligarchów finansowych. Formalna władza w Polsce (prezydent, rząd) byli i chyba jednak dalej są tylko kukiełkami sterowanymi przez rządzących finansami.
          Patrioci i polskie media wypowiedziały temu układowi wojnę - walka trwa.

          • 0 2

      • Dzięki odejściu Balcerowicza z rządu i objęciu polityki gospodarczej przez Porozumienie Centrum w 1992r. rozpoczął się w Polsce wzrost gospodarczy i trwał on nieprzerwanie do 1998r., to jest do momentu, kiedy w rządzie ponownie nie pojawił się jako wicepremier Balcerowicz i nie zaczął schładzać gospodarki.

        • 0 1

    • pżm jest zachodniopomorska a nie pomorska

      • 2 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN. Ponad dziesięcioletnie doświadczenie założyciela Ekolanu w budownictwie mieszkaniowym (m. in.: zespół rezydencji Gdynia Hill, osiedle domów jednorodzinnych Wzgórze Bernadowo, pierwszy budynek apartamentowy w Trójmieście Villa Vert), a także rola pioniera na trójmiejskim rynku deweloperskim sprawiły, że Ekolan wyspecjalizował się w budownictwie mieszkaniowym.

Najczęściej czytane