• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 2,5 mln zł za projekt nowego przystanku i elektryfikacji PKM

Maciej Naskręt
16 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Obecnie linia PKM ma wyłącznie trakcję spalinową. Obecnie linia PKM ma wyłącznie trakcję spalinową.

Biuro Projektów Komunikacyjnych z Poznania prawdopodobnie przygotuje projekt elektryfikacji linii PKM oraz budowy nowego przystanku Firoga zobacz na mapie Gdańska. Dokumentacja techniczna, która będzie gotowa za rok, ma kosztować nieco ponad 2,5 mln zł. Natomiast sama realizacja powinna zakończyć się w 2023 roku.



Czy podróżujesz koleją po Trójmieście?

Otwarto oferty w przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę dla elektryfikacji linii kolejowych Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wraz z budową przystanku Gdańsk Firoga.

Od 2,5 do 6 mln zł



Zainteresowane kontraktem były cztery biura. Najkorzystniejszą ofertę złożyło Biuro Projektów Komunikacyjnych z Poznania. Ich oferta cenowa opiewała na kwotę 2,565 mln zł. Druga propozycja od firmy Multiconsult Polska wynosiła nieco ponad 3,6 mln zł, a najdrożej swoje usługi wyceniła spółka BBF z poznania - ponad 6 mln zł.

Spółka PKM była skłonna przeznaczyć na kontrakt 2,7 mln zł.

Z dokumentacji zawartej w przetargu wynika, że współpraca biura projektowego ze spółką samorządową PKM powinna zakończyć się w 2023 roku. Wtedy najpóźniej linia z Wrzeszcza do Osowy powinna zostać zelektryfikowana i oddana do użytku.

Warto tutaj przypomnieć, że linia PKM od samego początku planowana była jako linia elektryczna, jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia - Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM SA musiała odłożyć w czasie - do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.

Planowany przystanek Firoga Planowany przystanek Firoga

Przystanek Firoga 6@



Przy okazji elektryfikacji wrócił także pomysł budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga zobacz na mapie Gdańska, pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego przystanku PKM.

Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, która dominuje w sąsiedztwie tego przystanku. Również numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą IT.

W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja (od 1 - Gdańsk Strzyża do 8 - Gdańsk Rębiechowo), a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ - dzięki czemu idealnie wkomponuje się on w gdańską "Dolinę Krzemową" - jak nazywana jest ta okolica.

Planowana modernizacja linii kolejowych. Planowana modernizacja linii kolejowych.

PLK zainwestuje 1,25 mld zł



Obok elektryfikacji linii PKM ma być realizowana jednocześnie przebudowa linii zarządzanej przez Polskie Linie Kolejowe z Gdyni do Kościerzyny. W ramach inwestycji PLK wybuduje 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikuje 88 km linii. Trasa z Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa - obecnie jedziemy tam po jednym torze. Wymienionych zostanie także 86 km toru i 88 rozjazdów.

Koszt tej operacji, wraz z rozbudową linii w kierunku Bydgoszczy, to ponad 1,25 mld zł.

Powodem rozbudowy alternatywnej trasy kolejowej pozwalającej wyjechać i wjechać do Trójmiasta (przez Kościerzynę) są rosnące potrzeby transportowe, wynikające z ruchu pasażerskiego oraz towarowego z portu w Gdyni. Obecnie odbywa się on głównie linią E65 do Warszawy i prowadzi przez środek Trójmiasta.

Miejsca

Opinie (186) 5 zablokowanych

  • Trakcja spalinowa?

    Rurami nad torami paliwo płynie? Sieć trakcyjna - zespół urządzeń umożliwiających dostarczanie energii elektrycznej do pojazdów napędzanych silnikami elektrycznymi.

    • 0 0

  • UWAGA!!! wykonam projekt zaaaaa polowe tej oszukanczej ceny ,,projektant,,

    • 0 0

  • (3)

    Lepiej by kilka dodatkowych pociągów kupili. Zelektryfikuja, a i tak każdy jeden skład pojedzie spóźniony i przepełniony jak każdego ranka na Jasieniu.

    • 56 22

    • przy obecnej cenie prądu (taniej baryłce ropy) i tymi podwyżkami co zapowiadają to tak se wygląda, zamiast w końcu tą atomówkę postawić to nabijają kobzę Niemcom i Francuzom

      • 0 0

    • Bardzo wkurka etc.

      • 0 1

    • może pociągąć PKM / SKM na południe Gdańska - Orunia Górna i takie tam

      • 9 1

  • Czy po elektryfikacji będą jeździły na PKM stare poczciwe "kible" czyli składy EN57? (8)

    Nie chcemy ścisku na PKMce.

    • 61 13

    • EN57 kibel

      ja tam lubię stare składy. Jeździłem nimi od zawsze.
      w starych nie ma głośników co jest ogromnym plusem!!!

      • 0 0

    • Oj jeszcze fekalia beda sie walac po podlkadach

      Jak puszcza stare elektryczne szalety na kolkach

      • 1 0

    • Kible nie moga jeździć po linii PKM (1)

      • 5 10

      • bo nie ma trakcji, ale jak już będzie to jak najbardziej

        • 1 0

    • Nie (1)

      Ostatnio Urząd Marszałkowski się chwalił zdjęciami nowych Impulsów na Facebooku które mają się pojawić w 2019 roku

      • 4 1

      • Całe 5 sztuk na kilkadziesiąt kibli

        • 9 4

    • Kible są nieśmiertelne (1)

      Twoje wnuczęta będą tym wozić.

      • 36 0

      • Nowa misja skm

        Te zabytki maja prawie 60 lat. Niedlugo beda na Pomorze przyjezdzac zeby przejechac sie zabytkowa koleja. W niejednym polskim regionie kible juz wycofano niczym ikarusy i jelcze. Tak jak teraz jest atrakcja przejechac sie zabytkowym jelczem, tak dla mieszkancow wielkopolski, malopolski, slaska czy mazowsza bedzie atrakcja przejechac sie pomorskim kiblem, ktory tu stanowi 95 proc. floty.

        • 19 4

  • Wyjące kolejki (1)

    A kolejki wyją i wyją. Nawet jak jest mróz, tak jak dziś w nocy.

    • 9 0

    • PESA Luxtorpeda.

      • 0 0

  • Ponad 2,5 mln zł za projekt nowego przystanku i elektryfikacji PKM

    Serio ???????????????? Za sam projekt ?????????

    Budynio się ożywił po wyborach.

    • 1 1

  • 17 grudnia 2010 (6)

    Po co projekt elektryfikacji, skoro już dawno był sporządzony?
    "To już prawie pewne: Kolej Metropolitalna powstanie w najbardziej korzystnym dla pasażerów wariancie. Będzie dwutorowa, w pełni zelektryfikowana i z bezkolizyjnym połączeniem z istniejącymi torami na Zaspie. Trasę z centrum Gdańska do Rębiechowa pokona w 25 minut."

    https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Kolej-Metropolitalna-pociagiem-elektrycznym-w-25-minut-z-lotniska-do-centrum-Gdanska-n44160.html

    • 15 1

    • Haha (1)

      Tacy są dziennikarze i reporterzy trójmiasto.pl piszą i niewiedza co piszą. Szkoda gadać. Najlepiej napisać to co publiczność chce uslyszec

      • 0 1

      • Krzysiek, jesteś najmądrzejszy we wsi, gdy wszyscy na targ wyjadą, to wyjaśnij, gdzie tam jest napisane, że istnieje już projekt?

        • 0 0

    • no i tak będzie, w czym problem?

      • 0 0

    • teraz sobie przypomniałem, że część gdańska ma już wszystko przygotowane

      nawet sa zabezpieczone miejsca na słupy

      • 0 0

    • Hehe, śmiesznie się to czyta po latach. (1)

      Jak zwykle, plany planami a życie życiem. ;)

      • 4 0

      • Co za dzbany... Wizualizacja przystanku i dwie mapki przygotowane przez grafike Trójmiasto pe el to nie "projekt"... :D

        • 0 0

  • Szkoda, że znów rozkopią linię do Kościerzyny. (5)

    Ledwo co ją zmodernizowali, wybudowali nowe perony, a teraz znów wszystko do przebudowy. Tak się marnuje publiczne pieniądze, gdy brak jest sensownych planów na dłuższy okres. Winnych oczywiście nie będzie, bo "góra" nie da się skrzywdzić.

    • 79 18

    • Na zachodzie to się nazywa niegospodarność (4)

      Na zachodzie to się nazywa niegospodarność, gdyby się w to zagłębić to i może defraudacja. U nas na to mówią rozwój gospodarczy. Na zachodzie byłyby kary, a u nas będą gratyfikacje. Bo przecież ta pojedyncza linia kolejowa ma nawet swój zarząd, a zarząd ma swoje potrzeby.

      • 8 0

      • (3)

        ...do elektryfikacji nie rozkopuje się szyn, ani peronów, wiecie?

        • 4 3

        • Na Kościerzynę będzie dokładka drugiego toru. (2)

          Więc jak najbardziej wszystko rozkopią.

          • 2 2

          • ...nie.

            • 0 0

          • ten odcinek jest własnością PKP i tam kieruj swoje żale

            • 1 2

  • Ta ta ta

    I śmierdząca stacja Wrzeszcz.

    • 1 3

  • Gdzie

    Jakie PKM? Nie ma czegoś takiego jak PKM. Nie rozumieją te de... e? Niech pokażą, na jakiej stacji jest wywieszony rozkład jazdy pod nazwą Pkm ! ! ! Ludzie jak głupie biegają po dworcach i szukają owych rozkładów. Haha. Bzdury

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kinga Stawicka

Dyrektor Sprzedaży Krajowej w firmie Marcopol Sp. z o.o. Producent Śrub - wiodącego producenta i dostawcy elementów złącznych dla wielu gałęzi przemysłu w Polsce i do ponad 40 krajów na świecie. Absolwentka Wydziału Zarządzania i marketingu w Wyższej Szkole Administracji i Biznesu w Gdyni. Związana z firmą Marcopol od 2006 roku, od trzech lat na stanowisku Dyrektora Sprzedaży Krajowej. Systematycznie realizuje strategię biznesową firmy i z sukcesem rozwija sprzedaż na rynku Polskim. Ekspert...

Najczęściej czytane