• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 2,5 mln zł za projekt nowego przystanku i elektryfikacji PKM

Maciej Naskręt
16 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Obecnie linia PKM ma wyłącznie trakcję spalinową. Obecnie linia PKM ma wyłącznie trakcję spalinową.

Biuro Projektów Komunikacyjnych z Poznania prawdopodobnie przygotuje projekt elektryfikacji linii PKM oraz budowy nowego przystanku Firoga zobacz na mapie Gdańska. Dokumentacja techniczna, która będzie gotowa za rok, ma kosztować nieco ponad 2,5 mln zł. Natomiast sama realizacja powinna zakończyć się w 2023 roku.



Czy podróżujesz koleją po Trójmieście?

Otwarto oferty w przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę dla elektryfikacji linii kolejowych Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wraz z budową przystanku Gdańsk Firoga.

Od 2,5 do 6 mln zł



Zainteresowane kontraktem były cztery biura. Najkorzystniejszą ofertę złożyło Biuro Projektów Komunikacyjnych z Poznania. Ich oferta cenowa opiewała na kwotę 2,565 mln zł. Druga propozycja od firmy Multiconsult Polska wynosiła nieco ponad 3,6 mln zł, a najdrożej swoje usługi wyceniła spółka BBF z poznania - ponad 6 mln zł.

Spółka PKM była skłonna przeznaczyć na kontrakt 2,7 mln zł.

Z dokumentacji zawartej w przetargu wynika, że współpraca biura projektowego ze spółką samorządową PKM powinna zakończyć się w 2023 roku. Wtedy najpóźniej linia z Wrzeszcza do Osowy powinna zostać zelektryfikowana i oddana do użytku.

Warto tutaj przypomnieć, że linia PKM od samego początku planowana była jako linia elektryczna, jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia - Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM SA musiała odłożyć w czasie - do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.

Planowany przystanek Firoga Planowany przystanek Firoga

Przystanek Firoga 6@



Przy okazji elektryfikacji wrócił także pomysł budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga zobacz na mapie Gdańska, pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego przystanku PKM.

Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, która dominuje w sąsiedztwie tego przystanku. Również numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą IT.

W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja (od 1 - Gdańsk Strzyża do 8 - Gdańsk Rębiechowo), a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ - dzięki czemu idealnie wkomponuje się on w gdańską "Dolinę Krzemową" - jak nazywana jest ta okolica.

Planowana modernizacja linii kolejowych. Planowana modernizacja linii kolejowych.

PLK zainwestuje 1,25 mld zł



Obok elektryfikacji linii PKM ma być realizowana jednocześnie przebudowa linii zarządzanej przez Polskie Linie Kolejowe z Gdyni do Kościerzyny. W ramach inwestycji PLK wybuduje 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikuje 88 km linii. Trasa z Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa - obecnie jedziemy tam po jednym torze. Wymienionych zostanie także 86 km toru i 88 rozjazdów.

Koszt tej operacji, wraz z rozbudową linii w kierunku Bydgoszczy, to ponad 1,25 mld zł.

Powodem rozbudowy alternatywnej trasy kolejowej pozwalającej wyjechać i wjechać do Trójmiasta (przez Kościerzynę) są rosnące potrzeby transportowe, wynikające z ruchu pasażerskiego oraz towarowego z portu w Gdyni. Obecnie odbywa się on głównie linią E65 do Warszawy i prowadzi przez środek Trójmiasta.

Miejsca

Opinie (186) 5 zablokowanych

  • A kiedy smętna, szar trasa do Tczewa, Starogardu, Pruszcza Bielkówka, Straszyna? - to zupełnie zapomniany teren - tylko korki, korki, korki.........

    • 2 0

  • Firoga - Sriroga

    Osowę lepiej drugą zróbcie bliżej Kielnieńskiej.

    • 5 3

  • Gdynia- koscierzyna

    Tą trasę trzeba rozwijać priorytetowo, gdyż w tym kierunku rozwijają sie firmy i coraz więcej mieszkańców trojmiasta dojeżdża do pracy w kierunku koscierzyny.
    Przejedźcie sie w kierunku koscierzyny samochodem i zobaczcie po prawej i lewej strony drogi ile powstaje firm produkcyjnych. ( spokojnie wszystko dokładnie obejrzycie bo będziecie stać w permanentnym i gigantycznym korku)

    • 8 1

  • Zobaczymy co z tego wyjdzie

    Potrzebne w Gdyni 3 przystanki i to jak najszybciej, przy Obwodnicy w Wielkim Kacku, w Małym Kacku oraz przy Centrum Riviera. To zaowocuje zwielokrotnieniem liczby pasażerów. Poprawić częstotliwość kursowania, co 20 minut maksymalnie poza godzinami szczytu i co 10 w godzinach szczytu. A elektryfikacja - trzeba się przygotować, że jak przyśnieży i przymrozi to nie będzie jeździła.

    • 5 0

  • Miś z każdym dniem coraz bardziej aktualny

    • 4 4

  • Nóż w kieszeni się otwiera ...

    ... jak widzę to planowe marnotrawstwo publicznych pieniędzy. naszych !!!

    • 4 4

  • na wsi jakiegoś Firoga (3)

    PO buduje przystanki tymczasem w dużych gdyńskich Północnych dzielnicach nie chce postawić, ani PO ani PiS od partyjniactwo rządzi Trójmiastem

    • 10 9

    • (2)

      To może książę Szczurek by się łaskawie dołożył? Gdynia pokazuje non stop jak bardzo PKMki nie chce.

      • 5 2

      • Ile z tego miliarda wyłożył (1)

        mafiozo Pawłowicz ?

        • 0 3

        • Nie pisze się mafizo, tylko monsignore biskup, chyba, że masz na myśli Pawłowicz profesor?

          • 0 0

  • Do Centrum Hadlowego Matarnia walą tłumy ludzi z całego regionu (1)

    gdyby tam był przystanek szybko zwróciłby się koszt budowy PKM.
    Zamiast przystanku Firoga zrobić koniecznie przystanek CH Matarnia.

    • 12 5

    • nie da się.

      ładnie wygląda na ulotkach a w rzeczywistości przystanki są z dala od ludzi.
      smutna prawda. Przykładów jak mrówek.

      • 8 2

  • PKM do Kosakowa

    A kiedy będzie jeździło się PKM do Kosakowa. Tory są więc o co chodzi. Tam mieszka 30 tysięcy ludzi. W pierwotnym planie PKM miała być doprowadzona do Kosakowa. Jakoś później to wszystko się rozwiało. Co dalej magistraccy urzędnicy i Prezydenci.

    • 19 0

  • Kolejka co 20 min

    I od 6ej na Gdynię i bedzie si

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations. Absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Gdańskiego. W przeszłości kierownik literacki Teatru Muzycznego pod dyrekcją Jerzego Gruzy; dziennikarka - z-ca redaktora naczelnego, redaktor naczelna, publicystka i komentatorka „Głosu Wybrzeża”; prezes zarządu wydawnictwa Baltic Press (wydawca anglojęzycznego dwumiesięcznika „Baltic Transport Journal”; dyrektor Biura Zarządu...

Najczęściej czytane