• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 2,5 mln zł za projekt nowego przystanku i elektryfikacji PKM

Maciej Naskręt
16 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Obecnie linia PKM ma wyłącznie trakcję spalinową. Obecnie linia PKM ma wyłącznie trakcję spalinową.

Biuro Projektów Komunikacyjnych z Poznania prawdopodobnie przygotuje projekt elektryfikacji linii PKM oraz budowy nowego przystanku Firoga zobacz na mapie Gdańska. Dokumentacja techniczna, która będzie gotowa za rok, ma kosztować nieco ponad 2,5 mln zł. Natomiast sama realizacja powinna zakończyć się w 2023 roku.



Czy podróżujesz koleją po Trójmieście?

Otwarto oferty w przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę dla elektryfikacji linii kolejowych Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wraz z budową przystanku Gdańsk Firoga.

Od 2,5 do 6 mln zł



Zainteresowane kontraktem były cztery biura. Najkorzystniejszą ofertę złożyło Biuro Projektów Komunikacyjnych z Poznania. Ich oferta cenowa opiewała na kwotę 2,565 mln zł. Druga propozycja od firmy Multiconsult Polska wynosiła nieco ponad 3,6 mln zł, a najdrożej swoje usługi wyceniła spółka BBF z poznania - ponad 6 mln zł.

Spółka PKM była skłonna przeznaczyć na kontrakt 2,7 mln zł.

Z dokumentacji zawartej w przetargu wynika, że współpraca biura projektowego ze spółką samorządową PKM powinna zakończyć się w 2023 roku. Wtedy najpóźniej linia z Wrzeszcza do Osowy powinna zostać zelektryfikowana i oddana do użytku.

Warto tutaj przypomnieć, że linia PKM od samego początku planowana była jako linia elektryczna, jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia - Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM SA musiała odłożyć w czasie - do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.

Planowany przystanek Firoga Planowany przystanek Firoga

Przystanek Firoga 6@



Przy okazji elektryfikacji wrócił także pomysł budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga zobacz na mapie Gdańska, pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego przystanku PKM.

Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, która dominuje w sąsiedztwie tego przystanku. Również numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą IT.

W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja (od 1 - Gdańsk Strzyża do 8 - Gdańsk Rębiechowo), a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ - dzięki czemu idealnie wkomponuje się on w gdańską "Dolinę Krzemową" - jak nazywana jest ta okolica.

Planowana modernizacja linii kolejowych. Planowana modernizacja linii kolejowych.

PLK zainwestuje 1,25 mld zł



Obok elektryfikacji linii PKM ma być realizowana jednocześnie przebudowa linii zarządzanej przez Polskie Linie Kolejowe z Gdyni do Kościerzyny. W ramach inwestycji PLK wybuduje 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikuje 88 km linii. Trasa z Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa - obecnie jedziemy tam po jednym torze. Wymienionych zostanie także 86 km toru i 88 rozjazdów.

Koszt tej operacji, wraz z rozbudową linii w kierunku Bydgoszczy, to ponad 1,25 mld zł.

Powodem rozbudowy alternatywnej trasy kolejowej pozwalającej wyjechać i wjechać do Trójmiasta (przez Kościerzynę) są rosnące potrzeby transportowe, wynikające z ruchu pasażerskiego oraz towarowego z portu w Gdyni. Obecnie odbywa się on głównie linią E65 do Warszawy i prowadzi przez środek Trójmiasta.

Miejsca

Opinie (186) 5 zablokowanych

  • Częstotliwość kursowania (2)

    Kiedy wreszcie PKMka będzie częściej kursować oraz wszystkie kursy będą dojeżdżały do Gdańska Głównego a nie tylko do Wrzeszcza?

    • 16 2

    • jak skończą remont dworca PKP i peronów w Gdańsku

      • 0 0

    • Do Gdańska pewnie pojadą jak zostaną połączone tory PKM i SKM na Zaspie i to do Śródmieścia i po drodze na Politechnice będzie można wysiąść... No i latanie po peronach we Wrzeszczu się skończy. Przesiadka w kierunku Sopotu będzie na Zaspie. Pozostanie też obecna możliwość wjazdu z torów dalekobieżnych na Zaspie. Wtedy tylko samochodem na wycieczkę można będzie sobie jeździć. Żyć nie umierać.. Tylko kasy, tylko kasy brak.

      • 1 0

  • re (1)

    Wina Budynia.

    • 2 2

    • już po wyborach jest, więc sobie odpuścić

      następne dopiero za 5 lat

      • 1 0

  • rozkopali,zniwelowali dobre nasypy (2)

    bo były stare,ubite nie do ruszenia , wybudowali barachło które zabiera każdy większy deszcz
    kto za to wziął kasę//taką kasę !!!!!/kosmos ,teraz 2,5 mln za projekt - tragedia - za co ?

    • 13 8

    • stary nasyp był jednotorowy, zrewitalizowana linia potrzebowała dwóch torów

      więc nie pie.r.dol głupot

      • 2 1

    • Tak, tak, stare,dobre niemieckie nasypy... Kolejny ekspert budownictwa lądowego na forum!

      • 4 0

  • (1)

    A kiedy połączenie torów PKM z torami SKM na Zaspie?

    • 9 6

    • bez zmiany właściciela SKM w ogóle

      • 1 0

  • UWAGA - artykuł sprzed 6 lat ! (1)

    https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Przybliza-sie-elektryfikacja-linii-kolejowej-do-Koscierzyny-n65790.html

    Jeszcze dodam że całą magistralę wybudowano w latach 1928-1933. Ale wtedy nie było UE i dotacji tylko wielki kryzys gospodarczy 1928-1930

    • 26 1

    • wtedy nie było jak dojechać do Gdyni w ogóle, bo jazda przez Gdańsk była obarczona ryzykiem lub wręcz niemożliwa

      • 1 0

  • ja sie tylko zapytam (2)

    poco było rozkopywanie gotowych nasypów które miały 100 lat i sypanie na nowo takich co woda rozmywa? Ta kasa za to rycie w ziemi starczyła by na elektryfikację.

    • 17 16

    • ja tylko odpowiem, że nasyp jednotorowy był zdegradowany, a potrzebny był dwutorowy, więc powstał nowy

      • 0 0

    • Własnie to po to, że były stare i nie miały odpowiedniej wytrzymałości.

      Drzewa, korzenie i nasyp wizualnie wygląda ok a w środku jest pusty.

      • 14 0

  • Bez szans na rewolucje (3)

    Bardziej przydalby sie szybki tramwaj odcinkowo biegnacy w tunelu ( jak w krakowie i poznaniu i wielu miastach niemieckich) oraz nowe linie skm. Bez tego, pozostajac jedynie przy rozbudowie powolnego, niewydolnego systemu tramwajowego, w Gdansku nie ma szans na rewolucje komunikacyjna. Kto bedzie jechal 1,5 h z szadolek do Oliwy ?? Niestety, ekipa Adamowicza juz sie wypalila i innych pomyslow nie ma. Projektuja lrsne dziadki z BPBK pod dyktando Bielawskiego i innych dziadkow z BRG, przy decydujacym glosie deweloperow.

    • 21 8

    • HALO! Już po wyborach!

      Uprzejmie informuję, że kandydat niejaki Kacperek przerżnął je z kretesem, a wygrał Budyń.

      • 1 1

    • Tez bedziesz kiedys "dziadkiem" i co wtedy? Masz jakas osobista awersje do BPBK?

      • 0 0

    • Trudno nie przyznać racji, choć mamy niestety dość sporą przeszkodę, jakiej nie mają inne miasta.

      Ukształtowanie terenu. Morenowe wzgórza są skuteczną barierą dla niskokosztowej rozbudowy kolei.

      • 7 0

  • Ciężko było od razu PKM zrobić elektryczną? (14)

    Tylko kasa poszła na spalinowe...

    • 129 75

    • Polska rzeczywistość (1)

      Niestety, kasa poszła w kocioł, zamiast od razu postawić na elektryfikację, to lepiej było zainwestować w spalinowe lokomotywy, żeby teraz elektryfikować kolej ... Paranoja, w jakim my żyjemy kraju. Kto to takie decyzje podejmuje ? Łatwo się wydaje nieswoje pieniądze, ale trudniej z myśleniem. Moim zdaniem powinien ktoś ponieść konsekwencje takiej decyzji. Masakra.

      • 1 1

      • Jakie konsekwencje ?

        1. Czy Pomorskie to tylko 3M ?
        Część Szynobusów jest własnością województwa a nie przewoźnika. Po elektryfikacji pójdą na pozostałe linie gdzie dzisiaj jest jak jest.
        * Gdynia - Hel
        * Tczew - Chojnice
        * Malbork - Kwidzyn
        A kiedy na te linie kupowane były nowe składy. Od zawsze "ochłapy", teraz się to zmieni.
        I za to też ktoś ma ponieść konsekwencje ?

        • 2 0

    • Nie znam się, ale... (1)

      Nie znam się, ale jeżeli pociągi spalinowe mogą poruszać się po trasie z trakcją elektryczną to można byłoby ją postawić od razu a po elektryfikacji brakujących fragmentów puścić składy elektryczne. Jeżeli byłoby to możliwe od samego początku to cała linia będzie mocno przepłacona

      • 7 7

      • Tak - nie znasz sie!

        • 7 2

    • To jest miś na skalę naszych możliwości

      Co jakiś czas będą usprawnienia gdyż to jest....miś ,który odpowiada żywotnym potrzebom mieszkańców trójmiasta .Oczywiście kasjer będzie zaglądał do kieszeni podatnika co jakiś czas aby miś stawał się bardziej funkcjonalny .Dlatego nie można było zrobić raz a porządnie

      • 6 2

    • A ciężko przeczytać artykuł przed komentowaniem? (5)

      To pomaga w zrozumieniu tematu, naprawdę! :)

      • 54 14

      • marnotrawstwo (3)

        Ty też ciężko masz z czytaniem ze zrozumieniem. Gdzie w artykule jest dowód na to, że nie można było zelektryfikować linii od razu? Nie chodzi o ten gdyński kawałek tylko o całość. Całość, którą budowano od zera! Nowe wiadukty, nowe trasy żelazne, nowa infrastruktura a pojechali po całości i kupili diesle. Super!

        • 18 24

        • Super (1)

          Ale nie wiadomo czy Gdynia tradycyjnie by się dołożyła, najpierw w ogóle mieli problem żeby się dołożyć, później mieli problem z nazwą, potem przystanki wybudowane dwa lata po Gdańsku, na koniec wisienka na torcie, czyli mają mniej udziałów w SKM niż Pruszcz Gdański.

          Jestem za elektryfikacją, ale nie taką, że ktoś celowo na złość robi

          • 11 9

          • Po pierwsze

            PKM jest inicjatywą gdyńską. Gdańsk chciał budować tramwaj i blokował projekt długo. Wystarczy sprawdzić w archiwum.

            Po drugie, jak już decyzja w końcu zapadła, to inwestor (marszałek województwa) stwierdził, że będzie budował tylko w Gdańsku, bo Gdynię załatwi PKP.

            Jak PKP go wyśmiało, to podzielił projekt na 2 fazy (pierwsza - obecna, druga - od Gdyni głównej przez Pogórze włączające się pętlą w Chylonii + przystanki na terenie Gdyni). Oczywiście faza druga trafiła do zamrażarki i zapadła cisza.

            Do czego Gdynia ma się dokładać, do projektu w praktyce realizowanego poza jej granicami?

            • 6 8

        • normalny inaczej? nowe tory PKM budowano tylko do istniejacej lini kolejowej gdynia koscierzyna ...czyli elektryczny musial by konczyc bieg gdzies w rebiechowie . nawet do osowy by nie dojechal ...teraz elektryfikowana bedzie linia gdynia koscierzyna wiec wszystko bedzie razem

          • 14 3

      • z drugiej strony - nie wiem czy nie byłoby sensowne zrobienie czegoś takiego jak

        elektryfikacja od strony Gdańska (od razu) do mniej więcej portu lotniczego i składy po części elektryczne a po części spalinowe (na linię z Gdyni)

        • 5 24

    • Czasami sens jest, choć go nie widać.

      Wszystko zależało od finansowania z UE.
      Trzeba było tak pokombinować, aby nam wyszło największe dofinansowanie.
      Pewnie wielu wie dokładniej jak było, ktoś zna szczegóły?

      • 2 5

    • (1)

      czytanie nie boli - przeczytaj czemu nie zelektryfikowano wczesniej

      • 24 6

      • mają elektryfikować

        i to jak najszybciej. Tak powolnych i wyjących składów jeszcze w 3M nie było!!!!!!

        • 11 4

  • PKM . (1)

    PKM zwozi okoliczne pisiorskie kartofle do Gdanska .

    • 2 6

    • mylisz się.

      pisiorskie kartfle jadą dizlami do centrum. Ludzie bardziej przedsiębiorczy przeliczą wszystko i wsiądą w pkm.

      • 1 1

  • A kiedy PKM na Oksywie? (1)

    • 13 1

    • tak za 100 lat.

      czyli nigdy.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Monika Płocke

Banking Technology, Head of Change and Technology Capabilities w Nordea Bank AB. Absolwentka Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej, studiów MBA oraz licznych programów w Harvard Business School i London Business School. Karierę zawodową rozpoczęła w 1993 r. w AT&T Bell Labs (dziś Lucent Technologies) jako projektant systemów informatycznych. Od 1995 r. pracowała w firmie PROKOM jako koordynator projektów. Od 1.01.2014 r. do 31.10.2015 r. była Prezesem...

Najczęściej czytane