• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Centralny. Pięć ofert na wykonanie koncepcji

VIK
6 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Czym ma być Port Centralny? Ma on powstać "na wodzie" pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem. Czym ma być Port Centralny? Ma on powstać "na wodzie" pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem.

Złożono pięć ofert na wykonanie koncepcji budowy Portu Centralnego z Gdańsku. Jest to flagowa inwestycja Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Docelowo, na ok. 500 ha, ma powstać kilka terminali o zróżnicowanym przeznaczeniu, m.in. masowy, drobnicowy, pasażerski czy terminal dla ładunków ro-ro.



Na przetarg ogłoszony pod koniec grudnia odpowiedziało pięciu oferentów - jedno przedsiębiorstwo i cztery konsorcja. Są to: ILF Consulting Engineers Polska, Industria Project razem z Europrojekt Gdańsk, Sweco ConsultingWuprohyd, firmy IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo, IDOM Consulting, Engineering oraz Architecture, S.A.U., Arcadis i Berenguer Ingenieros S.L., a także konsorcjum PROJMORS Biuro Projektów Budownictwa MorskiegoMosty Gdańsk. Wykonawca będzie miał 10 miesięcy na opracowanie kompletnej koncepcji Portu Centralnego.

- Koncepcja musi być poparta szerokimi analizami. Chcemy mieć szczegółową wiedzę w zakresie kosztów i korzyści, sposobów etapowania inwestycji, ingerencji w istniejący układ drogowo-kolejowy czy bezpieczeństwa manewrowania i cumowania jednostek. To bardzo złożony projekt - tłumaczy Marcin Osowski, wiceprezes ZMPG ds. infrastruktury.
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie wielobranżowej koncepcji zagospodarowania Portu Centralnego. Opracowanie to ma zawierać m.in. analizę popytu na towarowo-pasażerski transport morski, zarówno krajowy, jak i europejski czy globalny oraz prognozy długookresowych zmian popytu na ten transport do roku 2050. Firma, która ostatecznie zajmie się opracowaniem koncepcji, będzie zobowiązana także do przeprowadzenia inwentaryzacji istniejącej infrastruktury technicznej (drogowej, kolejowej czy hydrotechnicznej).

Od wykonawców ZMPG wymaga zespołu ekspertów, wśród których znajdą się doświadczeni architekci, hydrotechnicy czy eksperci do spraw infrastruktury drogowej i kolejowej. W ramach prac mają powstać trzy warianty koncepcji Portu Centralnego. Każdy musi zawierać mapę oraz część opisową, a jeden z nich także rekomendację wykonawcy.

Port Centralny to flagowa inwestycja Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Docelowo, na ok. 500 ha, ma powstać kilka terminali o zróżnicowanym przeznaczeniu, m.in. masowy, drobnicowy, pasażerski czy terminal dla ładunków ro-ro. Inwestycja ma zostać zrealizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego i zakłada stopniowe powstawanie kolejnych terminali w zależności od potrzeb prywatnych operatorów.
VIK

Miejsca

Opinie (119) 3 zablokowane

  • Bo za PISu wszystko musi być centralne (4)

    Komuna wróciła, budujemy PRL bis, gigantomania i wszystko zarządzane odgórnie. Bez głowy, bez sensu, byle wielkie, byle się działo.
    Ciekawe, kto w ciemno wyłoży na to kasę, bo rząd nie da, bo potrzebuje na 500+, a unia zaraz też kurek zakręci...

    • 10 6

    • Nazwa Centralny pochodzi od położenia geograficznego względem reszty gdańskich terenów portowych.

      Nie budują na Pomorzu - źle! Budują - też źle! Nawet w nazwie portu doszukali się spisku. Czy w nazwie Port Północny też są ukryte treści? Gorzej niż lud smoleński. Hejtowanie takiej inwestycji w Gdańsku to działanie na szkodę regionu, ale niektórym polityka odebrała już zdolność logicznego myślenia.

      • 3 0

    • (2)

      wolę pisowską komunę jak złodziejskie PO

      • 5 6

      • a ja wolę złodzieja u steru (1)

        bo debil wszystko rozwali dla jednorazowej kasy, a złodziej będzie tak kombinował, żeby dało się po cichu kraść

        • 2 2

        • to sie nie sprawdza...

          Przy tubylczej manazerii zagranicznego podmiotu. Smycz I wedzidlo jest w robocie I madrzejsi pilnuja. A jest co stracic...

          • 0 0

  • ja tam bym widział ten port centralny pod łodzią (10)

    będzie blisko do lotniska centralnego

    • 87 21

    • ee w Elblągu będzie dobrze (1)

      • 7 2

      • po co ten przekop jak w gdansku buduja konkurencje dla elblaga LOL

        • 1 1

    • Spadaj łosiu z polityką. (1)

      Wymiotować się chce od tych durnych komentarzy. Czy jeszcze widzicie coś ludzie poza polityką, czy już zupełnie wyprali wam mózgi? To jest ważna inwestycja dla Pomorza i powinniśmy zrobić wszystko by powstała.

      • 7 9

      • Ale ja Ciebie lubię :D

        A szczególnie Twoje podatki......

        • 2 2

    • skoro jest nawet port w Rumii to czemu czemu czemu nie.

      • 9 0

    • głupek (1)

      • 6 23

      • wcale nie taki głupi

        Największa stocznia w kraju jest w Radomiu to centralny port Gdańsk może być w Łodzi.

        • 20 2

    • Przy Krupówkach. ORP Kakałko.

      • 7 1

    • Bierz łopatę i zbuduj sobie taki. Wszystko w Twoich rękach.....

      • 3 6

    • Bierz łopatę i sobie wykop taki malutki porcik nawet centralnie pod Łodzią.

      • 3 10

  • To jest skandal (1)

    Aby polskie porty były lepsze od Niemieckich!! Niech Donald wraca i blokuje wszelakie morskie inwestycje w polsce !!!! Pisory stop !!

    • 6 18

    • Przecież jak Donald to projektował, to pisaliście, że dewastuje Westerplatte...

      • 4 0

  • I Wachmistrz nie protestuje?
    Niemożliwe... Już mu przestało przeszkadzać?

    • 0 0

  • (2)

    Mnie martwi kwestia jednoczesnej rozbudowy portów w Gdańsku i Gdyni. Nie lepiej usiąść i WSPÓLNIE ustalić strategię na najbliższe lata.

    • 14 2

    • jak sie nie daje ugadać wspólnego systemu komunikacji miejskiej

      I jednego biletu!
      Przecież jak się ugada coś wspólnego, to ktoś stanie się niepotrzebny...

      • 3 0

    • Dokładnie!

      Zaczyna to przypominać wyścig szczurów. Tort jest spory i jest się czym podzielić. Zamiast wzajemnego wykaszania lepiej wyspecjalizować się i zacząć podbierać ładunki portom zachodnim czy Kłajpedzie. Z pożytkiem dla całego kraju.

      • 5 1

  • Widok z plaży (2)

    Ciekawy jestem jak to się przełoży na widok z plaży.
    Już parę lat temu wybudowali w porcie ohydne klocki/biurowce i magazyny, które mocno oszpeciły widok na port, a teraz dojdą silosy i zbiorniki oraz inne mało turystyczne atrakcje jak na ruskich lub bułgarskich plażach.

    • 2 6

    • Hehehe (1)

      Jakiej plaży? Plaży już nie będzie :/

      • 0 1

      • a co na to "Tygrys"

        ;)

        • 2 0

  • Radom żąda dostępu do morza (6)

    stocznia radom ma już wybudowanych pięć latających łodzi podwodnych typu Maciar-A5

    • 58 13

    • a przetarg na bomby ulotkowe w trakcie.... (4)

      • 7 1

      • A broń chemiczna w planach (3)

        Maciora już groch z kapustą i grochówkę zajada - będzie "kopcić" z zada do flakonów i składować taki gaz w tajnym magazynie broni typu BC

        • 5 2

        • (2)

          jak taki gaz grochówkowy silnie działa sprawdził już w Smoleńsku podarowując flakon a właściwie 3 flakony Lechowi przed wylotem, ten otworzył przed ladowaniem, iskra i bum bum bum - 3 wybuchy.

          • 3 2

          • Poziom ameby. (1)

            Ludzie, co wy macie w głowach?

            • 2 2

            • Ameby to wybrały Maciarewicza i spółkę

              Ale mniejsza o ich amebalny stan umysłu ważne , że bogobojne i patriotyczne.....

              • 2 3

    • Olo

      prze ch.. jestes Pozdro

      • 0 0

  • (7)

    Budować jak najszybciej, niech Gdańsk rośnie w siłę ;)

    • 94 13

    • Nie jak najszybciej, a mądrze.

      • 6 0

    • a ludzie żyją dostatniej

      . nawet dzisiaj wspominają

      • 2 1

    • W Enerdze zabrakło stanowisk

      Trzeba stworzyć nowego molocha żeby kasta kolesi miała gdzie rodziny ulokować

      • 5 5

    • Koncepcja a nie inwestycja!

      Na inwestycje trzeba pieniędzy, a te poszły na socjal dla elektoratu. Większość szumnie zapowiadanych inwestycji to są tylko przetargi na koncepcje; lotnisko centralne, autostrada A2, tamy na Wiśle, przekop Mierzei, port centralny. Elektorat to łyka jak pelikany.

      • 8 6

    • (1)

      Przecież to nie jest potrzebne. Port rozwija się dobrze. Niech lepiej władza nie przeszkadza i będzie cacy.

      • 6 11

      • Trzeba być kompletnym ignorantem, żeby hejtować taką inwestycję.

        To epokową szansa dla Gdańska i Pomorza, coś na miarę Portu Północnego za Gierka. Trzeba to wykorzystać, tym bardziej, że mamy spore zaplecze w postaci Czech, Słowacji czy Ukrainy.

        • 12 6

    • A trollom gdańskim się powodzi.

      • 4 10

  • a ja chciałbym wiedzieć czy obecne możliwości portu w Gdańsku i Gdyni są wykorzystane bo (4)

    wydaje mi się że nie koniecznie, jest nowy duży terminal kontenerowy DTC którego brakowało wcześniej a pozostałe nabrzeża świecą pustkami, no ale przemawia za tym nowym portem jedna rzecz że nie będzie trzeba tak jak obecnie wpływać głęboko i długo manewrować kanałem aby statki dobiły, skróci to koszty na manewrach itd

    • 30 6

    • ...

      Do Hamburga i Amsterdamu płynie się zdecydowanie dalej

      • 0 0

    • Do portu wewnętrznego w Gdańsku nigdy nie wpłyną duże statki.

      Dlatego trzeba wyjść w morze. Wszystkie terminale w Porcie Północnym radzą sobie świetnie.

      • 10 0

    • a co to jest DTC? (1)

      • 4 6

      • Jakies paplanie pseudofachowców.

        Najlepiej przędą państwowe stocznie gołym okiem widać jaki ruch w naucie i stoczni marynarki wojennej.

        • 0 5

  • Czary-mary

    Zrobienie szerokiej analizy popytu rynku i wykonanie złożonego projektu technicznego portu z różnymi terminalami są tak różnymi sprawami, że oczekiwanie tego od jednego oferenta świadczy o merytorycznej bezradności zamawiającego. Widać, że pisowskie zarządy trójmiejskich portów potrafią jedynie fantazjować i zapewne żadna z ich fantazji nie zmaterializuje się w rzeczywistości, nie licząc wydania sporych pieniędzy na te czary-mary.

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Bereśniewicz - Kozłowska

Prezes zarządu firmy Aplitt. Absolwentka Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej, studiów...

Najczęściej czytane