- 1 Blisko 28 mln zł za 4 kluby fitness (49 opinii)
- 2 Historia o "Gdyńkongu" uderza w Port Zewnętrzny (104 opinie)
- 3 Gra Manor Lords światowym hitem (45 opinii)
- 4 Trzeci raz szukają prezesa Energi (88 opinii)
- 5 Inflacja w kwietniu ma wynieść 2,4 proc. (44 opinie)
- 6 Zmiany w zarządzie Petrobalticu (41 opinii)
Port Centralny "odpadł'. Co z Portem Zewnętrznym?
Miał być Port Zewnętrzny w Gdyni i Port Centralny w Gdańsku. Już wiemy, że drugi z tych projektów z powodu braku zainteresowania inwestorów będzie musiał poczekać na realizację. A co z gdyńskim projektem?
Wczoraj poinformowaliśmy, że władze Portu Gdańsk przyznały, iż koncepcja budowy Portu Centralnego, czyli nowych nabrzeży głębokowodnych na morzu, nie znalazła na razie uznania inwestorów. Projekt postanowiono zostawić... na lepsze czasy. Swój projekt budowy portu "na wodzie" kilka lat temu ogłosił też Port Gdynia. Co z tym projektem?
Według koncepcji Port Zewnętrzny ma być jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego. Dzięki tej inwestycji powierzchnia portu ma się zwiększyć się o 151 ha, a zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU. Według wstępnego projektu, Port Zewnętrzny ma posiadać nabrzeże o długości 2,5 tys. m i szerokości 700 m, a maksymalna wielkość obsługiwanych kontenerowców sięgać ma 30 tys. TEU (o długości 490 m i szerokości 72 m). To oczywiście przyszłość, choć wcale nie odległa, bo przewiduje się, że takie powstaną już w najbliższych latach. Plany obejmują również powstanie terminalu LNG oraz elektrowni LNG. Ostatnio zdecydowano, że w pierwszym etapie w Porcie Zewnętrznym ma powstać też powstać port instalacyjny dedykowany budowie farm wiatrowych ma morzu.
Czytaj też:
Port instalacyjny w Gdyni na początek tymczasowy
Tak jak i Port Centralny w Gdańsku, także Port Zewnętrzny ma powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Okazało się, że zainteresowanie gdyńskim projektem jest większe. W lutym tego roku poinformowano, że dwa konsorcja i dwie firmy zainteresowane są partnerstwem przy tym projekcie. Wnioski złożyły: konsorcjum Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS (z siedzibą w Paryżu) i Gdynia Terminal Holding SAS (z siedzibą w Marsylii), konsorcjum Hutchison Ports Poland (z siedzibą w Luksemburgu) i Port of Felixstowe Limited (Londyn) oraz firmy: International Container Terminal Services Inc. z siedzibą w Manili oraz Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o. z Krakowa.
Na jakim etapie jest ten projekt, jak wygląda harmonogram? Czy z inwestorami, którzy zgłosili zainteresowanie tym projektem konsultowano zmiany, czyli powstanie w pierwszym etapie portu instalacyjnego? - zapytaliśmy władze Portu Gdynia.
Czytaj też:
Projekt budowy Portu Centralnego w Gdańsku trafił do szuflady?
- Trudno jest nam się odnosić do informacji na temat projektu w Gdańsku, natomiast jeśli chodzi o budowę Portu Zewnętrznego w Gdyni w chwili obecnej jesteśmy niezmiennie w trakcie dialogu konkurencyjnego w ramach którego uczestniczą 4 zainteresowane podmioty. Odbyła się już pierwsza tura dialogu. Przed nami kolejne, których ilość jest uzależniona również od zagadnień na bieżąco zgłaszanych przez strony uczestniczące w przetargu. Z uwagi na poufność procesu nie możemy podawać szczegółów postępowania do wiadomości publicznej, nie mniej jednak potwierdzamy że projekt realizowany jest zgodnie z przyjętym harmonogramem - - poinformował Maciej Krzesiński, dyrektor ds. marketingu i współpracy z zagranicą Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Projekt Portu Zewnętrznego
A jaki jest koszt? Według szacunków infrastruktura portowa to 562 mln euro, wyposażenie to 115 mln euro, a infrastruktura dostępowa (falochrony, kanał podejściowy) to 386 mln euro.
- Planowane uruchomienie terminalu przewidywane jest - jak wielokrotnie wcześniej informowano - na rok 2027/28. Projekt Portu Zewnętrznego uzyskał ostatnio akceptację planu badań geologicznych odpowiednich urzędów. Należy też podkreślić, że o konieczności realizacji projektu i kontynuacji działań w tym zakresie informował również ostatnio w swoich wystąpieniach pan minister Marek Gróbarczyk, jako minister odpowiedzialny za inwestycje w obszarze gospodarki morskiej. Tym samym realizacja projektu budowy Portu Zewnętrznego na ten moment przebiega zgodnie z planem - dodał Maciej Krzesiński.
Miejsca
Opinie (99) 5 zablokowanych
-
2021-08-06 13:22
A wiecie, że obok miejsca gdzie ma powstać cpk, powstaje właśnie duży magazyn logistyczny? (2)
Nie wiem czy nie rekordowy ale jakaś zagraniczna firma już tam buduje. A to dlatego bo wiedzą że cpk powstanie. Dlaczego o tym wspominam? Bo port zewnętrzny jest częścią cpk, tak samo droga czerwona i czy chcecie czy nie to wszystko powstanie. Polska się wyraźnie rozwija.
- 3 6
-
2021-08-06 19:44
Za rządów karakana to się raczej zwija
Za chwilę na jesień wzrost inflacji, kolejny wzrost bezrobocia, budowa portu za rok będzie za droga.
- 2 3
-
2021-08-06 20:59
Taaaak
Wielkie centrum logistyczne...to jest rejon Polski gdzie jest ich po prostu najwięcej...
Piękna analogia. Dobrze poczytać klakierów MIKNP znaczy się MH jak ktoś niepiśmienny- 2 0
-
2021-08-06 14:56
Po co port zewnętrzny, jest Koralewski. (3)
- 1 1
-
2021-08-06 16:51
ty se nawet tak
nie zartuj...
- 4 0
-
2021-08-06 21:15
umiał rozciągać gumki od majtek, rozciągnie port. spoko
- 0 1
-
2021-08-07 11:19
gdanski podrzutek
i kon trojanski.
Gdyby tak Gdanskowi w zamian kucyka podrzucic? ;)- 2 0
-
2021-08-06 20:12
Kabaret
zainteresowanie w Gdyni - dobre słowo - zainteresowanie. Gdynia nie chciała żadnego zobowiązania, żadnego wadium. W Gdańsku zapytali o konkrety. Tylko DCT potwierdził, a zarząd portu przytulił 15 mln zł wadium, na wypadek gdyby terminal nie zrealizował tego, do czego się w ofercie zobowiązał.
Do Gdyni zgłoszono zainteresowanie tym, żeby ze środków centralnych (czyli naszych kieszeni) wyciągnąć jakieś 1,5 mld zł na falochrony, tory podejściowe i inne rzeczy... cel - zakorkowanie Gdyni i obwodnicy oraz zwiększenie emisji CO2. Brawo. Za artykul bez rozumienia tematu też brawo.- 3 2
-
2021-08-07 08:11
CZAS wreszcie połączyć te dwa państwowe porty w jedno (1)
CZAS wreszcie połączyć te dwa państwowe ZMPG w jedno ZMPG
- 0 5
-
2021-08-07 11:16
jak uczy historia
Centralizacja nigdy nie wychodzila nam na zdrowie. Brak pomyslow na dzialanie i realizujacych je sprawnych i odpowiednio zmotywowanych zarzadcow.
Takie polaczenie to natychmiastowa wojna na wyzynanie i kanibalizacja jednej ze struktur.
Znacznie lepsze wyniki daje wspolpraca rownorzednych podmiotow.
Ale najistotniejsza jest jakosc sprawowanego nadzoru wlascicielskiego i jednoznacznosc celow do osiagania...- 3 0
-
2021-08-07 17:20
Ma. Być. jakby. przedłużeniem.
Jakby.- 0 0
-
2021-08-08 09:25
a co z infrastruktura drogowa? (1)
Jak mozna planowac rozbudowe portu a nie pomyslec o infrastrukturze drogowej?
Rozbudowa samej kolei nie odkorkuje miasta.- 3 0
-
2021-08-08 21:23
ale to jest klopot
miasta.
Bo nie tiry je zatykaja.- 2 0
-
2021-08-13 21:23
komunikacja
Ten projekt jest mądry ale bez dróg dojazdowych do portu zewnętrznego nie mowy o jego budowie bo nikt nie wyłoży pieniędzy w ciemno. Natomiast miasto Gdynia nie jest zainteresowane rozwojem Portu i wszystko robi aby utrącić ten pomysł. Gdynia ma być miejscem wypoczynku i rozrywki dla "warszawki" . Niech żyją deweloperzy .
- 12 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.