• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Centralny "odpadł'. Co z Portem Zewnętrznym?

Wioletta Kakowska-Mehring
5 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Według harmonogramu wybór wykonawcy Portu Zewnętrznego ma nastąpić w 2022 r. Według harmonogramu wybór wykonawcy Portu Zewnętrznego ma nastąpić w 2022 r.

Miał być Port Zewnętrzny w Gdyni i Port Centralny w Gdańsku. Już wiemy, że drugi z tych projektów z powodu braku zainteresowania inwestorów będzie musiał poczekać na realizację. A co z gdyńskim projektem?


Co sądzisz o koncepcji rozbudowy Portu Gdynia?


Wczoraj poinformowaliśmy, że władze Portu Gdańsk przyznały, iż koncepcja budowy Portu Centralnego, czyli nowych nabrzeży głębokowodnych na morzu, nie znalazła na razie uznania inwestorów. Projekt postanowiono zostawić... na lepsze czasy. Swój projekt budowy portu "na wodzie" kilka lat temu ogłosił też Port Gdynia. Co z tym projektem?

Według koncepcji Port Zewnętrzny ma być jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i ŚląskiegoMapka. Dzięki tej inwestycji powierzchnia portu ma się zwiększyć się o 151 ha, a zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU. Według wstępnego projektu, Port Zewnętrzny ma posiadać nabrzeże o długości 2,5 tys. m i szerokości 700 m, a maksymalna wielkość obsługiwanych kontenerowców sięgać ma 30 tys. TEU (o długości 490 m i szerokości 72 m). To oczywiście przyszłość, choć wcale nie odległa, bo przewiduje się, że takie powstaną już w najbliższych latach. Plany obejmują również powstanie terminalu LNG oraz elektrowni LNG. Ostatnio zdecydowano, że w pierwszym etapie w Porcie Zewnętrznym ma powstać też powstać port instalacyjny dedykowany budowie farm wiatrowych ma morzu.

Czytaj też:

Port instalacyjny w Gdyni na początek tymczasowy



Tak jak i Port Centralny w Gdańsku, także Port Zewnętrzny ma powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Okazało się, że zainteresowanie gdyńskim projektem jest większe. W lutym tego roku poinformowano, że dwa konsorcja i dwie firmy zainteresowane są partnerstwem przy tym projekcie. Wnioski złożyły: konsorcjum Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS (z siedzibą w Paryżu) i Gdynia Terminal Holding SAS (z siedzibą w Marsylii), konsorcjum Hutchison Ports Poland (z siedzibą w Luksemburgu) i Port of Felixstowe Limited (Londyn) oraz firmy: International Container Terminal Services Inc. z siedzibą w Manili oraz Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o. z Krakowa.

Na jakim etapie jest ten projekt, jak wygląda harmonogram? Czy z inwestorami, którzy zgłosili zainteresowanie tym projektem konsultowano zmiany, czyli powstanie w pierwszym etapie portu instalacyjnego? - zapytaliśmy władze Portu Gdynia.

Czytaj też:

Projekt budowy Portu Centralnego w Gdańsku trafił do szuflady?



- Trudno jest nam się odnosić do informacji na temat projektu w Gdańsku, natomiast jeśli chodzi o budowę Portu Zewnętrznego w Gdyni w chwili obecnej jesteśmy niezmiennie w trakcie dialogu konkurencyjnego w ramach którego uczestniczą 4 zainteresowane podmioty. Odbyła się już pierwsza tura dialogu. Przed nami kolejne, których ilość jest uzależniona również od zagadnień na bieżąco zgłaszanych przez strony uczestniczące w przetargu. Z uwagi na poufność procesu nie możemy podawać szczegółów postępowania do wiadomości publicznej, nie mniej jednak potwierdzamy że projekt realizowany jest zgodnie z przyjętym harmonogramem - - poinformował Maciej Krzesiński, dyrektor ds. marketingu i współpracy z zagranicą Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Projekt Portu Zewnętrznego


A jaki jest koszt? Według szacunków infrastruktura portowa to 562 mln euro, wyposażenie to 115 mln euro, a infrastruktura dostępowa (falochrony, kanał podejściowy) to 386 mln euro.

- Planowane uruchomienie terminalu przewidywane jest - jak wielokrotnie wcześniej informowano - na rok 2027/28. Projekt Portu Zewnętrznego uzyskał ostatnio akceptację planu badań geologicznych odpowiednich urzędów. Należy też podkreślić, że o konieczności realizacji projektu i kontynuacji działań w tym zakresie informował również ostatnio w swoich wystąpieniach pan minister Marek Gróbarczyk, jako minister odpowiedzialny za inwestycje w obszarze gospodarki morskiej. Tym samym realizacja projektu budowy Portu Zewnętrznego na ten moment przebiega zgodnie z planem - dodał Maciej Krzesiński.

Miejsca

Opinie (99) 5 zablokowanych

  • (1)

    Gdyby Porty były na Podkarpaciu to by nie odpadły!

    • 4 4

    • pokazuje, jaka jest jakosc, operatywnosc i skutecznosc

      Przedstawicieli, ktorych wybieramy.
      Nawet Elblag potrafil wyciagnac wnioski z sasiedztwa z Gdanskie i swoje wydreptac.
      My mamy pomniki i samolociki ale nie mamy pracy i jestesmy wypychani z habitatu przez przemyslowa turystyke...

      • 1 0

  • Ta bolszewia kłamała , kłamie i żeby utrzymać się przy korycie nadal będą kłamać i obiecywać .

    • 9 11

  • Oby sie NIE udało

    Inwestorzy w Gdyni musieliby być ślepi i uposledzeni umysłowo wierzac ze jest szansa na rozwój portu bez dróg!!! Gdynia już teraz formalnie nie posiada drogi do wywozu kontenerów z portu. Estakada to wrak a dojazd do obwodnicy w Chyloni to żenada. Na inne drogi nie ma szans póki rządzi tu Szczur ze swoimi nieudacznikami. Odstąpienie od budowy to jedyne logiczne rozwiązanie oraz nie wspieranie gdyńskiej kliki z UM. Szczur oby jak najwięcej spraw nie udało się za twoich rządów bo to jedyna opcja żeby normalni ludzi w końcu poszli na wybory. Narazie gibiesz się na stołku dzięki poparciu dziadków po 70tce.

    • 13 14

  • Pis położył już na nim swoje łapy, więc słabo widzę jego przyszłość.

    • 6 8

  • Gdynia straciła swoją szansę (1)

    Zadławiła się swoim sukcesem końca lat 90 .

    • 22 4

    • nie sukcesem

      a kredytem, ktory ten "sukces" sfinansowal.
      Oraz brakiem dochodow.

      • 4 0

  • I zarwana wiśniewskiego od 3 lat

    Wstyd na cale pomorze. Miliony ba objazdy zkm to by remont mniej kosztowal

    • 20 0

  • Korek wszędzie.

    Ciekawe jak ,,Tiry,, opuszczą Trójmiasto, już teraz Pomorze to jeden wielki korek. W sezonie to istny Armageddon. A co dopiero ,, nowy port ,, . Brak autostrady bo ta kończy się przed Trójmiasto. Obwodnica korek permanentny. Nowa 6 nie rozwiąże tych problemów. Gdzie nowe estakady od portu , gdzie wyjazd w kierunku Rumi, Redy, Wejherowa, a dojazd nad morze to trzeci świat...

    • 19 1

  • Ano...

    ...ma się zwiększyć się...

    • 1 1

  • Ano.....

    ....ma powstać też powstać...

    • 1 1

  • Gdańsk dalej jest pod uregulowaniami Traktatu Wersalskiego !!!

    Ponieważ jestem wnikliwy w poszukiwaniu traktatowych uregulowań w kwestii Wolnego Miasta Gdańska, zacząłem swoje poszukiwania od Traktatu Wersalskiego, poprzez Traktat Poczdamski i Jałtę, aż do późniejszych bezprawnych oraz bezpodstawnych prawnie prób podważania prawnego w świetle prawa międzynarodowego statusu WMG.
    Mając w ręku dokumenty Traktatowe jestem przekonany, że kiedy te nieuki i "obiecanty" po swoich szumnych wypowiedziach zobaczyli, że status WMG klasyfikuje w dalszym ciągu tę strefę pod inną jurysdykcją niż Polska, więc się zlękli, że nawet jeśli coś wybudują to kto inny przyjdzie po to jak po swoje i to zgodnie z prawem międzynarodowym. Wiedziałem, że tak to się skończy.

    GumpBoy

    • 4 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora...

Najczęściej czytane