• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Centralny "odpadł'. Co z Portem Zewnętrznym?

Wioletta Kakowska-Mehring
5 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Według harmonogramu wybór wykonawcy Portu Zewnętrznego ma nastąpić w 2022 r. Według harmonogramu wybór wykonawcy Portu Zewnętrznego ma nastąpić w 2022 r.

Miał być Port Zewnętrzny w Gdyni i Port Centralny w Gdańsku. Już wiemy, że drugi z tych projektów z powodu braku zainteresowania inwestorów będzie musiał poczekać na realizację. A co z gdyńskim projektem?


Co sądzisz o koncepcji rozbudowy Portu Gdynia?


Wczoraj poinformowaliśmy, że władze Portu Gdańsk przyznały, iż koncepcja budowy Portu Centralnego, czyli nowych nabrzeży głębokowodnych na morzu, nie znalazła na razie uznania inwestorów. Projekt postanowiono zostawić... na lepsze czasy. Swój projekt budowy portu "na wodzie" kilka lat temu ogłosił też Port Gdynia. Co z tym projektem?

Według koncepcji Port Zewnętrzny ma być jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i ŚląskiegoMapka. Dzięki tej inwestycji powierzchnia portu ma się zwiększyć się o 151 ha, a zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU. Według wstępnego projektu, Port Zewnętrzny ma posiadać nabrzeże o długości 2,5 tys. m i szerokości 700 m, a maksymalna wielkość obsługiwanych kontenerowców sięgać ma 30 tys. TEU (o długości 490 m i szerokości 72 m). To oczywiście przyszłość, choć wcale nie odległa, bo przewiduje się, że takie powstaną już w najbliższych latach. Plany obejmują również powstanie terminalu LNG oraz elektrowni LNG. Ostatnio zdecydowano, że w pierwszym etapie w Porcie Zewnętrznym ma powstać też powstać port instalacyjny dedykowany budowie farm wiatrowych ma morzu.

Czytaj też:

Port instalacyjny w Gdyni na początek tymczasowy



Tak jak i Port Centralny w Gdańsku, także Port Zewnętrzny ma powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Okazało się, że zainteresowanie gdyńskim projektem jest większe. W lutym tego roku poinformowano, że dwa konsorcja i dwie firmy zainteresowane są partnerstwem przy tym projekcie. Wnioski złożyły: konsorcjum Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS (z siedzibą w Paryżu) i Gdynia Terminal Holding SAS (z siedzibą w Marsylii), konsorcjum Hutchison Ports Poland (z siedzibą w Luksemburgu) i Port of Felixstowe Limited (Londyn) oraz firmy: International Container Terminal Services Inc. z siedzibą w Manili oraz Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o. z Krakowa.

Na jakim etapie jest ten projekt, jak wygląda harmonogram? Czy z inwestorami, którzy zgłosili zainteresowanie tym projektem konsultowano zmiany, czyli powstanie w pierwszym etapie portu instalacyjnego? - zapytaliśmy władze Portu Gdynia.

Czytaj też:

Projekt budowy Portu Centralnego w Gdańsku trafił do szuflady?



- Trudno jest nam się odnosić do informacji na temat projektu w Gdańsku, natomiast jeśli chodzi o budowę Portu Zewnętrznego w Gdyni w chwili obecnej jesteśmy niezmiennie w trakcie dialogu konkurencyjnego w ramach którego uczestniczą 4 zainteresowane podmioty. Odbyła się już pierwsza tura dialogu. Przed nami kolejne, których ilość jest uzależniona również od zagadnień na bieżąco zgłaszanych przez strony uczestniczące w przetargu. Z uwagi na poufność procesu nie możemy podawać szczegółów postępowania do wiadomości publicznej, nie mniej jednak potwierdzamy że projekt realizowany jest zgodnie z przyjętym harmonogramem - - poinformował Maciej Krzesiński, dyrektor ds. marketingu i współpracy z zagranicą Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Projekt Portu Zewnętrznego


A jaki jest koszt? Według szacunków infrastruktura portowa to 562 mln euro, wyposażenie to 115 mln euro, a infrastruktura dostępowa (falochrony, kanał podejściowy) to 386 mln euro.

- Planowane uruchomienie terminalu przewidywane jest - jak wielokrotnie wcześniej informowano - na rok 2027/28. Projekt Portu Zewnętrznego uzyskał ostatnio akceptację planu badań geologicznych odpowiednich urzędów. Należy też podkreślić, że o konieczności realizacji projektu i kontynuacji działań w tym zakresie informował również ostatnio w swoich wystąpieniach pan minister Marek Gróbarczyk, jako minister odpowiedzialny za inwestycje w obszarze gospodarki morskiej. Tym samym realizacja projektu budowy Portu Zewnętrznego na ten moment przebiega zgodnie z planem - dodał Maciej Krzesiński.

Miejsca

Opinie (99) 5 zablokowanych

  • (10)

    jaki Port Zewnętrzny? Przy około 1 mln TEU Trasa Kwiatkowskiego i pół miasta niewydolne, ciekawe którędy wyjadą stamtąd kolejne 2 mln TEU? Trzeba było myśleć jak Gdańsk budował najpierw most wantowy kiedyś donikąd, póżniej DCT, obwodnicę Południową, Sucharskiego, tunel pod Martwą Wisłą itp Dzisiaj spijają śmietankę i są skazani na rozwój

    • 94 30

    • obwodnice poludniowa budowal Wakoz ;)

      I nie za gdanskie pieniadze...

      • 5 0

    • prezes portu (1)

      sama prawda 7000 kontenerów dziennie średnio przez miasto ?

      • 0 6

      • większość torami

        ale fakt, przez jakąś część miasta.

        • 5 0

    • (2)

      Zacznijmy od tego, ze HES ma dzierzawe do trzydziestego ktoregos i na zaden tranzyt sie nie zgadza. Koniec tematu.

      • 5 2

      • (1)

        A wiesz że port ma w tej sprawie porozumienie z HES odnośnie użytkowania nabrzeża? No i buuum! Temat jest.

        • 0 0

        • A to ciekawe, pochwal się szerzej, bo to nikomu nieznany zwrot akcji...

          • 0 0

    • Hasło na dziś: droga czerwona (2)

      • 12 2

      • na

        Przedwczoraj...

        • 5 2

      • Ul.Nowa Wyzwolenia czeka na budowę

        Nowa Wyzwolenia w NP też hasło na przedwczoraj.

        • 2 0

    • Taa, obwodnicę południową budował Gdańsk... xD

      • 17 11

  • A wiecie, że obok miejsca gdzie ma powstać cpk, powstaje właśnie duży magazyn logistyczny? (2)

    Nie wiem czy nie rekordowy ale jakaś zagraniczna firma już tam buduje. A to dlatego bo wiedzą że cpk powstanie. Dlaczego o tym wspominam? Bo port zewnętrzny jest częścią cpk, tak samo droga czerwona i czy chcecie czy nie to wszystko powstanie. Polska się wyraźnie rozwija.

    • 3 6

    • Taaaak

      Wielkie centrum logistyczne...to jest rejon Polski gdzie jest ich po prostu najwięcej...
      Piękna analogia. Dobrze poczytać klakierów MIKNP znaczy się MH jak ktoś niepiśmienny

      • 2 0

    • Za rządów karakana to się raczej zwija

      Za chwilę na jesień wzrost inflacji, kolejny wzrost bezrobocia, budowa portu za rok będzie za droga.

      • 2 3

  • Kabaret

    zainteresowanie w Gdyni - dobre słowo - zainteresowanie. Gdynia nie chciała żadnego zobowiązania, żadnego wadium. W Gdańsku zapytali o konkrety. Tylko DCT potwierdził, a zarząd portu przytulił 15 mln zł wadium, na wypadek gdyby terminal nie zrealizował tego, do czego się w ofercie zobowiązał.
    Do Gdyni zgłoszono zainteresowanie tym, żeby ze środków centralnych (czyli naszych kieszeni) wyciągnąć jakieś 1,5 mld zł na falochrony, tory podejściowe i inne rzeczy... cel - zakorkowanie Gdyni i obwodnicy oraz zwiększenie emisji CO2. Brawo. Za artykul bez rozumienia tematu też brawo.

    • 3 2

  • To prawie 5 miliardów złotych. (1)

    Spoko. Niech budują :)

    • 7 0

    • warto porównać te szacunki z kosztem budowy DCT

      raczej to szczodre szacowanie.

      • 4 0

  • W pierwszym etapie

    Powstanie pomost wędkarski następnie rozbudowywany aby w 2050 roku przyjąć pierwsze kajaki :))

    • 2 5

  • Narazie jest Dialog! Czyli porozmawiamy jeszcze o tymi i o tamtym wiele lat

    A ja wam mowie w 2030 to będziemy na Marsa lecieli :)

    • 5 0

  • Oby się udało (9)

    99 lat temu też mówiło sie że port gdynia jak go zaprojektował inż Wenda to gigantomania. No i powstał w latach 30tych największy port na Baltyku, Miasto i setki miejsc pracy + wolnosc gospodarcza niepodleglej Polski

    • 127 18

    • Nie porównuj Wendy do szczura (5)

      Szczur powinien już dawno beknąć za swoje nieudane rządy. Oby ten cyrk z portem nie wyszedł bo ta małpa zamydli oczy kolejnym naiwniakom. Narazie urobil sobie dziadków. Młodzi są za glupi żeby iść na wybory. To za skomplikowane dla nich.

      • 28 8

      • O a Pan pierwszy żeby nawrzucać kolejnemu prezydentowi. Kochani leczcie swoje kompleksy na urlopach a nie w komentarzach.

        • 0 5

      • ku prawdzie (3)

        Szczurek nie jest prezesem portu, a Wenda nie był burmistrzem(prezydentem) Gdyni

        • 10 9

        • "nie jest prezesem portu" (2)

          Ale magistrat miał dużo do powiedzenia w zarządzaniu portem i nie jest to chlubna karta:

          "W efekcie, ich udziały własnościowe w zarządach poszczególnych portów są symboliczne czego jednak nie można powiedzieć o udziale w ich radach nadzorczych. Liczba przedstawicieli gmin jest tam taka, jak to przewiduje ustawa portowa, z prawem do wyznaczania przewodniczących tych rad włącznie. Efekt jest taki, że na setkach hektarów terenów znajdujących się w granicach portów rządzą się gminy, a nie zarządy portów."

          "W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. międzytorzu i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia. Port został więc okrojony prawie ze wszystkich stron co pozbawiło go możliwości terytorialnego rozwoju."

          "Prominentny przedstawiciel miasta wyraził jednak jakiś czas temu opinię, że nawet gdyby port miał płacić za te tereny złotem miasto mu tam budować się nie pozwoli."

          I można było bzdurzyć o gondolach na morski brzeg...

          • 15 3

          • Pomyliłes Gdańsk z Gdynią (1)

            To przez wiele lat sp.Adamowicz był przewodniczącym RN Portu Gdańsk, Szczurek nigdy nawet nigdy nie wchodził w skład RN gdyńskiego portu. Obecnie to nawet prewod. PiS Rady Miasta Gdańska jest wice prezesem Portu Gdynia :)

            • 5 7

            • a czy trzeba kupowac browar, aby napis sie piwa?

              Na tym polega "strategia" Szczurka, aby w zaden sposob sie nie apolaryzowax i nie dac powiazac z zadna strona. Teraz ma od tego Kucyka, wczesniej wypuszczal Stepe. Ale swoje robi, wystarczy szukac kto wydeptywal ministerialne korytarze...
              Wiele zlego mozna rzec o Adamowiczu, ale bral na klate (w koncu wrecz doslownie) i firmowal twarza wiele dzialan. Nie wiem, czy ze swoiscie pojmowanej "przyzwoitosci" czy z prostej chciwosci i glupoty. Akurat jego obecnosc w porcie nie byla szeroko znana, a to z oczywistych wzgledow, proceder dotyczacy terenow na styku gminy i portu w Gdansku rowniez byl intensywnie prowadzony.
              Wszystkie podane cytaty pochodza z artykulow temu poswieconych i dotycza Gdyni. A Gdynia to nie tylko Szczurek, nie pochlebiaj tej miernocie. Nie szukaj w nim mesjasza i tytana intelektu. To zwykly, choc szkodliwy urzednik. Taki Piszczyk. On tylko jest firmantem i daje twarz.
              Taki job, za to mu placa

              • 6 1

    • "port gdynia jak go zaprojektował inż Wenda to gigantomania"

      I do dzisiaj takie opinie są bardzo żywe.
      Bo klient ma przyjść, poprosić i z czapką w ręku czekać, aż "business case się zepnie" i port raczy się rozbudować.

      • 7 2

    • mimo wszystko wtedy przy władzy nie było zorganizowanej grupy przestepczej jak obecnie (1)

      • 27 19

      • nie?

        A budynek gdynskiej poczty w kosztach budowy Opery Paryskiej to marsjanie albo piata kolumna?
        Dlugie i "szacowne" tradycje o przewalaniu rodakow na kase. Rzeklbym, narodowa specjalnosc...

        • 21 2

  • kolej

    Chińczycy transportują kontenery do Europy drogą lądową, koleją. Istnieje obecnie 15 lini kolejowych.
    Zostaniemy z portami jak Himilsbach z angielskim.

    • 0 8

  • Horała gdzie jesteś "patrioto" lokalny?

    • 5 5

  • Gigantomania... redaktorów? (1)

    kontenerowce 30 tys. TEU, 490 m dlugości i 72 m szerokości. A zanurzenie pod ładunkiem ?
    20m albo więcej. Pewnie przefruną przez Cieśniny Duńskie?

    • 4 1

    • A kto powiedział, że więcej kontenerów wymaga większego zanurzenia?

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN. Ponad dziesięcioletnie doświadczenie założyciela Ekolanu w budownictwie mieszkaniowym (m. in.: zespół rezydencji Gdynia Hill, osiedle domów jednorodzinnych Wzgórze Bernadowo, pierwszy budynek apartamentowy w Trójmieście Villa Vert), a także rola pioniera na trójmiejskim rynku deweloperskim sprawiły, że Ekolan wyspecjalizował się w budownictwie mieszkaniowym.

Najczęściej czytane