• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz, jak się zmienił Port Wewnętrzny

Wioletta Kakowska-Mehring
6 lipca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 

Port Wewnętrzny przeszedł modernizację.

Modernizacja Portu Wewnętrznego - blisko 5 km nabrzeży, ponad 7 km zmodernizowanego toru wodnego, dziewięciu generalnych wykonawców. Port Gdańsk zakończył kolejny etap projektu inwestycyjnego w Porcie Wewnętrznym. Całkowity koszt to ponad 595 mln zł, aż 85 proc. to środki z Unii Europejskiej.



Czy wycieczka kanałem portowym przez Port Wewnętrzny może przyciągnąć turystów?

Rozbudowa hydrotechnicznej infrastruktury portowej poprawiła dostępność do wewnętrznej części Portu Gdańsk dla większych statków, a także jakość ich obsługi. Dzięki tej inwestycji podniesione zostały parametry nawigacyjne toru wodnego, co znacznie poprawiło bezpieczeństwo żeglugi. Rozbudowa nabrzeży doprowadziła m.in. do wydłużenia ich linii cumowniczych i poprawienia parametrów technicznych.

Inwestycja objęła swoim zakresem nabrzeża: Oliwskie, Ziółkowskiego, Obrońców Poczty Polskiej i Mew, Zbożowe, Wisłoujście, Dworzec Drzewny oraz odcinki nabrzeży: Wiślanego, Szczecińskiego, BON, o długości blisko 5 km oraz ponad 7-kilometrowy tor wodny Portu Wewnętrznego.

Port Wewnętrzny: remont nie zakłócił przeładunków



- Najtrudniejsze w tym projekcie było to, że wszystkie budowy były prowadzone podczas operacji przeładunkowych. Zachowana była ciągłość procesów i nie mieliśmy ani jednego dnia przestoju. To dzięki spółkom takim jak chociażby Avil-Logisticks, Magrol, Siark-Port, Speed, Krajowa Spółka Cukrowa Port Gdańsk rośnie w siłę. Widzimy, jak przeładunki w Porcie Wewnętrznym idą w górę - obecnie o nawet 50 proc. - powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Dzięki pogłębieniu i regulacji toru wodnego zwiększyło się dopuszczalne zanurzenie statków wchodzących do Portu Wewnętrznego. W kanale portowym mogą być już obsługiwane jednostki do 250 m długości, szerokości 35 m i zanurzeniu 10,6 m. Natomiast w Kanale Kaszubskim - statki o długości do 190 m, szerokości 25 m i zanurzeniu 9,35 m.

- Podczas prac specjalistyczne ekipy nurków wydobyły 60 obiektów niebezpiecznych. Były to granaty moździerzowe, pociski artyleryjskie, taśmy z amunicją strzelecką (wojenną). Wszystkie te znaleziska zostały zabezpieczone przez wojsko - dodaje Lech Paszkowski, dyrektor Działu Rozwoju i Inwestycji ZMPG.

Modernizacja Portu Wewnętrznego: kluczowe wsparcie z Unii Europejskiej



Projekt, który właśnie został zakończony, był współfinansowany w 85 proc. przez Unię Europejską z instrumentu CEF ("Connecting Europe Facility" - "Łącząc Europę"). Większość inwestycji udało się przeprowadzić dzięki środkom unijnym, o które ZPMG starał się już od 2013 r. Realizacja projektu rozpoczęła się w 2016 r. Całkowity koszt to ponad 595 mln zł. Przy projekcie zatrudnienie znalazło dziewięciu generalnych wykonawców.


Dużą przemianę przeszedł tzw. Dworzec DrzewnyMapka. Dotychczas było to nabrzeże skarpowe, którego od wielu lat nie eksploatowano ze względu na zły stan techniczny. Przebudowa umożliwiła włączenie go do eksploatacji i nadanie mu charakteru nabrzeża uniwersalnego. Dziś może obsługiwać największe jednostki, które wchodzą do Portu Wewnętrznego. Dzierżawcą nabrzeża jest Port Gdański Eksploatacja.

Zobacz, jak się zmienił Port Wewnętrzny. Film zrealizowany w 2018 r. w trakcie trwania procesu inwestycyjnego, ale przed zakończeniem kluczowych punktów.


Port Wewnętrzny: prace na nabrzeżach



W ramach prac na Nabrzeżu Szczecińskim zobacz na mapie Gdańska, które rozpoczęły się w lipcu 2017 r., odbudowane zostały istniejące umocnienia brzegowe, a część nadwodna nabrzeża została rozebrana i zmodernizowana, wraz z umocnieniem skarpowym.

Węgiel z Kolumbii, zboże z Ukrainy. Wojna wpływa także na trójmiejskie porty



Duży zakres prac objął Nabrzeże Obrońców Poczty PolskiejMapka. Wbito nową ściankę szczelną na długości 328 m, wykonano nowe oczepy i umocnienie dna. Głębokość przy nabrzeżu została zwiększona do 11,2 m (dopuszczalne zanurzenie statków wynosić będzie 10,6 m). Nabrzeże zostało wydłużone do 391 m i zostało przygotowane do przyjmowania statków o długości 250 m.

Modernizacja Nabrzeża MewMapka objęła przebudowę na długości 230 m. Przed modernizacją nie mogły przy nim cumować jednostki. Po zakończeniu inwestycji i zmianie konstrukcji nabrzeża pełni ono funkcję postojową dla małych jednostek o zanurzeniu do 5,3 m.

Port Gdańsk jest już drugi na Bałtyku, wyprzedził w rankingu Primorsk



Przy Nabrzeżu OliwskimMapka z kolei wyremontowano niemal 1,2 tys. m linii przeładunkowej. Główną grupą towarową tam przeładowywaną jest zboże. Obsługiwane są tam także jednostki z drobnicą oraz ro-ro. Jego atutem są dogodne połączenia z siecią dróg kołowych, kolejowych i wodnych. Prace na nabrzeżu objęły m.in. roboty budowlane w zakresie nabrzeży, budowy wodociągów i rurociągów ściekowych, prace rozbiórkowe czy wodne roboty budowlane. W ramach tego projektu zmiany zaszły też na Nabrzeżu Zakręt Pięciu Gwizdków i Nabrzeżu ZiółkowskiegoMapka wraz ze stanowiskiem dawnej bazy promowej PŻB.

Miejsca

Opinie (45) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • wyjscie z unii to jedyne wyjscie (2)

    sztuczne pompowane pieniadze co tylko pompuja inflacje

    • 1 1

    • UE drukuje zlotówki czy Jastrzomp i Pinokio?

      • 0 0

    • Wpuszczenie tego ciemnogrodu do UE bylo blędem

      Dzis by Polska była potęgą na miarę Białorusi... a tak o.

      • 0 0

  • E tam... port w Elblągu! To dopiero będzie!

    • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Brak ławek na Nabrzeżu Zbozowym (2)

    Po 3 latach modernizacji nabrzeża mieszkańcy Nowego Portu mogą w końcu spacerować wręcz po promenadzie na w/w Nabrzeżu! Port Gdańsk obiecał wyposażyć to nabrzeże do sezonu letniego w ławeczki, śmietniki i itp.elementy infrastruktury.
    Szkoda że do tej pory tego nie zrobili. Nabrzeże jest przepiękne ale bardzo długie! Dla osób starszych, z nniepełnosprawnościami, matkom z dziećmi bardzo by się one przydały by chwilę posiedzieć, odpocząć i pójść dalej!
    Zatem bardzo prosimy o doposażenie tego nabrzeża jeszcze w ten jeden element i będziemy już wtedy w 100% usatysfakcjonowani!

    • 5 3

    • Bo to nabrzeze portowe a nie promenada

      • 1 0

    • spacery

      nie zrobili bo pan prezes zmienił kierunek spacerów z pania rzecznik i ławeczki już nie są potrzebne

      • 1 1

  • hucznie brzmiące firmy!!!!!!!!!!!!!!!

    brawo avil-Logisticks, Magrol, Siark-Port !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! panie prezesie ale z pana gospodarz!!!!!!!!!

    • 2 1

  • (5)

    Sporo nam dołożyła ta "wyimaginowana wspólnota".

    • 32 6

    • Dołożyła bo Polskę kocha... (3)

      Szczególnie Jej rynek zbytu i niskie koszty pracy...

      • 5 3

      • Jak będzie miała do zaoferowania coś więcej to i za to nas pokocha (2)

        ale to już nasza część zadania

        • 0 2

        • Niemcy i Francja starają się aby nie miała nic więcej (1)

          i abyśmy byli tylko kooperantami

          • 4 0

          • Stocznie, cukrownie itp

            • 0 0

    • dołożyła ze składki, którą wpłąciliśmy

      • 3 9

  • Jeszcze trochę to Unia przestanie istnieć (2)

    • 6 15

    • I bardzo dobrze! (1)

      Dawniej była EWG i wszystko działało jak należy.

      • 3 2

      • To co pinokio i długopis zrobią?

        Dzięki nim, według nich, UA jest kandydatem do wyimaginowanej wspólnoty

        • 1 1

  • Opinia wyróżniona

    (3)

    Na Wislanym zburzyli elewatory zbozowe, zdolne do przeladunku paru milionow ton zboza. Zosatly place pod zlom, drewno i wegiel

    • 17 2

    • (2)

      Te elewatory były w tragicznym stanie. Dni dwóch pozostałych też są niestety policzone...

      • 8 1

      • (1)

        Malo wiesz. Wszystko da sie wyremontowac ,tylko trzeba miec wizje. Teraz najlblizsze elewatory w kaliningradzie. te dwa pozostle to PO****dolki z malo moca przerobowa, baziej skladziki.

        • 0 5

        • Otóż akurat wiem. A do wyremontowania oprócz wizji potrzebne są pieniądze i dobrze, gdyby nie były wyrzucane w błoto. Koszt modernizacji tamtych elewatorów byłby większy, niż budowa nowych.

          • 4 0

  • Film o niczym

    • 4 3

  • Do Dyrekcj Portu Gdąnsk

    Czy któryś z panów ruszył w świat i małymi statkami 1000 DWAT widział jak można prawie w centum Dublina czy innych irlandzkich ,francuskich ,angielskich hiszpańskich portów przycumować.Zarobić na eksporcie ze złomowca , przywieźć zboże kamienie i itp.Dlaczego na przeciwko Nabrzeża Szyprów na Litewskiej nic się nie dzieje.Za Dziesiątki milionów zostało wyremontowane nabrzeże bez dróg dojazdowych Tylko dla wędkarzy?Dla zainteresowanych w tej części Gdańska był już port przeładunkowy dla drewna spławianego Wisła ale to było niestety za czasów ludzi myślących.

    • 6 2

  • Brawo proputinowcy! Kaczyszenko & Orban

    "Entuzjazm towarzyszący zgodzie Brukseli na Krajowy Plan Obudowy zaczyna gasnąć, gdyż zawarte w nim tzw. kamienie milowe (warunkujące wypłatę środków) mogą być trudne do spełnienia. W efekcie po krótkotrwałym umocnieniu wynikającym z akceptacji KPO złoty powrócił do ścisłej i dodatniej korelacji z węgierskim forintem, którego konflikt z UE sprowadził do najsłabszych w historii poziomów. "

    • 2 3

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA. Adam Roman z Ergo Hestią związany jest od 1993 roku. Od 2007 roku pełni funkcję członka zarządu odpowiedzialnego za ubezpieczenia korporacyjne. Przez wiele lat był odpowiedzialny za reasekurację, uczestnicząc pośrednio w underwritingu przemysłowym. Przez lata współpracował z największymi reasekuratorami na świecie m.in. Munich Re, Swiss Re, GE Francona, SCOR i...

Najczęściej czytane