• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdańsk i Port Gdynia. Duży wzrost przeładunków

W obu trójmiejskich portach wzrosty przeładunków dotyczyły paliw. Na zdjęciu Naftoport w Gdańsku.
W obu trójmiejskich portach wzrosty przeładunków dotyczyły paliw. Na zdjęciu Naftoport w Gdańsku. fot. materiały prasowe

W Porcie Gdańsk przeładowano w ub. roku 53,2 mln ton ładunków, w Porcie Szczecin-Świnoujście 33,2 mln ton, a w Porcie Gdynia 26,7 mln ton. W sumie trzy największe polskie porty morskie odnotowały wzrost o 9 proc. w stosunku do roku poprzedniego. W 2020 r. było to 103,8 mln ton, a w 2021 - 113 mln ton.



Wczoraj (poniedziałek, 17 stycznia) w Ministerstwie Infrastruktury w Warszawie władze portów morskich podsumowały wyniki za 2021 r. Po raz pierwszy odbyło się to na wspólnej konferencji. Do tej pory to poszczególne porty były gospodarzami takich podsumowań, tym razem inicjatywę przejęło Ministerstwo Infrastruktury, a gości przywitali ministrowie Marek Gróbarczyk oraz Grzegorz Witkowski.

Gospodarka morska w Trójmieście



Minister Gróbarczyk ogłosił, że trzy największe polskie porty morskie na Bałtyku przeładowały w 2021 r. łącznie 113 mln ton towarów, co jest wynikiem rekordowym i stanowi 9-procentowy wzrost w stosunku do roku poprzedniego. Oznacza to znaczny wzrost w stosunku do wyników z poprzednich lat - w 2020 r. było to 103,8 mln ton, zaś w rekordowym 2019 - 108,4.

Czytaj też:

Dwie oferty na dzierżawę Deepwater w Porcie Gdańsk



W Gdańsku w 2021 r. wzrosły przeładunki praktycznie we wszystkich grupach. Przeładowano o 37,9 proc. więcej paliw płynnych (łącznie 18 854,6 tys. ton), 10,1 proc. więcej kontenerów (łącznie 2 117 829 TEU), aż o 795,6 proc. więcej drewna (łącznie 106,9 tys. ton), o 5,5 proc. więcej drobnicy (łącznie 23 318,5 tys. ton) oraz o 7,6 proc. więcej zboża (łącznie 1 612,8 tys. ton).



- Port Gdańsk jest w dalszym ciągu trzecim portem na Bałtyku po rosyjskich Ust Ługa i St. Petersburg, przy czym ten drugi jest już w zasięgu Gdańska. Interesuje nas miejsce w pierwszej dziesiątce w Europie. W tej chwili jesteśmy na miejscu 18. - powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Ogólna liczba przeładunków w Porcie Gdynia w 2021 r. wzrosła o 8,2 proc., do 26 693 tys. ton. Przeładunki kontenerów wyniosły 985 919 TEU, co stanowi wzrost o 8,9 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Największe wzrosty Port odnotował w kategorii ładunków drobnicowych - wzrost o 14,9 proc. do 16 207 tys. ton - oraz ropy i przetworów naftowych - aż o 42 proc. więcej, łącznie 2 516 tys. ton. Do Gdyni w 2021 r. zawinęło 4240 statków handlowych, co oznacza wzrost o 14,7 proc. 19 spośród tych statków stanowiły kontenerowce powyżej 300 metrów (w 2020 r. był tylko jeden).

Czytaj też:

Kontenerowy kolos w Porcie Gdynia



- Za wzrostami stoją m.in. kwestie inwestycyjne. W zeszłym roku, poza nowym terminalem promowym, zakończyła się inwestycja elektryfikacji dostępu kolejowego do zachodniej części portu. Częściowo odebrana jest także rozbudowa placów manewrowo-składowych, które będą wykorzystywane m.in. do obsługi kontenerów, ale także konstrukcji offshore. Z kolei pogłębianie basenów wewnętrznych umożliwi wpływanie do portu największych jednostek kontenerowych - powiedział Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Opinie wybrane


wszystkie opinie (86)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki...

Najczęściej czytane