- 1 Wojskowa flota aut wyprzedała się na pniu (45 opinii)
- 2 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (203 opinie)
- 3 Byliśmy na placu budowy elektrowni jądrowej (251 opinii)
- 4 Ceny maksymalne na prąd niezgodne z prawem UE (211 opinii)
- 5 Vectra i Multimedia Polska - kontrola UOKiK (26 opinii)
- 6 Oszukana na "akcje Orlenu" straciła 140 tys. zł (197 opinii)
Port Gdański Eksploatacja na sprzedaż. Siedmiu oferentów
20 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat)
Aż siedem podmiotów zainteresowanych jest zainwestowaniem w spółkę Port Gdański Eksploatacja należącą do Portu Gdańsk. Jakie? Nie podano. Kolejny etap procedury to weryfikacja i ocena wniosków. Niestety nie poinformowano też, kiedy można spodziewać się finału.
Na początku marca tego roku Port Gdańsk oficjalnie rozpoczął procedurę poszukiwania inwestora dla spółki Port Gdański Eksploatacja. Jest to największy uniwersalny operator przeładunkowy, działający na nabrzeżach wewnętrznej części portu i czwarty pod względem przeładunków operator na całym obszarze portu. Firma ta na rzecz gestorów ładunków zajmuje się realizacją usług przeładunkowych w relacji morskiej oraz usługami składowania towarów dostarczanych do portu statkami, koleją i ciężarówkami.
Czytaj też:
"Nasz zakład umiera". Pracownicy Portu Gdańskiego Eksploatacji znów protestują
Do 15 lipca przyjmowane były zgłoszenia firm zainteresowanych zainwestowaniem w spółkę. Zgłosiło się siedem firm. Niestety nie podano nazw podmiotów.
- Są to zarówno podmioty krajowe, podmioty mające siedzibę w Unii Europejskiej, jak i podmioty spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Kolejny etap procedury to weryfikacja i ocena wniosków - poinformował jedynie Zarząd Morskiego Portu Gdańsk.
Wszyscy potencjalni inwestorzy to podmioty już obecne w dużych portach morskich Europy
i świata. Złożone odpowiedzi na zaproszenie będą teraz podlegały weryfikacji i ocenie, po czym podmioty dopuszczone do dalszego etapu procedury będą miały możliwość przeprowadzenia badania due diligence spółki.
Gospodarka morska w Trójmieście
O prywatyzacji zakładu mówi się już od 2011 r. Wydawało się, że sprawa rozwiąże się w 2014 r. Wówczas władze portu obligowane ustawą o portach i przystaniach morskich podjęły kolejną próbę prywatyzacji spółki Port Gdański Eksploatacja. Wyłączność na ustalenie z PGE szczegółów umowy przejęcia otrzymała spółka Mariner Capital Limited z Malty. Niestety, do prywatyzacji nie doszło, a sprawa swój finał znalazła w sądzie. W 2018 r. wejściem do PG Eksploatacja zainteresowana była spółka Węglokoks, jednak rozmowy nie powiodły się.
Spółka prowadzi działalność na ponad 89 ha. W ramach wieloletniej umowy dzierżawy i umów operatorskich z ZMPG realizuje przeładunki na nabrzeżach zlokalizowanych wzdłuż Martwej Wisły, po obu jej stronach - nabrzeżu Wiślanym (12,1 ha), nabrzeżu Szczecińskim (8,2 ha), nabrzeżach Basenu Górniczego (68,9 ha). Poza tym w ramach działalności operatorskiej spółka funkcjonuje także na nabrzeżu WOC I i WOC II (14,2 ha) oraz nabrzeżu Oliwskim (5,9 ha).
- To, czego potrzebuje spółka PGE obecnie, to m.in. środki finansowe na zredukowanie długu technologicznego w zakresie przeładunków, kontaktów handlowych inwestora, które przełożą się na nowe wolumeny przeładowywanych towarów oraz inwestycji w obiekty kubaturowe, które zwiększą konkurencyjność spółki. Oczekujemy, że inwestycje zaproponowane przez podmioty, które odpowiedziały na nasze zaproszenie, pozwolą osiągnąć efekt synergii z inwestycjami zrealizowanymi przez Zarząd Portu, tak aby w sposób optymalny wykorzystać stworzony w Porcie Gdańsk potencjał. Tak duże zainteresowanie naszą ofertą świadczy o potencjale inwestycyjnym i jest dowodem na to, że Port Gdańsk sprzyja nowym biznesom - powiedział Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.
VIK