- 1 Historia o "Gdyńkongu" uderza w Port Zewnętrzny (110 opinii)
- 2 Blisko 28 mln zł za 4 kluby fitness (53 opinie)
- 3 Zużywamy coraz więcej energii (34 opinie)
- 4 Gra Manor Lords światowym hitem (46 opinii)
- 5 Inflacja w kwietniu ma wynieść 2,4 proc. (45 opinii)
- 6 "Uśmiechnięty" kolos w Porcie Gdynia (6 opinii)
Port Gdynia. 95 lat minęło
95 lat temu, dokładnie 23 września, Sejm II Rzeczpospolitej podjął decyzję o budowie portu w Gdyni. Port powstał jako żywa wizytówka ówczesnej Polski, jej potencjału ekonomicznego i myśli technicznej. Po latach znów stoi przed nim ważne wyzwanie, czyli rozbudowa w głąb zatoki.
Gdynię jako miejsce "bardzo sposobne" do budowy portu wskazywał już królowi Władysławowi IV hetman Stanisław Koniecpolski i inżynier królewski Jan Pleitner. Trochę jednak czasu upłynęło zanim ową "sposobność" wykorzystano.
- Miejscowość ta ma następujące zalety: osłonięta jest przez półwysep Hel nawet od tych wiatrów, od których nie jest wolny Gdańsk. Głęboka woda leży blisko od brzegu, a mianowicie linia 6 mt. głębokości w odległości 400 mt. od brzegu, a linia 10 mt. głębokości w odległości od 1300 do 1500 mt. Brzegi są niskie, wzniesione na 1 do 3 mt. nad poziomem morza. Jest obfitość wody słodkiej w postaci strumyka "Chylonja". Bliskość stacji kolejowej Gdynia (2 km). Dobry grunt na rejdzie... [pisownia oryginalna - red.] - napisał w raporcie z 1920 roku inż. Tadeusz Wenda, budowniczy portu w Gdyni.
Czytaj też: Jak było, jak jest. Zobacz jak zmienia się Port Gdynia
Dwa lata później postanowiono zbudować port. Dokładnie 23 września 1922 roku Sejm II RP zdecydował - "Upoważnia się Rząd do poczynienia wszelkich niezbędnych zarządzeń celem wykonania budowy portu morskiego przy Gdyni na Pomorzu jako portu użyteczności publicznej". Decyzja, podjęta dziewięćdziesiąt pięć lat temu, u zarania narodzin II Rzeczypospolitej, stała się wielkim symbolem odrodzonego państwa.
Gdyński port powstał jako żywa wizytówka ówczesnej Polski - jej potencjału ekonomicznego i myśli technicznej. W ciągu kilku lat port gdyński był największym portem na Bałtyku i jednym z większych portów Europy, wyprzedzając pod względem wielkości obrotów takie porty jak Kopenhaga, Brema, Amsterdam, Genua, Neapol i Triest.
- Od zawsze port - starszy o całe cztery lata od miasta - jest istotą i dumą Gdyni oraz szansą na jej dalszy rozwój. Z portem związana jest gdyńska tradycja i perspektywy na przyszłość. Coś co wyróżnia gdyński port - to jego niezwykła zdolność adaptacyjna, cechująca organizmy młode i silne. To od portu wszystko się zaczęło. Bez portu nie byłoby tak szybkiego rozwoju Gdyni - miasta z morza i marzeń oraz przede wszystkim z portu. Od samego początku związki miasta i portu były bardzo silne - oba organizmy nawzajem się przenikały. Obecnie, kiedy gmina Gdynia stała się akcjonariuszem portu, związki miasta i portu są jeszcze silniejsze. I co najważniejsze - gdyński port to obecnie jeden z największych pracodawców w Gdyni - co piąty czynny zawodowo gdynian pracuje w porcie lub w działających na jego terenie spółkach - przypomina Zarząd Morskiego Portu Gdynia w specjalnym komunikacie.
Port Gdynia przez ostatnie lata bardzo zmienił swoje oblicze - jest to kontynuacja dzieła twórcy gdyńskiego portu inżyniera Tadeusza Wendy. Zmiany dokonywane w porcie są niemal równoznaczne z budową nowego Portu Gdynia.
- W roku 95 urodzin Portu Gdynia rozpoczniemy realizację jakże ważnych dla dalszego rozwoju portu zadań - podkreśla Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - Przede wszystkim rozpoczniemy budowę nowej portowej obrotnicy oraz prace związane z nowym publicznym terminalem promowym. Przed nami jeszcze pogłębienie portowych basenów oraz najnowszy temat - port zewnętrzny, który będzie w najbliższym dziesięcioleciu ogromną szansą na rozwój Portu Gdynia.
O planach rozbudowy mówi się od dawna, teraz nabierają one kształtów w ramach programu Port Gdynia 2030.
- To jest duża inwestycja dlatego będziemy poszukiwali partnera zewnętrznego. Mamy już zielone światło od resortu gospodarki morskiej. Na razie są to wstępne koncepcje, myślimy jednak o terminalu kontenerowym, ale nie wykluczamy też stanowiska dla dużych wycieczkowców. Mam nadzieję, że całość powstanie może nawet już za 10 lat - powiedział Adam Meller.
Według wstępnych koncepcji port zewnętrzny będzie jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego . Najbardziej prawdopodobne jest powstanie terminalu kontenerowego, dzięki temu do gdyńskiego portu będą mogły wpływać największe na rynku jednostki. Obecnie wpływanie kolosów jest niemożliwe z powodu wewnętrznego położenia portu. Plany powstania nowego nabrzeża dla wycieczkowców wiążą się z coraz większym znaczeniem Portu na trasach pływających hoteli.
Tak ma wyglądać port zewnętrzny w Gdyni.
Miejsca
Opinie (121) 3 zablokowane
-
2017-09-23 11:11
Gdynia już jest niepotrzebna (7)
wszystkie najważniejsze funkcje portowe i gospodarcze i tak pełni Gdańsk
- 40 26
-
2017-09-23 22:20
zastanów sie - potrafisz? (2)
Po co Niemcom tyle portów? Hamburg by nie wystarczył?
Twoj tok myślenia (sic!) jest niedorzeczny i szkodliwy.- 4 1
-
2017-09-24 03:44
Dorzeczny - niestety. (1)
Wystarczy spojrzec jaki procent nabrzezy jest zajetch w Gdyni.
"Wyjscie w morze" niewiele da bez infrastruktury komunikacyjnej po stronie brzegu - dojazd do wiecznie zakorkowanej Obwodnicy tragiczny, strata czasu na samej Obwodnicy w porownaniu z Gdanskiem.
Ruch towarowy juz troche inny niz w latach 70-tych, kiedy to statki nie miescily sie w porcie. Na krotkie dystanse transport samochodowy, na dlugie - no coz: Gdansk wita!
Niestety.- 3 2
-
2017-09-24 10:39
Szklanka w połowie pusta czy pełna? Widzimy problemy czy rozwiązania? Jest zrozumiałe, że port to nie tylko nabrzeża.
Tych samych argumentów używały porty w Gdyni i w Gdańsku gdy pałetali się Australiczycy i marudzili o budowie terminala. Nieeeda się...
Jakoś się dało... A jak pojawiła sie szansa sukcesu, to i lądowa część się pojawiła. Szczątkowa i kulawa ale się pojawiła. I nie jest to infrastruktura "pod port", tylko miejska. Gdańska, który jak lej depresyjny, wyssał 2/3 środków regionu.
I pamiętajmy... To nie jest port gdański... Ten jest w jeszcze bardziej czarnej d... jak Gdynia.
Za 25 lat, jak wyeksploatowana infrastruktura będzie przekazywana przerz dzierżawcę, znowu usłyszymy "nieeedasiee" od impotentnych gerontów, co to "byle do emerytury".- 1 0
-
2017-09-23 14:12
to skąd taki ruch tranzytowy i tyle jednostek na Redzie ? (3)
Gdybyś otworzyl umysł i scisnąl pośladki, Dotarło by do ciebie. Gdynia wziela drobnice, Gdansk
gabaryty i kontenery. Pamietaj, zaden armator nie jest hejterem, jest biznesmenem. Nie robi roznicy czy jego statki beda rozladowywane w Gdyni, czy 30 kilm. Dalej w Gdansku. Stad jest pewien uklad ;)- 10 8
-
2017-09-24 04:37
Jeli juz to kilka mil blizej - w Gdansku.
Tak jak napisales - nie ma sentymentow, jest biznes - a czas to pieniadz.
Rowniez ten zmarnowany na dojazdy door-to-door sie liczy - jedyna przewaga Gdyni to kierunek Slupsk/Koszalin.
A I to do czasu jakiegos OPATu.- 2 1
-
2017-09-23 16:24
(1)
i takie też są zyski. port w G-sku : gabaryty, w G-ni: drobnica
- 2 5
-
2017-09-23 16:59
Najwyrazniej obie str. Sa zadowolone. Dokerowi nie przybędzie ;) krawat biedy nie ma
- 3 1
-
2017-09-24 09:15
Jak na razie nowy zarząd portu tylko dużo mówi.Tych co naprawdę włożyli serece w rozbudowę portu z hukiem wyrzuciła "dobra zmiana" a portem teraz rządzą osoby które pogrążyły SKOKi .
- 9 4
-
2017-09-24 03:58
"Coś co wyróżnia gdyński port - to jego niezwykła zdolność adaptacyjna, cechująca organizmy młode i silne. " (3)
Chetnie poczytam jak port w Gdyni adaptowal sie do przewozow kontenerowych?
Jak ten "silny organizm" dostosowal sie do wspolczesnego profilu transportu morskiego... ?
Cyt: " To jest duża inwestycja dlatego będziemy poszukiwali partnera zewnętrznego. Mamy już zielone światło od resortu gospodarki morskiej. Na razie są to wstępne koncepcje, myślimy jednak o terminalu kontenerowym, ale nie wykluczamy też stanowiska dla dużych wycieczkowców"
czytaj: Mamy taki program: Chcielibysmy cos zrobic, ale nie bardzo wiemy co, a I kasy nie mamy. Inwestora tez nie.
Skonczy sie na wizualizacji.- 13 1
-
2017-09-24 06:30
Dodaj twoja frustracje (2)
Belkotliwy komentarz. I jest przepis na sukces ;) nie pitol znawco, co ost ktos ma w planach jakas glowa po studiach w Cosinusie tu go torpeduje. Rozumiem. Nikt ciebie nie slucha, bo jestes irytujacy. Ale ludzie litosci
- 2 5
-
2017-09-24 08:07
To, ze nie rozumiesz to jeszcze nie znaczy ze to belkot.
Zapisz sie do Cosinusa to zrozumiesz.
- 1 3
-
2017-09-24 07:30
I kto tu wylewa frustracje.....
Taka inwestycja - jak najbardziej na miejscu, tyle ze powinna powstac zanim powstal terminal kontenerowy w Gdansku.
Teraz to rownie sensowne jak lotnisko w Kosakowie.- 3 2
-
2017-09-23 11:21
Dokładnie (15)
Kilka lat rządów Szczura i port będzie zasypany.
- 37 13
-
2017-09-23 11:29
Jestem za referendum i odwołaniem tego szkodnika! (7)
- 11 6
-
2017-09-23 15:39
kwik kwik kwik (3)
to wszystko co może Kaczyński,
taki jest jego poziom
i natura,
natura kwiczącego ....
a gdynianie mają się dobrze,
brawo Gdynia i jej mieszkańcy- 2 4
-
2017-09-24 04:07
Jedynym ktory kwiczy - bez argumentow, jestes Ty. (2)
Gdynianie maja sie dobrze.
Szczegolnie ci od MTM, AB Investor, Invest Komfort.
Mieszkancy Obluza, Oksywia, Pogorza rozkoszuja sie widokiem portu spedzajac czas w korkach.- 3 1
-
2017-09-24 06:27
Gdynia ma duzo wiecej dzielnic niz te Polnocne (1)
- 1 1
-
2017-09-24 07:36
Zdaje sobie z tego sprawe, tylko nie bardzo wiem co to ma do rzeczy?
Jesli to ma byc usprawiedliwienie dla niewiele-robienia w celu poprawy dojazdu (czy to komunikacja zbiorowa czy tez samochodami) to chyba chybione.
- 1 1
-
2017-09-23 13:43
Refere (2)
Kogo wskazujesz na następce, po tym referendum ?
- 3 3
-
2017-09-23 17:09
Moim zdaniem ciężko wskazać kto byłby słabszy. No może tylko pisior
- 3 1
-
2017-09-23 14:51
PISSdzielca jakiegoś.
- 3 4
-
2017-09-23 11:23
To już nie jest polski port (6)
Platforma i PSL wszystko wyprzedała. Nawet cumownicy pracują dla holenderskiej firmy. Wstyd.
- 42 11
-
2017-09-23 13:38
(2)
a kto jest właścicielem twojej firmy?
- 2 3
-
2017-09-23 15:18
Izraelczyk od 23 lat , a tej obok turek od 19 lat. (1)
- 3 2
-
2017-09-23 15:41
widocznie są mądrzejsi
a głupi zawsze będzie zazdrościł mądremu
- 0 3
-
2017-09-23 13:35
Ale pustaki
Polska cała sprzedana a ci na chłopa wskakują... Żenada.
- 7 3
-
2017-09-23 12:57
Wazelina,
idź się przespać z kurduplem, może doznasz radości życia?
- 5 10
-
2017-09-23 12:41
Ciekawe
Ciekawe kto ukradł ci rozumek?
- 7 10
-
2017-09-23 14:29
Wielki szacunek dla Pani Cegielskiej (4)
pamiętamy !!!
- 14 5
-
2017-09-23 15:33
Jedyna jej wada, że wskazała kiepskiego następcę:(. (3)
- 4 3
-
2017-09-23 16:06
kogo bys widzial na jego miejscu ? (2)
- 2 3
-
2017-09-23 17:15
(1)
Kogo uważasz za słabszego niż Szczurek?
- 3 3
-
2017-09-24 04:22
Lucyka?
- 0 0
-
2017-09-23 11:11
Port Gdańsk. 1000 lat minęło (3)
- 24 9
-
2017-09-23 18:55
Już święty Wojciech odwiedzał ten port w Gdańsku i robił tam przeładunki ;) (1)
Tak, tak, 1000 lat historii ;)
- 1 3
-
2017-09-23 22:01
Wtedy port juz istnial. Prawdopodobnie juz dosc dlugo
- 2 0
-
2017-09-23 14:22
i dalej nie maja holownikow, a za 3 lata powstaną całe dwie obrotnice
Łaaaaał ! Prawie jak Wejherowo. 500 lat na mapie i przekopali tunel ! Niesamowite
- 3 5
-
2017-09-23 20:07
Oj dyrekcja wypłaci sobie premię, oj wypłaci.
- 8 1
-
2017-09-23 20:05
Po Polskim porcie w Gdyni została tylko nazwa i zarząd, reszta wydzierżawiona na dziesiątki lat zagranicznym inwestorom i tyle w temacie.
- 8 5
-
2017-09-23 20:03
wstyd - zadnej fety
i to ma byc rocznica ???? prezesiki tylko kaske zawijaja
- 7 3
-
2017-09-23 19:50
pracownik
nie wierzcie ze tyle gdynian tam pracuje BO ZATRUDNIAJA LUDZI NA 1/8 ETATU a panstwo na to pozwala
- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.