• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia. 95 lat minęło

VIK
23 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Budowa Portu Gdynia. Nabrzeże Szwedzkie.
  • Budowa Portu Gdynia.
  • Tak ma wyglądać port zewnętrzny.

95 lat temu, dokładnie 23 września, Sejm II Rzeczpospolitej podjął decyzję o budowie portu w Gdyni. Port powstał jako żywa wizytówka ówczesnej Polski, jej potencjału ekonomicznego i myśli technicznej. Po latach znów stoi przed nim ważne wyzwanie, czyli rozbudowa w głąb zatoki.



Gdynię jako miejsce "bardzo sposobne" do budowy portu wskazywał już królowi Władysławowi IV hetman Stanisław Koniecpolski i inżynier królewski Jan Pleitner. Trochę jednak czasu upłynęło zanim ową "sposobność" wykorzystano.

- Miejscowość ta ma następujące zalety: osłonięta jest przez półwysep Hel nawet od tych wiatrów, od których nie jest wolny Gdańsk. Głęboka woda leży blisko od brzegu, a mianowicie linia 6 mt. głębokości w odległości 400 mt. od brzegu, a linia 10 mt. głębokości w odległości od 1300 do 1500 mt. Brzegi są niskie, wzniesione na 1 do 3 mt. nad poziomem morza. Jest obfitość wody słodkiej w postaci strumyka "Chylonja". Bliskość stacji kolejowej Gdynia (2 km). Dobry grunt na rejdzie... [pisownia oryginalna - red.] - napisał w raporcie z 1920 roku inż. Tadeusz Wenda, budowniczy portu w Gdyni.
Czytaj też: Jak było, jak jest. Zobacz jak zmienia się Port Gdynia

Dwa lata później postanowiono zbudować port. Dokładnie 23 września 1922 roku Sejm II RP zdecydował - "Upoważnia się Rząd do poczynienia wszelkich niezbędnych zarządzeń celem wykonania budowy portu morskiego przy Gdyni na Pomorzu jako portu użyteczności publicznej". Decyzja, podjęta dziewięćdziesiąt pięć lat temu, u zarania narodzin II Rzeczypospolitej, stała się wielkim symbolem odrodzonego państwa.

Gdyński port powstał jako żywa wizytówka ówczesnej Polski - jej potencjału ekonomicznego i myśli technicznej. W ciągu kilku lat port gdyński był największym portem na Bałtyku i jednym z większych portów Europy, wyprzedzając pod względem wielkości obrotów takie porty jak Kopenhaga, Brema, Amsterdam, Genua, Neapol i Triest.

- Od zawsze port - starszy o całe cztery lata od miasta - jest istotą i dumą Gdyni oraz szansą na jej dalszy rozwój. Z portem związana jest gdyńska tradycja i perspektywy na przyszłość. Coś co wyróżnia gdyński port - to jego niezwykła zdolność adaptacyjna, cechująca organizmy młode i silne. To od portu wszystko się zaczęło. Bez portu nie byłoby tak szybkiego rozwoju Gdyni - miasta z morza i marzeń oraz przede wszystkim z portu. Od samego początku związki miasta i portu były bardzo silne - oba organizmy nawzajem się przenikały. Obecnie, kiedy gmina Gdynia stała się akcjonariuszem portu, związki miasta i portu są jeszcze silniejsze. I co najważniejsze - gdyński port to obecnie jeden z największych pracodawców w Gdyni - co piąty czynny zawodowo gdynian pracuje w porcie lub w działających na jego terenie spółkach - przypomina Zarząd Morskiego Portu Gdynia w specjalnym komunikacie.
Port Gdynia przez ostatnie lata bardzo zmienił swoje oblicze - jest to kontynuacja dzieła twórcy gdyńskiego portu inżyniera Tadeusza Wendy. Zmiany dokonywane w porcie są niemal równoznaczne z budową nowego Portu Gdynia.

- W roku 95 urodzin Portu Gdynia rozpoczniemy realizację jakże ważnych dla dalszego rozwoju portu zadań - podkreśla Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - Przede wszystkim rozpoczniemy budowę nowej portowej obrotnicy oraz prace związane z nowym publicznym terminalem promowym. Przed nami jeszcze pogłębienie portowych basenów oraz najnowszy temat - port zewnętrzny, który będzie w najbliższym dziesięcioleciu ogromną szansą na rozwój Portu Gdynia.
O planach rozbudowy mówi się od dawna, teraz nabierają one kształtów w ramach programu Port Gdynia 2030.

- To jest duża inwestycja dlatego będziemy poszukiwali partnera zewnętrznego. Mamy już zielone światło od resortu gospodarki morskiej. Na razie są to wstępne koncepcje, myślimy jednak o terminalu kontenerowym, ale nie wykluczamy też stanowiska dla dużych wycieczkowców. Mam nadzieję, że całość powstanie może nawet już za 10 lat - powiedział Adam Meller.
Według wstępnych koncepcji port zewnętrzny będzie jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego zobacz na mapie Gdyni. Najbardziej prawdopodobne jest powstanie terminalu kontenerowego, dzięki temu do gdyńskiego portu będą mogły wpływać największe na rynku jednostki. Obecnie wpływanie kolosów jest niemożliwe z powodu wewnętrznego położenia portu. Plany powstania nowego nabrzeża dla wycieczkowców wiążą się z coraz większym znaczeniem Portu na trasach pływających hoteli.

Tak ma wyglądać port zewnętrzny w Gdyni.

VIK

Miejsca

Opinie (121) 3 zablokowane

  • Gdynia już jest niepotrzebna (7)

    wszystkie najważniejsze funkcje portowe i gospodarcze i tak pełni Gdańsk

    • 40 26

    • zastanów sie - potrafisz? (2)

      Po co Niemcom tyle portów? Hamburg by nie wystarczył?
      Twoj tok myślenia (sic!) jest niedorzeczny i szkodliwy.

      • 4 1

      • Dorzeczny - niestety. (1)

        Wystarczy spojrzec jaki procent nabrzezy jest zajetch w Gdyni.
        "Wyjscie w morze" niewiele da bez infrastruktury komunikacyjnej po stronie brzegu - dojazd do wiecznie zakorkowanej Obwodnicy tragiczny, strata czasu na samej Obwodnicy w porownaniu z Gdanskiem.

        Ruch towarowy juz troche inny niz w latach 70-tych, kiedy to statki nie miescily sie w porcie. Na krotkie dystanse transport samochodowy, na dlugie - no coz: Gdansk wita!

        Niestety.

        • 3 2

        • Szklanka w połowie pusta czy pełna? Widzimy problemy czy rozwiązania? Jest zrozumiałe, że port to nie tylko nabrzeża.
          Tych samych argumentów używały porty w Gdyni i w Gdańsku gdy pałetali się Australiczycy i marudzili o budowie terminala. Nieeeda się...

          Jakoś się dało... A jak pojawiła sie szansa sukcesu, to i lądowa część się pojawiła. Szczątkowa i kulawa ale się pojawiła. I nie jest to infrastruktura "pod port", tylko miejska. Gdańska, który jak lej depresyjny, wyssał 2/3 środków regionu.

          I pamiętajmy... To nie jest port gdański... Ten jest w jeszcze bardziej czarnej d... jak Gdynia.

          Za 25 lat, jak wyeksploatowana infrastruktura będzie przekazywana przerz dzierżawcę, znowu usłyszymy "nieeedasiee" od impotentnych gerontów, co to "byle do emerytury".

          • 1 0

    • to skąd taki ruch tranzytowy i tyle jednostek na Redzie ? (3)

      Gdybyś otworzyl umysł i scisnąl pośladki, Dotarło by do ciebie. Gdynia wziela drobnice, Gdansk
      gabaryty i kontenery. Pamietaj, zaden armator nie jest hejterem, jest biznesmenem. Nie robi roznicy czy jego statki beda rozladowywane w Gdyni, czy 30 kilm. Dalej w Gdansku. Stad jest pewien uklad ;)

      • 10 8

      • Jeli juz to kilka mil blizej - w Gdansku.

        Tak jak napisales - nie ma sentymentow, jest biznes - a czas to pieniadz.
        Rowniez ten zmarnowany na dojazdy door-to-door sie liczy - jedyna przewaga Gdyni to kierunek Slupsk/Koszalin.

        A I to do czasu jakiegos OPATu.

        • 2 1

      • (1)

        i takie też są zyski. port w G-sku : gabaryty, w G-ni: drobnica

        • 2 5

        • Najwyrazniej obie str. Sa zadowolone. Dokerowi nie przybędzie ;) krawat biedy nie ma

          • 3 1

  • Jak na razie nowy zarząd portu tylko dużo mówi.Tych co naprawdę włożyli serece w rozbudowę portu z hukiem wyrzuciła "dobra zmiana" a portem teraz rządzą osoby które pogrążyły SKOKi .

    • 9 4

  • "Coś co wyróżnia gdyński port - to jego niezwykła zdolność adaptacyjna, cechująca organizmy młode i silne. " (3)

    Chetnie poczytam jak port w Gdyni adaptowal sie do przewozow kontenerowych?
    Jak ten "silny organizm" dostosowal sie do wspolczesnego profilu transportu morskiego... ?

    Cyt: " To jest duża inwestycja dlatego będziemy poszukiwali partnera zewnętrznego. Mamy już zielone światło od resortu gospodarki morskiej. Na razie są to wstępne koncepcje, myślimy jednak o terminalu kontenerowym, ale nie wykluczamy też stanowiska dla dużych wycieczkowców"

    czytaj: Mamy taki program: Chcielibysmy cos zrobic, ale nie bardzo wiemy co, a I kasy nie mamy. Inwestora tez nie.
    Skonczy sie na wizualizacji.

    • 13 1

    • Dodaj twoja frustracje (2)

      Belkotliwy komentarz. I jest przepis na sukces ;) nie pitol znawco, co ost ktos ma w planach jakas glowa po studiach w Cosinusie tu go torpeduje. Rozumiem. Nikt ciebie nie slucha, bo jestes irytujacy. Ale ludzie litosci

      • 2 5

      • To, ze nie rozumiesz to jeszcze nie znaczy ze to belkot.

        Zapisz sie do Cosinusa to zrozumiesz.

        • 1 3

      • I kto tu wylewa frustracje.....

        Taka inwestycja - jak najbardziej na miejscu, tyle ze powinna powstac zanim powstal terminal kontenerowy w Gdansku.

        Teraz to rownie sensowne jak lotnisko w Kosakowie.

        • 3 2

  • Dokładnie (15)

    Kilka lat rządów Szczura i port będzie zasypany.

    • 37 13

    • Jestem za referendum i odwołaniem tego szkodnika! (7)

      • 11 6

      • kwik kwik kwik (3)

        to wszystko co może Kaczyński,
        taki jest jego poziom
        i natura,
        natura kwiczącego ....

        a gdynianie mają się dobrze,
        brawo Gdynia i jej mieszkańcy

        • 2 4

        • Jedynym ktory kwiczy - bez argumentow, jestes Ty. (2)

          Gdynianie maja sie dobrze.

          Szczegolnie ci od MTM, AB Investor, Invest Komfort.

          Mieszkancy Obluza, Oksywia, Pogorza rozkoszuja sie widokiem portu spedzajac czas w korkach.

          • 3 1

          • Gdynia ma duzo wiecej dzielnic niz te Polnocne (1)

            • 1 1

            • Zdaje sobie z tego sprawe, tylko nie bardzo wiem co to ma do rzeczy?

              Jesli to ma byc usprawiedliwienie dla niewiele-robienia w celu poprawy dojazdu (czy to komunikacja zbiorowa czy tez samochodami) to chyba chybione.

              • 1 1

      • Refere (2)

        Kogo wskazujesz na następce, po tym referendum ?

        • 3 3

        • Moim zdaniem ciężko wskazać kto byłby słabszy. No może tylko pisior

          • 3 1

        • PISSdzielca jakiegoś.

          • 3 4

    • To już nie jest polski port (6)

      Platforma i PSL wszystko wyprzedała. Nawet cumownicy pracują dla holenderskiej firmy. Wstyd.

      • 42 11

      • (2)

        a kto jest właścicielem twojej firmy?

        • 2 3

        • Izraelczyk od 23 lat , a tej obok turek od 19 lat. (1)

          • 3 2

          • widocznie są mądrzejsi

            a głupi zawsze będzie zazdrościł mądremu

            • 0 3

      • Ale pustaki

        Polska cała sprzedana a ci na chłopa wskakują... Żenada.

        • 7 3

      • Wazelina,

        idź się przespać z kurduplem, może doznasz radości życia?

        • 5 10

      • Ciekawe

        Ciekawe kto ukradł ci rozumek?

        • 7 10

  • Wielki szacunek dla Pani Cegielskiej (4)

    pamiętamy !!!

    • 14 5

    • Jedyna jej wada, że wskazała kiepskiego następcę:(. (3)

      • 4 3

      • kogo bys widzial na jego miejscu ? (2)

        • 2 3

        • (1)

          Kogo uważasz za słabszego niż Szczurek?

          • 3 3

          • Lucyka?

            • 0 0

  • Port Gdańsk. 1000 lat minęło (3)

    • 24 9

    • Już święty Wojciech odwiedzał ten port w Gdańsku i robił tam przeładunki ;) (1)

      Tak, tak, 1000 lat historii ;)

      • 1 3

      • Wtedy port juz istnial. Prawdopodobnie juz dosc dlugo

        • 2 0

    • i dalej nie maja holownikow, a za 3 lata powstaną całe dwie obrotnice

      Łaaaaał ! Prawie jak Wejherowo. 500 lat na mapie i przekopali tunel ! Niesamowite

      • 3 5

  • Oj dyrekcja wypłaci sobie premię, oj wypłaci.

    • 8 1

  • Po Polskim porcie w Gdyni została tylko nazwa i zarząd, reszta wydzierżawiona na dziesiątki lat zagranicznym inwestorom i tyle w temacie.

    • 8 5

  • wstyd - zadnej fety

    i to ma byc rocznica ???? prezesiki tylko kaske zawijaja

    • 7 3

  • pracownik

    nie wierzcie ze tyle gdynian tam pracuje BO ZATRUDNIAJA LUDZI NA 1/8 ETATU a panstwo na to pozwala

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w...

Najczęściej czytane