• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia. 95 lat minęło

VIK
23 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Budowa Portu Gdynia. Nabrzeże Szwedzkie.
  • Budowa Portu Gdynia.
  • Tak ma wyglądać port zewnętrzny.

95 lat temu, dokładnie 23 września, Sejm II Rzeczpospolitej podjął decyzję o budowie portu w Gdyni. Port powstał jako żywa wizytówka ówczesnej Polski, jej potencjału ekonomicznego i myśli technicznej. Po latach znów stoi przed nim ważne wyzwanie, czyli rozbudowa w głąb zatoki.



Gdynię jako miejsce "bardzo sposobne" do budowy portu wskazywał już królowi Władysławowi IV hetman Stanisław Koniecpolski i inżynier królewski Jan Pleitner. Trochę jednak czasu upłynęło zanim ową "sposobność" wykorzystano.

- Miejscowość ta ma następujące zalety: osłonięta jest przez półwysep Hel nawet od tych wiatrów, od których nie jest wolny Gdańsk. Głęboka woda leży blisko od brzegu, a mianowicie linia 6 mt. głębokości w odległości 400 mt. od brzegu, a linia 10 mt. głębokości w odległości od 1300 do 1500 mt. Brzegi są niskie, wzniesione na 1 do 3 mt. nad poziomem morza. Jest obfitość wody słodkiej w postaci strumyka "Chylonja". Bliskość stacji kolejowej Gdynia (2 km). Dobry grunt na rejdzie... [pisownia oryginalna - red.] - napisał w raporcie z 1920 roku inż. Tadeusz Wenda, budowniczy portu w Gdyni.
Czytaj też: Jak było, jak jest. Zobacz jak zmienia się Port Gdynia

Dwa lata później postanowiono zbudować port. Dokładnie 23 września 1922 roku Sejm II RP zdecydował - "Upoważnia się Rząd do poczynienia wszelkich niezbędnych zarządzeń celem wykonania budowy portu morskiego przy Gdyni na Pomorzu jako portu użyteczności publicznej". Decyzja, podjęta dziewięćdziesiąt pięć lat temu, u zarania narodzin II Rzeczypospolitej, stała się wielkim symbolem odrodzonego państwa.

Gdyński port powstał jako żywa wizytówka ówczesnej Polski - jej potencjału ekonomicznego i myśli technicznej. W ciągu kilku lat port gdyński był największym portem na Bałtyku i jednym z większych portów Europy, wyprzedzając pod względem wielkości obrotów takie porty jak Kopenhaga, Brema, Amsterdam, Genua, Neapol i Triest.

- Od zawsze port - starszy o całe cztery lata od miasta - jest istotą i dumą Gdyni oraz szansą na jej dalszy rozwój. Z portem związana jest gdyńska tradycja i perspektywy na przyszłość. Coś co wyróżnia gdyński port - to jego niezwykła zdolność adaptacyjna, cechująca organizmy młode i silne. To od portu wszystko się zaczęło. Bez portu nie byłoby tak szybkiego rozwoju Gdyni - miasta z morza i marzeń oraz przede wszystkim z portu. Od samego początku związki miasta i portu były bardzo silne - oba organizmy nawzajem się przenikały. Obecnie, kiedy gmina Gdynia stała się akcjonariuszem portu, związki miasta i portu są jeszcze silniejsze. I co najważniejsze - gdyński port to obecnie jeden z największych pracodawców w Gdyni - co piąty czynny zawodowo gdynian pracuje w porcie lub w działających na jego terenie spółkach - przypomina Zarząd Morskiego Portu Gdynia w specjalnym komunikacie.
Port Gdynia przez ostatnie lata bardzo zmienił swoje oblicze - jest to kontynuacja dzieła twórcy gdyńskiego portu inżyniera Tadeusza Wendy. Zmiany dokonywane w porcie są niemal równoznaczne z budową nowego Portu Gdynia.

- W roku 95 urodzin Portu Gdynia rozpoczniemy realizację jakże ważnych dla dalszego rozwoju portu zadań - podkreśla Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - Przede wszystkim rozpoczniemy budowę nowej portowej obrotnicy oraz prace związane z nowym publicznym terminalem promowym. Przed nami jeszcze pogłębienie portowych basenów oraz najnowszy temat - port zewnętrzny, który będzie w najbliższym dziesięcioleciu ogromną szansą na rozwój Portu Gdynia.
O planach rozbudowy mówi się od dawna, teraz nabierają one kształtów w ramach programu Port Gdynia 2030.

- To jest duża inwestycja dlatego będziemy poszukiwali partnera zewnętrznego. Mamy już zielone światło od resortu gospodarki morskiej. Na razie są to wstępne koncepcje, myślimy jednak o terminalu kontenerowym, ale nie wykluczamy też stanowiska dla dużych wycieczkowców. Mam nadzieję, że całość powstanie może nawet już za 10 lat - powiedział Adam Meller.
Według wstępnych koncepcji port zewnętrzny będzie jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego zobacz na mapie Gdyni. Najbardziej prawdopodobne jest powstanie terminalu kontenerowego, dzięki temu do gdyńskiego portu będą mogły wpływać największe na rynku jednostki. Obecnie wpływanie kolosów jest niemożliwe z powodu wewnętrznego położenia portu. Plany powstania nowego nabrzeża dla wycieczkowców wiążą się z coraz większym znaczeniem Portu na trasach pływających hoteli.

Tak ma wyglądać port zewnętrzny w Gdyni.

VIK

Miejsca

Opinie (121) 3 zablokowane

  • Tyle trudu, tyle pieniędzy, ludzkiego zdrowia i życia (12)

    a teraz na nabrzeżach budują bloki czteropiętrowe:(

    • 105 9

    • Port i Nauta dalmor

      Zasypać wybudować wysokie budynki.....A gdzie ta ludzka wytrwałość wytrzymałość i praca. Budowali Gdynię dla deweloperow.Ludzie pracy a teraz

      • 8 2

    • Port lotniczy (7)

      Po wybudowaniu nowego terminala kontenerowego będzie tak jak z lotniskiem ? Gdynia będzie próbowała podkraść operatorow żeglugowych ?
      Dlaczego firmy budujące centra logistyczne nie umieszczają ich w okolicy Gdyni a jedynie w okolicy Gdańska ?
      Bo nie odnajdują tam potencjału

      • 10 16

      • z tym portem lotn. to byla zwykla ludzka zawisc, i gdanske donosicielstwo ;) (6)

        A odpowiadajac na twoj koment, sprawdzilem co piszesz. I znalazłem ze nikt cie na tym swiecie nie kocha, i zawsze będziesz miał pod gore. Pozdro !

        • 9 10

        • (5)

          Hehe dobre to bylo:) jako kolejny uczestnik rozmowy dodam: a moze dlatego, ze infrastruktura w Gda jest lepiej zorganizowana. Aktualnie i tak w Gdyni jest juz bbb ciezko wywozic cokolwiek z portu bo drogi nie wyrabiaja

          • 9 7

          • Co do lotniska w Gdyni, zgadzam sie w 100 procentach (4)

            Co do Portu, juz mniej. Z Gdyni wyjezdzasz szybciej. Tylko ten koszmarny odcinek estakady pokonac. I lecisz na obwo i w naszą piękną, wolną od nienawisci Polske ;)

            • 4 6

            • (1)

              Wyjazd z portu obwodnica prowadzi tylko w jedna strone: do Gdanska. Jadac trasa kwiatkowskiego na obwodnice nie masz nawet nitki w prawa w strone, a tam tez jest Polska. Dlatego transport wbija sie w miasto.

              • 4 2

              • "transport wbija sie w miasto"

                Nie masz na mysli transportu ciezarowego ? Bo takowego na miescie nie widac. Ciezko z jadac z Gdyni na wschod, nie jechac w strone Gdanska ;)

                • 1 3

            • A teraz popatrz jak to jest w Gdańsku (1)

              • 5 1

              • widze dosc czesto

                Tylka nie urywa

                • 4 3

    • W Gdyni ? Prosze cie

      A co do reszty. Komuna szla z rozmachem. Po obaleniu muru, okazało sie ze cześc jest nie potrzebna. Teraz pytanie, lepiej zrobic osiedle, czy ma stać i marniec, czekając na dzierżawce ? Nawet gdzy wydzierżawisz, to wiadomo remontować nie będziesz. Bo nie twoje. Te tereny nadbrzeżne są szkaradne, i nikt mi nie powie ze jest inaczej

      • 3 18

    • Bardzo słuszna uwaga! (1)

      • 33 4

      • Nue szanuje się ludzi nie mòwiąc już o ich dokonaniach!

        • 21 4

  • hej (2)

    Tylko dzisiaj nie wpuszczajcie tych ludzi z rządu Pis bo rozwalą wszystko Gdynia to ludzi z pomorza

    • 12 19

    • z dwojga zlego (1)

      Wole pis niz tą farbowaną i utytłaną platforme. Widze tuska i pierwszy raz sie wstydze ze jestem Kaszebem z Pomorza

      • 3 8

      • Ja tam wole PO niz misiwiczow, szyszki i macierewiczów

        • 5 2

  • takie aspiracje, marzenia, tyle pracy a teraz samorządniaki stawiają na nabrzeżach paro-piętrowe apartamenty z ogródkami
    taki postęp...

    • 19 2

  • I po co było zabudowtwac gotowe nabrzeża deweloperką? Teraz jak potrzeba będzie więcej miejsca zaczyna się problem

    • 27 3

  • Budowali port by niespełna wiek później postawić tam jakieś g*wniane bloki. Tak bloki. Nie apartamentowce. Wystarczy zrobić malutką marinę dla kilku łajb i już powiew wielkiego śfiatu. Psują całą Polskę chwilowym pędem deweloperskim.

    • 67 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Podleśny

Sprawował funkcję Prezesa ATENY w latach 2007-2014. Doskonale zna branżę ubezpieczeniową -...

Najczęściej czytane