- 1 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (41 opinii)
- 2 Urodziny polskiej waluty. Złoty polski ma już 100 lat (110 opinii)
- 3 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (149 opinii)
- 4 Alan Aleksandrowicz wiceprezesem Portu Gdańsk (98 opinii)
- 5 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (125 opinii)
- 6 Lotos Kolej szuka oszczędności i zwalnia (250 opinii)
Port Zewnętrzny w Gdyni. Jest decyzja lokalizacyjna
Wizualizacja Portu Zewnętrznego. Projekt z 2017 r.
Wojewoda pomorski wydał decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie budowy Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia. Projekt jest więc na ostatnim etapie przygotowawczym przed zaproszeniem do składania ofert przez potencjalnych partnerów prywatnych. Chęć udziału w projekcie zgłosiło już czterech oferentów.
Według koncepcji Port Zewnętrzny w Gdyni ma być jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego (ma powstać na wodzie).
Z rosyjskiego portu na polskie kotwicowisko
Koncepcje przedstawiono w 2017 r. Dzięki tej inwestycji powierzchnia portu ma się zwiększyć o 151 ha, a zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU. Według wstępnego projektu Port Zewnętrzny ma posiadać nabrzeże o długości 2,5 tys. m i szerokości 700 m, a maksymalna wielkość obsługiwanych kontenerowców sięgać ma 30 tys. TEU (o długości 490 m i szerokości 72 m). To oczywiście przyszłość, choć wcale nie odległa, bo przewiduje się, że takie powstaną już w najbliższych latach. Plany obejmują również powstanie terminalu LNG oraz elektrowni LNG.
- W dialogu konkurencyjnym udział biorą cztery podmioty i z tego grona spodziewamy się uzyskać oferty na wykonanie i późniejszą eksploatację w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego - powiedział Aleksander Wicka, kierownik Działu Marketingu w Porcie Gdynia.
W lutym 2021 r. poinformowano, że dwa konsorcja i dwie firmy zainteresowane są partnerstwem przy tym projekcie. Wnioski złożyły: konsorcjum Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS (z siedzibą w Paryżu) i Gdynia Terminal Holding SAS (z siedzibą w Marsylii), konsorcjum Hutchison Ports Poland (z siedzibą w Luksemburgu) i Port of Felixstowe Limited (Londyn) oraz firmy: International Container Terminal Services Inc. z siedzibą w Manili oraz Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o. z Krakowa.
- Celem budowy Portu Zewnętrznego jest umożliwienie obsługi w Porcie Gdynia kontenerowych statków oceanicznych o parametrach Baltmax, tzn. o długości do 430 m (w dalszej perspektywie do 490 m), szerokości do 60 m (w dalszej perspektywie do ok. 70 m) oraz zanurzeniu do 15,5 m - poinformował Port Gdynia w komunikacie.
Według obecnych planów pierwsze statki do Portu Zewnętrznego w Gdyni powinny zawinąć na przełomie 2027 i 2028 r. Czy uda się utrzymać ten plan? Przypomnijmy, że według pierwszego harmonogramu wybór wykonawcy Portu Zewnętrznego miał nastąpić w 2022 r., a budowa miała potrwać do końca 2025 r.
- Działania realizowane przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA w ramach projektu prowadzone są w oparciu o szereg dokumentów i opracowań, spośród których wyróżnić należy specustawę o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych. Regulacje ustawy ułatwiają procedury administracyjne, które należy dopełnić, aby wszcząć fazę realizacji inwestycji - poinformował Port Gdynia w komunikacie.
Czy okręt ORP Orzeł może się zanurzyć?
Kim są oferenci?
Meridiam Eastern Europe Investments SAS jest inwestorem finansowym, czyli funduszem, który specjalizuje się rozwijaniu projektów infrastruktury publicznej. Jest obecny w Polsce (np. w Olsztynie buduje spalarnię śmieci). Grupa złożyła ofertę w konsorcjum ze spółką celową Gdynia Terminal Holding SAS (zarejestrowana w Marsylii), za którą stoi CMA CGM, czyli francuska firma zajmująca się obrotem kontenerów.
Hutchison Ports Poland jest znany w Gdyni. Spółka zarządza Gdynia Container Terminal i należy do Hutchison Port Holdings, będącej z kolei własnością chińskiej grupy z siedzibą w Hongkongu - CK Hutchison Holding. Port of Felixstowe Limited to spółka prywatna zarządzająca największym portem kontenerowym w Wielkiej Brytanii (Felixstowe). Właścicielem tego portu jest Hutchison Port.
International Container Terminal Services Inc. z Filipin od 2003 r. jest właścicielem Bałtyckiego Terminala Kontenerowego (BCT). ICTSI to spółka, która zajmuje się zakupem, rozwojem, zarządzaniem i obsługą portów oraz terminali kontenerowych na całym świecie. Została założona w 1987 r. na Filipinach. W Europie oprócz BCT ma także: Adriatic Gate Container Terminal w Rijece i Batumi International Container Terminal.
Mota-Engil Central Europe PPP Road specjalizuje się w budownictwie obiektów inżynieryjnych, lądowych i wodnych. Firma powstała z połączenia dwóch polskich przedsiębiorstw: Krakowskiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych oraz Przedsiębiorstwa Budowy Mostów w Lubartowie. Dziś spółka jest częścią międzynarodowej grupy Moto-Engil z siedzibą w Porto w Portugalii.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-06-30 14:07
(1)
biedne rondo przy pomniku ofiar grudnia już się korkuje a co będzie później. Strach pomyśleć. Niech najpierw poprawią infrastrukturę drogową.
- 33 5
-
2023-07-01 11:23
Spokojnie,
MTM zrobi nam nowe drogi
- 4 1
-
2023-06-30 11:43
(1)
ul. Wiśniewskiego nie udźwignie transportu takiej ilości TIR-ów, które będa jechały na obwodnice.
- 26 10
-
2023-06-30 23:27
nie beda...
Jechac.
Tam sa tory.- 4 0
-
2023-06-30 08:23
A co z dojazdami do tego portu? (8)
A co z dojazdami do tego portu? Przecież Janka Wiśniewskiego będzie dziurawe, że hoho.
Droga czerwona? gdzie i jak powstanie? w dodatku Gdynia ma w planach buspas na Wiśniewskiego?
Jak to wszystko się połączy, żeby nie utrudniać życie mieszkańcom?- 108 15
-
2023-06-30 12:50
Musi powstać osobna droga dla tranzytu przez port, która włączy się w drogę czerwoną na wysokości ul. Energetyków.
Inaczej 100% paraliż.
- 2 1
-
2023-06-30 12:41
xyz
będziemy latać helikopterami! :P przydałaby się ta skmka na północy na wczoraj... ale nie wiem czy moje pokolenie tego doczeka
- 5 1
-
2023-06-30 12:01
Wiśniowskiego będzie przebudowana (2)
- 0 4
-
2023-07-02 01:29
To wytłumacz mi jak ma być przebudowana, żeby wpuścić tam 4X więcej TIR-ów.
Jak przebudujesz ul. Polską - wyburzysz biurowce oraz magazyny ?
To nie ma prawa zadziałać. Ta lokalizacja jest zła. Port zewnętrzny w Gdyni powinien być po drugiej stronie kanału, czyli gdzieś w okolicach Oksywia z kompletnie nową drogą dojazdową.- 0 4
-
2023-06-30 12:18
Tak, w 2055r.
- 11 0
-
2023-06-30 09:51
Oooo (2)
A Estakada zostanie zostanie ogłoszona przez konserwatora zabytków obiektem
zabytkowych który w każdej chwili grozi zawaleniem czyli zostanie zamknięta.
Ot cała Gdynia w pigułce a wszystko połączy się w ruinę.- 13 11
-
2023-06-30 11:14
z dojazdami? (1)
Kłaniają się skutki przejęcia przez miasto "miedzytorza" i innych terenów portowych.
Którą to decyzję podpisał wtedy ustępujący minister z PSL
Węzeł i przedłużenie obwodnicy też mógł być, ale w 2014 ustępujący premier skreślił tę inwestycję z listy realizacji...- 11 2
-
2023-06-30 12:02
to nie przypadek
wiadomo z czego ZSL słynie i z czym jest kojarzone
- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.